Нов български университет

Департамент “Масови комуникации”

Мода и комуникации - скандалното продава


гл. ас. д-р Кристина Савова, департамент „Дизайн“, НБУ

 

Резюме: Настоящата статия представя появата и развитието модните списания от края на XIX век до средата на ХХ век. Проследява възникването на едни от най-емблематичните модни издания както в Западна Европа, така и САЩ и Канада. Статията разглежда връзката между развитието на модата и спецификите на модните комуникации.

 

Ключови думи: мода, комуникации, модни списания, модни илюстратори

 

ХХ век поражда много нововъведения в света на модата и тези иновации подтикват много хора да говорят за модата, да я анализират и дори критикуват. Модата е  съчетание между художествено творчество и жизнено важна индустрия. Тя  има значителен принос за икономиката на една страна [1]. Отразява в себе си дадена култура, ценности, убеждения, политики и технологии. С тези толкова много аспекти на своята природа, модата предоставя безкрайно разнообразие от теми. Антрополози, философи, психолози, социолози, дизайнери, теоретици и академични лица изследват облеклото и отвеждат модата на преден план в съвременната култура. В края на XIX в. и началото на XX век писмените разговори за модата започват с появата на няколко женски модни списания. До края на миналия век модата намира своя път в широк спектър от вестници, списания, научни сборници, монографии и други медии. Писатели, журналисти, анализатори и изследователи оставят богато наследство от публикувани произведения за мода. Някои автори я обичат, други я мразят.

ХХ век продължава устрема на бързо развиващата се мода от средата на XIX век. Париж доминира на сцената, и повечето потребители разпознават града като източник на всички модни вдъхновения. Там модните къщи представят своите сезонни творения на елитна клиентела. Париж диктува посоката на мода. Тенденциите и модните стилове се разпространяват сравнително лесно из Европа, но достигането им до Съединените щати и Канада е затруднено. Френската висша мода излиза за първи път на сцената през 1900 г., по време на Световното изложение в Париж [2]. Национален вестник пише за събитието: „За всички онези, отдадени на шика, красотата и разкоша, Париж е, и винаги ще бъде, свещено място.” [3]. Това обобщение разкрива съдбата на световната столица на модата в продължение на повече от век. Париж обича публичността около своята мода, за това ухажва и кокетничи със своята модна преса. Chambre Syndicale de la Haute Couture Parisienne [4] е организацията, която координира всички модни шоута на Париж, за да могат търговците на дребно, производителите и пресата да присъстват на всички събития. Камарата разпространява и съобщенията за печата от различните модни къщи. По този начин се гарантира разпространението на официална информация от бляскавия свят на парижката висша мода до вестниците дори в най-малките градове. Модните тенденции стават достъпни и лесно могат да бъдат адаптирани в женския гардероб.

През XIX век голяма част от потребителите на модни облекла все още изработват сами дрехите си или използват услугите на шивачи. Тогава се появява едно ново явление в модата и това е облеклото „готово-за-носене“ [5]. Търговци, шивачи и конструктори започват да развиват масовото производство. Системи за стандартизирани и пропорционални измервания в областта на конструирането им дава възможност да развиват готови-за-носене облекла на достъпни цени [6].

Статистиката от мерките на войниците, участвали в Американската гражданска война, помага за усъвършенстването на стандартните размери в мъжкото облекло и адаптирането им в масовото производство. Патентът на Ебънизър Бътeрик [7] (Ebenezer Butterick) през 1863 г. за кройки на хартия по стандартни размери развива и подобрява  стандартизираните размери на дамското облекло. През първата половина на ХIХ век производството на готови-за-носене дрехи е почти изцяло само за мъжко облекло, но скоро след това производителите обръщат вниманието си и към пазара на дамското облекло. Започват с производството на основни артикули като мантии и наметала. Облекла с минимални изисквания за мярка и точност.  [8]

