ДЕПАРТАМЕНТ МАСОВИ КОМУНИКАЦИИ
НОВ БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТ
 

Едно от любимите самоопределения на медиите е, че те са “четвъртата власт”. Останалите три власти даже твърдят, че медиите били първата власт. Мисля, че това е достатъчно, за да разберем, че не става дума за никаква война на световете, а за мирно преливане на икономика и политика до пълното им сливане в едно. Единствения потърпевш е аудиторията, която обаче наказва медиите с незаинтересованост. Колкото до това, че ПР-ът бил срещу медиите, във всяка една частна медия, а с изключение на БНР и БНТ всички са такива, при малко по-голяма откровеност дори чистачката може да обясни как от главния редактор до стажант-репортера, всички звена са изключително благосклонни към поръчкови материали, отразяване на корпоративни събития, участия в кампании – често негативни, тъпи мероприятия като откриване на нови обекти с маслосвети и водосвети, както и нелепи юбилеи или просто чествания на личности с не заличени неандерталски черти.
Някъде от 2000-ната година насам настъпи небивал разцвет на ПР-а на държавните институции, които до този момент разполагаха с през-центрове, които обаче не знаеха какво да правят. Техните функции най-често се изчерпваха с редки пресконференции, в най-добрия случай няколко на година и правене на извадки от печата, засягащи съответното ведомство, предназначени за началниците. С ускорено темпо всички големи ведомства се сдобиха с обслужващи ПР агенции, които осигуряват на администрацията и управлението безметежни отношения с медиите. Така ние разбираме, че Даниел Вълчев, министър на образованието, е голям гмуркач и го виждаме във морските глъбини. Вярно, че не можем да го познаем заради неопреновия костюм и акваланга, затова пък е много секси в устрема си под баскетболния кош. Той е беззащитен, наметнат със чаршафа на неопитни фризьорки, които му правят жълти и зелени кичури. Виждаме Вълчев полетял към бездната като телевизионна реклама на „Каменица” във рискован бънджи-скок или съсредоточено гледащ във микроскоп някакви бактерии, облечен в работно биологическо облекло – бяла престилка и бяло боне на главата…
Ако се разровите във вестниците ще намерите тези превъплъщения /руснаците казват „хартията търпи всичко”/, а иначе като образователен министър той е против стачките, но пък подкрепя учителите. Това е ПР. Можем да поздравим изключително добрата работа на наетата от Даниел Вълчев ПР агенция на Моника Янова, бивша журналистка от в-к„Труд”. Изрично споменавам това име, защото тя е една от най-добрите във ПР-а, но биографията и е типична за работещите във ПР-агенциите. Ако се запитате къде са великите български журналисти, къде са големите имена, те са във ПР-а – Нери Терзиева, Димитър Цонев, Константин Каменаров, Найо Тицин, Илиана Йотова са във правилото, само че с един допълнителен, политически завой. Но работата, която вършат е същата. Хора със такъв професионален авторитет и контакти, фантазия и опит, могат да пробутат каквото искат във всяка една медия – това е авангарда на ПР-а.
Но по-важни и по-трудолюбиви са ресорните репортери, а те са безчет. По начало един от проблемите на ресорната журналистика е това, че за да може един репортер да бъде добре информиран за ставащото в ресора му трябва да влезе в близки взаимоотношения с тези, които иначе би трябвало обективно да отразява. Често тези отношения добиват особен, нерегламентиран характер, изразен в интимност или пари. Най-невинните случаи са почерпки за обмяна на информация в стил „нахранете журналистите”. За съжаление най-често става дума за елементарен мързел и появата, особено във печата, на дори необработени текстове „пуснати” от пресцентъра или агенцията. Пресен случай е публикуваното във в-к”Труд” съобщение на пресцентъра на ГЕРБ, което без да бъде оградено като платена публикация, на и без това оскъдната страница за международни новини, гласеше, че Бойко Борисов е оставил незаличимо впечатление у всеки американец, с когото се е видял…
Самата идея, че някой „пуска” информация, а други след това я пускат на аудиторията е дълбоко порочна. Голяма част от информацията е скрита, необработена, нежелана и неудобна и журналистът трябва да се добере до нея. Да я измъкне, да я изрови, да я изтръгне и да я сглоби в една картина, която е важна за обществото. Достатъчно е тук да си припомним мрънканията за липсващата разследваща журналистика. В наши дни не става дума дори за това, а за елементарно самостоятелно гонене на журналистическа цел. Вместо това огромна част от колегията се задоволява със това, което се изработва в прес-центровете и ПР агенциите.
Ако се върнем на Бойко Борисов, често наричан „медиен герой”, ще видим, че вниманието към неговата личност и изяви освен, че е постоянно е и крайно повърхностно. Ще припомня случая със пускането на знаменитата машина за прокопаване на метрото, нежно наречено: „къртиче”. В продължение на едно денонощие отвсякъде се появяваха усмихнат японец и навъсен Бойко Борисов, които със пръстче във бяла ръкавица едновременно натискаха едно единствено копче – старта на Големия успех. Колко след това от журналистическата колегия написаха, че всъщност машината е била развалена, не е проработила и мечтания старт се е осъществил близо два месеца по-късно при пълна тишина. Това е пример за успешен ПР и нечестна журналистика. Но какво губят хората? Нищо. Гледат своя любимец, медийните началници спазват своите безпринципни политически уговорки. Тиражът не, че расте, но поне се крепи с лековити и беззъби текстчета. Кой ще ти се занимава със дълбокомислени размисли и коментари, важното е един ден на първа страница да пишеш, че „ни взимат свинското”, а на следващия ден със малко текстче да се разбере нищо никой не ни взима. Ако ставаше дума само за политика с мед да ги мажеш – можем само да предполагаме как изглежда това приз здравеопазването е най-вече фармацевтиката. Нямаме особени основания да смятаме, че България е пощадена от истинския, световен октопод на големите фармацевтични компании и хранителната индустрия със нейните абсолютно непонятни означения Е120, Е951 и т.н. Но това е нещо, за което пише единствено Джон Гришъм и то като уточнява, че всяка прилика с действителни лица и събития е случайна…

Черен ПР или мързеливи журналисти
Стела Райчева