Nevereno vliz

";} ?>

Bluetooth Marketing приложения

Жасмина Кьосева, студентка

„Новият медиен и ПР потребител”

Bluetooth Marketing е нова възможност за таргетирана реклама на конкретен продукт или услуга или за разпространяване на информация посредством Bluetooth технология.

Bluetooth е безжична радио технология, позволяваща разпращане и пренос на данни между устройства (мобилни телефони, джобни устройства, компютри и др.) на кратки разстояния посредством сигнали. Поддържана безплатно от страна на потенциалните получатели, тази технология осигурява неограничен достъп до информацията, разпространявана чрез Bluetooth Marketing.

Bluetooth Marketing създава възможност за реклама и информиране посредством Bluetooth технология като я базира на конкретен продукт или място. Информацията може да бъде получавана от хората, които желаят да я получат и разполагат с устройство, поддържащо технологията; намират се на дадено място или в близост до специален обект. Приемащото устройство може да е мобилен телефон, джобен компютър (PDA), лаптоп или друго подобно, имащо Bluetooth функция.

Технологията е позната на младото поколение в България, а повече от 80% от мобилните телефони, продадени в страната от 2000 г. насам, разполагат с Bluetooth. Безплатното споделяне на полезна електронна информация и едновременно с това - рекламни послания е бъдещето в рекламата според големите световни маркетинг специалисти.

Самото рекламно или информационно послание е в разнообразни форми – изображение, звук, видео, игра, може да бъде разпратено до всички устройства, само някои от тях или определена мрежа от потребители в близост до продукта/ обекта или мястото.

Bluetooth Marketing намира приложение в различни типове бизнес, приспособявяйки се към нуждите му така, че максимално ефективно и лесно да осигури възможност за реклама и комуникация с потребителите.

Технологията може да се използва за разпространение на публични съобщения. Тя може да се превърне в невероятно средство за масова комуникация и публични съобщения. Изпращайки съобщения или изображения чрез Bluetooth до мобилни телефони може да се информират по-голям кръг хора отколкото чрез словесни съобщения и разпространяване на брошури. Органите на реда биха могли да използват услугата, за да предупреждават в случай на опасност или за събиране на информация във връзка с криминално деяние, пращайки контакти за връзка, снимки и т.н., без да се намесва полицията.

Bluetooth Marketing може да се използва изключително успешно в района на училища и университети. Огромен процент от лицата на възраст 16-24 години имат мобилни телефони, повечето от които държат постоянно включена неговата Bluetooth функция. Това означава, че Bluetooth Marketing и разпространяването на информация чрез устройството, чиято база ползва, се превръща в изключителна възможност да информирате и комуникирате с ученици и студенти. Чрез „горещи точки” в учебното заведение може не само да се информират учащите по административни въпроси, но и да се прехвърли директно училищната им програма в джобните устройства, неразделна част от тяхното всекидневие.

Следващо приложение на Bluetooth Marketing е на обществени места, фестивали, изложби и събития. Съвет или упътване, свободни карти на район или отбелязани забележителности стават общодостъпни. „Горещи точки” из града около интерактивен билборд, специални информационни места на фестивали, които да им предоставят програмата, разположението на съоръженията и упътват присъстващите към различни сцени. По-лесно и безопасно придвижване на хиляди хора чрез насочване и навременно информиране за случващото се по време на голямото събитие. Интерактивни билбордове, които предоставят анимирани изображения, видео, ринг тонове и др. привличат вниманието на посетителите, позволявайки им само чрез приемането на файловете да се забавляват пълноценно и запазят спомени от събитието.

Интересен въпрос е на колко човека едновременно може да се предаде съобщение? Стартирайки с базова възможност за едновременен контакт с 20 устройства, технологията позволява свързването с до 1 000 реципиента в един и същ момент. Това придава и мащабност при комуникирането на дадено посление, реклама или друго, разпратено посредством Bluetooth Marketing.

Има ли ограничения за вида на изпращаното съобщение? На практика ограничения от страна на предлаганата услуга няма. Единственото, с което се налага да бъде съобразено, са възможностите на реципиента. В дадени случаи се налага оптимизиране или промяна във формата на изпращаните файлове с цел ефективното им интегриране и използване от страна на получателя.

В момента много хора се оплакват от непрекъснатото получаване на спам в е-майлите си, затова можем да се запитаме дали разпращането на данни чрез услугата се определя като спам? Не, защото преди да изпрати файл, Bluetooth устройството пита реципиента дали желае да влезе в контакт с него и респективно получи разпращаното от него. Bluetooth Marketing е съобразен със законодателството и изискванията за опазване на данните, които се получават и разпращат чрез него.

Заради кризата тласъкът на Bluetooth технологиите се засилва с огромни темпове. Компаниите в световен мащаб всекидневно инвестират в нови технологии - част от борбата за ефективно достигане до потребителя.

От 4-ти май 2009 г. тръгна първата Bluetooth маркетингова кампания в България. По спирките на градския транспорт в София са монтирани специални билбордове, чрез които всеки може да получи директно на мобилния си телефон актуална информация за най-горещите спортни събития и детайли за залози.

Това показва, че тази технология навлиза в България и българските потребители могат да се възползват от нея. От много от гореизброените факти може да се направи прогноза, че тази новост ще има успех в страната ни. Като начало факта, че 80 % от телефоните имат Bluetooth и от друга страна в момента да притежаваш телефон с колкото се може повече екстри е въпрос на престиж. Много хора постоянно се занимават с телефоните си и ще са потенциални потребители на Bluetooth съобщенията.