С навлизането на новите технологии и притока на квалифицирана работна ръка от Европа, производството на готови-за-носене облекла набира все по-голяма популярност в света на модата.  Тази нова индустрия допринася за още една голяма промяна в модата – демократизацията  на мода [9]. Хоризонтите на модната индустрия категорично се разпростират и обхващат все по-голям кръг от хора. Облеклата започват да залагат на удобство. Въпреки това, модата на Бел Епок [10] запазва своята сложност и обем, етажност и многослойност, и дори силуета на „пясъчен часовник”, характерни за началото на XIX век. Модните къщи на Уърт [11] (Worth), сестрите Калло [12] (Callot sœurs), Пакен [13](Paquin), Редфърн [14] (Redfern) и Дюсе [15] (Doucet) процъфтяват. Вече е прието модните колекции да се демонстрират от живи манекени в специални салони. [16]  Любимите модели на кутюриерите са актрисите. Снимки на изгряващи звезди се публикуват масово в списанията, разбира се облечени с модни дизайнерски облекла. За разлика от Западна Европа, където модната индустрия е в разгара си, в САЩ тя едва започва да набира скорост. В България пък, облеклото тепърва започва да се трансформира от традиционни народни носии към градски тип. Начинът на обличане сред висшето общество следва модните тенденции на Париж и Виена [17].

Докато модната индустрия расте и се развива, издателската индустрия забелязва новите възможности в света на модата и бързо развива красиви художествени списания, чиято основна цел е да уведомяват за бляскавия свят на модата. Модните списания започват да публикуват модни фотографии и влиянието на модата върху обществото започва бързо да нараства. Много модни списания стават популярни и започват да влияят върху обществения вкус. Последните модни тенденции се публикуват в журнали като Харпърс Базар  (Harper's Bazaar) или Вог  (Vogue). Талантливи илюстратори, сред които са Пол Ириб [18]  (Paul Iribe), Жорж Льопап [19]  (Georges Lepape), Ерте [20]  (Erté) и Жорж Барбие  (George Barbier) рисуват изключителни модни скици за тези публикации. Най-известното списание от началото на ХХ век е Ла Газет дьо Бон Тон (La Gazette du Bon Ton), основано е през 1912 г. от Люсиен Вогел (Lucien Vogel) и редовно издавано, разбира се с изключение на военните години, до 1925 г.

Първоначално модните списания предлагат разнообразие от теми, не само свързани с модата. През 80-те години на XIX век жените в САЩ и Канада могат да избират от различни списания, сред които са и Godey’s Lady’s Book [21]Cosmopolitan [22]The Queen [23]Harpar’s BazaarThe Ladies’ Home Journal и Good Housekeeping. В тях освен модна информация се предлагат съвети за готвене, градинарство, за отглеждане на деца и т.н. [24] Всеки месец се публикуват поезия, разкази, и др., всички с морален оттенък, които ясно отразяват обществената нагласа за културата на пристойната дама. От благоприличната дама, също се очаква да се облича според стандартите и етикета на времето. Подходящата викторианска дама следва строги изисквания, които диктуват правилата за подходящото дневно и вечерно облекло, за разходка, езда, траур или други събития. Съчетанието на множеството правила и новите възможности на индустрията за готови-за-носене облекла, дават предпоставката за нов вид публикации.

На 17 декември 1892 г. сп. Vogue публикува първия си брой. От самото начало списанието се прицелва в нюйоркската аристокрация, установявайки социални норми в държава, която като цяло не отдава значение на класа и церемониалност, както правят Англия и Франция. По това време списанието е посветено главно на мода, но заедно с това представя и спортни и актуални репортажи, предназначени за мъжката аудитория. Освен новини и клюки, на страниците му излизат и модни рисунки и карикатури [25]. През 1899 г. списанието започва да предлага на своите читатели възможността да поръчват кройки на актуални модни облекла. В съчетание на проза и изображения, списанието ежеседмично насочва читателите си към новите модни тенденции.

Сн. 1. Бр. 1, декември 1892 г., списания Вог; корица на Вог от 20-те години на XX век; Vogue Bijoux Paris, Август 2006 (по http://tmagazine.blogs.nytimes.com/2014/08/21/vogue-magazine-list-10-most-groundbreaking-covers-in-the-history-of-voguе)

 

 

Сн. 2. Списание „мода и домакинство“ (по http://www.whoarethey.bg/moda-domakinstvo)

