Лекция 6. ПРИМЕРЕН АНАЛИЗ: МОРФОЛОГИЯ НА ФИЛМИТЕ ЗА ДЖЕЙМС БОНД

                          

      Поради голямото влияние, което е оказала морфологията на Проп върху структурната семиотика, тук ще си позволим да задълбочим заниманията и приложим този метод на една от най-популярните “приказки” в днешно време - несвършващата история на британския таен агент Джеймс Бонд. Тази история, както ще видим, е доста подходяща за морфологичен анализа и идеята това да се осъществи съвсем не е нова. Към края на 60-те години Умберто Еко прави нещо такова с прочутите шпионски романи на Ян Флеминг, в които именно е създаден супергероят. Ековият анализ е доста проницателен, но третира литературни текстове, което в нашия случай би затруднило демонстрацията. Поради тази причина избрахме филмите, които се ползват с доста голям успех в България, а и в тях нещата са още ”по-очевидни”. За разлика от приказките на Проп, тук героят винаги е един и същ. Факт, който допълнително опростява нещата. За сметка на това, редът на функциите не е толкова строго определен, както при приказките. Предложеният от нас анализ не претендира за изчерпателност, тъй като подобна задача би отнела неоправдано много време. Задоволили сме се само с най-характерните функции, въпреки, че десетки детайли в развитието на фабулата са структурно предопределени.

      Ето и краткото описание на функциите, които ще бъдат пояснени с примери:

      I. Бонд се квалифицира като супергерой.

      II. Прекият шеф на Бонд, “М” и един министър му възлагат мисия, която засяга сигурността на света.

      III. Агент “Q” снабдява Бонд със секретно оръжие (средство), което има формата на предмет от всекидневието.

      IV. Бонд започва проникване в организацията на Лошия.

      V. Бонд прелъстява жена, която му помага за разбирането на замисъла на Лошия (жена - средство).

      VI. Бонд прелъстява жена, която е или става враг на Лошия (жена - цел).

      VII. Бонд попада в плен на Лошия, който възнамерява да го убие.

      VIII. Бонд се освобождава от плен благодарение на уникалната си съобразителност.

      IX. Бонд спасява света.

      X. Бонд унищожава Лошия и организацията му.

      XI. “М” и министрите оценяват свършеното от Бонд.

      XII. Бонд е локализиран от шефовете. Намира се в прегръдките на жената - цел.

      Когато се прави морфология на някакъв вид текстове, целта е да се отделят тези функции, които са структурно обвързани с цялостното развитие на фабулата, т. е., без които не би било възможно функционирането на текста. Например във всяка серия Бонд пие сухо Мартини, пуши пури и т.н., но това са спомагателни елементи. Те не могат да се сравняват с функции като възлагане на мисия или освобождаване от плен, без които не би ставало повече въпрос за филм от поредицата “Агент 007”. В такава светлина ще погледнем и на изброените функции.

      I. Всеки филм започва с операция на агент 007, която прилича на кратка версия на цялата фабула. За няколко минути филмово време той прониква при лошите, свършва мисията си, става гаф, който усложнява нещата, Бонд се измъква (понякога с помощта на жена). Филмите функционират, защото Героят е един и всички знаят какво може да се очаква от него. И точно по тази причина в началото на всяка серия се припомня споменатия факт, като се симулира кратка версия на фабулата. Ролята на тези епизоди е да се подчертае, че не става въпрос за кой да е, а за самия Бонд. Кратката история не винаги е свързана с предстоящата серия, но спокойно можем да кажем, че и тя има същата структура.

видеоклип   видеоклип   видеоклип

      II. Мисията винаги е възложена достатъчно неясно и остава голямо поле за действие на Бонд. Истинските размери на опасността за човечеството стават ясни в по-напреднала фаза на филма, обикновено когато суперченгето е в плен на Лошия и последният му се хвали с гениалността на адския си план.

      III. Един от най-забавните моменти на целия филм е разходката на Бонд в лабораториите на “Q”. Там постоянно се експериментират разни пинизи (дяволии), които служат най-често за убиване. Една от основните черти на Бонд, на която е изградена цялата фабула, е супертехнологичната му компетентност. Уредът, който му дава “Q” и с който той си спасява живота по-нататък, е символа на тази страна от фабулата.

      IV. Проникването в организацията на Лошия е най-дългата и най-разнообразната функция. Тя представлява основната част от филмовото време. Бонд може да прониква и няколко пъти, докато разбере адския замисъл или не попадне в плен. При по-подробен анализ тук биха могли да се открият различни автономни функции.

      V. Като подфункция на IV може да се приеме първата от най-малко двете любовни истории, които Бонд “консумира” във всеки филм. В единия случай става реч за жена, замесена по някакъв начин в историята. Може да е местен агент, натоварен със задачата да помага на Бонд или работеща в организацията на Лошия, дори негова жена (не съпруга), обикновено момиче, което покрай 007 е въвлечено в историята и тн. Героинята умира, най-често по желание на Лошия, което го квалифицира съвсем като такъв. В другия вариант остава вярна на покровителя си и умира заедно с всички от организацията или суперагентът предизвиква нейната смърт.

      VI. ”По-сериозната” връзка на Бонд е с жена, която още преди да е прелъстена от него има важна роля спрямо Лошия. Би могла да е свръхбогата дама, от чиито богатства Лошият иска да се възползва (с измама) или дъщеря на подобен богаташ, избягала от организацията му служителка, знаеща много неща, жрица, автономна отмъстителка или, както в горния случай, любовница, но с по-голяма важност. Бонд е изявен прелъстител и филмът е просто немислим без тези игри.

      VII. Бонд винаги попада в плен на Лошия и най-често е подложен на мъчение, като му се гласи особено жестока смърт (изгаряне с лазер, изяждане от акули или крокодили, затваряне в ковчег за кремиране или в блокирал, горящ асансьор и т.н.). В повечето случаи е заедно с “жената - цел”.

      VIII. Бонд винаги намира начин да се освободи, изненадвайки всички с гениалността си. Почти винаги му помага средството, дадено от “Q”.

      IX. Светът е спасен мигове преди адската машина (избухването на която в повечето случаи би предизвикало унищожителна война) да се задейства. Най-често Бонд обезврежда часовников механизъм. В старите филми неизменно го спира на 007 секунди до взрива.

      X. Преди или след спасяването на света Бонд унищожава цялата организация на Лошия. Тя доста често заема цял остров. Задължително е да избухне. С Лошия Бонд влиза в личен двубой (ръкопашен или с някакво техническо средство) и, естествено, го побеждава.

      XI. Светът е спасен. Шефовете му са доволни, министрите също (не само английските, но и американският представител, както и вечно присъстващият съветски министър на отбраната).

      XII. Всички се питат къде ли е Бонд, тъй като след окончателния взрив няма повече следи от него. Съмняват се, че може да е загинал, но в крайна сметка го откриват заедно с “жената - цел” в положение, което обикновено кара преките му шефове да се чувстват неловко пред министрите.
.

начало предишен урок съдържание следващ урок начало предишен урок съдържание следващ урок