СЪДЪРЖАНИЕ >
АВТОРИ >


Съставител и редактор
доц. д-р Ирена Бокова
ISBN 978-619-233-130-6
Годишник на департамент "Антропология", том 4, 2010

Празник в кв."Лъджа"
Васил Гарнизов

 
Фото-наблюдение, 14-те февруари 2010 г., кв. Лъджата на гр. Ивайловград (денят е и празник на града), към 12.30 ч.


Маскираните започват да обикалят горната част на селото от сутринта и по обед се стичат към площада "за официалната част", където започва и нашето наблюдение.


По пътя.


Площадът вече е пълен; чувствата на малките се движат между притеснение ...


... и любопитство.


В очакване на началото.


Началото.


Хорото, стъпката, чановете в ритъм; площадът вече е ограден - изпълнители и зрители са ясно раграничени.


Мечкарят, мечката и малкото мече, чието присъствие е сравнително нов елемент в ритуала (получава награда за най-млад участник).


Заораването.


Благословията на "бея".


Основните действащи лица: "бей" (вляво, избират го за една година; търси се човек сериозен, с лидерски качества), "поп" (вдясно) ...


"булка" (вляво), "младоженец" (вдясно),


"мечката" и "мечкарят" (те се закачат и тях ги закачат).


... както и дами с леко поведение (тях също ги задяват)


Трета е съоръжена с касетофон


Бъдещите основни играчи, единият определено предпочита да го приемат като недостъпен и сериозен, другият - като дружелюбен и весел; и двамата получават награда за маска във възрастовата си категория (всъщност всички млади участници получиха накаква награда от кмета на основата на решение на журито - от антрополози) .


Както и децата, така и девойките не са традиционни участници в "бей".


И въпреки крехкото телосложение, носят чановете, които тук понякога достигат до 20-30 кг.


Същата участничка (горния ред вляво) - с покрито лице с препарирано цяло "пиле", което също е нов момент по отношение на традицията.


По-близък до класиката образ (но с два чифта рога - коза и сръндак - и още един чифт рогца - за зъби).


Друг по-близък до класиката образ (с рога от овен).


Класически образи (без рога вляво и само с боядисани в червено рога от сръндак вдясно).


Класическа маска (без рога, но с голяма мартеница; макар че още е средата на февруари, мартеницата се появява често в "бей").


Маски (без рога, с пера вляво; без кожа пред лицето - с бял плат с нарисувани фигури, включително и крайно нетипичния кръст); толкова са разнообразни, че вместо да скриват и деиндивидуализират, разкриват (носителя си) и индивидуализират.


Разнообразие от маски (с рога от дива коза,в средата на заден план с четири къси рога вляво, без рога с бял плат с нарисувани фигури - в центъра и др.)


Различни варианти на маски


и още


и под маските


Под маските (какото и при хлапетата - едни предпочитат да ги виждат по-софт, а други по-хард)


Жегата под кожите е такава, че дори и през февруари, участниците са мокри след по продължителен танц


Една по-изчистена маска (без рога, пера, мартеници и пр.) и зрители (вляво)


С приближаването на дома започва танцът.


Когато дворът е по малък, част от процесията остава да чака навън.


Ръсенето на "попа".


Докато маскираните играят, домакините дават на младоженеца вино (в някои домове и ракия), а на младоженката - храна (в случая кюфтета, на други места - предимно сладки)


Посрещат ги по-младите; възрастната домакиня наблюдава отстрани, както и съседките; "мечката" присяда за по вино


Възрастната домакиня


"Мечката" и виното


Пред дома - "младоженеца" с бич, цигаре и ... вино.


Някои участнички изпитват по-слаб интерес към вино и ракия.


В друга къща - домакинята посреща с храна (предимно сладки).


В поредния дом - и отново домакинятя със сладките.


Подредени за благословията (от ляво надясно - маскиран мъж, домакиня, "младоженци", "бей", маскирана девойка, домакин, маскирани мъже, ентусиасти фотогографи, които се напъхват във всеки кадър).


"Беят" благославя; докато го прави ръси жито из двора, сякаш сее.


Сле което ги спешава да бързат, за да им стигне времето и за другита къщи; надписът на меча на маскираната девойка е "Бягай, луд съм".


В друг дом по време на благословията на "бея"; тук се вижда, че "поповете" са двама; така и не забелязах кога се е появил вторият (по-ниският) - нямаше го в началото на площада; селото е голямо и често групата се разделя, за да успеят да посетят повече семейства; но едната от групите в този случай е без "бей" и "благословия".


В друг дом - беят благославя; тук посреща възрастната жена (вдясно от нея са "младоженката" с храната е младоженеца).


През това време другите си почиват на малко площадче пред дома (надписът на меча отново е "Бягай, луд съм", но сега е съпроводен със свастика и знак на ин-ян .


Децата на оградата.


Някои наблюдават случващото се от двора - съпругата му е починала преди 8 месеца и не се чувства на място на площада сред музика, радост и шум, но не пропуска нищо от случващото се, тъй като домът му е недалеч от площада.


Докато маскираните обикалят селото на площада свири състав от Пловдив, непрестанно се играе хоро (предимно момичета), на което от време на време се хваща и някоя колега антрополог или друга - консултант.


И тук не липсват зрители, както радостни, така и скептични.


Които не са на площада, са в пивницата до него, включително и кметът на Ивайловград, който след като е приключил официалните си задължения, се отбива на по бира, преди да отиде да си посреща гостите за празника вкъщи (той е кв. Лъджата); тук и в този момент завършва наблюдението.

2010 y Нов български университет. Информацията е защитена от Закона за авторското право и сродните му права. Разпространяването й под каквато и да е форма, с каквато и да е цел и в каквато и да е медия, носител или компютърна среда може да стане само със съгласието на Нов български университет.