Nevereno vliz

";} ?>

Динамична система, която създава и развива хармония в обществото

Перуника Гочева, студентка

“Журналистика без журналисти; ПР без ПР-и”

Не е необходимо всеки път да доказваме теорията за това, какво всъщност е пиар. Но винаги я приемаме за вярна и се уповаваме на нея.  Дефиницията  за пъблик рилейшънс  не ни оставя алтернатива, освен да си го представим като най–мощния комуникационен лидер, който може да пренасочва и да влияе върху оперативната дейност на дадена организация,  да координира и менажира отношенията между нея  и заинтересованите от нейната работа групи посредством безброй канали, с презумпция за корпоративно, социално или изобщо нечие благо.  

Открояването на микросвета на пъблик рилейшънс, в който той се развива и се „ограничава” в рамките на интернет, никога няма да е напълно изчерпателно.  Двете понятия са прекалено комплицирани и необятни, за да бъдат накратко изтъкнати връзките и противоречията между тях и то в практическия аспект. Очертаването  тенденциите и спецификите в динамичните сложни процеси в дейността на пиар в интернет,  предполага едно  оразмеряване на изложението и свеждането му до три основни подтеми.

Защо пиар използва интернет?

Пъблик рилейшънс използва интернет, защото претендира за актуалност, навременност и адекватност и  често е като отряд за бързо реагиране в комуникационния свят. Промените в комуникационните канали са право пропорционални на скоростта, с която уеб пространството се развива. То „притиска” пиар към стената и го принуждава да се промени под и спрямо стремглавото израстване на Мрежата.

Ако приемем интернет за глобална медия, за  момента тя успява да комбинира в себе си и успоредно с това да надмине  по бързина и компактност радиото, телевизията и печатните издания.  Факт е, че ако имаме аудитория от 50 млн души и използваме радиото, ще са ни нужни 48 години, чрез телевизията – 13, а с интернет като средство за масова комуникация – 4. Ако приемем, че интернет не е покрил още целия свят, можем да очакваме това да се случи в най-скоро време. До 2003 г. броят на страниците в мрежата превишава шест милиарда, като всеки ден се добавят минимум нови два милиона. Знае се, че всяка уеб страница съдържа средно седем хипервръзки, въз основа на което може да се изчисли, че за отиване до която и да е друга страница са необходими максимум деветнадесет кликвания. Поради тази причина можем да твърдим, че интернет разгъва едно огромно поле за дейността на пиар, защото за разлика от рекламите във виртуалното пространство, не може да бъде изцяло игнориран. Силата на менажирането на комуникацията чрез пъблик рилейшънс често води до неусетно породен интерес в обикновения потребител. Основателно е да се твърди, че интернет с властта, която придоби, би могъл да има  по-скоро позитивно влияние върху работата и креативността на пиар практиците. Пъблик рилейшънс се занимава с взаимоотношения с медиите и публикуване на материали, изследвания и проучвания,  управление и администриране, консултиране, организиране на събития, търсене на публичност, продукция и много засилено контактуване с различни групи хора. Безусловно интернет улеснява голяма част от тези дейности. Дори най-елементарното нещо – изпращането на e – mail вече е свързано с използването на World Wide Web.

Пиар се осъществява на базата на общия или взаимния интерес на две страни. Кампаниите в интернет не правят изключение. По света например той има доста голям дял в политическите кампании, като руснаците са едни от най–силните в този тип комуникация. У нас подобно нещо се използва при предизборната кампания на Георги Първанов. Това само по себе си носи скрит смислов заряд – фактът, че президентът се интересува от интернет, е по-важен от това, което конкретно прави в него. Това е забележителен начин за обръщане към младежта.  

За да направим пиар кампания за представяне на някакъв продукт е достатъчно да се поинтересуваме в кои сайтове има публики, които от своя страна биха били заинтересовани от нашия продукт. Създаваме социална среда под формата на форум, блог, анкета в съответните сайтове и достигаме до посетителите им. Комуникацията ни е интерактивна и успешна, защото се уповава на взаимно сътрудничество. Ние даваме информация, те дават мнение, много по-бързо и евтино, отколкото ако търсим жив контакт с тези хора. Развитието на този тип комуникационни стратегии зависи много от поведението на потребителите в Мрежата. На този етап интернет успешно провокира интересът на посетителите си, селектира ги доста умело според тяхната принадлежност. Голямото преимущество на онлайн дейността на пиарите е, че те се стимулират от този стремително развиващ се процес – въвеждат подобрени стратегии, иновации, променят и изпробват различни техники и то за все по-малки срокове.  Във всяка концепция на пиар заляга едно основно нещо – разбирането на целевата група. Интернет улеснява пиар практиците доста в селектирането на публиката и опознаването на потребителите.  

