МЕДИИТЕ В БЪЛГАРИЯ
право и етика
Раздел Право
Доклад на СЕМ от наблюдението на предизборната кампания
На 11.1.22015 г. Съветът за електронни медии (СЕМ) оповести резултатите от своя мониторинг по време на предизборната кампания за местни избори и национален референдум.. Наблюдението е проведено върху седемнадесет (17) програми, създавани от обществени доставчици на медийни услуги: четиринадесет (14) с национален и регионален обхват на Българската национална телевизия (БНТ) и Българското национално радио (БНР), една програма на Политическа партия Атака - Телевизия Алфа и 2 радиопрограми, които реализират общините Бургас и Велико Търново („Общинско радио Велико Търново” и „Гласът на Бургас”). Наблюдението обхваща и 36 програми на търговски доставчици на медийни услуги: 20 телевизионни и 16 радиопрограми.
СЕМ преценява, че предизборната кампания е преминала през няколко актуални общополитически вътрешни и международни теми и медийни сюжета: цените на тока, бежанската криза, войната в Сирия, диалогът САЩ – Руси я – ЕС и др. Те формират до голяма степен избирателните нагласи непосредствено преди последната фаза на предизборната надпревара.
В тази кампания не са констатирани драстични случаи на език на омраза и на дискриминация на база пол. Медиите са проявили активна критична позиция спрямо контролирания и корпоративния вот. Реализираните журналистически разследвания и критични материали по теми и случаи имат пряко или индиректно влияние върху проведения вот – както по отношение на конкретни кандидати, така и спрямо основни политически субекти, издигнали техните кандидатури. Макар и далеч преди началото на предизборната кампания такива измерения да са имали разследванията на частните национални телевизии БТВ и Нова телевизия за имотното състояние на кметовете на Пазарджик, Хасково, Ботевград, за скандалния начин на упражняване на служебни правомощия от кметовете на Балчик, Петрич, Кресна.
Темата за Референдума, дори в сравнение с кампанията за местни избори, бе по-слабо застъпена и по-скоро заглушена в медийния си образ. Не присъства активно като смисъл и съдържателност. Не прозвуча ясно позицията на политическите сили, чието решение предпостави този резултат. По-активни в участието си бяха представителите на Инициативните комитети в подкрепа на „да“ или „не“ на формулирания за референдума въпрос.
За целия период на кампанията журналистите са спазвали европейските изисквания за предизборна кампания. Изключение правят партийно ангажираните медии ТВ Алфа и СКАТ. В програмите им и този път се констатира липса на балансирано присъствие. Представянето на политически идеи и платформи е в полза само на една партия и коалиция. Предизборните послания често преминават в негативно говорене за други участници в изборите. Характерно и за двете програми е, че някои от водещите на постоянни актуално - публицистични предавания са кандидати за кметове и общински съветници и този статус им осигурява широко присъствие в предизборната кампания на съответната медия.
Доставчиците на медийни услуги остават длъжници на аудиторията от лица със слухови и зрителни увреждания. Констатацията не важи за обществената телевизионна програма БНТ 1, която осигурява жестомимичен превод в следобедните диспути. Същото важи и относно разяснителната кампания на Централната избирателна комисия – предвидена е възможност за лицата със слухови затруднения да възприемат материалите, свързани с разяснителната кампания на институцията.
Докладът е достъпен на адрес: http://www.cem.bg/controlbg/803.