Nevereno vliz

";} ?>

Посредник в публичното говорене

Вяра Михайлова, студентка

“Журналистика без журналисти; ПР без ПР-и”

            Целта на пиар е да създаде взаимно доверие между потребителят и фирмата, корпорацията и личността чрез двустранната комуникация.

            Всяка уважаваща себи си фирма трябва да има свой корпоративен блог, а не да използва само стандартния си уеб сайт в процеса на комуникацията със своите клиенти. За повече информация, свързана с фирменото развитие, корпоративният блог може да се превърне в най-посещаваното място от клиентите и обикновените интернет потребители. В корпоративния блог може да се публикува информация от фирми в реално време, от живи хора, с посочване на цифри, данни, сравнения и друга информация, която да е свързана с фирменото развитие. Блоговете осигуряват уникален и личен начин за комуникация с клиентите. Блогът показва една компания в „човешки образ”. Това е трудно достижимо чрез други форми на комуникация. Чрез блоговете индивидът може да говори открито за своите възгледи за света. Блогът е инструмент, чрез който пиар може да трансформира себе си от безлична и все по-неефективна  бизнес личност и дейност в ефективна етична дейност. Връзките с обществеността увеличават възможностите за изказване на мнението на организацията и така спомагат за реализиране на нейната мисия. Блогът се е превърнал в инструмент, с помощта на който пиар практиците трябва да работят. Ако блоговете не се използват като инструмент за лични изяви и творчество, те се явяват  много удобно в съвремието приложимо средство при всяка онлайн комуникация. Чрез блоговете се доставя на аудиторията нецензурираното мнение на служителите. Така корпорациите посредством отдела за връзки с обществеността имат директен контакт с клиентите си. Този отдел или специалист отговаря на постоянните въпроси на аудиторията и така се ангажира с проблемите на публиката.

              В период на криза, блогът веднага осигурява лично пространство, в което да се дискутира с публиката това, което се е случило. Успоредно с това се увеличава броят на четящите блогове (журналисти, редактори), които търсят интересни идеи за своите бъдещи материали. Така блогът става инструмент на пиар.

             В областта на пиар един от най-силните аспекти на блоговете е възможността за одухотворяване, т.е. авторът придава „човешки облик” на компанията. Така се засилва доверието между различните групи читатели. Блогът би могъл да осигури доверието към компанията сред настоящите и бъдещите нейни клиенти при положение, че пиар работи в координация с отделите по продажби и маркетинг. С развитието на компонентите на блога на компанията може да се засили доверието, без което компанията трудно би постигнала своите фирмени цели. Блогването е посредник в публичното говорене. То не подлежи на контрол, защото представя съобщения под формата на разговор с читатели.

              Прозрачността в действията на фирмите се постига, когато те се приближат към публиката чрез една открита дискусия с тях. Повечето читатели на блогове са представители (журналисти, редактори) на традиционни медии.

             Блогът е много важен за пиар. В съвременното общество  се увеличава броят на корпорациите, които приемат блогването като съществена част на пиара. Сега много компании определят потребността да говорят със своите клиенти по един по-нов, по-различен, по-интелигентен  и по-безпристрастен начин.

               От гледна точка на пиар, основните причини за блогването са:

               - бързо нарастване на броя на журналистите и редакторите, които четат блогове;

               - компанията осъзнава важността да блогва, за да е в крак с времето.

               Така блогването се явява функция на пиара. От гледна точка на тези, които използват блоговете, блогването се определя като добър канал за комуникация с публиката. Много световни пиар специалисти сега отделят съществено внимание на възможностите, предоставяни от блоговете. Тези страници имат много по-голямо влияние върху повечето хора. В съвремието повечето професионалисти създават свои дневници, съдържанието в които кара читателите да ги търсят. Един добър блог се прави по различни начини. Това кара пиар практиците да споделят собствения си опит и проблеми. Една от най-актуалните теми е бъдещето на пиар в новата комуникационна среда, в новите медии и при взаимоотношенията с тях през настоящия век.

