Nevereno vliz
";} ?>Косата като знакова система
if(empty($myrow2["author"])) { $avtor=""; } else { $avtor="автор: "; } ?>
В древността хората отдавали много голямо значение на косата. Смятали, че тя е вместилище на душата. Неслучайно библейската легенда разказва, че необикновената сила на Самсон се криела именно в косата му, а пък “плитките” на Горгона Медуза били в състояние буквално да вкаменят всеки, който ги погледне. За отношението на древните египтяни към косата можем да съдим от това, че те слагали в гробниците не само ножици и гребени, а дори и ролки за коса. А отрязването на косата за индианците е символ на нещо по-лошо дори от смърт – взема се честта на подложения на това унижение! Според редица източни религии, чрез косата човек прави връзка с висшите сили и космическата енергия и тя не бива да бъде рязана през целия живот.
Според Егазаров, прическата във всички култури непременно отразява пола, възрастта, професията и социалния статус на човека. /Езегаров/
Косата и днес е натоварена със символика – цветът, дължината (включително липсата и), това дали е права или къдрава, дали е твърда или мека, говори за характера на притежателя и, за неговата сексуалност (или липсата и), за представата му за неговата идентичност. Това естествено се използва при комуникирането на различни реклами.
1.Брюнетки, блондинки, червенокоси.
Различните хора и епохи имат различни предпочитания към цвета на женските (а защо не и на мъжките) коси. Различният цвят
на косите има различни значения в отделните култури. От векове в западната (европейска, а след това пренесено и в американската) култура съществува предпочитание към блондинките (приказните красавици обикновено са русокоси, изключение прави май само Снежанка!). Това не е случайно – в християнския свят светлите коси се асоциират с ангелите, светлината (от тук с Бог), доброто, възвишеното, женското, невинността (повечето европейски бебета се раждат белички и светлокоси), но и със слабостта, крехкостта, фриволността... Русата коса у естествените блондинки се смята за белег за високо ниво на естроген. Това подсъзнателно действа привличащо за мъжете, тъй като означава повишена плодовитост. /http://bg.wikipedia.org/
Напоследък се появява една нова, различна асоциация за блондинките - те се свързват с не особено голям интелект… Не е много ясно откъде се появява този мит, но най-вероятно е от асоциацията с детското и от там с наивността, та чак до глупостта. Друга вероятна теория е, че това е наложено още от мургавите римляни (средиземноморски тип), за които светлокосите северняци са били варварски народ – съответно ниско културен, глупав…
Едно е очевидно – поради смесените бракове и рецесивността на гените, определящи светлите коси, естествено русите хора изчезват! Това най-вероятно ще повиши тяхната “цена” – ще стават все по-търсени!
В следващите реклами (сн. 1 и сн. 2) са използвани блондинки, за да се комуникира чистота, невинност, лукс. Не случайно и цялостното цветово решение е в светли тонове. Изображенията буквално са окъпани от светлина.
сн. 1
сн. 2
В следващите реклами авторите са използвали брюнетки. В първата (сн. 3) е търсен образа на Снежанка – ледена кралица, спяща, но жива. За допълнителна комуникация на прикритата сексуалност е използвано червеното на устните, роклята и обувките (те са и с шеметно високи токове).
В рекламата на водка Флирт (сн. 4) брюнетката е показана като лошата, но неустоима съблазнителка. Косата тук е използвана и в още едно значение – с нея тя е завързала (символ на подчиняването) мъжа, който, макар и на преден план, е в гръб – т.е. анонимен! Рекламното изречение - “Сексът може да доведе до любов. Това не трябва да те спира.” (“известно е, че в магически
ритуали често се срещат чародейства с коси, примерно завързването на възли с косата на лица, у които трябва да се разпали любов.” /Бидерман/), допълнително акцентира върху имиджа на “лошо момиче”.
Както и да го мислим, когато говорим за страст и цвят на коси, неминуемо в ума ни изниква образът на червенокоска. Макар естествено червенокосите в света да са по-малко от 1% от населението, те винаги са привличали вниманието. В различните култури отношението към тях е много различно – от обожествяване до демонизиране. Червената коса обикновено е символ на страст, буен (огнен) темперамент, неукротимост, свободен дух, ум, сила, но и на вещерство (участват в ритуали на черна магия /Roach/), предателство (в християнската представа предателят е червенокос), отмъстителност… През Средновековието са свързвали червенокосите с Дявола /Бидерман/. В тези безпросветни времена са смятали, че хората с такава коса са заченати по време на забранения за това период – менструацията. Смятало се, че
червената коса е белег за животинско сексуално желание и морална деградация.
