Образователният процес като отражение на социалните и технологичните промени
Вяра Михайлова
Образованието акумулира промените в сферата на социалното развитие на човешките общности, технологичните процеси както и управлението на системата от взаимоотношения в тях и между тях. Една от основните задачи на демократичното общество е да съхрани и доразвие образованието, за да може българското общество да докаже, че е напреднало общество, благодарение на знанието. За да могат да станат част от европейското общество, българите трябва да притежават необходимата им за това професионална квалификация и опит. Пряко свързана с образователния процес е Програмата за развитие на образованието, науката и младежките политики в Република България /2009 – 2013 г./. Програмата спомага за постигане на необходимото съответствие между степента на подготвеност на работната сила за производствения процес и изискванията на производството относно квалификацията на заетите в него. За постигането на тази цел е необходимо откриване на нови възможности за подобряване на учебно-възпитателния процес в училище, разработване и прилагане на нови методи и средства за обучение.
Като отражение на социалните потребности се разработват програми, свързани с интеграция на децата и учениците от етническите малцинства в образователната система в България, програма по подпомагане на обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и т.н.
Социалните промени на обществото и индивида са свързани с потребността от усвояването на система от знания,навици и умения, които допринасят за развитие на мисленето.По този начин социалните промени пряко се отразяват върху формирането на определени професионални компетентности. С развитието на индивида и обществото, социалните
промени водят до получаване на определено образование, професия, йерархическо израстване, социабно положение. По този начин, образователният процес се явява пряко отражение на социалните промени, които се извършват в обществото и които играят основна роля за неговото възпроизводство.
Образователният процес също е отражение на технологичните промени, извършвани в обществото. Съвременните технологии определят това, как преподавателите по-качествено ще обучават и как учещите ще възприемат по-надеждно знанията. Само образование, което е осъществено на базата на новите технологични промени ще допринесе за повишаване на конкурентноспособността на знанията и науката в мащаба на глобалната икономика.
Образователният процес, на базата на технологичните промени, пряко свързани с него, е пряко отражение на това как учениците възприемат преподадените знанията. В съвременния обучителен процес трябва да се прилагат нови технологични начини за провеждане и за оценяване на учащите се. По този начин образованието ще стане финансово по-ефикасно. В тази област сериозна роля ще изиграе прилагането на повече видео и технологии и във връзка с това, разширяване на онлайн образованието като една от сериозните възможности за бъдещото негово развитие. Резултатът от това ще бъде по-голям брой виртуални учащи се. Новите технологии ще позволят на преподавателите да се намери конкретния индивидуален подход към всеки обучаван като по този начин да няма изоставащи и да не се следва темпото на възприемане на знанията от най-бавния.
Някои от прилаганите в съвремието технологии увеличават достъпността и намаляват разходите в образователния процес /например, употребата на видеоконферентна връзка/ при дистанционното обучение. Приложението на видео и collaboration технологиите позволява преподавателите да бъдат по-ефективни в преподавателската си дейност
като намалят преките загуби от бездействие по време на придвижване от едно към друго място на преподаване.
В крайна сметка, в резултат на социалните и технологични
промени ще се инвестира в съвременна изследователска инфраструктура, в резултат на което ще се подобрят комуникациите с учащите се. По този начин технологиите ще изиграят своята жизнено важна роля по подготвянето на работната сила за бъдещето.Както информационните, така и комуникационни технологии в съвремието са сериозно предизвикателство за образованието. Комплексно, върху образователния процес оказват влияние фактори като: повишаване на изискванията на всеки индивид относно личната му потребност от образователни услуги; рязкото нарастване на обема от знания, които обществено развитие осигурява; развитието на електронните комуникации и т.н.
В съвременното общество, образованието се приема като една социална реалност, поради това, че е пряко обвързано с интересите на обществото и силно мотивиращо образователните институции да осигуряват качествени образователни услуги на хората /и конкретно на подрастващото поколение/.
Освен това, съвременното образование цели изграждане и личностно формиране на подрастващото поколение. От гледна точка на това определяме образованието като институция, която не само възпитава, но и личностно формира младото поколение.
