Глава ІV. Анализ на оперативната обстановка



2. Информационно осигуряване на полицейската служба




Информационното осигуряване е ориентирано към: събиране, обработване, систематизиране, съхраняване, анализиране, използване и предоставяне на информация  на потребителите от МВР, на държавни  органи, организации, юридически лица и граждани съобразно функционалната компетентност на МВР; поддържане централното ядро на Автоматизирани информационни фондове за общо ползване; поддържане на общи за МВР централизирани информационни фондове за опазване на обществения ред и противодействие на престъпността; координиране на информационното взаимодействие с външни потребители на централно и териториално ниво; организиране на оперативния отчет в министерството; организиране, изграждане и поддържане единната преносна среда; поддържане на информационни фондове за криминалистични и криминологични изследвания и системи, подпомагащи експертната дейност в системата на полицията; информационно осигуряване на дейността на националните звена (центрове), специализирани за противодействие на конкретни видове и форми на проявление на международната организирана престъпност; организиране и координиране международния обмен на полицейска информация; участие в развитието на интеграционни механизми на МВР с полицейски структури на други държави, с международни правозащитни организации и други.
На ниво информационно осигуряване на полицейската служба се експлоатират: АИС “Български документи за самоличност”; териториален вариант на АИС “Полиция”, който е програмиран в съответствие с европейските критерии; АИС “Адресна регистрация и документи за самоличност”; АИС “Административно обслужване на чужди граждани”; регионална компонента на система “КАТ”; АИС  “Граничен контрол”; “Система за визов контрол” в задграничните консулски служби на дипломатическите представителства на РБългария, която е пряко свързана с автоматизираната система за граничен контрол; “Автоматизирана дактилоскопна идентификационна система” – AFIS; национална ДНК-лаборатория и информационен масив. Специализирани информационни фондове с широко приложение са автоматизираните системи за лицата, които носят бойно и ловно оръжие и единиците оръжие, по линия “Бюлетин”(автоматизираща информационните потоци от РУ в страната). Внедрени са нова система за полицейска статистика по методика, съобразена с европейските стандарти и електронна поща. В редовна експлоатация е “Опция Б” за автоматизирани справки за издирвани автомобили (предоставена за ползване на страните-членки на МОКП “Интерпол” чрез НЦБ “Интерпол” – МВР). 
В структурите на информационно-аналитичните направления и сектори информационното осигуряване се изразява в събиране, съхраняване и систематизиране чрез автоматизирани информационни системи и предоставяне на оперативни данни за субектите на криминалните деяния и състоянието на правонарушенията, извършени от тях (вид, структура, динамика).
Информационното осигуряване предшествува оперирането с оперативните данни, което се извършва в информационно-аналитичните звена (след получаването на данните от АИФ, от ОДЧ, от оперативния и охранителния състав и от външни информационни източници). ИАР-ци имат осигурен достъп до централизираните и децентрализираните информационни фондове, чрез които се удовлетворяват определени вътрешни информационни потребности, произтичащи от пряката отраслова дейност.
В тесния смисъл на понятието, информационно осигуряване (като информационно-справочна дейност) се осъществява от звеното “Автоматизирани информационни фондове”, в което главно се използва картотеката на регистрация на криминално проявените лица.
Системните администратори, систем-операторите и инспекторите в АИФ поддържат различните информационни фондове, обработват информацията за целите на управлението на системата на полицията и на същинския анализ, който се осъществява в информационно-аналитичните звена.
Но анализирането на обработената оперативна информация и последващите анализаторски действия  се осъществяват в информационно-аналитичните звена в системата на полицията (в съответствие с информационните задачи, възложени от ръководството и стратегическия план за информационно-аналитична дейност на ИАР-ци). Тук може да се даде адекватен професионален отговор на въпросите за детерминацията на различните видове структуроопределящи престъпления и за мотивацията на престъпното поведение на криминалния контингент в контекста на цялостния анализ на състоянието, структурата и динамиката на оперативната обстановка на национално и на регионално ниво. Границата между информационното осигуряване на процеса на овладяване на оперативната обстановка и анализирането му (включващо като обект обстановката) се състои в задължителната за ИАР-ци система от действия, насочени към стратегическо и оперативно усвояване на събраната и обработена оперативна информация и генерирането, разпространението и прилагането в оперативната практика на нов вид оперативна информация. Това е оперативно познание за същността и закономерностите на оперативната обстановка, за планирането на мерки за нейното овладяване в последващия отчетен период, което е свързано с прогнозиране на бъдещото състояние на оперативната обстановка.   