И днес разпространен стереотип за червенокосите е, че те са свръхсексуални. За това има и литературни примери – Джонатан Суифт в “Пътешествията на Гъливер” пише: “Знае се, че червенокосите и от двата пола са по-похотливи и злонамерени от останалите, като ги превъзхождат и по сила, и активност.” /Свифт/
Червените коси често вървят със зелени очи – това днес се смята за особено красиво, но през Средновековието такива хора са били смятани за вещици, върколаци и вампири.
На червенокоски са заложили в рекламите на водка Sobieski (сн. 5) и еротичния канал на Playboy (сн. 6). Разбира се, червените коси са само част от символите на страст и еротика в тези две реклами, но те допълнително комуникират похотлива сексуалност, прелъстяване...
Естествено не може да бъде отречено, че цветът на косите често е въпрос на мода. През Ренесанса художници от ранга на Ботичели (неговата Венера е червенокоса) и Тициан (всички
познаваме тициановото червено – цветът, който той е използвал за косите на жените в неговите картини) често са рисували червенокоси жени.
Днес ежегодно модните асове ни съветват да сме ту блондинки, ту брюнетки или червенокоси. Поради това разнообразие от модерно и културно обособени предпочитания към цвета на косите, някои рекламисти използват паралелни реклами – с блондинки и брюнетки. Може би, за да не разсърдят някои от потребителите (потребителките)… Типичен пример са рекламите на водка Флирт (сн. 7 и сн. 8). В серията реклами, снимани в еднаква обстановка, са включени и блондинки, и брюнетки – като за всеки от показаните модели са избрани най-подходящата за него поза и дрехи (в случая бельо). Еротичното облекло и визия са добре подкрепени от двусмисления текст - “Готови ли сте за довечера?”. Червеният цвят, който доминира, също е символ за еротика и секс. Не случайно той е и брендов цвят на марката.
В реклама от друга серия на същата водка (сн. 9), блондинката и брюнетката присъстват едновременно. Показателно е и рекламното изречение – “Не е нужно да избираш между две жени.
Можеш да имаш и двете.” А рекламната кампания е със заглавие “Водка Флирт - игри за напреднали”.
сн. 9 Най-добре и двете!
От Долче и Габана (сн. 10) са заложили на разнообразието – на цвят на косите, цвят на кожата, пол… Рекламата им привлича погледа, макар да изглежда леко стерилна и без особен сексуален заряд. Класата на марката е комуникирана от топмоделите, които са използвани.
2.Дълга – къса коса.
При ознаковяването на косата, освен цвета, от значение е и дължината и. Да си с дълга коса или бръсната глава днес е по-скоро
въпрос на мода или свободен личен избор. Човек решава това, в зависимост от идеята за себе си, която иска да комуникира. Това обаче не винаги е било така.
В европейската и индианска култури дългата коса е символ на могъщество и благородство (както вече стана дума, Самсон губи силата си, след като коварната Далила му отрязва косата, а Хлодвиг - великият предводител на франките, се гордял със своята буйна грива, която имали право да носят единствено членовете на кралското семейство), на свобода и мъжество (индианските воините вярвали, че снемайки скалпа на своя враг, вливат в себе си неговите сила и достойнство, а свободните гали с гордост наричали своята територия Gallia Comata - Дългокосата Галия, за разлика от намиращата се под римска юрисдикция Gallia baccata - Галия в пелени) /Новков/, на чест и достойнство, на аристократизъм и власт /Шевалие/. В редица култури косата е символ на сила. /Езегаров/
В Южна Азия косата е натоварена със символична стойност, свързана със самосъзнанието на човека и комуникира неговото социално положение. Сикхите не я подстригват цял живот и я покриват с тюрбан и това ги различава от жените сикхи и от несикхите. Саниасите /sannyasis/ (друга хиндуистка група, чийто живот е подчинен на медитация) и борците пък обръсват напълно главите си – в знак на подчинение и отдаденост. /Hiltebeitel, Miller/
За жените дългата коса е символ на красота (пак стигаме до приказните и митологични красавици, които до една са дългокоси), а когато е разпусната – на свобода, девственост /Езегаров/, сексуалност (на прелъстителните сирени /Бидерман/) и грях (проститутките са били с дълги, разпуснати коси, а порядъчните жените и до сега трябва да прикриват косите си, влизайки в храм;
косите си покриват и индийките, а разпуснатата коса при тях е знак за сексуална интимност и еротична игра /Hiltebeitel, Miller/), на нравствена разпуснатост (лат. luxuria) /Бидерман/, а също така и на вещерство и магьосничество, на отказване от порядките.