               Корпоративните блогове не са само за реклама или за продажби. Много са причините, поради които един бизнес може да развие свой блог. Всяка фирма трябва да прави ПР с ниски разходи. Връзките с обществеността са важни за всяка една фирма, но не всяка може да намери нужния бюджет, за да се ангажират ПР експерти или дори да се назначи ПР мениджър.

              Когато една фирма не познава онлайн пространството, тя предпочита да контактува с по-известните медии. Но на практика действат блогове, които „следят” публикациите в тези медии, когато те се отнасят до съответната фирма. Така читателите получават актуална информация, която се публикува там. Когато една фирма е в криза не бива да се забравя достъпа до информацията, която е свързана с нея.

Методите за комуникация, които блогърите активно използват са: ICQ, Skape, Google Talk, GSM.

             Неизползването на корпоративен блог създава предпоставки за пиар криза. Само при наличие на блог могат да се сломят навреме появилите се онлайн слухове за проблеми във фирменото икономическо развитие. Наличният корпоративен блог може да ползва социалните мрежи за популяризиране на посланията си до своите клиенти. Социални мрежи от типа на Svejo.net, Dao.bg и Ping.bg приемат от фирми публикуване на препратки към своите материали.

             Приемаме, че неправилно една фирма поддържа само сайт. Тогава, при наличие на проблеми в развитието си, тя трябва на видно място в своя сайт да публикува информация за своето финансово състояние. Ролята на блогърите е да се постараят информацията за фирмата да излезе на челната страница в социалните мрежи (на най-видното място). Така фирмата сама ще канализира информационния поток в желаната посока.

            При наличие на проблеми във фирменото развитие, пиар на фирмата ще спечелят доверие, дори ако са стартирали свой микроблог акаунт. В областта на пиар, един от най-силните аспекти на блоговете е възможността за одухотворяване, т.е. авторът придава „човешки облик” на компанията. Така се засилва доверието между различните групи читатели.

            Така, при наличието на кризисни моменти в своето развитие, чрез корпоративния си блог фирмата може реално да управлява онлайн кризата от самото й начало. Целта на корпоративния блог е потребителите да могат да коментират предкризисната ситуация или други проблеми на фирмата. Те ще могат да общуват с

фирмата (с нейния управленски екип), като задават конкретни въпроси и получават съответно актуални отговори. Ако, например, фирмата е банка, застрахователна компания или инвестиционен посредник, то тя ще може да предоставя информация за своите активи и пасиви, за да бъдат сигурни клиентите (физически и юридически лица) за своите пари и за това, че те надеждно се управляват. Така сигурността се гарантира само чрез наличие на информация. Ако хипотетично разглежданата фирма има свой корпоративен блог, тя би могла своевременно да отговаря на запитвания на свои клиенти и така да бъде по-близо до тях и до техните проблеми.

             При положение, че фирмата няма свой корпоративен блог, нейните клиенти ще търсят различни други места в интернет пространството, където да изнасят свои мнения до нея. От това тя само ще понася загуби, свързани с нейния имидж. Не винаги фирмата ще може да обхване всичко, което се пише и е написано за нея в интернет пространството. Така фирмата ще се позиционира правилно в съзнанието на клиентите. Последните ще имат по-голямо доверие в нея и в нейната фирмена политика. Ролята на ПР специалиста постепенно ще се засилва; той ще съдейства за най-точното попадение на фирмата в освободената пазарна ниша. Чрез пиар фирмата ще може да управлява личния си стил в продажбите.

              За да се създаде наистина работеща концепция за корпоративен блог трябва да се привлекат консултанти. В случаи с проблемни ситуации в една обществено значима фирма, в по-голям процент от търсенията в Google, интернет трафикът се привлича обикновено от блогърите. Силата на блогърите се изразява в това, че те:

-          реагират мигновено (за разлика от традиционните медии);

-          умеят да класират своите страници в челните места на Google;

-          преценяват какво да напишат на тях, към какви външни линкове да

насочват и към какви не своето внимание.

              Успешната работа на фирмата по създаване и поддържане на външен облик на фирмата ще доведе до това тя да не допусне да има ПР криза.