Информационното осигуряване от страна на информационно-аналитичните звена на стратегическото управление на процеса на овладяване на оперативната обстановка се изразява в опосредствен контакт с оперативната действителност, като се изучават придобитите по емпиричен път оперативни данни, сведения, сигнали и съобщения. ИАР отразява в справки и доклади преди всичко оперативните факти с оперативна стойност, такива каквито са във вида, представен във вътрешния информационен бюлетин на полицейската организация, съобщението от оперативната дежурна част и началниците на групи в криминална полиция, книгата за доведени лица, докладната записка на оперативния работник  и други. Фактите се отразяват и в тяхната взаимна връзка помежду им в конкретната конфигурация на оперативната практика.
Например в АИФ – СДМВР ежедневно сутрин по телефон се подава от ИАР в РУ справка относно броя на регистрираните: убийства, опити за убийства, изнасилвания, взривявания, грабежи (в това число въоръжени, с огнестрелно оръжие), кражби, престъпления, свързани с наркотици и други за изтеклото денонощие. А между 16,00 часа до 17,00 часа ежедневно се изпраща и писмена справка за резултатите от извършената работа на състава по линия на криминална полиция и на икономическа полиция (за изтеклото денонощие) с данни за сигналите с оперативна стойност (с кратка анотация, установъчни данни за лицето, което е извършител, време и място на извършване на престъплението), заведените оперативни дела ( с кратка анотация), реализираните оперативни дела, разкритите престъпления (с кратко съдържание), издирените лица, планираните мероприятия за овладяване на оперативната обстановка в последващия отчетен период.
Ежедневното информационно осигуряване има като свой специфичен предмет тези обективни свойства, връзки и отношения на криминалните случаи, които са открити в хода на оперативната и охранителната дейност на полицейската служба, както и такива, открити в процеса на изучаване от страна на ИАР. Той използва ежедневно метода “беседа” в непринуден контакт с оперативния, охранителния и управленския състав в полицейската организация за получаване на такива данни, които не винаги са отразени в документални източници и не са достъпни за пряко наблюдение. Беседата дава възможност да се извлича информация за мотивите или интересите на извършителите на престъпления и нарушителитте на обществения ред, както и за тяхната нелегитимна дейност (престъпления, нарушения на обществения ред).
ИАР използва беседата като метод за непосредствено събиране на първична словесна информация. При приложението й се изгражда непосредствен социалнопсихологически контакт между ИАР и ОР, ПИ, мл. ПИ, полицейския служител от ППД, ръководителите на групи, на сектори, на РУ и въобще на полицейски организации. В съответствие с поставената цел се създават контакти и със служители от администрацията на полицейската служба, със следователи, с потърпевши и пострадали граждани, със служители в органите за местно самоуправление и в частни фирми и други.
Ако планирането и провеждането на беседа се развиват по препоръчваните от науката правила, ефективността на приложението на този метод ще се увеличи чувствително. Така събирането на информация би следвало да се осъществява по предварително обмислен план – писмен или запаметен. Той ще бъде детайлизиран или опростен до няколко пункта. В явен или секретен бележник ще се записват отговорите на събеседниците (при прекия контакт). Трябва да бъде изключено демонстрирането на неравенство, на превъзходство на позицията на ИАР като отговорен ( в немалко случаи и високопоставен) член от екипа на единоначалника на полицейската служба. Пропуските в това отношение са в ущърб на нормалното протичане на беседата с участниците в нея, те не са предразположени към подаване на точна и изчерпателна информация.
