Как да използваме социални мрежи за ПР цели
Мария Мещерякова
Появяването на интернет промени комуникационната среда на обществото. Благодарение на интернет става възможно общуването на много хора с много хора в реалното време. Една от основните тенденции в развитието на интернет през последните две или три години е бързото нарастване на популярността на социалните мрежи. Социални мрежи все по-често започват да се използват за насърчаване на този или друг продукт или услуга. При тези обстоятелства използването на социални мрежи като PR инструмент става изключително важно.
Отначало е важно да се разбере какво означава социална мрежа. Социални мрежи – това са сайтове, които позволяват регистрация, собствена страница за комуникация с други хора. Обикновено на личната страница има името, снимките, интересите и друга информация, която човек иска да размести. Социалните мрежи днес са много популярни, около 500 социални мрежи има в интернет, обаче малко от тях са масови. Най-популярната социална мрежа е Facebook, която е основана през 2004 година. Тя е най-универсалната социална мрежа за лично общуване, бизнес-комуникация и популяризиране на организация.
Първоначално социалните мрежи имат една цел – комуникацията. Обаче с времето се появяват и другите цели – да се иска информация, да се споделят снимки, да се слуша музика, да се гледа видео и така нататък. Хората прекарват по няколко часа на ден в социалните мрежи. Това означава, че социалните мрежи са перспективна платформа за комуникация с целевата аудитория на брандовете.
Как социалните мрежи могат да бъдат използвани за ПР-цели? Както във всяка ПР-кампания, така и в кампанията в социалната мрежа първо трябва да се определи целевата аудитория. В различни социални мрежи се концентрират хора от различни възрасти. Например, Instagram обикновено използват млади хора до 30, а Facebook най-често посещават хора на средна възраст. Днес брандът трябва да присъства минимум в 2-3 социални мрежи. Най-стандартен набор са: Facebook, YouTube, Instagram/Twitter. Също много перспективната социална мрежа Google+ набира обороти за бизнес-присъствие, а в Русия, например, най-популярна социална мрежа е Вконтакте.
Най-популярно използване на социалните мрежи за ПР-цели е създаване на страница на компанията. На такива страници се разместват новини, снимки и друга полезна информация. Социални мрежи са инструмент за директна комуникация с потребителя, затова може да бъдат създадени различни анкети, гласуване, конкурси. Потребителят може директно да се обръща към организацията, да остави коментар на страницата или да зададе въпрос.
За създаването и поддържането на група за компанията в социалните мрежи трябва непрекъсната работа. Процесът на организиране на комуникацията в социални мрежи се нарича SMM (Social Media Marketing). Обикновено в компанията има SMM-мениджър, който се занимава с администриране на групи в социалните мрежи. Той привлича нови потребители, подпомага увеличаването им, взаимодейства с аудиторията и с други групи в социалните мрежи. Групата трябва да бъде активна и интерактивна, инструменти като видеото често привличат аудиторията.
Социалните мрежи са удобна платформа за провеждане на конкурси, лотарии и други видове интерактивно взаимодействие. Интересните състезания винаги привличат вниманието към профила в социалната мрежа. Когато има време и възможност да се организират мащабни дейности, компанията може да прави мини-конкурси, които не изискват от участниците твърде сложни действия, но се включват голям брой потребители.
Социалните мрежи могат също да бъдат използвани като медии – преса, радио и ТВ – за предоставяне на информация за компанията, обикновено прес-материали. Задачата на ПР-специалиста е да намери подходящи платформи за сътрудничество. Различни групи по интереси могат да бъдат идеален вариант. Разпространение на информация за компанията в социалните медии е по-евтина от традиционните канали.
Най-често ПР-специалистите прибягват към сътрудничество със известни личности. Звездите качват на своите лични страници снимки или съобщения с определена стока или рекламират някаква услуга. По такъв начин феновете на тези звезди виждат тази реклама и научават за определена стока или услуга. Най-разпространена е тази практика в социалната мрежа Instagram, където половината от снимките на звезди са рекламни. Много популярно днес е да се назначи една знаменитост като посланик, който ще представлява бранда в социалните мрежи.
Понякога големи компании създават свои собствени социални мрежи. Например брандът Nike има социална мрежа, която се наречена Nike + (Nike plus). Тя има за цел да обедини хора, които се интересуват от спорт. Всеки има собствена страница с лична информация, също се съхраняват резултати от тренировки. Човек може да общува с приятели и да сравни спортните резултати. Това е една от най-успешните реализации за брандова социална мрежа, но обикновено такива мрежи са само за служители на компанията. По такъв начин се реализират вътрешните комуникации.
Популяризирането на бранда в социалните мрежи е относително нов вид ПР-дейност, обаче е много популярен. Най-модерните компании вече са разбрали ценността и удобствата на социални мрежи като ПР-инструмент. Работата в социалните мрежи изисква допълнителни ресурси за компанията – човешки, творчески и финансови, обаче при успешна реализация на тази дейност брандът може да спечели лоялност и одобрение на нови потребители.
Експертите са на единно мнение, че днес компаниите трябват да присъстват активно в социалните мрежи на едно ниво с присъствието на корпоративен сайт. Като цяло компаниите са все още силно заинтригувани от социалните мрежи и се отнасят към тях внимателно, защото толкова тясно сътрудничество с клиентите те просто не са имали.