Nevereno vliz

";} ?>

Всяка минута се създават нови девет блога

Мила Христова, студентка

“Журналистика без журналисти; ПР без ПР-и”

За да можем да говорим за блоговете и къде е мястото им в съвременния свят и най-вече в съвременният пиар, нека първо погледнем какво казват цифрите за тях.

През юни 2003 г., Blogcount посочва, че към съответния момент има между 2.4 и 2.9 милиона активни блога. Октомври 2004 г. – 4.12 милиона блога. През лятото на 2005 г. се стига до 11.7 милиона блога. През март 2008 г., 184 милиона души са стартирали собствен блог. Статистиката сочи, че през 2007 г. 364 милиона души посещават и четат блогове. Статистиката сочи още, че всяка минута се създават нови девет блога. 2.3 нови публикации се постват всяка секунда, а на всеки 40 секунди се изтрива по един блог.

В статия на BusinessWeek се изтъква новото значение на блоговете за състоянието на много компании: “Блоговете или уеб сайтовете със система за управление на съдържанието променят модела на комуникация за компаниите и ги заставят да се ангажират с междуличностна комуникация на всяко едно ниво от веригата”. Все повече корпорации приемат блогването като неизменна част от пиар. Много компании осъзнават нуждата да говорят със своите клиенти по един различен, по-интелигентен и безпристрастен начин. Експертът по бизнес блогове Уейни Хърлберт обобщава пиар причините за блогване: “Бързо нараства броят на журналистите и редакторите, които редовно четат блогове. Това дава важност на компанията да блогва, за да е в крак с тенденциите”. Пример за силата на блогването е Американското общество по ПР (PRSA), след като порой от блогови съобщения заваля в интернет. Това бил ефекта от отричане на блогването като функция на пиар на националната конференция  на PRSA.

Както изглежда, блоговете бързо и доста мащабно намират мястото си в съвременното общество. Те навлизат във всекидневието на голяма част от обществото, както в личен, така и в професионален план.

.Съвременният свят (с това обобщавам личния и професионален свят на хората) не би могъл да съществува без активна комуникация, без взаимодействието на социалните субекти в един изключително динамичен контекст. Именно в това се съсредоточават  теорията и практиката на връзките с обществеността. От една страна, връзките с обществеността е реакция на очакванията на тези, чието поведение, съждения, гледни точки могат да повлияят на функционирането и развитието на организацията, а от друга, е свързана с мотивацията на тези хора. Разработването на стратегии в пъблик рилейшънс е подчинено на постигането на главната цел – хармонизиране на интересите на организацията с интересите на тези, от които зависи нейното развитие. Теоретиците и практиците определят ПР най–общо като наука и изкуство за формирането на общественото мнение в желана посока.
Съществуват множество определения за пиар. Общото между тях са три елемента, които са в основата на същността на връзките с общественоста и те са:

ü    управление на комуникациите

ü    организация

ü     публики.

Основен приоритет на пиар е постигането на взаимно разбиране, диалог и двустепенна симетрична комуникация между организацията и нейните публики. Лесно може да се достигне до извода, че ефективната комуникация е съществен фактор за успеха на цялостната пиар – стратегия на компанията (организацията).

Едни от основни техники в съвременния пиар (съществуващ в епохата на интернет обществото) са онлайн и офлайн пиар.

  • Офлайн пиар използва предимно печатните медии, радиото и телевизията. Основните му похвати са:
    • изпращане на прес съобщения,
    • брошури,
    • организиране на семинари,
    • провеждане на пресконференции.
    • От своя страна онлайн пиар използва техниките, които са насочени към оказване на влияние върху медиите, обществата и публиките, които съществуват само в интернет пространството, чрез използването на онлайн канали:
      • търсачки,
      • блогове,
      • новинарски сайтиве,
      • форуми и други канали.
      • Или най-общо казано изграждането и управлението на репутацията на дадена организация (фирма, личност) в интернет пространството.

Вече знаем, че едно от най-важните неща за пъблик рилейшънс е ефективната комуникация и можем да допълним, че едно от средствата за изграждане, поддържане и управление на комуникациите в онлайн пространството е блогът.

Какво представлява същността на тази иновация, която залива онлайн обществото?

Терминът “блог” е съкратеният вариант на “уеблог” (уеб-мрежа, лог-дневник) и означава онлайн дневник. Блоговете могат да се разделят основно на три вида:

  1. първият вид са т. нар. “филтри”, в тях авторът публикува връзки към интересни за него новинарски статии или публикации в други блогове,
  2. вторият вид са “личните журнали”, в тях авторът споделя своите емоции, чувства и преживявания, а
  3. третият са т.нар. “бележници”, които са комбинация от първите два вида.

В наши дни, компаниите (организации/фирми) са поставени в среда на непрекъснато нарастваща конкуренция. За хората, които трябва да изграждат репутацията на дадена компания, е все по-трудно да откриват начини да привлекат общественото внимание към компанията, на която са представители. Да накараш някой да обърне внимание на това, което искаш да съобщиш, да привлечеш вниманието на обществеността и да успееш да го задържиш е трудна и отговорна задача за компаниите, търсещи публичност. Изглежда, че блоговете, едно сравнително ново средство за комуникация, с появата си предоставят нужния инструмент на хората, които работят в сферата на връзки с обществеността.
Все по-голям брой журналисти и редактори четат блогове, за да открият нови и интригуващи истории. Сравнени с прес съобщенията:

