съдържание
|
Темата “блог” се появи във фокуса на общественото внимание в България тъкмо през последната половин година. Това е обусловено от тласъка в развитието на човешките взаимоотношения. След ерата на алианацията и първоначално лишената от емоциите на традиционното устно и писмено общуване електронна комуникация, на свой ред се появяват признаци на инкорпорация, приобщаване, обединяване по интереси, мнения, емоции, ценностни признаци. Това личи например от самото съдържание на блоговете – on-line дневници, написани в първо лице единствено число, чиито цели са най-различни. Те обаче, могат да се обобщят така:
стремеж за получаване на информация от първа ръка, максимално необременена с мнения или стремеж за манипулация;
бързина при набавяне на информацията;
възможност за бърза обратна връзка при комуникацията – отворена, динамична и диалогична;
ПР при заинтересовани групи Интернет ползватели като политици, мениджъри и др.
Но какво представляват блоговете? Според
определението на Инвестор БГ АД “Блогът наподобява онлайн дневник,
създаден и поддържан от определен потребител (блогър), който пише и
публикува статии, коментари и други материали по избрана от него
тема. Блогът се превръща в предпочитано средство за всекидневно
публикуване на информация както от отделни хора, така и от компании
и мултинационални корпорации като Yahoo, Google и General Motors.”
Блоговете са безплатни и заради
това много популярни. От тях лесно можем да се информираме бързо по
дадена тема. Интересно би било да проследим някои политически
блогове. Те са от първостепенна важност, тъй като в тях важни
политици публикуват информация от първа ръка и още информация,
неизкривена и неподправена, от първостепенна важност и значение. Да
вземем за пример македонският блог с антибългарско съдържание,
заради който македонският сървър <blog.com.mk> бе блокиран. За
важността и влиянието им говори и още един пример – Китайското
правителство оповести, че има намерение да контролира политическите
блогове.
В Българското Интернет пространство се наблюдават блогове които се
делят на най-четени, най-популярни, най-активни, най-нови. Има и
друга класификация, която е по категории и от която е видно, че
най-голям брой блогъри са се ориентирали към категорията забавление
(3546) и лични дневници (2478), а по-малък брой към бизнеса (610),
новините (439) и още по-малко към политиката (290).
Тази статистика на дела на
политическите блогове в България не е учудваща, тъй като погледнато
реално, процентният дял на политиците е относително малък спрямо
населението на страната. Затова пък посетителите на един от тях –
например този на Александър Божков – е 92 276
. Повечето от блоговете водят
началото си от средата на 2006 година – Юлиян Попов
, Алексанкър Божков.
Активизирането е в края на 2006 г., когато се появяват и блоговете
на известни действащи политици като Ивайло Калфин
, Петър Стоянов
, Николай Камов
.
Политическите блогове съдържат заглавие, което може
поименно да посочи съдържателя на блога чрез съществителни собствени
– Петър Стоянов, Николай Камов, Марин Димитров, Александър Божков,
Юлиян Попов и др. или например изписани на методиевица думи или
акроними като например: “коментари”. При политическите блогове още в
заглавието става ясно от кои среди е даден политик. Няма акроними
като например “ееnк” –с помощта на който код може да се намери
най-четеният блог в България – в него дневно влизат около 1000 души
. Информацията в заглавието
понякога е на английски език (Ивайло Калфин) макар, че
притежателите, преимуществено използват български език. Използването
и на чужди езици – в случая английски език, показва естествения
стремеж на българската блогосфера да се откъсне от своята
локализираност, дължаща се от една страна на по-ограничената
употреба на българския език, от друга – на по-ограничения брой
потребители на Интернет в България (около 30% към момента) и от
трета на все още зародишното явление “политически блог” в България,
и да се приобщи и хареса на публики, които са неограничени по
произход или територия. Изненадващото е, че комуникация в
българските блогове сега има не само на български и на английски
език, а и на гръцки и френски език. В никакъв случай не трябва да
забравяме, че процесът блогиране започва своето развитие през 2003
година в България, а комуникацията в блоговете е изцяло на английски
език под влияние на англоезичния произход на самите блогове. За това
говорят блогове като Eenk.com.