Често пъти се налага ИАР да събира информация за отделни криминални случаи от единичен характер. Например в полицейската служба се получава разпореждане от висшестоящото информационно-аналитично звено в СДМВР за доизясняване на тежко криминално престъпление, по което сутринта вече е докладвано, но случаят не е приключен, доразследва се в сектор “Криминален”. Необходимо е през работното си време ИАР да беседва неколкократно с ОР-ци, ангажирани с проверката на криминалното деяние. Ако е наложително, беседите продължават и през следващия ден. В подобни случаи планът за беседата трябва да се доразвива в съответствие с базата данни и информация, която е натрупана до момента на продължение на контактите с оперативен състав. В тази база се съдържа материал, който навежда към нови въпроси относно криминалното поведение на престъпния субект, произтичащи от сравнението на новопостъпилата информация с по-старата.
Въпреки, че може да се провежда по общ писмен или запаметен план, беседата няма строга детайлизация на въпросите[65]. Продължителни беседи от половин час до 2-3 часа са подходящи, когато се уточнява състоянието и поведението на обектите от оперативната практика, при изготвяне на отчет за дейността на състава на полицейската служба и други. Тогава може най-общо да се разработи планът на беседата (писмено или като мисловен модел), последователността на въпросите, вариантите на предполагаемите отговори.
Достоверността и надеждността на получаваната информация зависи от две групи условия:
  1. От личността на беседващия.
ИАР трябва да притежава висока степен на правно съзнание и да обича своята работа. Да бъде социално активна личност, да притежава определен жизнен и професионален опит. Ерудицията е част от комуникационната му култура. В процеса на беседата е наложително да се беседва не само по изучавания проблем, но често пъти и по близки и по-отдалечени от темата проблеми.
  1. От съставянето на добър въпросник.
Това започва с изучаване на обекта на беседата. Обектът трябва да се опише системно, да се изяснят особеностите на механизма на неговото функциониране. Така се открива възможност за получаване на определен набор от характеристики на обекта, които са ключови позиции, от които се изхожда при формулировката на въпросите.
Обикновено въпросите са преки. Те се формулират аналогично на практиката на ежедневното речево общуване в полицейската организация и външната социална среда.
Информационно осигуряване като съществена страна в работата на ИАР представлява ежедневната подготовка на доклад за състоянието на оперативната обстановка на територията, обслужвана от полицейската организация.
Оперативните данни за такъв доклад постъпват от оперативна дежурна част чрез изготвения централно за района на столицата или района на ОДМВР бюлетин за извършените престъпления и произшествия, станали в района за времето от 06,00 часа на определена дата до 06,00 часа на другия ден. В бюлетина са систематизирани съобщенията за престъпленията и произшествията по рубрики: убийства, изнасилвания, грабежи, измами, взломни кражби, обикновени кражби, противозаконни отнемания на моторни превозни средства, издирвани лица и ДКН (държавни контролни номера) от моторни превозни средства, прекратяване на издирването на лица и леки коли, съобщения, ПТП (пътно-транспортни произшествия), подготвени преписки по чл. 408 Б, ал. 2 от НПК, резултати от преписки по чл. 408 Б, ал. 2 от НПК, разкрити криминални престъпления.
На сутрешната оперативка на състава в териториалната полицейска служба се докладва и за извършени престъпления, за които няма подадени съобщения в бюлетина, но сигнали или данни за тях са постъпили в ОДЧ и следва да се извършат предварителни проверки. Това са източниците на информация за ИАР, който докладва устно по телефон до висшестоящата инстанция. Информацията за престъпления и произшествия, които не са отразени в ежедневната справка за състоянието на оперативната обстановка, изпращана от териториалната полицейска служба по електронната поща в МВР, представлява оперативно-управленски интерес на методическо - функционално ниво – в информационно-аналитичните звена в СДМВР (ОДМВР) и в главните дирекции с полицейски функции.
Що се отнася до изпращаната по електронната поща ежедневна справка, в съдържанието й следва да намерят място акценти и по-значими данни за оперативната обстановка, националната сигурност, борбата с организираната престъпност, състоянието на криминалната престъпност, работата по чл. 408 Б, ал. 2 от НПК, обстановката по безопасността на движението, пожарната и аварийната безопасност, проведените операции и проверки. Източниците на информация за изготвянето й се увеличават в структурата на ОДМВР и СДМВР, респективно до звена, от които постъпва информация по съответните линии. В задълженията на ИАР, респективно на информационно-аналитичната служба в полицейската организация, се откроява изграждането на гъвкава вътрешна информационна система за събиране и обработка (систематизиране) на посочените по-горе потоци оперативна информация.
     
