ДЕПАРТАМЕНТ МАСОВИ КОМУНИКАЦИИ
НОВ БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТ
 

ТВ рекламата е привлякла 150 млн. лв. за четири месеца
Най-доходоносен за каналите досега е април
от Екатерина АНЧЕВА

Освен от обогатяването на продуктовото портфолио на компаниите в по-средносрочен план телевизиите разчитат да увеличат приходите си и от очакваното либерализиране на правилата за скритата реклама в Европейския съюз, което ще се отрази и на българския пазар. Плановете са през 2007 г. директивата “Телевизия без граници”, която отваря вратите за рекламните инвестиции, да бъде приета и да започне да тече двегодишен срок за въвеждането й в националното законодателство.
Рекламодател номер 1 за първите месеци на годината за пореден път е Проктър енд Гембъл с инвестирани малко над 9 млн. лв. за популяризирането на многобройните продукти от портфолиото си. Челната тройка на най-щедрите рекламодатели се допълва от Мобилтел и Нестле, като разликата между тях е много малка. След топ три размерът на рекламните инвестиции рязко пада. Кока-Кола е на четвъртото място с около 4 млн. лв. Рекламите на безалкохолни напитки обаче, както и на бира, тепърва ще набират скорост за летните месеци и може би в подреждането за полугодието ще са доста по-напред. Прави впечатление още, че първите десет по инвестиции в ТВ реклама компании са концентрирали около една трета от общите инвестиции.
Разбивката на рекламните обеми по месеци показват, че най-силен откъм приходи за телевизионните канали е бил април, а най-слаб – януари. Затихването веднага след напрегнатите откъм комуникационни активности коледни и новогодишни празници е логично и затова в първия месец на годината вложенията са били общо за около 22 млн. лв. С всеки следващ месец обаче бюджетите са нараствали, за да достигнат 57 млн. лв. за април.
Обяснение за рекордните априлски нива може да се търси и в успеха на втория сезон на ВИП брадър. Отново според замерванията на Маркет ЛИНКС брутните приходи от реклама само по време на излъчването на това издание на шоуто са малко под 8 млн. лева. Рейтинговият, а и финансов успех на ВИП брадър е толкова красноречив, че изпълнителният директор на Нова телевизия Павел Станчев заяви: “Засега не мислим за нов Биг брадър, а по-скоро за нов ВИП брадър.”
* Мониторингът на агенция Маркет ЛИНКС е изготвен на базата на официалните тарифи на съответните ТВ канали, без да бъдат отчитани комисионите за рекламни агенции, медиашопове или рекламодатели, които купуват директно рекламно време, както и бартерните договори и отстъпките за обем.
------------
МЕТРОТО
С всяка година се увеличават и приходите от реклама в метрото - годишният ръст там надхвърля 30%. Рекламният канал в софийското метро осигурява гарантирано достигане до 1/4 от населението. По данни на ТНС/ТВ План в момента метрото превозва 116 000 пътници дневно. 48% от тях са до 40 г., 40% пък са с доход над 400 лв. месечно. 78 на сто от пътуващите в метрото го използват поне 3 пъти седмично, а 29% – над 10 пъти на седмица, като средната честота на пътуване е 7 пъти седмично. “Цената за двуседмична рекламна кампания в метрото със средно висока интензивност – осигуряваща около 500 000 контакта – струва около 1800 евро”, обяснява Александър Димитров, управител на Метромедия. По думите му това е наполовина на цената на един спот в праймтайма на ефирните телевизии.
Предимства 

  • Голямо всекидневно покритие (80 000 души).

  • Изключително голяма част от пътуващите – 73%, са в активна трудоспособна възраст;

  • Близък и дълготраен контакт с аудиторията;

  • Висока степен на привличане на вниманието на пътниците.

  • Възможност за осъществяване на интересни кампании с нестандартни идеи, което би подсилило ефекта на комуникацията; както при имиджови, така и при промоционални реклами;

  • Добро позициониране на рекламните съоръжения;

  • Възможност да бъде обхваната цялостно уникална за страната аудитория, която не може да бъде засегната чрез друга медиа;

  • Комплексност на рекламата в метрото, чрез използването на четирите комуникационни канала на фирма Метрореклама, което спомага рекламното послание да достигне в най-пълния си вид до потенциалните потребители;

  • Изключително ниска цена за хиляда контакта – 0,69 Евро;

  • Постигане на траен ефект чрез повторяемост и специфична продължителност на контакта с рекламния носител;

  • Перфектната поддръжка на метрото като цяло от страна на “Метрополитен” ЕАД и на мрежата от рекламните носители от страна на Метрореклама, присъствието на денонощна охрана, както и добрата вътрешна и външна осветеност на рекламните площи са гаранция за нормалното протичане на кампаниите.

  Метрореклама – клиентите не могат да сменят канала, да прелистят страницата, да избягат от рекламата, защото тя е навсякъде около тях – информира ги, забавлява ги, насочва вниманието им към нови продукти и т.н. Непосредственият контакт с пътниците и “загубеното време”, прекарано в пътуване, Ви осигуряват възможността да ги запознаете с вашите рекламни послания, които ще оставят траен отпечатък в съзнанието им. Днес компанията е изградила и обслужва четири комуникационни канала на територията на “Метрополитен” ЕАД София:

  • пана в метровагоните, с размер 50 x 70 см;

  • обемни вътрешноосветени кутии в стълбищното пространство на метрото, с размер 1.2 x 1.8 м ;

  • реклама върху гърба на билетите за пътуване в метрото ;

  • метробордове по станциите, които са с различни размери поради архитектурни особености.

