Нов български университет

Департамент “Масови комуникации”

Благотворителност и ПР


Лора Дъбова, НБУ

 

Благотворителността е явление, познато на Земята, откакто човечеството съществува. Заложено е у човек да помага, да споделя благата си и да бъде състрадателен. През годините даряването и благотворителните дейности стават все по-популярни. Защо? Защото ПР професионалистите знаят как да свършат работата си.

Осъзнава се ролята и значимостта на благотворителността като фактор за разрешаване на множество проблеми в обществото и тук идва ролята на ПР, чиято цел е да алармира и да разпространи идеите и целите на даренията. Смисълът на ПР е да обяви функциите на благотворителността и да разшири посланията: обединяване на общности, защита на онеправданите, промотиране на световен мир, преобразяване на образованието, запазване природните ценности, спасяването на човешки животи и т.н. Независимо целта и продължителността на кампанията, изобретателният и ефективен ПР има своето място и то е задължително в такава организация.

Как може активно да се включи ПР специалистът и да даде гласност на благотворителните дейности? След като минаха дните, когато деца продаваха „доброволно” картички за 3лв по улиците, сега дойдоха времената на технологиите. Всеки човек е „облъчван” от информация почти денонощно. Ролята на ПР експерта в благотворителността е да превърне тази дейност в „новината на деня”. Целта е ефикасно комуникиране с ключовите публики и създаването на взаимно разбиране. В случая това значи да се работи, за да се спечели доверие, да се спечели спонсорство и отлични взаимоотношения с медиите.

За да се привлече внимание към една благотворителна кампания, събитие или организация е важно насърчаването на дарения и подкрепа на каузата. Връзките с обществеността са един чудесен начин за изграждане на съзнание у публиките за съпричастност, насърчаване на подкрепа и разпространение на съобщението. Как?

Важно е да се създадат казуси. Кратки обяснения на проекта и доказателства дали кампанията работи. Посочват се проблемите и постигнатите резултати. Създава се доверие и се насърчава спонсорството. Такива казуси се публикуват на сайта на инициативата, в социалните мрежи и се разпространяват чрез медиите. Например кампанията „Българската Коледа”, за която можем да проследим историята, даренията и постигнатите резултати за всички години, през които се е състояла. Затова и инициативата е толкова успешна, защото всеки човек, дал своя принос вижда реално къде и по какъв начин е помогнал.

Социалните мрежи. Когато се случва трагедията от земетресението в Япония през март 2011г. се създават множество благотворителни акции в социалните мрежи. Чрез своите профили във Фейсбук и Туитър активно участват световно известни компании като Nike, Panasonic, Microsoft и популярни личности като Гуен Стефани, Лейди Гага, Джъстин Бийбър, Новак Джокович и много други. Трябва да се отбележи, че действията в социалните мрежи покрай трагедиите в Хаити и от урагана Катрина също са успешни и са кампании, оставящи отпечатък в съзнанието на всеки. Не само така наречените звезди, но и всяка страна, всяко общество, всеки гражданин става съпричастен и дава своя принос за подобряване на бедственото положение.

В България през 2012 г. се появява благотворителната инициатива Holiday Heroes, започната от Радослав Кавалджиев – Роро, която преминава с невероятен успех по време на Коледните и Великденски празници. Holiday Heroes е инициатива изцяло започната и развита във Фейсбук. Доброволците от кампанията твърдят, че тя е толкова успешна, защото са заложили изцяло на прозрачност, като средствата достигат директно до дома на нуждаещите се, разчита се на подкрепа от страна на медиите и популярни личности. Идеята е всеки доброволец да занесе пакет с хранителни продукти на стойност 150лв. Лично до дома на семейство в беда. Списъците на семействата са получени от Столична община и хранителна банка. В инициативата се включват кметът на столична община Йорданка Фандъкова, зам.министърът на спорта Йордан Йовчев, българските национални отбори по волейбол и художествена гимнастика, както и много актьори и изпълнители от българската сцена. В момента кампанията е все още активна и до сега има над 20 000 последователи във Фейсбук, Туитър, Линкдин, Гугъл +, Пинтерест само за една година.

Друг начин за привличане на вниманието над една благотворителна кампания, инициатива или събитие е чрез избирането на авторитет, говорител на тази дейност. С течение на времето аудиторията гледа все по-песимистично на благотворителността. Точно тук идва ролята на популярния човек, ползващ се с доверие и уважение сред масите. Целта на популярната личност е да бъде олицетворение на ценностите на благотворителната идея, спомагащ развитието на каузата. Славата на посланика генерира вниманието към каузата и има по-силен интерес от страна на медиите. Можем да вземем за пример кампанията на Animal Rescue, чиито подход бе да използват познати популярни лица от българската сцена, за да се засили ефекта от посланията им да достигнат до повече хора и да бъдат разпространени от повече медии.

В заключение. Целта на благотворителността е да носи повече печалби на нуждаещите се, отколкото слава на спонсорите. Предполага се, че правим добро безвъзмездно. Тук и ролята на ПР в благотворителността. пиарът е свръзката. Нуждаещите се получават, благодарение на това, че идеята е разпространена. От някой ПР който знае как да го направи.

 

Използвани източници:

1.     “How to use PR to promote a charity”

2.     http://publicrelationssydney.com.au

3.     holidayheroes.bg



Copyright © 2014. All Rights Reserved.
NBU nbu