доц.д-р Виолета Боянова, гл.ас.д-р Маргарита Станкова
Презентация
Център за терапия на комуникативни и емоционално-поведенчески нарушения в детска възраст - Нов български университет
корпус 2, офис 08, зала 09, зала 07
1618, София, ул. Монтевидео 21
тел.: 02/ 8110 588
GSM: 0887 799 866, 0884 675 190,0898 515 258
e-mail: infoceb@nbu.bg
Презентации:
1. Нашият принос в процеса на интегриране на деца с комуникативни и емоционално-поведенчески нарушения – доц.Боянова
2. снимки за презентиране на Центъра
3. Интеграция на деца с дислексия, гл.ас.д-р Екатерина Тодорова
Предлага:
• Комплексна диагностика, консултация и превенция на комуникативни и емоционално-поведенчески разстройства
• Терапия на деца с:
Нарушения на артикулацията
Нарушения на плавността на говора (заекване)
Специфични езикови нарушения (дисфазия)
Аутизъм
Нарушения на четенето и писането (дислексия)
Нарушения на математиката (дискалкулия)
Вродени цепки на устните и небцето (ринолалия)
Дизартрия
Емоционално-поведенчески нарушения
• Занималня за групова терапия на деца с нарушения в развитието
• Обучение на учители и специалисти за работа с деца с нарушения в развитието
• Обучителни семинари за родители на деца с комуникативни и поведенчески нарушения
Дейностите се осъществяват от екип утвърдени специалисти:
(логопеди, психолози, детски невролог, психиатър)
доц. д-р Виолета Боянова -доктор по медицина,невролог ,логопед
д-р Маргарита Станкова - доктор по медицина, психиатър, логопед
д-р Екатерина Тодорова -доктор по психология, логопед
Магдалена Димитрова -Магистър клинична психология, логопед, арт терапевт
Диана Ненова – Езиково-речеви терапевт
Георги Георгиев –Езиково-речеви терапевт
Габриела Вълчева – Езиково-речеви терапевт
Евгения Цветкова - Клиничен психолог
Мая Георгиева – аниматор
Кога да ни потърсите?
В случай, че детето:
На 12-18 месеца:
• Не се заиграва с възрастния и предпочита да е само
На 2 години – 2 год. и 6 мес.:
• Не говори или казва малко думи
• Не разбира вашата реч
• Говори много, но лошо и неразбираемо (само Вие го разбирате)
На 3 години:
• Забелязвате постоянно да изопачава пропуска или заменя един звук с друг
• Заеква, накъсва думите, говори с видимо напрежение, при което си помага с мимики или движения на ръце, лице, крака
• Има вродена цепка на устата, небцето (заешка уста)
• Когато детето е говорело и речта спре
• Е хиперактивно и това му пречи: да внимава, да се заиграва, да изпълнява вашите молби и инструкции, да се задържа на едно място или в една дейност
На 4 год. и 6 мес. – 5 години:
• Трудно изговаря звуковете [к, г, с, з, ц, ш, ж, ч, р, л] или ги заменя един с друг
• Трудно изговаря многосрични думи като "коминочистач"
• Трудно се ориентира с форма и големина на предметите
• Затруднява се да запомни цветовете
• Не може да научи сезоните, дните на седмицата и месеците на годината
• Не се ориентира в посоките ляво и дясно, не разбира понятието "време"
• Трудно се научава да брои до 10
• Трудно извършва фини движения с ръцете си (рязане с ножица, лепене, работа с пластелин, игра с пъзели, рисуване)
В училище:
• Трудно чете и пише
• Много трудно запомня цялата азбука, в началния етап от ограмотяването
• При четене: бърка буквите, които имат визуална прилика (Е-Ш, П-Т, б-д) или такива, чиито звукове са близки (с-з, р-л, ч-ц); обърква се при визуално-сходни думи: ПЕТ – ПОТ, КОСА – КОЗА, непрекъснато препрочита текста, за да го разбере или не разбира какво е прочел, затруднено следи редовете.
• При писане: пише огледално; предпочита да използва печатни; а не ръкописни букви; бърка буквите, които имат визуална прилика (п-т, т-ш, ч-ъ) или такива, чиито звукове са близки (с-ш, п-б, м-н); много трудно се изразява в писмена форма, при писане речникът е много по-беден, отколкото в устния език.
• Не умее да разказва
• Не внимава и не изпълнява задачите в час, пречи на другите
• Не може да смята
*Специалистите в центъра консултират и възрастни в случай на:
• Заекване
• Неправилен, лош изговор на звуковете
• Подобряване на говорната техника
• Загуба или нарушение на речта слединсулт
Как работим?
• Два пъти месечно се провеждат диагностични консултации
• Предлагат се терапевтични програми за комплексна интервенция, съобразени с уникалните потребности на всяко дете
• Обсъждане на индивидуалната програма с родителя и включване на родителя като ко-терапевт
• Ежедневно провеждане на специализирани терапевтични сесии – индивидуални и групови
• Използване на FM-система за комуникация EDU-LINK в логопедичната терапия
Към родителите
В нашия център се осъществяват консултации и терапия на някои нарушения в детското развитие, които не са заболявания, но водят до проблеми в общуването, обучението и поведението.
Тези нарушения причиняват на децата страдание, комплекс за малоценност и понякога провокират появата на агресивност.
Често родителите, а за съжаление и някои лекари мислят, че тези нарушения ще се "изживеят" с възрастта. Тази стратегия на изчакване е твърде погрешна. Ненавременната терапевтична намеса провокира последващи особености в общото психично и социално функциониране.
Например, ако детето има проблеми с правилното изговаряне на говорните звукове това може да доведе до затруднения в овладяването на процесите четене и писане в училищна възраст.
Дори да преодолее с времето неплавният си говор (заекване), у детето остават като трайни последици чувството за непълноценност, тревожност и ниската самооценка.
Ето защо, колкото по-рано започне специализираната терапия на дадено нарушение, толкова по-добри и по-трайни ще бъдат резултатите.
Нашата цел е тъкмо това – навременна и комплексна помощ, при която заедно с родителите и учителите да преодолеем затрудненията. Това е предпоставка нашите деца да растат не само физически здрави, но и като уверени, спокойни и пълноценни личности.
Фондация „ Социална комуникация „ съвместно с Нов Български Университет спечели проект „Интеграция на деца с комуникативни нарушения“ , по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ по схема за безвъзмездна финансова помощ „ Социални услуги за социално включване“. Проектът стартира м. Януари 2011г. - приключи м. Декември 2011г. и се изразяваше в подготовка за интегриране на 20 деца с различни по своя характер комуникативни и емоционално- поведенчески нарушения. Тази подготовка се осъществяваше чрез терапевтични и психо- социални методи и вече показва своята ефективност. Чрез различни медицински, логопедични, арттерапевтични и социални техники децата нормализираха в голяма степен своите когнитивни и поведенчески дефицити.
В същото време се провеждаше перманентно обучение както на родителите, така и на учители.
На 11 Декември 2011 екипът на проекта организира конференция под егидата на министъра ня образованието проф. Сергей Игнатов, на която ще представи резултатите от своята работа пред обществеността и специалистите , работещи в тази област.
Децата , с които работихме цяла година ще представят свои рисунки и произведения от текстилни и дървени материали, както и кратко представление „Ние също можем“