Както повечето журналистически материали в on-line вестниците,
блоговете имат сектор “Архив”, където текстовете на
блогърите са поместени класифицирани по месеци. Често блоговете в
България са не по-стари от една година. За сравнение първите блогове
в САЩ се появяват преди шест години. Това обяснява изключителната
оскъдност на българските блогове от страна на такива материали.
Темите в политическите блогове засягат въпроси като: споделени мисли
по повод получени награди, подкрепа на правителството за подписване
на споразумения, отношенията с Република Македония, изборите и др. В
блоговете се чува истинският глас на политиците. Не, че се изземва
правото на журналиста да представя своите мисли. Журналистите имат
“дома”, от където да съставят и представят, по начина, по който те
желаят, материалите по повод дадено събитие – това са студиото или
редакцията на вестника. Там за представянето на едно събитие работят
голям брой хора.
Алтернатива в този смисъл са блоговете. Тук в подкрепа на мислите си
ще цитираме заглавие от авторитетното българско списание “Тема”,
което гласи „Намериха ли си майстора вестниците, списанията и
телевизията.” И пак там: “Факт е ..., че вестниците списанията и
телевизиите често подхващат теми от блоговете.”
Хубавото при блоговете е това, че
без да е нужен цял екип от специалисти, дадено събитие може да се
представи от гледната точка на главното действащо лице – съдържателя
на блога. Но наистина ли в политическите блогове няма намеса на
професионални PR специалисти? Ето как непринудено се изказват
блогърите: “Много хора, включително в моя блог се занимават с
Македония. С риск да разсърдя едни или да разочаровам други ще кажа,
че в основни линии мисля следното: ...”
Това изказване е направено в
първо лице единствено число – лично и непринудено. Ето това ще
наречем истински индивидуален PR. Нека да е направен от
професионалисти. Нека да е манипулативен и неясен за блогърите.
Направен е по правилата на PR-а, който не е самоцел, а е направен
заради обществото. И съвсем успешно. Та кой не би повярвал на
личните мисли на министъра. Дистанцията е скъсена, доверието
по-голямо, защото изказът е твърде личен и буди доверие. А като
прибавим към това и Форумът нещата изглеждат съвсем
прозрачни и достоверни. Негативното тук е, че информацията често се
представя едностранчиво.
Днес, когато всеки пазарен дял е подчинен на нуждата да се увеличава
печалбата, а политиката превръща самите държави в печеливши
финансови корпорации, не бива да има никакво съмнение, че в
корпоративните блогове или блоговете на известни политици дейно
участие ще вземат и цели ПР екипи. И тогава тяхното значение ще
нарасне още повече. Дори ще бъде много по-голямо от това да споделят
мислите си пред един професионален журналист. А пък за
журналистическите функции ще кажем, че те тук се покриват от
непрофесионалисти – читателската аудитория – тя води диалога, тя
прави коментарите, а изводите също са нейни.
В този смисъл секторът “Мнения”, който при онлайн
вестниците наричаме “Форум”, често служи за баланс. В него оставят
своите мисли всякакви хора с всякакви мнения. Публиката безупречно
хваща пулса на изказа и без да има причина за подвеждащо или
манипулативно изказване, най-добре отбелязва като лакмус,
истинността на дадено твърдение. Участниците са най-вече българи,
живеещи в други страни, в страни от Европейския съюз или са граждани
от съседни нам държави. В блогът на външният ни министър – Ивайло
Калфин, например, може да се прочете следното в раздел “Мнения”:
“Радващо е, че българските политици осъзнават силата на интернет и
блоговете.”
В някои блогове има сектор “Блогрол” – целта му
е по един скрит начин да се рекламират блогове, които даден блогър
следи. Техният брой рядко надхвърля двадесет. Интересното е, че
рекламата тук е напълно безплатна. Не трябва да забравяме нито за
миг, че цената на компанията-майка ИНВЕСТОР АД. на един вертикален
банер до 20 Kb тип коментарен при 27 000 дневни импресии е 8.50.
Това обяснява защо десетина блогъри се рекламират взаимно. Но
въпросът за този вид реклами е доста дълъг и изисква да бъде предмет
на отделна разработка.