През 1897 г., само пет години след публикуването на Vogue, в България започва да излиза списанието „Мода и домакинство“ с адекватна за времето си графична композиция, актуалност на информацията и дълбочина на публикуваните текстове [26]. Списанието излиза в София, два пъти месечно в продължение на девет години. От 15 май 1897 г. до 12 март 1906 година. Изданието информира своите читатели за новите силуети, форми, цветове, материи и аксесоари. Също както сп. Vogue, изданието публикува и кройки на актуални модни облекла. Публикациите не се свеждат само до света на модата. Публикуват се и много литературни четива – разкази, стихотворения, есета и др. Редакцията разполага с моден отдел, който за всеки брой осигурява минимум тридесет модни скици и кройки, гравюри с образци на детски и дамски облекла, модели за ръкоделия за шалове, покривки, възглавници и др. [27]

С развитието на модните публикации започва да се развива и модната реклама. Тя често e пълна с красиви илюстрации, създадени от някои от най-добрите творци, но също така изпълнена с текст и значение. Жорж Барбие (George Barbier) е един от най-великите модни илюстратори от началото на ХХ век. Илюстрира множество книги и модни списания до 1932 г. Квалифицираните рекламисти знаят, че илюстрациите привличат вниманието на читателя, но думите убеждават. Понякога думите просто описват продукта, друг път текста е насочен към нагласите, убежденията и ценностите на читателя.

 

Резултат с изображение за Women’s Wear Daily Резултат с изображение за Women’s Wear Daily

Сн. 3. Корици на списание WWD (по http://www.mediawiredaily.com)

 

През 1892 г. списание Daily Trade Record [28]  се публикува за първи път, а година по-късно се разпространява на Световното изложение в Чикаго (Chicago World’s Fair). Изданието е уникално по две причини: фокусирано върху мъжката мода и е ориентирано към бизнеса. Специализираните търговски издания са насочени към специфична публика от определена индустрия. Първоначално излиза като ежедневник, но в края на ХХ век се издава седмично с луксозен дизайн и печат. През 1910 г. DTR публикува дъщерно издание Women’s Wear Daily (WWD), фокусирано към дамската мода. Издава се първоначално като ежедневен вестник, насочен силно специализирано към работещите в модната сфера. С течение на времето WWD става „Библията“ на модното производство. Публикува се до днес. Всеки ден вестникът акцентира върху различен сегмент от модната индустрия, включително текстил, козметика, търговия, дори висша мода и обхваща важни въпроси, които оказват влияние на модната индустрия, включително търговски разпоредби и законодателство.

Разликата между двете направления в модата – висшата мода и прет-а-порте – става все по-ясно изразена през ХХ век, а модната преса неуморно следва и двете посоки и разширява своето влияние сред обществеността. Модните редактори стават  известни личности и ключови фигури в обществото. Редакторите решават кои колекции ще получат най-шумното отразяване в медиите, които производителите или дизайнери ще получат одобрение, кои дизайнерите ще бъдат критикувани, и дори които колекции ще бъдат игнорирани. Следователно, модната преса, и най-вече влиятелните модни редактори, диктуват посоката на мода.

От самото си създаване през 1867 г., Harper's Bazaar диктува правилата в модния свят повече от 140 години. Американското списание създава икони и пречупва модните тенденциите през фокуса на световни знаменитости. Изданието далеч надхвърля представите за "модно списание". Символ на традиция и класа, Harper`s Bazaar зарежда с блясък и вдъхновение, продължава да се издава до наши дни. Внушителен е и списъкът с имената на главните редактори, които от 1867 г. досега са шестнадесет. До 20-те години на ХХ век кориците на списанието са изцяло илюстрирани от имените модни илюстратори.

 

 

Резултат с изображение за Harpers Bazaar 1867Резултат с изображение за Harpers Bazaar 1867Резултат с изображение за Harpers Bazaar 1867

Сн. 4. Корици на списание Harpar’s Bazar 1867, 2014 (по https://vogueellebazaar.wordpress.com и http://www.womandnow.com)

 

Chambre Syndicale ухажва и едновременно с това внимателно контролира модната преса както в Париж, така и в САЩ. До средата на ХХ век канадските потребители четат американски модни списания или местни вестници, тъй като Канада не публикува свои модни издания.