При събиране на оперативни данни за справката за състоянието на престъпността през текущия месец ИАР може да рационализира работата си, като регистрира броя на извършените престъпления в бланка за участък (4.2).
     
 
     
Графичното оформяне и попълване на бланката е следното:
-видовете престъпления са подредени вертикално в лявата част на бланката и броят им се нанася в клетки по хоризонтала;
-в горната хоризонтална графа от дясната страна на “видове престъпления” са обозначени границите на маршрути на автопатрулите и пешите патрули (АП-21-6 означава граници на маршрут на автопатрул № 21-6 и т.н., ПП-1 означава граници на маршрут на пеши патрул № 1 и т.н.);
-в долната хоризонтална графа от дясната страна на “видове престъпления” са обозначени с числото 7 – броя на извършените престъпления от 07,00 часа до 22,00 часа (нанася се по вертикала в съответната клетка), с числото 22 – броя на съответните престъпления от 22,00 часа до 07,00 часа (нанася се по същия начин броя на извършеното престъпление), а с буквено обозначение З. – броя на задържаните лица на местопрестъплението независимо от часовия интервал (нанасят се по вертикала в клетките срещу съответното престъпление от графа “видове престъпления”).
Данните за извършените престъпления и задържаните лица се сумират в края на текущия месец и сумарните числа се използват при изготвяне на месечен статистически анализ на престъпността.
С информационно осигуряване ИАР се занимава особено при системното получаване на разпореждане за провеждане на специализирани полицейски операции в териториалната полицейска служба.
По телефон или чрез телеграма началникът на полицията или директорът на ОДМВР (СДМВР) възлага и адресира такива задачи до началниците на РУ или на отделни РУ.
Например на 15.01.... година, в 12,00 часа чрез телеграма № 2393/14683 е подадена чрез главен оперативен дежурен на СДМВР заповед на началника на полицията – СДМВР до 01 – 09 РУ-СДМВР и КАТ за провеждане на специализирана полицейска операция за издирване на противозаконно отнети МПС, както и проверка на криминалния контингент по тази линия. Операцията да се проведе на 15.01.....год. за времето от 14,00 часа до 17,00 часа със сили на оперативния и охранителния състав на обслужваната територия на РУ.
Заповядано е в хода на специализираната полицейска операция да бъде извършено следното:
  1. Да се изградят временни КПП, на които да бъдат проверявани автомобили с .............. регистрация, напускащи столицата, както и такива МПС, управлявани от лица с характерен външен вид, със зацапани или повредени регистрационни табели.
  2. При проверките да се обръща внимание главно на идентификационните признаци на МПС и предоставените от водачите регистрационни документи.
  3. Да се извършат и проверки на всички автокъщи, автоборси, паркинги и гаражи на обслужваните територии, както и на уязвимите места и сборища на контингента по линия на противозаконни отнемания на МПС.
  4. В рамките на провежданата операция служители в Криминална полиция – СДМВР да извършат масирани проверки по сборищата и уязвимите места на наркомани, сводници и проституиращи лица.
  5. Силите на “Пътна полиция-КАТ” и МГБР “Сигма” (униформени полицаи-мотоциклетисти), наред с действията си по проверка и издирване на противозаконно отнети МПС, да предприемат и такива за прочистване на улиците и кръстовищата от скитници и просяци.
    Лицата от криминалния контингент да се отвеждат в РУ, където с   тях да се работи активно и задължително да се проверяват по информационните масиви.
  6. Обобщени справки за извършената дейност и постигнатите резултати от операцията да се изпратят в ОДЦ-СДМВР до 19,00 часа на 15.01..... година.
ИАР трябва да изготви и изпрати в СДМВР изисканата от ръководството обобщена справка. След приключване на специализираната полицейска операция той обобщава данните, съдържащи се в докладните записки на ръководителите на функционално изградените специално за тази специализирана полицейска операция оперативни групи, състоящи се от ОР-ци от “Криминална полиция”, ПИ, мл. ПИ и служители от “Охранителна полиция”, като в зависимост от обстановката може да получи информация и чрез устни доклади.
Ако времето за докладване в СДМВР е недостатъчно за обобщаване на резултатите от дейността на състава по провежданата специализирана полицейска операция по противозаконно отнемане на МПС и има договореност с информационно-аналитичното звено в СДМВР, обобщената справка може да се изготви на базата на унифицирана бланка, в която да се допълнят нови пунктове (в случай, че не са заложени предварително в нея). По всички пунктове се събира оперативна информация и срещу всеки пункт (обект, показател) в бланката се изписват количествените му характеристики (4.3).
Справка
относно: Проведена специализирана полицейска операция
на....год. на територията на РУ-СДМВР (ОДМВР),
използвани сили и средства и постигнати резултати               (4.3)

