Nevereno vliz

";} ?>

Комуникационни аспекти на ефективното преподаване

Доц. д-р Невяна Кръстева

Има много фактори, които влияят процеса на учене на студентите. Качеството на преподаване е един от най-важните. В университетското образование ефективното преподаване е основен елемент на обучението. В тази разработка ще се спрем на някои от най-важните аспекти на ефективното преподаване и на някои методи за проверка на студентските знания активно в аудиторията.

Какво означава ефективно преподаване?

На първо място то може да се измерва спрямо постигането на поставената цел - какъв тип студенти се стремим да подготвим? В случая с НБУ това са (поне в областта на бизнесадминистрацията) притежаващи умения и компетентност специалисти, които са готови да постигнат образователни, професионални и социални цели чрез учене през целия живот и вземане на решения за днес и утре.

Кои аспекти на ефективното преподаване могат да се очакват, доминират и оценяват в университета? Има няколко елемента, които характеризират качественото преподаване. Преподавателят трябва да:

-   окуражава активното учене, включително експерименталното, интерактивното и съвместното образование (на студента и преподавателя едновременно);

-   установи, комуникира и поддържа високи стандарти;

-   изисква точна и навременна обратна връзка;

-   индивидуализира обучението с подходяща подкрепа на обучаемите;

-   оценява напредък на студентите и постигането на етапни резултати;

-   поддържа правилно съставения учебен план, преподаване, оценка и обратна връзка;

-   следва най-добрите практики;

-   действа воден от етични принципи;

-   уважава различните таланти и начини на учене;

-   обвързва преподаването с реалния житейски опит на студентите и знанията им, придобити досега;

-   окуражава и установява открити и подпомагащи междуличностни взаимоотношения;

-   демонстрира достатъчно експертиза в областта;

-   грижи се за обучаемите и ученето;

-   демонстрира ентусиазъм и професионализъм;

-   отговаря на студентските нужди и запитвания (изисквания);

-   демонстрира уважение;

-   участва активно в образователната и професионалната общност;

-   окуражава контактите със студентите;

-   развива равнопоставеност и коопериране между студентите;

-   обръща внимание на времето, което е активно използвано за образователни дейности;

-   оценява нарастването на уменията на студентите и техните познания;

-   установява резултатите от ученето.

Методи за оценка на аудиторната работа

Оценката на аудиторната работа е едновременно преподавателски подход и система от методи. Подходът се състои в това, че колкото повече знаете за това какво и как научават студентите, толкова по-добре можете да планирате дейностите по време на занимания с тях в аудиторията. Това са дейности, които дават едновременно на преподавателите и на студентите полезна обратна връзка за процесите на преподаване и усвояване. Оценката на аудиторната работа се различава от тестовете и др. форми на оценяване на студентите с това, че е насочена към подобряване на курса на обучение, а не с оценяването на студентите. Основната задача е по-добре да се разбере процесът на учене от студентите и да се подобри преподаването. Доколкото във взаимоотношенията с клиентите също се съдържа „учене”, продажбеният процес може да се оценява със сходна методология.

Как да се използват методите за оценка на  аудиторната работа? Преподавателят трябва да:

-   реши какво иска да научи от тази оценка;

-   подбере метод за оценка на аудиторната работа (МОАР), който да дава обратна връзка, съответства на преподавателската работа и може лесно да се приложи в час;

-   обясни целта на студентите и тогава да проведе проучването;

-   провери резултатите след приключване на заниманието и да реши какви промени да се направят;

-   даде възможност на студентите да разберат какво е научил от МОАР и как ще използва тази информация.

Защо трябва да се използват МОАР? Най-важният резултат за преподавателя е, че употребата на МОАР може да:

-   даде краткосрочна обратна връзка за всикидневния процес на преподаване и на учене и навреме да се направят промени в съответния курс;

-   предостави полезна информация за процеса на учене от студентите с по-малко разход на време в сравнение с тестовете, докладите и др. традиционни методи за оценка на знанията;

-   подпомогне добрите взаимоотношения със студентите и да повиши ефикасността на преподаването и ученето;

-   затвърди възприемането на преподаването като процес, в който обратната връзка е много важна.

За студентите МОАР е много важна, защото им помага да:

-   проследят собствения си процес на учене;

-   минимизира усещането за анонимност, особено в големите по брой студентски курсове;

-   подчертава нуждата да се разнообрази умението за учене.

-   предоставя конкретно доказателство, че преподавателят е загрижен за обучението.

Подбор на МОАР

Има разнообразни методи за обратна връзка в процеса на обучение. По- интересните от тях са следните:

1. Доклад за 1 минута

Обяснение: По време на последните няколко минути от учебния час помолете студентите да отговорят на половин страница: ”Кое е най- важното, което научихте днес?” и „Кой момент остана най-неясен за вас?”. Целта е да се провери концентрираността на студентите върху определено занимание. Обяснете на студентите какъв вид отговори очаквате - думи, фрази, кратки изречения, както и кога да очакват обратна връзка.

Какво се прави с информацията?

Прегледайте отговорите и си отбележете интересните коментари. По време на следващото занимание разгледайте със студентите най- интересните коментари.

Време: Времето за подготовка, провеждане и анализ е минимално.

