ISBN 978-954-535-626-1


Обратно при зелената ябълка - лекция 19

 IV. ОБРАТНО ПРИ ЗЕЛЕНАТА ЯБЪЛКА

Така зелената ябълка е сложен символ, където значенията на ябълката и на зеления цвят са синонимни. Синонимните значения са: ’живот’, ’жив’, ’спасение’, ’донасяне на божествен живот’, ’свежест’, ’плодовитост’, ’регенериране’, ’надежда’, ’жизненост’, ’здраве’, ’успех’, ’късмет’, ’простор’, ’необятност’, ’спокоен’, ’спокойствие’, ’радост’, ’радостен’.

Те са организирани около прототипа за зелен цвят – зелените растения – в смисъла на Рош и в смисъла на традиционните значения на ябълката – и като плод, и като кръгъл предмет. И ябълката, и зеленото често са използвани  в различни култури като отрицание на смъртта. Дори балканската употреба на зелената ябълка на детски погребения се определя от множеството универсални значения на зеленото и на ябълката именно в тази посока.

Затова на снимка № 1 няма погребение, няма скръб или смърт, а е налице цялата верига от позитивни значения на зелената ябълка, т.е. на снимката ние имаме работа с рая и женското създание, преди първородния грях. Името Ева е дадено на същото това създание след консумиране на първородния грях в Битие, 3:20.

Ние, консуматорите, живеем след консумирането на първородния грях от Адам и Ева… Така голата жена, неизпитваща срам, която с нещо напомня първата жена преди да стане Ева, както и зелените ябълки трябва да повлияят нашето подсъзнание, така че съвременният продукт, който ще купим заради тях (сапунът Safeguard) ще ни донесе нещо божествено – сега и днес. По-просто казано рекламата претендира, че ако си купим този сапун, ние ще си осигурим едно пътешествие и опитности за състоянието на „скрито злато”, такова каквото е било преди първородния грях…

Така днешният консуматор се изравнява с големите мъдреци, без медитации, без лишения, само чрез простото купуване на един сапун. Тук е голямата Лъжа в прагматичния смисъл на принципа. Внушението протича на подсъзнателно равнище.

Добра манипулация, наистина.

V. Бялата хавлиена кърпа около нейния кръст

Бялата хавлиена кърпа около кръста показва, че жената на снимката представя „Случаят Ева”, а не случаят „жената въобще”, т.е. тази реклама със снимка на жена, която не познава чувството за срам или, че не е консумира първородния грях. Трябва да припомня, че Първородният грях не е консумиране на сексуалния акт, а нарушаване на божията заповед. 

V.1. Значения на бялото. Универсалните значения на бялото са ’чист’, ’чистота’, ’неизцапаност’.

V.2. Синонимия между бялото и зеленото. Всъщност позитивните значения като  ’вечност’ вече бяха наблюдавани в традиционната култура. Синонимни значения между бялото и зеленото се наблюдават също в Нормата за словесни асоциации. Това са ’здраве’, ’приятен’, ’свеж’, ’успех’, ’нежен’, ’добър’, ’живот’. Тези думи са отговори, думи асоциации и за бяло, и за зелено.

В същото време няма синонимия в негативните семантизации на бяло и зелено.

Много често в мистицизма се смята, че бялото е цветови представител на златното.

V.3. Религиозна и традиционна синонимия между бяло и златно. Синонимията между бяло и златно протича по линия на значенията ’чист’, ’чистота’, ’неизцапаност’.

Когато обобщава наблюденията си над традиционния фолклор, Аверинцев твърди, че „белият цвят е цветови представител на златото.” [Aверинцев, 1974]  

Ако има синонимия между бяло и златото и има синонимия между бяло и зелено, би трябвало да се открият неголям общи значения за зелено и бяло. Случаят със зелените и златните ябълки сочи обаче, че такава синонимия между зелено и златно е относителна и не винаги се случва.

VI. Знаци за женственост

Ако ние сме в райската градина, с помощта на един сапун, или поне, ако сме в банята, но все с първосътворената жена, този сапун ни осигурява райски изживявания. Всъщност на консуматора от мъжки пол тази реклама вменява две виртуални позиции:

  1. Позицията на Адам, който още не забелязва своята голота;
  2. Позицията на зяпач или на воайор.

Снимка № 1 представя случай, в който всички позитивни значения на зеленото, бялото и ябълката се приписват на женствеността като културен феномен.

Подробното разглеждане може да открие синонимии (пълни и частични) и други отношения между зеленото, бялото, ябълката и знаците за женственост. А това означава да се опише структурата на подсъзнателното въздействие на рекламата върху потенциалните клиенти.