         Етапи

1-ви етап на

спец. опер.   

2-ри етап на

спец. опер.

Обобщени

резултати

Сили и средства

 

 

 

- инспектори

 

 

 

- полицаи

 

 

 

- придадени сили

 

 

 

- брой изградени КПП

 

 

 

Проверени обекти:

 

 

 

- лица от крим. контингент

 

 

 

 -лица, представляващи оперативен интерес

 

 

 

-лица, за които има  данни за незаконно притежаване на оръжие

 

 

 

Други лица

 

 

 

МПС

 

 

 

- уязвими места

 

 

 

сборища на крим. контингент

 

 

 

- питейни заведения

 

 

 

- търговски обекти

 

 

 

- складови бази

 

 

 

- автокъщи

 

 

 

-охраняеми паркинги и гаражи

 

 

 

- автоборси

 

 

 

- други

 

 

 

РЕЗУЛТАТИ:

 

 

 

- заловени лица

 

 

 

- просяци

 

 

 

- скитници

 

 

 

- наркомани

 

 

 

- проститутки

 

 

 

- издирени лица от крим. конт.

 

 

 

- извършители на крим. прест.

 

 

 

- други доведени лица в РУ

 

 

 

без документи за самоличност,по съмнение за изв. на прест.,  със съмнително поведение и др.

 

 

 

Издирени МПС

 

 

 

Иззето незаконно оръжие

 

 

 

Съставени актове по:

 

 

 

- Закон за движ. по пътищата

 

 

 

..............