В “Речник на символите” на Шевалие и Геербрант пише: “Косата е между основните атрибути на жената и в зависимост от това дали е изложена на показ или скрита, вързана или спусната, тя е знак за благоразположението, отдаването или сдържаността на жената. В християнската иконография Мария-Магдалена винаги е изобразявана с дълги, пуснати коси, символизиращи не толкова миналото и на грешница, колкото пълното и отдаване на Бог. В Русия омъжената жена прикрива косата си, а според поговорката момичето е свободно да се забавлява, докато главата му не е покрита. Идеята за провокиране на чувствата от женската коса е и в основата на християнския обичай, съгласно който жената не може да прекрачи прага на църква с непокрита глава: това би означавало не само да се надхвърлят правата, но и да се нарушат нравите. В Русия една единствена плитка - знак за девственост – носят само неомъжените девойки; омъжените носят две плитки.” /Шевалие, Геербрант/
За значението, което се отдава на косата говори това, че именно коси (и кости) се пазят като реликви от църквата. Това е символ не само на почит, “но и желание да се влезе в общение с техните (на светците) добродетели” /Шевалие, Геербрант/.
Голата глава била символ на нисък произход и безправно положение (робите и осъдените били остригвани, както и слугите) /Бидерман/, на липса на свободна воля и подчиненост, но също и на ред и дисциплина. В културата на редица германски и славянски народи отрязването на косата е знак за позор /Езегаров/. “В Китай
отрязването на косата се използва като наказание, с което се забранява достъпът на съответното лице до определени дейности, с други думи своеобразно скопяване.” /Шевалие, Геербрант/
Тонзурата на монасите се схваща като знак за отказване от граждански свободи. В редица култури косата бива пожертвана при траурни церемонии, а отрязването на плитките е жест, който се прави от жените при постъпване в манастир. /Бидерман/
Тази символност се е запазила и до днес – голата глава е задължение на войниците и затворниците (останалите без коса са останали и без свобода, те са подчинени, безволеви, слаби).
Днес много късите коси са запазена марка и на повечето спортисти. Макар претекстът да е удобството, с това те демонстрират отдадеността си към дисциплината и подчинението пред треньора. Може би единствено някои футболисти си позволяват дълги, развяващи се коси – символ на свободата (т.е. липсата на подчиненост), мъжествеността и силата им.
С дългите си коси хипитата демонстрират свобода и не подчиняване на порядките, а скинарите точно обратното – желанието си за ред и дисциплина.
Как дължината на косата комуникира със сексуалните и еротични апели? В зависимост от своите нагласи, днес всеки намира за сексуално привлекателно едното или другото. Стереотип е дългата, разпусната коса да свързваме със сексуалната привлекателност на жената (сн. 11), но понякога именно отказа от коса е еротично зареден, поради комуникирането на подчиненост. Често той е и израз на бунтарство при жените (сн. 12), на демонстрация на мъжка сила и еманципираност, на различност.
сн. 12 Бунтарката!
При мъжете за секси могат да се възприемат и дългокосите свободолюбиви бунтари (сн. 13), и гологлавите “лоши момчета” (сн. 14). Всичко зависи от комуникативната ситуация и аудиторията!
сн. 13 Свободният мъжкар!(брадата и мустакът също са символ на мъжественост)
сн. 14 “Лошото момче” - почти окован, с почти бръснатаглава и толкова секси!
В рекламите може да намерим пълния набор от дължини на косите, в зависимост от това, което искат да комуникират рекламистите. В следващата реклама на Долче и Габана (сн. 15) виждаме почти изравнена дължина на косата при мъжа и жената –
това говори и за изравняването и на половете. Тук още веднъж (както и в предишната им реклама), въпреки голотата на моделите, еротиката е далечна.
сн. 15 Почти еднаква дължина на косата – говори за равенство!
Брюнетки, блондинки или червенокоси, с дълга или къса коса – това е въпрос не само на мода, но и на желание за комуникиране на определена същност, на определена сексуалност (обусловена от социално приетата знаковост). Рекламистите умело го използват!
Използвана литература:
Бидерман, Ханс. Речник на символите, Рива, С., 2003
Езегаров, Ал, Иллюстрованная энциклопедия символов, Астрель АСТ, Москва, 2003
Новков, Митко. Банда (кротки) голи глави. http://mitkonovkov.hit.bg/site/banda.doc (декември 2009)
Свифт, Дж., Путешествия Лемюэля Гулливера, “Детская литература”, Ленинрад, 1966
Шевалие, Жан, Ален Геербрант. Речник на символите, том І и том ІІ, ИК “Петриков”. С., 2000
Hiltebeitel, Alf. Barbara Miller. Hair: Its Power and Meaning in Asian Cultures. Matcrial http://www.amazon.com/Hair-Power-Meaning-Asian-Cultures/dp/0791437426#reader_0791437426
Roach, Marion. The Roots of Desire: The Myth, Meaning, and Sexual Power of red hair, Bloomsbury Publishing, 2005