PR при избори: имиджът на политиците и имиджът на политиката
Райко Белопитов, НБУ
След проведените избори от месец май не съм сигурен до колко можем и трябва да говорим за политически имидж и имиджа на политиката, освен ако не искаме да ги назовем в отрицателната им светлина, в която ги виждаме. Нагледахме се на скандали. Наслушахме се на подслушвания. Не успяхме да видим адекватни демократични медийни дебати. За сметка на това бяхме свидетели на тупането в гърдите на досегашното правителство и оплюването от страна на бившето правителство. Много от по-малките партии и кандидати някак останаха нечути и невидени от обществото, за сметка на политическите им колеги - титани: Бойко Борисов и Сергей Станишев. Това обяснява и слабата избирателна активност и избраните партии, които доста време след изборите бяха затруднени да сформират адекватно работещо правителство.
За периода 10 януари -10 май 2013 г. фондациите „Медийна демокрация” и „Конрад Аденауер“ са извършили медиен мониторинг на 9720 материала от „Дневник. Бг“,"24 часа", "Труд", "Преса", "Телеграф", "Стандарт" и "Сега". Според техния анализ Бойко Борисов и много от министрите са изгубили медийната си популярност. Дори нещо повече, много от избирателите рязко са сменили политическата си ориентация и фаворити. Според изследването на гореспоменатите фондации бившият премиер, Цветан Цветанов и Сергей Станишев са основните доминиращи лица, около които се въртят политическите дебати. Най-интересен е случаят с господин Борисов, който според фондациите през 2012 г. се радва на положителен медиен рейтинг (+2,4), който след февруарските протести и предизборните скандали спада до (-2,8). Друг е случаят на Сергей Станишев, при когото рейтингът се покачва от (-13) през февруари до (-6) в момента. Дори след относително добрият резултат от проведените избори, той все още остава най-нехаресваният политик от медиите. За сметка на двамата, Лютви Местан и Волен Сидеров набират популярност като медийният им рейтинг е около +2. С най-висок рейтинг към момента е именно господин Местан с (+2,5).
И всичко това само за броени месеци. В един български филм, излязъл през началото на 90-те години („Вампири и таласъми“) имаше една страхотна реплика: „Любовта на мнозинството ще охладнее“. Нима не се случи точно това с бившия премиер? Който се самозабрави и не усети кога хората, които го избраха преди броени години с пълни овации и фанфари, сега са против него и искат оставката му. Точно тази ситуация ни показва, че в политиката няма нищо сигурно и за да бъде успешен един политик, не е достатъчно да има добър ПР агент и имидж. Зад този имидж трябва действително да седи сериозна и твърда личност, която държи на обещанията си и ги спазва. Медиите издигат лесно любимци, но също така лесно ги свалят.
В България като цяло, политиците никога не са били обичани. От край време още, политиците ни са свързвани с безброй скандали, злоупотреба с власт, облагодетелстване на гърба на народа. За да променим нещо, според мен трябва тотално да променим имиджа не само на политиците ни, но и на самата политика като цяло.
Използвана литература:
1. http://www.capital.bg, последно посетен на 28 юни 2013 г.
2. http://media.bfu.bg/media/spip.php?article171, последно посетен на 28 юни 2013 г.
3. http://www.imdb.com/title/tt0229007/, последно посетен на 28 юни 2013 г.