Nevereno vliz

";} ?>

Музика. Онлайн комуникация с крайния потребител

Васил Иванов, студент

 „Новият медиен и ПР потребител”

Ако до преди няколко години за промотиране на музикално събитие беше достатъчно да напечаташ няколко хиляди постера и флаера, които стратегически да разпределиш на максимален брой ключови точки + радио/телевизионна реклама, то днес интернет заема позицията на номер едно във всяка една кампания.

Социалните мрежи. Без значение „за” или „против”, всички ние сме длъжни да приемем тяхното влияние върху заобикалящият ни свят. Днес не съществува сериозна организация, занимаваща се със създаването и популяризирането на музикални събития (концерти, партита, фестивали), която да не обръща най-голямо внимание на онлайн комуникацията с публиките си.

Комерсиалните Facebook, Myspace, Youtube. Новото чудо twitter и редица други тясно специализирани онлайн общества, обединяващи хора с еднакви музикални интереси са основно средство на комуникация между организатори и потребители, между артисти и фенове. В следващите няколко абзаца ще представя основните световни социални мрежи и начините на комуникация с потребителите, които напълно безплатно предоставят на хората от музикалния бизнес.

Благодарение на добре развитите форми за представяне на музикални събития, facebook е удобен за организаторите, чието послание може да достигне до десетки хиляди хора, в зависимост от големината на базата данни на определения абонат или група, само с едно кликане на мишката. Сред предимствата на тази социална мрежа са възможността за прикачване на снимков, видео и аудио материал в страницата на събитията както от страна на организаторите, така и от страна на потребителите, което създава предпостави за комуникация на различни нива помежду им. Оставяйки настрана иначе не малки подробности като  възможността за споделяне на мнение относно събитие, както и надникване в листа на „потвърдилите присъствие”, facebook дава възможност за масови съобщения до потребителите, поканени на събитието, което помага на организаторите да комуникират с публиките си по хиляди начини.

Добрият стар myspace е в по-голяма полза на собствениците на лейбъли, отколкото на организаторите на музикални събития. Ако за организаторите е задължително публикуването на събития във facebook, то един артист не съществува за широката общественост, ако неговата музика не е изложена в собствен myspace профил, чрез който да държи потребителите в течение с актуалните си проекти. Превръщайки се основно в “a place for music”, myspace разшири възможностите пред лейбълите, като в партньорство с amazon.com и най-големите музикални компании в света позволи закупуването на парчета директно от профилите на артистите. Друга добра новина за тях бе добваянето на функция към плейърите с възможност за създаване на папки с албуми, които н апрактика позволяват на един артист да представи цялото си творчество в собствения си myspace профил. От гледна точка на ефективност, функцията „add song to playlist” е един от най-удобните начини за промоция. Тя дава възможност на едно парче да обиколи света, благодарение на десетки, стотици или хиляди хора, добавящи си го като „песен на профила”, което допълнително популяризира артистите и тяхното творчество.

Какво толкова специално в twitter ли? Нищо. Просто ограничение в символите, каращо те да си максимално прецизен и творец в поднасянето на съобщението си до крайния потребител. В България все още малко хора използват twitter като начин за промотиране на каквото и да било, но музикалната сцена в световен мащаб вече има своите tweet пионери както сред комерсиалните, така и сред ъндърграунд изпълнителите. Благодарение на мрежата на twitter, например, за кратко време рап изпълнителят Еминем събра над 100 хиляди последователи и накара света да говори за иновативния начин на разиграване на билети за предстоящите му концерти. Благодарение на акаунта си в социалната мрежа на 19-ти май 2009 г. той успя да привлече вниманието както на медиите, така и на феновете си, благодарение на нестандартна игра, в която.. просто обявяваше точки, на които феновете могат да открият безплатни билети за предстоящият му концерт. Друг интересен начин на използване на twitter напоследък представя една от легендите в електронната музика Richie Hawtin, който адаптира собственият си музикален софтуер Traktor към социалната мрежа, благодарение на което успява да държи в течение своите фенове из цял свят с музиката, която миксира по време на партитата си в реално време.

Говорейки за социални мрежи в полза на музиката не можем да не споменем и онлайн видео мрежа номер едно в света – youtube. Предимствата й се използват по различни начини от всеки. От събитийна гледна точка мрежата е удобна за публикуване на видео ревюта от концерти, партита, фестивали, както и промоционални видео популяризиращи ивентите преди провеждането им.  От друга гледна точка, все по-често малки музикални лейбъли разчитат на промоция през youtube, представяйки своите проекти преди релийз именно там. Така например, интересът към ново видео на артист може да бъде повишен още преди официалното му пускане по телевизиите именно чрез мрежата на youtube. Точно youtube стои в основата на PETE Tong TV и хиляди други онлайн видео канали. Използвайки предимствата на youtube за достигане до максимален брой хора, Tong успя да развие свое десетминутно седмично видео шоу, в което представя най-актуалното от света на електронната музика, изразено чрез видео клипове, музика, интервюта и лично отношение по въпроси засягащи, моментното състояние на сцената.

Изброените дотук предимства, които най-популярните социални мрежи ни дават, са от изключително значение за развитието на музикалната индустрия и нейното развитие в положителна насока. Съществуват още стотици социални мрежи и общества предлагащи най-различни начини за комуникация с публиката, представяне и популяризиране на проекти и др.

Такива са:

last.fm - чиято 3 еврова политика отблъсна милиони.

tilllate.com - обединяващ все повече европейци с интереси в клубната музика.

justin.tv - със своите безброй възможности за онлайн броудкастване.

residentadvisor.net - символ на цяло едно поколение алтернативни млади хора.

и други.