Какво всъщност прави пиар практикът в интернет ?

Пиар е динамична система, която създава, поддържа и развива хармония в обществото, която се основава предимно на достоверен информационен обмен, динамично споделяне на ползи и интереси, осигурени чрез обратни връзки, улеснени от новите технологии. Дейността на практикуващите професията на пиар в интернет е  генериране и създаване на комуникационни измерения и пространства. Всеки един сегмент, който помага да охарктеризираме какво вършат практиците в интернет, се състои от много по–малки елементи. В задълженията на пиара се включват идентифицирането на предпочитанията на потребителите, отсяването на заинтересованата от дейността на фирмата част от тях, настройване на съдържанието на материалите или информацията спрямо интересите и търсенето на публиката, повишаването на достоверността на данните, използването им и комбинирането им с подходящата пиар стратегия, повишаване на потенциала за асимилиране на представената от пиар отдела информация от тези целеви групи, и разбира се, проследяването на ефективността от тактиките и влиянието им върху потребителите. 

Интернет изпреварва останалите медии поради факт,а че съдържа в себе си част от тях. Почти няма телевизия без интернет сайт, където доста по–бързо би могла да бъде обработена една пресинформация, отколкото излъчена по телевизията в реално време. С печатните медии нещата стоят сходно.  Достатъчно е да погледнем данните и статистиките за българските уеб сайтове, участващи в проучването на Gemius в България за август 2009 г., за да ни стане ясно, че посещаемостта на сайтове като bg-mamma.com (626 872 уникални релани потребители),  blog.bg (492 738 реални потребители), bTV – News (539 229 релани потребители) предполага, че публикация или ПР кампания, имаща за цел да популяризира нещо в контекста на тези сайтове, трудно би била подмината без да й се обърне внимание. Дори 50% от посетителите да са заинтересовани от нашия продукт или услуга, това пак е брой, който би могъл да направи дейността на съответните практици успешна.  Лесно става измерването на интереса на хората чрез рейтинги и статистики на медийни изследвания. Това означава, че за нашата работа се говори, независимо дали в медиите или между потребителите. Това  говорене е с особена важност за поддържането на пиар света. С няколко клавиша може да се достигне до хиляди хора едновременно.  Именно заради високите импресии и посещаемостта на толкова разнородни типове хора, интернет има преимущество пред останалите медии и често е по-подходящ за онлайн дейността на пиар.

Оналйн дейността на пъблик рилейшънс като лекарство по време на епидемия

Като имаме предвид размерите и възможностите на гигант като глобалната мрежа, не можем да не вземем под внимание и щетите и проблемите, които употребата й може да създаде. В ранните си години коефициентът на полезна дейност на интернет е много по-голям. В момента има огромно разхищение на ресурси в Мрежата и запълване с купища боклук, лишени от смисъл коментари и невярна информация. Понякога дори някои сайтове се превръщат в поле за излизаване на негативни емоции и празни бръщолевения на побъркани потребители. Но те дори и несериозни, могат сериозно да навредят на дейността на пиара. Тяхното неутрализиране и овладяване също присъства в „длъжностната характеристика” на практикуващите пиари.  Анонимността в интернет е един от голямите минуси на Мрежата, в контекста на работата на пиар. Комбинирана с бързината понякога води до потоци негативна информация, породена не от аргументирани забележки, а от лошото настроение на случаен потребител. Но една такава лоша публикация води до следваща. А такъв поток е в състояние да унищожи цялата пиар кампания, избрала да действа в Мрежата. И  в тази ситуация точно пиарите са хората, които трябва и могат да тушират подобен скандал. Нараняването на неподготвената, но целева публика, може да бъде фатално и трябва да се спре навреме, затова и онлайн дейността на практика е доста натоварена и често по-утежнена. Следенето на толкова много информация съвсем не подлежи на срокове и стрес, но пък може да създаде т.нар. киберкриза, в която слухове и негативизми стигат по-бързо до потребителите и печатните медии, по-бързо отколкото до самата заинтересована организация и унищожават месеци труд, проучвания и безсънни нощи, посветени на иновационни стратегии и тактики. Точно поради тази причина, въпреки че интернет много би олекотил работата на пъблик рилейшънс, не можем да го приемем за 100% надежден и отразяващ общественото мнение. Той не може да измести човешкия контакт, ценен е в много сфери и аспекти, но не бива да се абсолютизира.