 

Резултат с изображение за fashion show opening 1930s Резултат с изображение за fashion show opening 1940sРезултат с изображение за fashion show opening 1950s

Сн. 5. Ревю на бански костюми, 1932 г., фотограф Стюарт Томсън (по http://www.vancouverarchives.ca)

Сн. 6. Представяне на колекция, есен/зима 1944 (по http://glamourdaze.com)

Сн. 7. Ревю на Диор през 50-те години на ХХ век (по www.pinterest.com)

 

Дизайнерите приветстват публикациите за колекциите си с особено нетърпение. Париж представя новите дизайнерски модни колекции при изключителен контрол на достъпа. Никой от гостите и пресата няма право да скицира представените модели по време на шоуто. Американските дизайнери Клер МакКардел (Claire McCardell) и Елизабет Холс (Elizabeth Hawaes) започват кариерите си като скицират представените колекции по памет. Когато пресата започва да използва фотографията, Chambre Syndicale забранява снимките да бъдат отпечатани в продължение на тридесет дни след ревюто. Тези, които не спазят това условие не получават акредитации за бъдещи ревюта и представяния. Според Елизабет Холс новините от модната сцена в Париж са извънредно важни за американската преса. През 1926 г. в Париж има повече от сто американски модни репортери. [29] По това време сп. Vogue и сц. Harper’s Bazaar са най-влиятелните модни издания. В България след сп. „Мода и домакинство“ се появяват издания като „Модерна домакиня“, „Вестник за жената“, „Българка“, „Кино и мода“ и разбира се „Лъч“, „Лада“, „Божур“ и др.

В началото на XXI век сп. VogueHarpar’s Bazaar и WWD държат все още лидерските позиции в областта на модите публикации. Днес може да видим и други модни списания като Elle, In Style, W,  а някои от лидерите издават и специализирани издания, насочени към специфичен пазар като сп. Vogue Teen.  Модните списания днес пишат както за известни личности, така и за мода като обхващат различните направления в съвременния дизайн. Строгите модни правила през XXI век отмират. Някои смятат, че модата умира. Точно както в началото на ХХ век, мода има своите поклонници и своите критици. Едни я обичат, а други – мразят, но тя винаги ще има своята модната преса, която е готова да пише и да влияе на модни потребителите.

 

Бележки:

 


[1] Druesedow, J. (2005). "Ready-to-Wear." The Berg Fashion Library. http://www.bergfashionlibrary.com/view/bazf/bazf00479.xml (2.10.2012) Приблизително с резултат от 313,5 милиарда долара за 1996 г. 163,3 милиарда евро от тази сума е получена от производство и продажби на облекло

[2] През 1855 г. в Париж, Франция се провежда „Exposition Universelle“. Световно изложение е международно търговско изложение, което символизира индустриализацията и икономическото развитие.

[3] Laveyrie-Dagen, N., Balouet, J. (2004). Тема енциклопедия: История на облеклото. Icon., pp. 161; Seeling, Ch. (2012). Fashion: 150 Years Couturiers, Designers, Labels. Potsdam, H.F.Ullmann., pp. 10

[4] Chambre syndicale de la couture parisienne е създадена през 1868 г. от Чарлз Фредерик Уърт. Десет години по-късно Чарлз Уърт и синовете му основават асоциацията на модните къщи, наречена The Chambre Syndicale De La Confection Et De La Couture Pour Dames Et Fillettes. Първоначалната й цел е да попречи дизайна на облекла да бъде копиран. С течение на времето асоциацията прави няколко промени в името си, но усилията й винаги са насочени към насърчаване и развитие на френската мода. Chambre Syndicale De La Haute Couture е една от няколко Syndicales Chambres, които правят Федерацията Fédération Française De La Couture Du Prêt-à-Porter, създадена през 1973 г. Известна е също така по-просто като Chambre Syndicale De La Couture.

[5] Prệt-à-porter или ready-to-wear

[6] Druesedow, J. (2005). "Ready-to-Wear." The Berg Fashion Library. http://www.bergfashionlibrary.com/view/bazf/bazf00479.xml (2.10.2012)

[7] 1826 – 1903 г. Американски шивач, изобретател, производител и моден бизнесмен, роден в Стърлинг, Масачузетс.

