Меню


Nevereno vliz

";} ?>

ГЛАВА V. Проблемът за дифузията

От втората половина на 19 век най-общо са съществували две общоприети обяснения за произходана културните промени, които се проявяват в археологическите извори в историята, и в съвременния свят.

Първото обяснение било, че културните промени се появяват поотделно и се развиват  самостоятелно.

При второто обяснение се смята.че процесите и явленията се разпространяват от един район в друг чрез обмен, движение на хора или културни контакти.

Естествено не било необходимо непременно да се противопоставят тези обяснения едно на друго.

Pitt-Rivers, един от най-известните британски етнолози и археолози по това време, вярвал в истинността и на двете обяснения за произхода  на културните промени.

File:A-H-Pitt-Rivers.jpg File:E. B. Tylor portrait. Folk-Lore, vol. 28.png

Sir Edward Tylor, британски културен еволюционист, наречен “баща на британската антропология” също вярвал в истинността и на двете.

Според Sir Edward Tylor съществуват няколко  фактора на културни промени  като: способността на човека за иновации, кръвното родство, общуването.

Споровете започват, когато се появяват различни аргументи за относителната важност на съответните фактори на културните промени и когато се появяват учени, за които и едно  обяснение е достатъчнo.

В това отношение е показателна теория за дифузия и нейната крайна форма известна като “хипердифузионизъм”

Един от привържениците на хипердифузионизма е известният по това време антрополог от началото на 20 век   Elliot Smith, който сам се    самоопределя    “    като роб на антропологията"...

Elliot Smith имал възможност да изследва човешки останки  от периода 4000 -2000 г. пр.Хр., а също така коптски гробове. В научните занимания на Elliot Smith влизало и изучаването на техниките на мумифицирането и балсамирането.

Според Elliot Smith техниките на мумифицирането и балсамирането били прекалено сложни, за да бъдат привилегия на някои друг освен на древните египтяни.

http://www.ancientegypt.co.uk/mummies/images/ginger.jpg

Elliot Smith смятал, че техниките на мумифицирането и балсамирането са се появили първо и единствено в Египет и след това са се разпространили и други части на света. За Elliot Smith дори и пирамидите били прототип на мегалитна архитектура.  Той бил убеден, че и мумифицирането и мегалитите не са могли да бъдат изнамерени повече от веднъж.

Карта на Elliot Smith за културна разпространението на културната дифузия от Египет по света

File:Grafton Elliot Smith Cultural Diffusion Map from Egypt.jpg

Така се родила египтоцентричната хипердифузионна теория. Тя била представена в редица книги на Elliot Smith. Най-яростният последовател на Elliot Smith  бил William Perry, преподавател по сравнително религиознание в Университета в Манчестер и после  по културна антропология в Лондон.       

William Perry виждал в теорията за дифузията  основа на културното развитие. А за самият W.J. Perry   се   говорело   като   за   "...един   от   главните   носители   на “дифузионистичната" теория за развитието на културата".

Elliot Smith и William Perry виждали  развитието  на  цивилизацията,  като придвижване на малки групи хора, или " деца на слънцето", тръгнали от Египет преди 5000 години да колонизират света.

Карта на разпространението на мезоамериканските цивилизации. До тук Elliot според Smith и William Perry трябвало да стига влиянието от Египет.....

http://jingreed.typepad.com/.a/6a00d8341c73fe53ef0105360fd328970b-800wi

Elliot Smith вярвал, че и цивилизациите в Централна Америка са произлeзли от Египет. В няколко от своите работи Elliot Smith твърдял, че Европа е люлка на човечеството и оттук тръгва вълната на окупация към Леванта, Египет и западна Европа, включително и Британските острови. Elliot Smith е известен именно с теорията си за дифузия, като особено акцентира върху Египет.

Съвсем естествено, на подобни теории се противопоставили  американските етнолози и антрополози, както и много учени от Стария континент.