Съвременното образование е фактор за обществено развитие и за личностна реализация. Водеща роля в настоящето има образование, което е насочено към формиране на структурата на модерната, съвременна личност.
Когато говорим за технологични промени в образователната дейност, имаме предвид и създаването на интерактивни мултимедийни презентации за интернет. Съвременното управление на образователната система е немислимо без използването на т.нар.
Уеб2 инструменти.
Сегашното общество е информационно; за него е характерна разширяващата се виртуализация. Това са модерни информационни и комуникационни технологии, които позволяват да се създават виртуални съобщества. Всеки един участник в тях може да си комуникира с останалите участници и така да създава виртуална среда. По този начин, с виртуализиране на образованието, в процеса на неговото управление все повече навлизат информационните технологии.
Провежданата макрополитика в тази сфера е свързана с извършващата се виртуализация там. Целта е създаване на организационни условия за разширяване на виртуалната среда в границите на всяко учебно заведение. Тази политика конкретно е насочена към електронно представяне на процесите в учебните заведения и по-точно е насочена към:
- организацията на дейността и мениджмънта; - обучението чрез интерактивни електронни курсове; - електронното общуване между преподаватели и обучаващисе;
- създаването на електронни библиотеки.През последните години, много добри възможности за разширяване на виртуалната среда създадоха т.нар. Уеб2.0 технологии, прилагани в училищното образование. По принцип, с терминът Уеб2.0 технологии се означават тенденциите в прилагането на технологията Световна уеб мрежа и уеб дизайн. Тя цели да насърчи комуникацията, творчеството, сътрудничеството и функционалността на Мрежата. Тези Уеб2.0 технологии помагат на потребителите да се присъединят към други потребители и да осъществят по между си онлайн сътрудничество като споделят както нови идеи, коментират проблеми, споделят ресурси и предлагат решения на актуални задачи.
Инструментите, които се включват към Уеб2.0 са: блогове, социални мрежи, уики-сайтове, виртуални среди и т.н.
Друга технологична промяна, свързана с образованието е приложението на блога. Блогът позволява едно по-неформално общуване с посетителите. Блогът може да е носител и на по-лична информация. Към публикациите в блога могат да се направят коментари. При това положение, при сайта потребителите четат, а при блога те пишат. При положение, че чрез блога се осъществи общуване с мнотго хора, то те могат да споделят личното свое мниние по всяка тема от действителността. В рамките на Интернет такова масово общуване между хората в Интернет води до качествен диалог, насочен към определена тема. Когато диалогът е свързан с проблем на образованието, то от него лици обществената ангажираност по определен образователен проблем, което в крайна сметка доведе до успешен мениджмънт на образователните заведения.
Изводи: За да се подобри качеството на оразованието и конкретно, на професионалното е необходимо да се извърши следното:
- подобряване на квалификацията на преподавателите; - осъвременяване на материалната база; - въвеждане на нови методи на обучение; конкретно,обучение в учебно тренировъчни фирми;
- разширяване на практическото обучение на реални работниместа;
- увеличаване на инвестициите в професионалнотообразование и обучение;
- развитие на дистанционната форма на обучение; - разработване на електронни учебници; - привеждане на обучението в съответствие нанаправленията на професионалните училища и икономическите потребности на пазара;
- засилване на сътрудничеството с бизнеса; - коригира недостатъчното съответствие междуквалификация и заплащането на персонала.
Ключови думи: Образователният процес, социални промени, техонологични промени, Уеб2.0 технологии, Уеб2 инструменти
ЛИТЕРАТУРА
1. Димов П., Електронно обучение чрез Интернет, Сиела, С., 2004 2. Тодоров Ю., Информационните технологии в образованието, „ВедаСловена”ЖГ, С., 2000 3. Андреев М., Образование и общество, Педагогическа социология, С., 2001 4. Юрукова Н., Връзки с обществеността в образованието и
виртуалното пространство, Педагогика, кн. 11-12, 2009