Тема:

Български виртуален университет – история, приложениe и цели

Деница Митова

 

Проектът стартира официално в края на 2002 г., когато беше основана Виртуалната катедра по компютинг “Джон Атанасов”. В тази катедра се включиха 11 университета и 4 компютърно ориентирани института на БАН. Основно със средства на Агенцията, а също и на Министерството на образованието и науката в цялата страна бяха обзаведени над 50 компютърни зали за електронно обучение. Български виртуален университет (БУВ) е създаден в края на 2004 година. Инициативата дойде от председателите на Съвета на ректорите на Българската академия на науките , Висшия Сертифициращия комитет на Съюза на учителите, на Федерацията на синдикатите на учените, на Българската асоциация за информационни технологии и други образователни, изследователски и бизнес организации. Споразумението за БУВ беше подписан от ректорите на 37 висши училища и директорите на 27 института на Българската академия на науките. Ето някои от тях Академия на МВР –София, Медицински университет– София, Нов Български Университет – София, Софийски Университет “Св. Климент Охридски” и други. Идеята на инициаторите и учредителите е, че българските виртуален университет първоначално ще бъде национален образователен портал към всички университети в страната (подобно на канадския виртуален университет ) и нейните независими функции и значение постепенно ще се увеличи. Планира се на следващия етап да започне създаването на регионални виртуални университети и на мрежа от взаимосвързани виртуални библиотеки. Работи се и за интегрирането на българското с европейското и световното виртуално образователно пространство. Първата стъпка в тази насока е направена чрез създаването на Виртуална евро-катедра по компютинг с участието на компютърни катедри от 29 страни. Инициатор и координатор на тази катедра е Русенският университет.

В Русенския университет вече трета година се работи в тази насока. През сайта на университета може да се влезе в софтуерната платформа за електронно обучение „e-Learning Shell”. За преподавателите това е инструмент за бързо и лесно правене на уеб-базирани курсове, а за студентите – виртуална библиотека. До момента на тази платформа са „качени” близо 70 курса за различни факултети и специалности. Броят на посещенията в някои от тях наближава 10 хил. Платформата е закупена и се използва в 14 университета и института в страната, а също и в три от Русия, Унгария и Германия. Автор на разработката е Цветан Христов, докторант в катедра „Компютърни системи и технологии”. БУВ не е създаден с цел да се превърне в управляващ орган, по този начин ограничаване и поемане на някои от функциите на регионалните университети. Целта на БУВ не е да запознае студентите и предоставят квалификация в момента, защото в България няма все още законодателство за виртуално обучение.

Целта на БУВ и на програмата като цяло е да предостави всички посоки техническа и методическа помощ на регионалните университети при прехода им към електронното обучение, а именно в създаването на компютърни зали и приемане на софтуерни платформи за електронно обучение, както и в развиващите се уеб-базирани курсове и виртуални лаборатории, създаване на виртуални библиотеки, центрове за дистанционно обучение, виртуални университети и кампуси. Друга също толкова важна цел на БУВ е да се насърчи интеграцията на българските с европейските и световни виртуално образователно пространство. В края на 2008 г.  станаха четири години от създаването на Българския виртуален университет. Освен това, обслужващи успешно като портал към регионалните университети, този сайт позволява заинтересованото лице да започне търсене от определена област на висшето образование, и преминава през съответната професионална област, за да намерите подходяща програма степен, и в крайна сметка, сайтовете на университетите, които предлагат бакалавърски курсове по тази програма. Сайтът БУВ е и център на националната мрежа от виртуални библиотеки в България. http://www.bvu-bg.eu

В заключение следва да се отбележи, че електронното обучение не е алтернатива на традиционното. Тези две форми ще се преливат и допълват. Но ролята на електронното обучение непрекъснато ще нараства. Защото, както е записано и в мисията на Български Виртуален Университет, то позволява чрез “по-активно и ефективно използване възможностите на съвременните информационни и комуникационни технологии да се реализира високохуманната идея за широко-достъпно, адаптирано към индивидуалните потребности, продължаващо през целия живот качествено обучение, с което на всички българи, живеещи в или извън границите на България, да се дадат равни възможности за придобиване на знанията и уменията, необходими за пълноценен живот в информационното общество”.

Източници на информация:

http://www.bvu-bg.eu/index.php

http://www.infosociety.bg/artShow.php?id=4667

http://www.bvu-bg.eu/index.php?Clip=proekt

обратно нагоре