ДЕПАРТАМЕНТ МАСОВИ КОМУНИКАЦИИ
НОВ БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТ
 
 
 
Резултати от експресно анкетно проучване “Марката България в ЕС”
сред присъстващите на лятната школа по ПР Лято 2004
Десислава МОНОВА и Любомир МЕТОДИЕВ
Студенти PR
Нов български университет
 
 
 
Киселото мляко – марката на България в ЕС.
Киселото мляко е универсалният символ, чрез който българите се идентифицират в рамките на ЕС. Това показаха резултатите от експресно проучване на тема “Марката България в ЕС”, проведено сред участниците в лятната школа по ПР.
Поставихме си за цел чрез това анкетно проучване да установим какъв наистина е образът на България в пределите на обширния Европейски съюз според самите българи. С изследването искахме да установим и какво точно си представят присъстващите на лятната школа под термина “марка” – дали това е материален обект или напротив – духовно наследство. В анкетата бяха включени следните възможни отговори:
1.    Кисело мляко.
2.    Мускалче.
3.    Ракия.
4.    Вино.
6.    Друго.
Анкетирани бяха 63-ма души, от които 17 мъже и 44 жени на възраст от 18 до 50 г.
Ето и резултатите от проучва-нето: 27% от анкетираните са посочили като лице на България киселото мляко.
Едва с два процента разлика след него се нареждат и предпочитанията към мускалчето “Българска роза”.
Тези резултати показват, че анкетираните отдават предпочитанията си на традиционното – неща, характерни за българите и с много-годишно присъствие в родната история.
Още повече, че сред посочените други отговори фигурират традиционни елементи за България като родното Черноморие, гостоприемството, с което сме изключително из-вестни и историята и природата ни.
 
Профил на анкетираните
мъже    жени
17    44
 
Възрастова диференциация
Мъже
18 до 24 г.    Мъже
25 до 35 г.    Мъже
над 36 г.    Жени
18 до 24 г.    Жени
25 до 35 г.    Жени
над 36 г.
11    5    2    23    15    7
 
От разбивката по възраст на анкетираните прави впечатление, че въпреки явния превес на младите хора, които следва да насочат предпочитанията си към по-новаторски идеи, те също наблягат на традицията. На графиката са изобразени в проценти резултатите сред участниците между 18 и 24 г., разделени по полове. В тази възрастова група се забелязва най-осезаемо превесът на киселото мляко над другите четири възможности – съответно с 46 и 50% при жените и мъжете.  На базата на получените резултати от експресното проучване можем да заключим, че голяма част от българите се идентифицират с миналото на страната, с нейните традиции и история. Т.е. това са нещата, които карат българина да се гордее и да се чувства равноправен европеец с всички други.