Кратко списание на светите двадесет манастири


КРАТКО СПИСАНИЕ НА СВЕТИТЕ ДВАДЕСЕТ МАНАСТИРИ, ЗАРАДИ ПОКЛОННИЦИТЕ, ЩО ИДАТ НА СВЕТА ГОРА, И ЗА ДРУГИ, ЩО ЖЕЛАЯТ ДА ЗНАЯТ ЧУДЕСИИТЕ, ЩО СА ПО СВЕТОГОРСКИТЕ МАНАСТИРИ[1]

 

Первий манастир на восточната страна по морето е Велика Лавра, празнует светаго Атанасия; храма е „Благовещение Пресветия Богородици”, има чудотворна ея икона, която е даровала сос една желтица Йоану Кукузелу, когато во акатисову песен благоговейно и неседално пееше. Тамо ще се поклониш на честното древо животворящего Кръста Господня и на светите мощи дето са: честната глава на светаго Василия Великаго и на Михаила Синаитскаго, и на мученика Евстатия и на мученици Минодори. И от много светии различни части са намират; има и църков соборную, и славен царский фиал (гарафа).

Зад Лавра е високата гора Атон и на върха има церква „Преображение” и на ясно време види са Цариград и много острови, а долу има постница..., храм на света Тройца, и друг славен скит и храм на светая Анна, и от мощите нейни - левия крак. Ктиторе на Лавра монастир са греческите царе: первий Никифор Фока и Йоанн Цимискин, а по-голям ктитор и жител бист светий Атанасий. Някога като не останало храна в Лавра, а той остави мананстира и като си отходеше, срещна го света Богородица на пътя и заповяда му да удари сос тоягата на голям камен и тоя час, о чудо, изтече много вода светая изцелителна, за неверие негово, и рече му (Богородица): „От сега аз есъм иконом в Лавре твоей”.

 

Вторий манастир от Лавра е „Каракал”, храм му са светии апостоли Петра и Павла, има мощи: честните глави на светаго апостола Вартоломея, и на мученика Меркурия и част от Йоанна Милостиваго и части на други светии. Ктитор му е от Рим Антоний Каракал.

 

Третий манастир е „Филотей”, от ктитора негова Филотия, така са изрича. Храм му е „Благовещение Пресветия Богородици”. Има светия мощи десната рука на светаго Йоанна Златоустаго и част от други светих.

 

Четвертий манастир е „Ивер”, има храм велик и богато украсен „Успение Пресветия Богородици”. Тамо има чудотворна икона, дето е по морето дошла, и останала над портата манaстирска и заради това са казува „Портарица”. Има истии мощи от различни части: от светаго апостола Луки и Вартоломеа, архидиакона Стефана, свещеномъчеников Харалампия, Василия и Михаила, великомъченика Георгия, безсребреников, праведнаго Лазара, и кров от апостола Петра и други много. Ктитори са от гюрджийскаго царскаго рода Йоан, Евтимий и Георгий, жители тамо первии биша.

 

Петий манастир е „Котломуш”, храм има „Преображение Христово”. Ктитор му е Алексия Комнин, има честное древо Кръста Господня, и мощи: десната нога на света Анна, рука на мученика Евстратия и от други светии. Тамо близо е Карея, дето става пазар от сичка Света Гора в суботи, и великий храм „Успение пресветия Богородици” и чудотворна нейна икона. Тамо ангел рече на калугерете да пеят „Достойно ест”, защото така заповедала света Богородица на ангела.

 

Шестий манастир е „Ставроникита”, храм му е „Светий Никола” има и чудна негова икона сос седеф на лицето, намерена в морето. Мощи има: руката на света Анна и руката на светаго Елферна и части от трисветители. Ктитор му е Йеремия, патриарх цариградски.

 

Седмий манастир е „Пантократор”, храм му е „Преображение Христово”, има част от честното древо и мощи: част от главата на светаго апостола Андрея, главата на светаго Йаникия, част от Игнатия Богоносца, и от други много светии. Ктитор му е Алексий Стратопетарх, дето е бил цар греческий.