 

 

 

Общ брой наложени глоби

 

 

 

Регистрирани крим. престъпле-

ния по време на операция

 

 

 

Други

 

 

 

( Тук се изписва кратка анотация на по-характерни криминални случаи, разкрити престъпления, констатации и инциденти).
(продължение на 4.3)
Например в справката по цитираната по-горе телеграма се вписват данни по следния начин:
-Брой изградени КПП – 4
-Проверени обекти:
-лица от криминалния контингент – 28
-МПС – 65
-уязвими места – 14
-сборища на криминалния контингент по линия на противозаконно отнемане на МПС – 8
-автокъщи – 10
-автоборси – 9
-паркинги – 15
-гаражи – 18 и т.н.
Под таблицата с количествените данни от операцията ИАР в кратка анотация описва по-характерните криминални случаи, разкрити престъпления, констатации и инциденти.
Така попълнената обобщена справка се утвърждава от началник на РУ и се изпраща в СДМВР (в комплект с плана на РУ за специализираната полицейска операция).
При провеждане на специализирани полицейски операции по други линии – “взломни кражби”, “наркотични вещества”, “проституция”, по “икономическа престъпност”, ИАР може да използва като основа приложената справка, допълвайки я със съответните нови работни реквизити (обекти, показатели) към основния набор от реквизити и по този начин да изгражда структурата на информационно-аналитичната справка или доклад, пестейки ценно работно време. Действията на ИАР по изготвяне на обобщени справки в ОДМВР са идентични на описаните по-горе.
Характер на информационно осигуряване има ежедневното изготвяне и докладване на справка относно резултатите от проведена на обслужваната територия полицейска операция по модела “нулева толерантност към престъпността.”
Операциите по този модел дават възможност както за прочистване на територията, така и за ежедневен натиск върху криминалния контингент, за случайно разкриване на наркодилъри, за незаконно притежаване на оръжие, за връзки на престъпни групировки и за извършители на по-крупни престъпления.
Справката относно резултатите включва следните показатели:
  1. Проверени обекти (кръстовища, сборища, адреси);
  2. Доведени лица в РУ (криминален контингент, наркомани, проституиращи, джебчии, просяци, скитници, вестникопродавци и миячи на стъкла на леки коли на уличните платна, без документи за самоличност, други);
  3. Разкрити престъпления;
  4. Задържани лица за 24 часа;
  5. Лица, настанени в дом за временно настаняване на малолетни и непълнолетни лица;
  6. Случаи на нарушение на нощната тишина;
  7. Брой преписки по чл. 408 Б, ал. 2 от НПК;
  8. Брой съставени актове, фишове и предупредителни протоколи.
Участвали сили: инспектори – брой, полицаи – брой.
Под таблицата с показателите и резултатите се описват също и по-характерните случаи на разкрити престъпления и констатации.
    
В СДМВР се изпраща 2 пъти седмично обобщена справка за представяне на информация във висшестоящото информационно-аналитично звено, която включва:
доклад за изпълнение на планираните мероприятия и план за провеждане на оперативни и управленски мероприятия в РУ, представляващ част от информационното осигуряване на стратегическото управление на силите и средствата на полицията, обслужващи територията на столицата.
В доклада са обобщени данни, постъпили от органите на полицията относно: срещи със секретни сътрудници, контролни срещи, получени сигнали (от тях – с оперативна и с информативна стойност), извършени вербовки, изключени секретни сътрудници, общо заведени оперативни дела, реализирани оперативни дела и открити преписки на предварителен отчет. Съответно в плана са обобщени данни относно: срещи със секретни сътрудници, контролни срещи, вербовки, изключване на секретни сътрудници, завеждане на оперативни дела, реализиране на оперативни дела, откриване на преписки на предварителен отчет и дейност по приоритетни задачи.
В персоналния компютър на ИАР в РУ в отделни файлове се систематизират данни и информация за плановете за работа на състава, за сроковете за изпълнение на задачите, за планове на специализирани полицейски операции и преписки по чл. 408 Б, ал. 2 от НПК. Чрез тази база данни информационно се осигурява стратегическото управление на силите и средствата в необходимия момент.
 
 
Бележки:
[65] Гречихин, В. Цит. съч., с. 135.