ISBN 978-954-535-626-1


Знаци за женственост и кореспондиращите им цветове - лекция 4

 

В контекста на тази реклама знаците за женственост са доминирани от цялостното контекстно съдържание: ‘мекота / гъвкавост’, ‘нежност’, ‘ласкавост / приветливост’, ‘деликатни глезени’, ‘деликатни китки’, ‘деликатна шия’, ‘свенливо прегънато коляно’, ‘втренчен в средна дистанция поглед’, ‘деколте’, ‘палавост’, ‘търсене впечатление от лактите’, ‘сексуално показване’, ‘сексуално прикриване’, ‘сдържаност’, ‘съотнесеност на позата’, ‘свиване на раменете’, ‘талия-оса’, ‘изразителност’, ‘ексхибиционизъм’, ‘неподготвеност’, ‘емоционалност’, ‘силна енергичност’.

Всички изброени знаци за женственост са конкретизация на ‘земното’, ‘греховното’, ‘нарушаваното на социалните кодове’ и са съдържание и семантични отношения, идещи от целия контекст. В този цялостен контекст знаците за женственост са употребени за крайната цел – да бъде привлечено вниманието на потенциалния консуматор, тъй че той да купува.

Обобщавайки, към изброеното може да добавя и един имплицитно изразен, без надписи, призив към ‘любов’, в който е налице ударение върху разрушаването на културното. Още веднъж, опозицията ‘природно’ - ‘културно’ е налице, но сега не в семиотичните трудове, а приложена като инструмент за въздействие от рекламната индустрия.

Знаците за женственост и цветовете са използвани като част от инструментариума за изразяване на посланието в тази реклама.

За лесно, бързо и правилно декодиране на значенията на цветовете в различни реклами може да се ползват от асоциациите, както и Обратният речник  от  Нормата за словесни асоциации. Виж Приложение

  1. Съвременните реклами достатъчно добре експлоатират древни червени ‘опазващи’ човека символи, като червените обувки, червената рокля.
  2. Функционалната семантика на червените неща в рекламите не е ‘предпазно-репродуцираща’, защото обикновено посланието и текстът на рекламата не съдържат опазващите елементи. Целта е да се привлече вниманието на консуматора – и съзнателно, и подсъзнателно, именно чрез нарушената древна ‘опазваща’ структура.
  3. Знаците за женственост варират като семиотичен тип знак – те прерастват от стандартния си статус на икона до индекс и/или символ, в зависимост от контекста.
  4. В различните реклами е възможно знаците за женственост и значенията за нецвят на цветовете да влизат в различни видови синонимии и по този начин да се засилва посланието на цялата реклама.
  5. Добрата реклама намира път до клиентите, като атакува духовното и архитипните културни територии, а не джоба ни.