Nevereno vliz

";} ?>

Интернет като книга за похвали и оплаквания

Елена Цонева

 

Днес буквално „бъдещето”, за което толкова дълго говорихме като за научна фантастика, ни заля с реалността си. Макар че съществува и гледната точка, че скоростта на промените не е толкова динамична, колкото изглежда на пръв поглед. Пол Сафо, директор на Института за бъдещето в Менло парк, Калифорния, установява, че периодът, необходим на новите идеи, за да навлязат трайно в културата, продължава средно около трийсет години[1]. Любопитни са типичните етапи в 30-те години от правилото. Първото десетилетие обикновено е свързано с много вълнения, но не и с  широко разпространение. Следващото, второ десетилетие, започва проникването на изобретението в обществото. Третото десетилетие може да се обозначи с мотото – „Какво пък толкова, всички го използват”.  В кой ли етап се намират вече станалите всекидневие, в рамките на 2-3 години понятията „социални мрежи”, „социални медии”, социален букмарк”?  Факт е, че Уеб 2.0 за кратко се превърна в  един нов свят с неограничени възможности за комуникация  и таргетиране на аудиторията. От началото на своето съществуване до днес същността и смисълът на глобалната мрежа  не се е променил. Новото и революционното е в съдържанието. В началото съдържанието на уеб сайтовете беше статично, но днес сайтовете стават не само по-динамични, но и комуникиращи с потребителя. Подобно на всеки нов продукт, така и Уеб 2.0 не само добави множество нововъдения, но и  промени стандартите. Днес всеки от нас има любими сайтове. Може да сподели и да се изкаже по всяко време на денонощието. Но нека направим  разграничение в новите понятия.[2]

Социални мрежи

Цел: опознаване, поддържане на комуникация и контакти, работа по определена кауза и т.н.

Социални медии

Цел: сайтове, които се попълват със съдържание от самите потребители

Социален букмарк

  • Цел: Потребителите  записват любими, важни или полезни  линкове (т.нар. “отметки”), към които могат да се върнат, да споделят с други потребители и т.н.

Интересно е, че в последно време потребителите вече генерират повече съдържание относно марки, продукти и услуги, отколкото самите компании. Свободата е сладко нещо. Усещането, че само с върха на пръстите си можеш да споделиш мнение и емоция и то точно сред  най-подходящата аудитория е уникална възможност. Вече в точно определени сайтове хора с едни и същи интереси или проблеми могат да обменят опит и да направят всеки съпричастен към преживяното в офлайн живота си. Всъщност Мрежата се превръща в една безкрайна по обем и възможности книга за похвали и оплаквания. Разбира се, това е и прекрасна среда за манипулиране, нещо от което тепърва доста комуникатори  ще се опитват да се възползват и да усъвършенстват като техника.

Малко отчайващо звучи, но днес компаниите имат все по-малък контрол върху това какво се говори за техните марки от потребителите. Мрежата е достъпна за всеки, а и грамотните в интернет комуникирането лавинообразно растат с всеки изминал ден. Затова всяка компания, която иска да е в час с истинското мнение на аудиториите си, би трябвало да „слуша” специализираните социални мрежи и медии. Единствената компания в България, която върши успешно подобна мониторингова работа е Intellexi. Същността на работата  се състои в анализирането и извличането на  измерими качествени и количествени данни от съдържанието, генерирано от потребителите в интернет, посветено на дадена марка/категория продукти или услуги. Ето няколко графики, илюстриращи някой ключови измерими метрики в практическата работа на Intellexi.

Рено

На сх.1 се вижда как се е движил обемът на разговорите в специализирани сайтове за коли и автомобилизъм. Клиентът, както личи от графиката, е Рено и става въпрос за различните  му модификации. Изследването е направено в периода 1.08 – 31.10.2008 г. Най-коментираният модел е Рено Меган  и само крачка зад него е Рено Лагуна

 

Сх.1

Обем на разговор

Често се коментира, че много типове мониторинг могат да се заменят с електронни устройства. Но колкото и да е съвършена една машина, тя не би могла да улови емоцията и специфичният тон на постинга.

Дав

На схема 2 е илюстрирана чувствителноста на потребителя към марката Дав. Най-обичаната явно е Дав оригинал дезодорант, защото от 6 постинга 5 са положителни. Най-шарена е емоционалната окраска към Део серията – започваща от доверие, преминаваща през обич, но  стигаща и до неудовлитвореност.

Сх.2 Емоционална окраска

Барак Обама –новият социален онлайн гуру[3]

Но все пак, големият хит и дори наричаният вече от специалисти онлайн гуру за 2009 г. си остава  новоизбраният президент на САЩ Барак Обама. Той влезе във всекидневието на милиони чрез всекидневен контакт в социалните мрежи, имейли и онлайн видео. Това ще е първият американски президент, който ще управлява с мишка в едната ръка и БлекБери в другата, според световния лидер в ПР - агенция Еделман. Обама успя и спечели изборите най-вече заради промяната на стратегическото мислене като цяло. Това е схема, която тепърва ще се прилага в бъдещи избори и бизнес комуникации. Чрез комбинирането на социалните медии и микро-таргетирането беше открита силата на мултиплицирането. На практика аудиторията беше „отприщена” сама да тиражира и управлява медийното съдържание. Барак Обама  срази Маккейн в социалните медии и мрежи,  защото успя да комуникира индивидуално с гласоподавателите си. Това личи и от схема 3. Трафикът на уеб сайта му е бил 2 пъти по-голям от този на Маккейн, 4 пъти повече избиратели са го видяли в Ю Туб, 5 пъти повече във Фейсбук, но разбира се и  вложените усилия са били сериозни – 10 пъти по-голям екип за поддържане на онлайн комуникацията. 


Ето някои от маркетинговите дейности на Обама в социалните медии:

Наистина, кампанията на Обама се превърна в сензационен модел за връзка с различни аудитории. Както споменах и по-горе тепърва ще се възползваме от него. Не случайно  в докладът си за изборната победа на Обама агенция Еделман дава основни съвети, приложими във всяка една област, не само в политиката:

  • Започнете отрано в социалните медии.
  • Създайте възможно по-масивна база от последователи.
  • Иновирайте.
  • Нека е лесно да ви откриват и препоръчват.
  • Изберете местата, в които ще се разгръщате
  • Насочвайте енергията на онлайн ентусиазма към специфични, таргетирани дейности, които са в унисон с целите на кампанията ви.
  • Интегрирайте онлайн елементи във всяко нещо, което правите.

 

 

 

 

 

 

Бележки

 


[1]Фидлър, Роджър. Медиаморфоза – да разберем новите меди. С., 2005

[2] . http://www.novavizia.com/2273.html, 12.11.2009  

[3]www.edelman.com/, 10.11.2009