include ("blocks/lefttd.php"); ?>
if (isset($_GET['id'])) {$id = $_GET["id"];}
else{echo" Nevereno vliz ";}
?>
Интернет като книга за похвали и оплаквания
if(empty($myrow2["author"]))
{
$avtor="";
}
else
{
$avtor="автор: ";
}
?>
Елена Цонева
Днес буквално „бъдещето”, за което толкова дълго говорихме като за научна фантастика, ни заля с реалността си. Макар че съществува и гледната точка, че скоростта на промените не е толкова динамична, колкото изглежда на пръв поглед. Пол Сафо, директор на Института за бъдещето в Менло парк, Калифорния, установява, че периодът, необходим на новите идеи, за да навлязат трайно в културата, продължава средно около трийсет години[1]. Любопитни са типичните етапи в 30-те години от правилото. Първото десетилетие обикновено е свързано с много вълнения, но не и с широко разпространение. Следващото, второ десетилетие, започва проникването на изобретението в обществото. Третото десетилетие може да се обозначи с мотото – „Какво пък толкова, всички го използват”. В кой ли етап се намират вече станалите всекидневие, в рамките на 2-3 години понятията „социални мрежи”, „социални медии”, социален букмарк”? Факт е, че Уеб 2.0 за кратко се превърна в един нов свят с неограничени възможности за комуникация и таргетиране на аудиторията. От началото на своето съществуване до днес същността и смисълът на глобалната мрежа не се е променил. Новото и революционното е в съдържанието. В началото съдържанието на уеб сайтовете беше статично, но днес сайтовете стават не само по-динамични, но и комуникиращи с потребителя. Подобно на всеки нов продукт, така и Уеб 2.0 не само добави множество нововъдения, но и промени стандартите. Днес всеки от нас има любими сайтове. Може да сподели и да се изкаже по всяко време на денонощието. Но нека направим разграничение в новите понятия.[2]
Социални мрежи
Цел: опознаване, поддържане на комуникация и контакти, работа по определена кауза и т.н.
Социални медии
Цел: сайтове, които се попълват със съдържание от самите потребители
Социален букмарк
- Цел: Потребителите записват любими, важни или полезни линкове (т.нар. “отметки”), към които могат да се върнат, да споделят с други потребители и т.н.
Интересно е, че в последно време потребителите вече генерират повече съдържание относно марки, продукти и услуги, отколкото самите компании. Свободата е сладко нещо. Усещането, че само с върха на пръстите си можеш да споделиш мнение и емоция и то точно сред най-подходящата аудитория е уникална възможност. Вече в точно определени сайтове хора с едни и същи интереси или проблеми могат да обменят опит и да направят всеки съпричастен към преживяното в офлайн живота си. Всъщност Мрежата се превръща в една безкрайна по обем и възможности книга за похвали и оплаквания. Разбира се, това е и прекрасна среда за манипулиране, нещо от което тепърва доста комуникатори ще се опитват да се възползват и да усъвършенстват като техника.
Малко отчайващо звучи, но днес компаниите имат все по-малък контрол върху това какво се говори за техните марки от потребителите. Мрежата е достъпна за всеки, а и грамотните в интернет комуникирането лавинообразно растат с всеки изминал ден. Затова всяка компания, която иска да е в час с истинското мнение на аудиториите си, би трябвало да „слуша” специализираните социални мрежи и медии. Единствената компания в България, която върши успешно подобна мониторингова работа е Intellexi. Същността на работата се състои в анализирането и извличането на измерими качествени и количествени данни от съдържанието, генерирано от потребителите в интернет, посветено на дадена марка/категория продукти или услуги. Ето няколко графики, илюстриращи някой ключови измерими метрики в практическата работа на Intellexi.
Рено
На сх.1 се вижда как се е движил обемът на разговорите в специализирани сайтове за коли и автомобилизъм. Клиентът, както личи от графиката, е Рено и става въпрос за различните му модификации. Изследването е направено в периода 1.08 – 31.10.2008 г. Най-коментираният модел е Рено Меган и само крачка зад него е Рено Лагуна
Сх.1
Обем на разговор
Често се коментира, че много типове мониторинг могат да се заменят с електронни устройства. Но колкото и да е съвършена една машина, тя не би могла да улови емоцията и специфичният тон на постинга.
Дав
На схема 2 е илюстрирана чувствителноста на потребителя към марката Дав. Най-обичаната явно е Дав оригинал дезодорант, защото от 6 постинга 5 са положителни. Най-шарена е емоционалната окраска към Део серията – започваща от доверие, преминаваща през обич, но стигаща и до неудовлитвореност.
Сх.2 Емоционална окраска
Барак Обама –новият социален онлайн гуру[3]
Но все пак, големият хит и дори наричаният вече от специалисти онлайн гуру за 2009 г. си остава новоизбраният президент на САЩ Барак Обама. Той влезе във всекидневието на милиони чрез всекидневен контакт в социалните мрежи, имейли и онлайн видео. Това ще е първият американски президент, който ще управлява с мишка в едната ръка и БлекБери в другата, според световния лидер в ПР - агенция Еделман. Обама успя и спечели изборите най-вече заради промяната на стратегическото мислене като цяло. Това е схема, която тепърва ще се прилага в бъдещи избори и бизнес комуникации. Чрез комбинирането на социалните медии и микро-таргетирането беше открита силата на мултиплицирането. На практика аудиторията беше „отприщена” сама да тиражира и управлява медийното съдържание. Барак Обама срази Маккейн в социалните медии и мрежи, защото успя да комуникира индивидуално с гласоподавателите си. Това личи и от схема 3. Трафикът на уеб сайта му е бил 2 пъти по-голям от този на Маккейн, 4 пъти повече избиратели са го видяли в Ю Туб, 5 пъти повече във Фейсбук, но разбира се и вложените усилия са били сериозни – 10 пъти по-голям екип за поддържане на онлайн комуникацията.
Ето някои от маркетинговите дейности на Обама в социалните медии:
Наистина, кампанията на Обама се превърна в сензационен модел за връзка с различни аудитории. Както споменах и по-горе тепърва ще се възползваме от него. Не случайно в докладът си за изборната победа на Обама агенция Еделман дава основни съвети, приложими във всяка една област, не само в политиката:
- Започнете отрано в социалните медии.
- Създайте възможно по-масивна база от последователи.
- Иновирайте.
- Нека е лесно да ви откриват и препоръчват.
- Изберете местата, в които ще се разгръщате
- Насочвайте енергията на онлайн ентусиазма към специфични, таргетирани дейности, които са в унисон с целите на кампанията ви.
- Интегрирайте онлайн елементи във всяко нещо, което правите.
Бележки
[1]Фидлър, Роджър. Медиаморфоза – да разберем новите меди. С., 2005
[2] . http://www.novavizia.com/2273.html, 12.11.2009
[3]www.edelman.com/, 10.11.2009
|