 

Осмий манастир е „Ватопед”. Има храм голям и чуден „Благовещение Пресветия Богородици”. Тамо е и светия неин пояс, и чудотворната икона, ща са вика „Олтарница”, защото я намериха в кладенеца, що е в олтара, и свеща пред нея още гори от толкова години. И друга икона Богородици, чудотворна, която е уранил един дякон сос нож и той час изтече кров от иконата, а руката дяконова изсъхна, която са казува „Закланная”. Има и честно древо, животворящего Кръста Господа нашего, тръстика и парче от сюнгера, що са напоили Христа, що бил напълнен сос жлъчка и оцет. Има и мощи: светия глави на Григория Богослова и на Андрея Критскаго, части от мученика Меркурия, Трифона, Евстатия, Теодора, и ногата на света Петка, и много различни свети части. Чаша царска, от многоценний камен яспис, той камен се нарича изцелителний. Ктитори му са биле светий цар Констандин и великий цар Теодосий, дето негов син Аркадия беше паднал в морето и го изводи пресветая Богородица, та са не удави и като го извади от морето, постави го в къпините при кладенец, дето е сага манастир.

 

Деветий манастир е „Шимон”, храм му е „Вознесение Христово”, нов е и прекрасен, мощи има: глава на апостола Якова Алфеева и рука от Григория Нискаго и от други светии. Ктитор му е света царица Пулхерия, девица, приложила и част древа от Кръста Господня.

 

Десетий манастир, первей по сухо от западна страна, е „Хилендар”. Има храм „Воведение Пресветия Богородици”, тамо е чудотворната нейна икона, дето изцели отсечената рука на светаго Йоанна Дамаскина, и затова чудо е сос три руце, и нарича се Троеручица. Тая икона игуменствует тамо, защото сама излязла от олтаря и влезла в игуменския стол, дето стои и до днес. Втора икона богородична - дето е известила сокровище на светаго Сава, и трета икона богородична, дето е потопила в морето някой поп еретик. Тамо ще видиш и ще са поклониш на честното древо Кретса Господня, и част от терновия венец негов, и  кров и влакно от честната му брада и от пелените му. И още има от светии мощи: глава на Евтихия патриарха и ногите на Симеона Столпника и Григория и части от светаго Евстратия, и Марини и от други светии части различни, много мощи. Соборна церква и дивна на красотата и фиал има красен и жезъл (патерица) царска. Ктитори му са первий сербский святий Сава и баща му Симеон. На неговия гроб има лоза, тя сама израсла. И тая лоза има дарование за млеко - подарителна дава млеко на ония жени, що немат да сучат децата им, с верою приемлющим.

 

Единадесетий манастир е „Зограф”, храма му е нов и много красен, светаго великомученика Георгия, има и чудотворната негова икона, на нея са е неръкотворенно сам себе живописал и заради това са нарича „Зограф”, и сама тая икона даровала момчето сос якост, та надвило на друго, заради това принесло й, момчето, на светаго Георгия пържени яйца. И някой владика не поверувал защо сам себе си изписал, без ръка, и затова турил перст на образа, о чудо, дивно и голямо, залепил се перста му на образа и от перста оснанало месо на образа, което и до днес стои. Втора икона дошла по морето и излезла на Ватопед и са чудиле кой да я земе, и разсудили да я натоварят на едно муле и къде я мулето отнесе, тамо да остане, и я отнело мулето на Зограф, среща манастира, на едно място високо и много хубаво, дето тамо сега има церков и един калугер седи тамо, а иконата е в манастира.  Има и чудотворна икона пресветия Богородици, дето продума на светаго Козма как да се спаси. И втора икона чудотворна пресветия Богородици, когато дошъл и приближил папа римский до манстира на един час (сиреч сахат) далеко, имало некой старец и пеял непрестанно акатиста, и явила му се пресветая Богородица, и му рекла „Радуй ся и ти старче праведний” и му казала да иде у манастира да каже защо иде папа римский и той като отишъл, намерил иконата дошла сама по-напред от него и застанала над портата, тогава папа римский изгорил в кулата дваесе и четири калугери и станале мученици. Еже бист от Рождество Христово в лето 1204, а в лето 1838 Русия обкова и трите икони на светаго Георгия сос сребро и злато и сос многоценни камением, чудни украсени и дивнии. Има и светое Евангелие, голямо, обковано сос сребро, и два честни крестове, има и парчета мощи от различни светии: от преподобномученик Стефан Новий, от великомученика Меркурия, от светаго Георгия Нови Софийски, от светаго свещеномученика Харалампия, и кров светаго великомученика Георгия, и от други светии, които не са писани. Первите ктитори му са биле Мойсей и Арон, и Йоан, които са биле единоутробни братия, и князове биле охридски, дето са биле от рода на царя Юстинияна. Лев премудрий, цар греческий, и той бил первий ктитор, Андроний Палеолог, цар греческий, той вторий ктитор, а Йоан Асен, цар болгарский - той подновил тоя манастир, има и нова церкова, дето са я правиле проигумен Евтимий и проигумен Порфирий...