2. Верига бележки

Обяснение: Студентите си предават плик, в който има бележка с един въпрос за заниманието. Когато пликът достигне до дадения студент, той написва отговора на листа, връща го в плика и го предава по-нататък.

Какво се прави с информацията?

Прочетете отговорите на студентите и определете най-добрите критерии за категоризиране на информацията. Дискутирайте групи отговори, които биха подпомогнали по-доброто учене и преподаване.

Време: подготовка, провеждане и анализ - нисък разход на време

3. Матрица на паметта

Обяснение: Студентите попълват двуизмерна диаграма, която им е предоставена от преподавателя с различна категоризация, съответстваща на теорията. Студентите трябва да нанесат гама от понятия към съответната категория, за да се провери умението им да запомнят и категоризират концепции.

Какво се прави с информацията?

Преброяват се верните и грешните отговори за всяко поле на графиката. Анализират се различията и неточностите.

Време: за подготовка, провеждане и анализ - средно

4. Насочено перифразиране

Обяснение: помолете студентите да напишат превода (или да опишат със свои думи) на нещо, което току що са научили.

Какво се прави с информацията?

Категоризирате студентските отговори в зависимост от характеристиките, които смятате, че са важни. Отговорите се анализират в зависимост от категорията.

Време:

Подготовка - минимално

Провеждане и анализ - средно

5. Обобщение в 1 изречение

Обяснение: Студентите обобщават придобитото знание в едно единствено изречение, което отговаря на въпроса: ”Кой е направил какво, на кого, кога, къде, защо и как?” Целта е студентите да синтезират само определени най-важни черти на една идея.

Какво се прави с информацията?

Определете доколко студентите са успели да идентифицират основните концепции на съответната теория и техните взаимовръзки. Споделете наблюденията със студентите.

Време:

Подготовка - минимална

Провеждане и анализ - средно време

6. Оценка на изпит

Обяснение: Подберете вида тест, който  възможно да дадете повече от веднъж или  който има значително въздействие върху студентските резултати. Създайте няколко въпроса, оценяващи нивото на теста. Прибавете ги към теста и ги обработете отделно за последваща оценка.

Какво се прави с информацията?

Опитайте се да оцените студентските компетенции за честността на вашето оценяване.

Време:

Подготовка - минимална

Провеждане - минимално

Анализ - средно

7. Карти на приложението

Обяснение: След като преподадете важна теория, принципи  или процедури, помолете студентите да запишат поне едно реално приложение от това, което току що са научили, за да разберете колко добре могат да пренасят знанията си.

Какво се прави с информацията?

Бързо прочетете предложенията и ги категоризирайте по качество. Подберете богата гама от примери и ги предоставете на студентската група.

Време:

Подготовка - минимално

Изпълнение – минимално

Анализ - средно

8. Създадени от студентите бързи тестови въпроси

Обяснение: Дайте възможност на студентите да напишат тестови въпроси и примерни отговори към тях. Това упражнение ще даде възможност на студентите да оценят темата на курса, на това, което са разбрали и кои са добрите теми за изпит.

Какво се прави с информацията?

Съставете груби списъци с въпросите, които са предложили вашите студенти и темите, които покриват. Оценете въпросите и използвайте добрите от тях като опорни точки за дискусия. След редакция можете да ги използвате за бъдещ изпит.

Време:

Подготовка - средно

Изпълнение и анализ - високо

9. Неясният въпрос

Обяснение: „Неясният въпрос” е най-лесният метод, който може да се използва. Той е забележително ефективен, тъй като дава информация за резултата и заниманието с много нисък разход на време и енергия. Методът се състои в запитване към студентите да дадат бърз отговор на въпроса „Кой въпрос от заниманието остана неясен”.

Какво се прави с информацията?

На следващото занимание дайте отговор и обратна връзка на студентите.

Време:

Подготовка и провеждане - ниско

Анализ - средно

10. Какъв е принципът?

Обяснение: След като студентите определят с какъв тип проблеми се справят, те често след това трябва да решат принципа или принципите, които да приложат, за да решат проблема. Този метод се отнася до тази стъпка в решението на проблема. На студентите се предоставят няколко проблема и те трябва де решат кой принцип да използват.

Какво се прави с информацията?

Идентифицират се базовите принципи, които студентите трябва да научат в курса. Подбират се методи, които сте убедени, че студентите са изучавали. Подбират се по един пример за действието на всеки от принципите. Създава се форма за отговора на въпроса „Кой е принципът?”, която включва подходящият принцип и специфични примери или задачи, за да могат студентите да свържат принципите със задачите.

Накрая ето и два кратки въпросника за обратна връзка със студентите:

Вариант 1

  1. Дайте един или два примера за неща, които е направил вашият преподавател, които наистина са ви помогнали да усвоите материята в този курс (час);
  2. Дайте един или два примера за неща, които преподавателят ви е направил и ви е затруднил да усвоите материала в този курс (час);
  3. Предложете една-две специфични практически промени, които преподавателят ви може да направи , за да ви помогне да усвоите по-добре знанието от този курс.

Вариант 2

  1. Дойдох в час очаквайки-....
  2. Получих/ не успях да получа...
  3. Оценявам...
  4. Бих желал...

Усъвършенстването на методите на преподаване и обратна връзка със студентите е важна част от комуникационния процес с тях, който подобрява изграждането на взаимовръзката и ще даде дългосрочни резултати.