Нов български университет

Департамент “Масови комуникации”

Как да използваме социални мрежи за ПР цели


Мария Мещерякова

 

Появяването на интернет промени комуникационната среда на обществото. Благодарение на интернет става възможно общуването на много хора с много хора в реалното време.  Една от основните тенденции в развитието на интернет през последните две или три години е бързото нарастване на популярността на социалните мрежи. Социални мрежи все по-често започват да се използват за насърчаване на този или друг продукт или услуга. При тези обстоятелства използването на социални мрежи като PR инструмент става изключително важно.

Отначало е важно да се разбере какво означава социална мрежа. Социални мрежи – това са сайтове, които позволяват регистрация, собствена страница за комуникация с други хора. Обикновено на личната страница има името, снимките, интересите и друга информация, която човек иска да размести. Социалните мрежи днес са много популярни, около 500 социални мрежи има в интернет, обаче малко от тях са масови. Най-популярната социална мрежа е Facebook, която е основана през 2004 година. Тя е най-универсалната социална мрежа за лично общуване, бизнес-комуникация и популяризиране на организация.

Първоначално социалните мрежи имат една цел – комуникацията. Обаче с времето се появяват и другите цели – да се иска информация, да се споделят снимки, да се слуша музика, да се гледа видео и така нататък. Хората прекарват по няколко часа на ден в социалните мрежи. Това означава, че социалните мрежи са перспективна платформа за комуникация с целевата аудитория на брандовете.

Как социалните мрежи могат да бъдат използвани за ПР-цели? Както във всяка ПР-кампания, така и в кампанията в социалната мрежа първо трябва да се определи целевата аудитория. В различни социални мрежи се концентрират хора от  различни възрасти. Например, Instagram обикновено използват млади хора до 30, а Facebook най-често посещават хора на средна възраст. Днес брандът трябва да присъства минимум в 2-3 социални мрежи. Най-стандартен набор са: Facebook, YouTube, Instagram/Twitter. Също много перспективната социална мрежа Google+ набира обороти за бизнес-присъствие, а в Русия, например, най-популярна социална мрежа е Вконтакте.

Най-популярно използване на социалните мрежи за ПР-цели е създаване на страница на компанията. На такива страници се разместват новини, снимки и друга полезна информация. Социални мрежи са инструмент за директна комуникация с потребителя, затова може да бъдат създадени различни анкети, гласуване, конкурси. Потребителят може директно да се обръща към организацията, да остави коментар на страницата или да зададе въпрос.

За създаването и поддържането на група за компанията в социалните мрежи трябва непрекъсната работа. Процесът на организиране на комуникацията в социални мрежи се нарича SMM (Social Media Marketing). Обикновено в компанията има SMM-мениджър, който се занимава с администриране на групи в социалните мрежи. Той привлича нови потребители, подпомага увеличаването им, взаимодейства с аудиторията и с други групи в социалните мрежи. Групата трябва да бъде активна и интерактивна, инструменти като видеото често привличат аудиторията.

Социалните мрежи са удобна платформа за провеждане на конкурси, лотарии и други видове интерактивно взаимодействие. Интересните състезания винаги привличат вниманието към профила в социалната мрежа. Когато има време и възможност да се организират мащабни дейности, компанията може да прави мини-конкурси, които не изискват от участниците твърде сложни действия, но се включват голям брой потребители.

Социалните мрежи могат също да бъдат използвани като медии – преса, радио и ТВ – за предоставяне на информация за компанията, обикновено прес-материали. Задачата на ПР-специалиста е да намери подходящи платформи за сътрудничество. Различни групи по интереси могат да бъдат идеален вариант. Разпространение на информация за компанията в социалните медии е по-евтина от традиционните канали.

Най-често ПР-специалистите прибягват към сътрудничество със известни личности. Звездите качват на своите лични страници снимки или съобщения с определена стока или рекламират някаква услуга. По такъв начин феновете на тези звезди виждат тази реклама и научават за определена стока или услуга. Най-разпространена е тази практика в социалната мрежа Instagram, където половината от снимките на звезди са рекламни. Много популярно днес е да се назначи една знаменитост като посланик, който ще  представлява бранда в социалните мрежи.

Понякога големи компании създават свои собствени социални мрежи. Например брандът Nike има социална мрежа, която се наречена Nike + (Nike plus). Тя има за цел да обедини хора, които се интересуват от спорт. Всеки има собствена страница с лична информация, също се съхраняват резултати от тренировки. Човек може да общува с приятели и да сравни спортните резултати. Това е една от най-успешните реализации за брандова социална мрежа, но обикновено такива мрежи са само за служители на компанията. По такъв начин се реализират вътрешните комуникации.

Популяризирането на бранда в социалните мрежи е относително нов вид ПР-дейност, обаче е много популярен. Най-модерните компании вече са разбрали ценността и удобствата на социални мрежи като ПР-инструмент. Работата в социалните мрежи изисква допълнителни ресурси за компанията – човешки, творчески и финансови, обаче при успешна реализация на тази дейност брандът може да спечели лоялност и одобрение на нови потребители.

Експертите са на единно мнение, че днес компаниите трябват да присъстват активно в социалните мрежи на едно ниво с присъствието на корпоративен сайт. Като цяло компаниите са все още силно заинтригувани от социалните мрежи и се отнасят към тях внимателно, защото толкова тясно сътрудничество с клиентите те просто не са имали.

 



Copyright © 2017. All Rights Reserved.
NBU nbu