"Във физическата антропология Eliot Smith контролира фактите, добри или лоши, и неговите заключения вдъхват респект”, отбелязва един негов колега, докато в етнографията невежеството му е безгранично".

Според Elliot Smith и William James Perry Египет е изворът на всички културни иновации и връх в развитието на човешката цивилизация.

William Perry смятал, че Египет от 4000 г. пр. Хр. е оригиналният и единствен източник за селско стопанство, керамика, кошничарство, домашни животни, къщи и градове, и че идеите, практиките  и примерите от Египет се разпространяват по целия свят.

 

Египетска керамика

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Glazed_Roman_Period_Egyptian_pottery_vessel_REM.JPG http://www.metmuseum.org/toah/images/h2/h2_20.2.10.jpg

Египетско земеделие

C:\Documents and Settings\Ivan\Desktop\sowing.jpg

http://www.love-egypt.com/images/egypt-agriculture.jpg http://www.civilization.ca/cmc/exhibitions/civil/egypt/images/life06b.jpg

Древни египтяни

Ancient Egyptian people Image

На другият край на света. Нещо съвсем различно. Градът на инките Machu Picchu

http://s.ngm.com/2011/04/inca-empire/img/inca-empire-machu-picchu-615.jpgC:\Documents and Settings\Ivan\Desktop\stock-photo-incas-stone-masonry-houses-of-machu-picchu-in-peru-105101690.jpg

Според Elliot Smith “Man did not become truly erect until his brain had developed in a very particular way to make it possible for him to use his hands”, Това виждане е поддържане и от Arthur Keith, който се позовава на големия обем на мозък при в европейците и по.специално при кроманьонците - Cro-magnon -ците

Cro-magnon

http://susers.thatsmyface.com/j/jarhed/Cro_Magnon_fg_W9xeP6tPj7.fg.shell.front_fb1894d4.jpg

Примерът с Elliot Smith и неговите последователи е поучителен. Тези теории, които днес изглеждат безумни в светлината на съвременните открития, със сигурност дори и сега биха намерили отделни последователи, ако бъдат отново лансирани. Подобни „антропологически” конструкции давали увереност на тези за които бързият и еднозначен отговор, независимо от това, колко е повърхностен е бил единственото и достатъчно обяснение за културното развитие. В известен смисъл този начин на опростяване на възгледите за социалното развитие и антропогенезиса  ще намират винаги почва в една не малка и специфична част от „научната” публика в някои държави.

В края на краищата и легендата за Атлантида-потъналият остров, от който е дошла цивилизацията, никога няма да угасне. Проблемът е доколко професионалистите ще вярват в нея. И все пак този научен абсурд имал и известно оправдание. Това профанизиране на човешката история било и в резултат на недостатъчното нино на изследвания, сравнени с тези от втората половина на 20-ти век и началото на 21-ви. Революцията в археологията ще започне една след Втората световна война с навлизането на методите на атомната физика, естествените науки, физико-химическата характеризация на артефактите,компютрите и пр. В края на 19-ти век и началото на 20-ти все още били в сила схемите за стадиално развитие на J. Lubbock и неговатаPrehistoric Times,

Предна корица

Както и  конструкциите на G. de Mortillet

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/PSM_V41_D077_G_de_Mortillet.jpg http://www.oldstoneage.com/montetwhite/images/fig.1-3.jpg

Пo това време нивото на развитие на науката като цяло и на археологията в частност, възможностите на археологията и самото качество на археологическия извор, предварително предопределят до голяма степен интерпретационните възможности в разглежданата област. Линеарният модел на развитие бил все още в сила. Един стадии или етап от човешкото развитие бил заместван от друг. Идеята за едновременност на различни култури ще си пробива път едва в първите десетилетия на 20-век, но не всички ще бъдат в състояние да я възприемат веднага. Всичко това улеснявало лансирането на теории, за това че всичко тръгва от една място, че всичко се разпространява от едно място и от едни и същи човешки групи...

Всъщност проблемът не бил в изкуствено поставената дилема: нито д?

 

обратно нагоре