  • Блоговете се създават по-бързо, което ги прави предпочитано средство за комуникация.  
  • Блоговете предоставят уникален и личен начин за осъществяване на връзка между настоящи и бъдещи клиенти.
  • За блоговете е характерно, че предоставят възможността за кратко време да се ситуира информация в медийното пространство и придаде “лице” на дадено съобщение. Те позволяват да се обръщаме към клиентите в разговорен стил, което придава човешка физиономия на компанията. Помагат на хората, работещи в нея, също да придадат облик на поста, който заемат. Може би най – силната характеристика на на блоговете в сферата на връзките с обществеността е в придаването на личен оттенък на информацията, предоставена чрез тях. Създателят на блог е реален човек и това допринася както за изграждането на човешки лик на организацията, така и за изграждането на доверие между групите, които комуникират чрез блоговете.
  • В случай на кризисна ситуация, която може да се отрази неблагоприятно на имиджа на компанията, блоговете предоставят възможност на пиарите да осигурят бърз и лично ориентиран подход за обсъждане на проблема с клиентите на компанията.
  • Блоговете могат да се характеризират като честен и директен канал за достигане до публиката.
  • Когато компанията говори за проблема открито и честно, това може да възвърне и дори увеличи доверието на нейните клиенти. Загрижените клиенти биха възприели получената информация чрез блоговете като открит отговор от страна на компанията.
  • Друг пример за ползата от създаването и поддържането на блоговете в работата на един ПР е приложението им в управлението на репутацията на компнията (reputation management). Основната цел на reputation management е извършването на наблюдения и събирането на информация за това как се възприема дадена компания (организация/марка) от общественото мнение и евентуалното предотвратяване на неблагориятни за компанията последици от лошо представяне.

 

Text100 Global PR

За да се анализира взаимодействието между ПР и блогъри, Text100 Global PR Company провежда изследователски проект, за да открие особеностите в нагласите на блогърите в САЩ, Европа и Азия към ПР специалистите.

449 респонденти (блогъри и ПР специалисти) от 21 държави са дали отговорите си за това, какво се е променило през последните шест месеца на годината в комуникацията между ПР компаниите,  ПР отделите на компаниите и блогърите.

Въз основа на получените данни могат да се вземат пет основни акцента във взаимоотношенията ПР - блогър: 

1. Корпорациите все повече осъзнават влиянието на блогърите върху публичния им имидж:

- ПР специалистите все повече започват да водят пряка комуникация с важни блогъри

- Блогърите в Европа и Азия вече се разпознават по същия начин както в САЩ

- Регионалните или местните бизнес култури все още играят съществена роля в темите на блоговете

- Блоговете като комуникационен канал играят съществена роля и влияят върху отношението на потенциалните публики спрямо организациите

Извод: Отношението ни към блогърите не трябва да бъде същото като отношението ни към медиите, тъй като ПР специалистите трябва да осъзнаем, че блогърите са потенциален партньор, но малко по-различна публика от журналистите.

 2. Корпоративните нюз бюлетини не вършат работа на блогърите, новият формат на прессъобщение - Social Media Release - предлага много по-големи възможности

Започнете да инвестирате в Social Media Release, независимо каква е публиката ви. Новият формат на прессъобщение е тематично разделен, което осигурява на получателите (медии или блогъри) по-лесен достъп до съдържанието. От друга страна, информацията е съобразена с интересите на публиките/таргет групите.

Извод: Прессъобщенията не работят за блогърите, защото те не са журналисти и не публикуват всякаква информация, която им бъде изпратена. Информацията на блоговете не е и не може бъде като тази в медиите.

 3. Ако компанията ви не предлага информация посредством RSS, губите възможности

Корпоративните блогове и корпоративните сайтове се смятат от всички респонденти за източник на по-надеждна информация от микроблоговете, вестниците, таговете, телевизията и списанията.

  1. 4.                  Блогърите са без работно време  

Извън САЩ, голяма част от изследваните блогъри се занимават с това свое задължение по-малко от девет часа на седмица. Това прави критично всяко действие, свързано с работа с тях, защото трябва да се съобразяваш с техния график и удобния начин за контакт с тях.

5. Въпреки че глобализацията е в сила, културните влияния трябва да бъдат уважавани

В световен план, повече от 80% от блогърите казват, че одобряват спонсорството. В Азия е най-високото число на хора, които могат да откажат да съдействат срещу средства. Културното разбиране да даваш подаръци като част от бизнес практиката и незадължителното тяхно приемане може да бъде пречка за амбициозните ПР специалисти.

Извод: Когато се опитваш да привлечеш някого на своя страна, трябва да вземеш под внимание как той би откликнал на твоите похвати.

 

Какво още показват данните?

  • Според резултатите от изследването, компютри, технологии и интернет са темите, по които най-много блогъри по света пишат и имат отношение.  
  •  Предпочитаното съдържание на блоговете включва проучвания, новини и ревюта на нови продукти, авторски коментари, интервюта с ключови хора/експерти. Корпоративните новини са от най-нисък интерес.
  • Фотографиите са най-често използваният формат на съдържание. Видео и аудио подкастовете са с най-ниска разпространеност.
  • Най-висока познаваемост на същността на Social Media Release е в Азия, а най-ниска - в САЩ.

Източници:

  • Източниците на информация за корпорациите са основно „други блогове”, корпоративните уебсайтове, RSS полетата.

Контакти с блогъри – инициативност:

  • Изследванията показват, че контактите, инициирани от ПР фирмите, варират от 70% в Азия до 100% в САЩ. В Европа процентът е 86.
  • Предпочитани начини за осъществяване на контакт са най-често е-mail, следван от лична среща и коментари в блога.
  • SMS и телефон са най-неприемливите канали за комуникация между страните.