[8] Lehnert, G. (2000). A history of fashion, Könemann., pp. 9

[9] Amnéus, C. (2010) "Fashion Designers, Seamstresses, and Tailors." The Berg Fashion Library. http://www.bergfashionlibrary.com/view/bewdf/BEWDF-v3/EDch3015.xml(28.12.2012)

[10] Бел епо̀к (Belle Époque) е период от европейската история, датиран приблизително между края на Френско-пруската война (1871 г.) и началото на Първата световна война (1914 г.) Характеризира се с ускорен технически прогрес, икономически растеж, разцвет на културата и изкуството в много европейски страни, преди всичко във Франция и Великобритания. Това е златната епоха на автомобилостроенето и въздухоплаването, фотографията, зараждането на киното и модернизма в изкуството.

[11] Чарлз Фредерик Уърт (Charles Frederick Worth 1825 – 1895 г.) е английски моден дизайнер, основател на Модна къща Уърт, която е една от най-важните модни къщи на XIX и началото на XX век. Той се счита за баща на висшата мода.

[12] Callot Soeurs е модна къща, създадена през 1895 г. на 24, Rue Taitbout в Париж, от четирите сестри Калло: Marie Callot Gerber, Marthe Callot Bertrand, Regina Callot Tennyson-Chantrell и Joséphine Callot Crimont. Започват да работят с антични дантели, бродерии и панделки. По-късно шият пищни дневни облекла от старинно кадифе и дантела. Те са сред първите моделиери, които въвеждат роклята от ламе. Модната къща затваря през 1937 г.

[13] Жан Пакен (Jeanne Paquin 1869 – 1936 г.)  е водеща френска модна дизайнерка, известна с твърде модерните си и иновативни проекти. Отваря модната си къща през 1891 г.

[14] Redfern & Sons (по-късно Redfern Ltd), е британска къща мода, основана около 1850 г. и работи до 1932 г.; 1936 – 1940 г. До 1890 г. тя има клонове в Лондон, Париж, Единбург и Ню Йорк.

[15] Жак Дюсе (Jacques Doucet 1853 – 1929 г.) е френски моден дизайнер, известен със своите елегантни рокли, от тънки, ефирни, полупрозрачни материали в пастелни цветове.

[16] Lehnert, G. (2000). A history of fashion, Könemann., pp. 6-9

-[17] Savova, Ch. (2011). Bulgarian Fashion between the Russian-Turkish Liberation War and World War I. In: Korean-Russia International Conference "Grand Fashion". Moscow State University of Design and Technology, Moscow, Russia., pp. 184

[18] (1883 – 1935) френски моден илюстратор и дизайнер (декоративните изкуства). Работил в Холивуд през 20-те години на ХХ век.

[19] Роден в Париж през 1887, моден дизайнер, плакатист, илюстратор. Работи най-усилено през 30-те години на ХХ век като моден илюстратор. Умира през 1971 г.

[20] Ромен дьо Тиртоф (1892 - 1990 г.) е френски художник и дизайнер, известен с псевдонима Erté, Дизайнер през 20-те години на ХХ век. Работи в областта на модата, бижута, интериор, графичните изкуства, костюми и сценография за филми, театър и опера.

[21] Американско списание публикувано във Филаделфия от 1830 г. до 1878 г.

[22] Първото си издание публикува през 1886 г. в САЩ. Публикува се и в момента.

[23] Преименувано на McCall’s Magazine.

[24] Breward, Ch. (1994). Femininity and Consumption: The Problem of the Late Nineteenth-Century Fashion Journal. Journal of Design History Vol. 7, No. 2. Oxford University Press., pp. 71-89

[25] Виткова, Н. (2008). Списания „Вог“: Феномен в света на модата. Fashion Lifestyle Magazine, бр. 7 http://www.fashion-lifestyle.bg/history_broi7 (24.06.2015)

[26] Стойков, Л. (2000). Българската мода през ХХ век. Алманах на българската мода. София, изд. От игла до конец., pp. 10

[27] Диониси, Д. (2015). По стъпките на българската мода: Първото модно списание в България. Who Are They. http://www.whoarethey.bg/moda-domakinstvo/ (13.03.2015)

[28] По-късно преименувано на Daily News Record (DNR).

[29] Hawes, E. (1938). Fashion is Spinach. New York, Random House



Copyright © 2017. All Rights Reserved.
NBU nbu