НИША
Гарите също са изключително привлекателни за реклама, тъй като по данни на БДЖ използващите жп транспорта за година са близо 34 млн. Наскоро от “Транспорта медия груп” съобщиха, че ще монтират видеостени на 17 български гари до края на годината, които ще излъчват реклами, развлекателни програми и новини. Засега подобни екрани има на жп гарите в София, Пловдив, Варна и Бургас. С новия метод на рекламиране потенциалните купувачи ще бъдат “облъчвани”, докато пътуват, чакат влак, самолет или посрещат близките си. Най-динамично през 2008 г. у нас ще се развива рекламата на бензиностанциите, следвани от летищата, смятат от “Транспорта медия груп”.
 

ТВ:
За разлика от рекламата в метрото, телевизионната реклама е много по- леснодостъпна. През 95 % от времето, което прекарваме вкъщи телевизорът винаги работи. Искаме или не рекламите попадат пред очите ни, или ги чуваме от другата стая. Тук за разлика от метрото можем да сменим канала, но няма гаранция, че ще попаднем на нещо по-различно. Напротив – попадаме отново на рекламен блок, само, че в конкурентната на предишната телевизия и отново на същата реклама, или след малко ще започне.

ФАКТИ:
Инвестициите в ТВ реклама през 2006 г. са нараснали с (внимавайте) 33% в сравнение с 2005 г. В парично изражение общата сума достига 349.604 млн. лева, сравнени с 262.81...
ТВ рекламата е привлякла 150 млн. лв. за четири месеца – в-к ДНЕВНИК
Почти 150 млн. лв. е привлякла телевизионната реклама от началото на годината, сочи мониторингът на “Маркет ЛИНКС” за първите четири месеца*. Ако нарастването продължи със същите темпове, този рекламен сегмент има всички шансове да надхвърли дори смелите прогнози за годишен ръст от 35% и в края на годината брутните обеми да гонят половин милиард лева. За сравнение - по данни на Асоциацията на рекламните агенции (АРА), изнесени от нейния председател Красимир Гергов, нетните приходи от ТВ реклама през миналата година са били около 182 млн. лв.
ТОП 10 (в млн. лв.)

  • Проктър енд Гембъл – 9.096

  • Мобилтел – 6.233

  • Нестле – 6.076

  • Кока-Кола – 3.991

  • Хайнекен – 3.973

  • Хенкел – 3.573

  • Крафт Якобс Сушард – 3.57

  • Глобул – 3.502

  • Вивател – 3.465

  • Риглийз – 2.999

Първият български клип е от 1940 г.
Най-старият запазен рекламен клип на български продукт е на "Шуменско пиво" и е заснет още през 1940 г. Автентични кадри от него "оживяват" в новата рекламна кампания на марката. Моменти от най-старата лента са използвани в първата от поредица телевизионни реклами за 125-ата годишнина на бирата. Клип от поредицата вече се завъртя в националния ефир.
Първата българска рекламна лента е с продължителност 17 минути. Режисьор и оператор е Спас Тотев, а ролите на любителите на бирата в клипа се изпълняват от аматьорски театрален състав от Пазарджик. Черно-белият филм представя актуалните за онова време модернизации в производството и преминаването от ръчно към автоматично миене на бутилките. Лентата носи заглавието “Пийте само “Шуменско пиво”. Посланието се предава и чрез поредица от хумористични рекламни стихчета като:
“Знайте шуменската бира, в целий град се тя намира. Някой халба щом изпие непрестанно веч я пие”.
В началото на 40-те години на миналия век рекламата се е въртяла по кината в България.
“Рекламата на ”Шуменско” е най-старият български клип. Въпреки че е създаван толкова отдавна обаче, прави впечатление, че експлоатира същите теми, които са актуални и в съвременната продуктова реклама”, коментира Марсел Леви, криейтив директор на “Ноубъл графикс студио”.
“Ноубъл графикс криейтив студио” е автор на концепцията за новата рекламна кампания на марката. Екипът на агенцията работи и по следващите клипове от юбилейната поредица на “Шуменско”. Концепцията им засега е тайна, но в тях като лице на марката отново ще се появи актьорът Кръстьо Лафазанов.
Като част от цялостната кампания собственикът на “Шуменско пиво” “Карлсберг” пусна на пазара и специална лимитирана серия от пивото, чиито автори са Boudinovabrand.
И още рекорди – най-скъпият рекламен телевизионен клип за всички времена е на парфюма “Шанел №5”. Стойността му се изчислява на 18 млн. паунда. От тях 2 млн. хонорар е получила актрисата Никол Кидман, рекламно лице на продукта. Дължината на клипа също е внушителна близо 2 минути. Първата в света ТВ реклама е на часовниците “Булова” с продължителност 10 сек. Била е излъчена на 1 юли 1941 г. по NBC. Най-големите рекламодатели в света пък са конкурентните компании Юниливър и Проктър енд Гембъл, които през 2006 г. са похарчили за реклама съответно 192 млн. паунда и 183 млн. паунда. Най-късата реклама в света е с продължителност 1 секунда и е на Книгата на рекордите на Гинес. Това е радиореклама, измислена от BBDO - Осло, която представлява бързо изговаряне на фразата Guiness Boook of Records. Рекламата, разбира се, е регистрирана и като рекорд в книгата на Гинес. За най-дълга реклама пък са признати поредица от осем филмчета с продължителност по осем минути, представящи новите модели на BMW от 2001-2002 г.

ТВ и МЕТРО рекламата – ефект върху потребителя
Кристелина Стайкова
Венцислава Иванова