Нов български университет

„Нови канали за комуникация онлайн“


Албена Казашка и Йоана Вучева, НБУ

 

“Провалът на човек да се приспособи е главната причина за настъпването на края.” Това е казал Джей Конрад Левинсон. Тези думи в никакъв случай не означават да зарежем традициите и познанията, до които хората са достигнали  преди нас. Това означава, че ние като студенти, успоредно с научаването на това, което стои в основата на ПР-а, не трябва да спираме да се интересуваме и да надграждаме тези познания на базата на новостите, които не спират да изникват всеки ден. Необходимо е постоянно да сме в час с обстановката, клиентите, конкуренцията, новоизникващите или обновяващите се канали. Кои са нестандартните практики? Бих нарекла нестандартно почти всичко, което е иновативно и креативно. Понеже сме си говорили за креативни идеи базирани на фейсбук, аз реших да поговоря малко за т. нар. визуална социална мрежа. Все повече хора се интересуват от този тип мрежи. Двата сравнително нови примера са Pinterest и Instagram. За кого е Pinterest? За всеки, който иска да уплътни свободното си време, разглеждайки албуми с интересни снимки, стоки и видеа. Няма защо да се лъжем, че всяка социална мрежа си има своя емоционален заряд и често ни служи като отдушник на преживявания от ежедневието ни. С Pinterest е същото. Тя е по-”мързелив” за разглеждане и споделяне източник на съдържание, защото основно това съдържание са снимки и видео. Става популярна най-вече, защото винаги, когато влезете (ще се убедите сами) е истинска радост за окото, а и винаги се намират готини неща.

Все по-нарастващата популярност на Pinterest провокира въображението на специалистите по комуникации до степен, в която вече сме свидетели на не една и две впечатляващи кампании, реализирани изцяло там. В България 80% от регистрираните потребители са жени, което никак не е лоша новина. Независимо, че у нас все още използването на тази социална мрежа главно се свежда до това тези жени да качват снимки на обувки или на това, което са сготвили, или на прическата, която са си направили и да споделят тези снимки с приятелки, големите марки активно разработват възможностите й с комерсиални цели.

 

Ден на вдъхновение и подаръци с KOTEX.

Кампанията “Ден на вдъхновение”, реализирана от израелската агенция на световната марка за дамски хигиенни принадлежности Kotex,  определено развихри въображението на потребителките не само в Израел. Pinterest се оказа изключително добра платформа за тази много женска кампания, по две причини – високият процент на дамите потребители и възможностите за използване на много силни визуални аргументи, с които да се спечели вниманието им. В рамките на кампанията са избрани 50 потребителки, които са поканени да участват в кампанията на Kotex.

Условието за участие е да разгледат внимателно фотосите, които участват в кампанията и да си изберат онзи от тях, който изобразява подаръка, който биха искали да получат. Избраната от тях картинка трябва да бъде публикува в собствения им Pinterest профил. И толкова. В отговор на това – всяка включила се в инициативата дама ще получи чрез лизна доставка, избрания от нея подарък. Резултатът от този толкова женски, семпъл и добре таргетиран подход обаче, показва 100% активност на дамите, на които са били изпратени покани за участие. По този начин, чрез Pinterest и препубликуването на изображенията, те достигат до останалите социални мрежи – Facebook, Twitter, Instagram, което води до нови 2284 мултиплицирани публикувания и генерира общо 694853 импресии – един невероятен резултат, на цената на едва 50 подаръка.

Пъзелът на Peugeot.

Друга впечатляваща Pinterest кампания идва чак от Панама. Това, което истински респектира при нея е начинът, по който екипът на бранда използва функциите и интерфейса на самата социална мрежа, за да интегрира в него своите комуникационни послания – едновременно чрез текст и снимки. По този начин самата подредба на публикациите в албумите им, както и имената на отделните албуми се превръщат в носител на послание. Така например, първият ред от подредени снимки може да бъде буквално “разчетен” от ляво надясно и в това да се открие информация за новото

Peugeot Boxer.

Успоредно с тази своя брилянтна творческа идея, компанията инициира и състезание на страницата си в Pinterest. Идеята на играта е да провокира участниците да наредят в собствените си профили в социалната мрежа пъзели, като събират липсващите парчета, както от стената на бранда в Pinterest, така и от профила й във Facebook или от сайта на Peugeot Панама. Когато съберат всички парчета и ги наредят, получената картинка трябва да се сподели с Peugeot. Всеки участник трябва да нареди общо по пет пъзела. Именно това препращане от една социална мрежа в друга, повишава интереса към кампанията и генерира нови импресии към профила на бранда, както в Pinterest, така и във Facebook и на корпоративния сайт.

Неслучайно тази кампания светкавично обиколи целия свят и не без основания събра тонове с адмирации само за един ден.

 

Източници:

1.     Списание Signcafe

2.     http://www.mediabistro.com/

3.     http://www.onlinemba.com/

4.     http://www.repinly.com/

5.     http://ivosiliev.com

6.     http://vasvalch.com/



Copyright © 2013. All Rights Reserved.
NBU nbu