 

Дванадесетий манастир е „Костамонит”, храма му е архидякон Стефан и от неговите мощи има част, има и от Христовата багреница, и част от главата на светаго Власия. Ктитор му е цар Константин.

 

Тринадесетий манастир е „Дохиар”, храм чуден архангелов Михаила и Гавриила - дето избавиха момчето удавеното заради имение в морето и го оставиха в церквата. Има и чудотворна икона пресветия Богородици, що са нарича „Скоропослушница”. И светие мощи: част от главата на светаго Йоанна Предтечи и от други светии части, от светия Голготи камен, що е покапан сос кров Христова. Ктитор му е Евтимий Нови.

 

Четиринадесетий манастир е „Ксенов”, храма му е светаго великомученика Георгия, лицето му е на иконата много хубаво изписано. Има светие мощи: главата на мъченика Трифона, и главата на светая Марина, и част от светаго Аркадия, сина Ксенофонтова, ктитора на тоя манастир.

 

Петнадесетий манастир е Руский, храма му е „Великомученик Пантелеймон”, има и честната глава негова, и част от праведнаго Йосифа, и части от други светии. Ктитор му е княз Лазар Сербский. Има скит, що са нарича „Богородица”, заради чудотворната нейна икона, в него живеят болгаре. Далек е от Ватопед и Пантократора един сахат.

 

Шестнадесетий манастир е „Ксиропотам”, храма му е много красен „Светие четиридесет мъченици”, има от техните мощи и части. Тамо ще видиш и ще се поклониш на честното древо животворящего Креста Господня, на него е пробиено и са видат дупките от гвоздеите, що разпнаха Господа. Ктитор му е Роман, цар греческий.

 

Седемнадесетий манастир е „Симон-Петра”, храма му е „Рождество Христово”, защото звезда показа мястото на камени, дето е сега манастира. Има мощи: левата рука на Мария Магдалина и част от великомъченица Варвара. Ктитор му е преподобний Симон.

 

Осемнадесетий манастир е „Григориат”, храм му е светаго Николая. Има мощи: част от мученица Анастасия Римлянка, има от други светии части. Ктитор му е светий Григорий Новий.

 

Деветнадесетий манастир е „Дионисиат”, храма му е светаго Йоана Крестителя, и много славен. Тамо са намира и десната му рука, и част от мощите на Нифонта патриарха, има и други много части, и животворящее древо креста Господня, и мироточивата икона пресветия Богородици. Ктитор му е трапезунский цар Алекси Комнин.

 

Двадесетий манастир е „Светий Павел”, храма му е на великомъченика Георгия, има част от честнаго древа Кръста Господня, и части от дарите: злато, ливан и смирна, що волсвите царие персидскии принесоха на Христа. Има и крест от царя Константина, чудно украшение, има икона чудотворна пресветия Богородици, която цар Теофил фърли в огина, о чудо голямо, и не изгоря. Мощи има: ногата на Григория Богослова, и от много светии различни части има. Ктитор му е светий Павел Новий.

 

Тия свещеннейши манастири почитат ги от вехто време, прекрасни били, храмове техни всепресветли и изполнени сос чудеса Божия. Кой чете това краткое списание, любопитнейши читателю, ще види какво пресветая Богородица сторувала чудеса в своето си жребие: яви са на светаго Атанасия и нарече себе икономка в „Лавра”. И паки пречестною своею икону игуменствует в „Хилендар”, в „Ивер” изволила да седи над портата. Във „Ватопед” много чудеса яви. В „Зограф” вестница (хаберлийка), така не остави ни един манастир без чудо. Каквото е писано по-горе. Светии мощи сос хубава миризма има и подават изцеление. За да се изпишат толкози много чудеса, не е возможно. Блажени ктитори на тия светия места и секи е блажен, който дойде да види сос добър разум тия светия места и да припадне и да целува сос вяра и либов светия икони и мощи сос предстоянието и сос молитвата на пресветая Богородица и на светиите, ще му са простат греховете от Христа Спаса нашего.

[1] Неизвестен книжовник предава на новобългарски език Списанието на светогорските манастири, издадено от Теодосий Синаитски през 1839 г. в Солун.