Видно е, че комуникацията във формата Блог изпреварва журналистиката
по темата дискурс. Надграждащите нива на граматиката се развиват
изключително заради Рекламата, PR-а, Интернет. До сега стилистичните
похвати подпомагат изключително писмения текст. Но както знаем
от Теорията на текста
текстът бива и устен. При
употребата му за нуждите на гореизброените дисциплини възниква
нуждата от и причината за развитието на прагматиката, семиотиката,
невербалната комуникация (в електронния текст се използват акроними,
емотикони, подпомага се прозодията – интонация, ударение, акцент) и
др.
До тук става ясно, че в блоговете в известна степен можем да открием
изява, силно наподобяваща медийната. Тук обаче, професионализмът не
е налице, поради което и качеството на “мутиралата” журналистика е
влошено. Напротив, при средствата на PR-а се наблюдава намесата на
професионалисти и това създава изключително приятно впечатление за
релация от нов тип между ползватели и съдържатели. Журналистическият
успех често се корени в репортажа, коментара, достоверното
отразяване на някакво събитие. В блоговете съвсем не откриваме
такива рубрики. Ако откриваме, то това е от типа “гражданска
журналистика” – информацията е от първа ръка по подобие на подканата
на bTV за изпращане на материали в рубриката “Аз, репортерът” за
събития, които силно вълнуват обществото, но които само го маркират.
В случая привидно няма поставена цел да се изгради позитивен или
негативен имидж на някой политик или на някоя организация.
Причината е тази, че няма кой да плати за подобни прояви. Все пак
блогърството едва ли е финансово оправдан разход на някоя партия или
министерство. Това е нов вид PR, който вече нарекохме
индивидуален или микро PR. Този скрит подход може би ще
действа докато стане по-популярен и по-прозрачен. Нека отбележим
тук, че към момента в България няма достатъчно изследвания в тази
посока.
Индивидуалните блогове са добър PR на притежателите им, защото
дадена организация има допълнителен позитивен, силен и сигурен
модел, като разполага със свое персонално и поименно пространство в
мрежата и то безплатно. Това е една стопроцентова позитивна PR
кампания. За да организират блогърите своя блог добре, зависи
от индивидуалния им вкус. Не може никой да влияе прекалено на този
процес. Предимно от потребителя и същевременно от притежателя на
блог зависи как ще бъде позициониран в общественото пространство
имиджа на даден политик. Без да преекспонираме значението на
блоговете, за да сме обективни, ще кажем, че не е без значение какво
е удобно да бъде написано в даден блог по отношение на някое
събитие. Значението на политическите блогове ще нараства. За това
може да помогне и екип от професионални PR и IT специалисти. А
единствената цел ще бъде моделиране на имиджа на дадена известна
личност в позитивна посока.
Какво следва от казаното до тук? Изводите клонят на там, че в
блоговете се наблюдава не толкова медийна, колкото PR изява на
ползвателите. Това нарекохме индивидуален PR. Блоговете са
интровертни, а не екстровертни и точно поради това малко
по-затворени и дори в известна степен резервирани, което им помага
за повишаване качеството на продукта. Крайната цел е индивида да
направи своя имидж позитивен. Друго преимущество е, че в замяна
срещу позитивен индивидуален PR не е нужно да се заплаща за скъпи
реклами, а чрез това да се страда от определена зависимост.
Библиография:
Александър Божков – Разни мисли по разни въпроси < http://albosh.blog.bg/>, 05.07.2007 г.;
Блог на Петър Стоянов – Лидер на СДС и президент на Република България 1997 – 2002 г. < http://www.petarstoyanov.com/ >, 05.07.2007 г.;
Блогът на Юлиана Николова <http://www.juliananikolova.com/>, 05.07.2007 г.;
Даниела Горчева, Dilmana <http://dilmana.web-log.nl/ >, 05.07.2007 г.;
Николай Камов, Председател на ПД Социалдемократи, Народен представител <http://www.nikolaikamov.com/>, 05.07.2007 г.;
Ivailo Kalfin, The Blog of the Foreign Minister of the Republic of Bulgaria < http://www.kalfin.eu/?cat=3 >, 05.07.2007 г.;
Нели Огнянова, Медийно право <http://nellyo.wordpress.com/>, 05.07.2007 г.;
Julian Popov, Събитията такива, каквито искам да бъдат <http://www.julianpopov.com/main_page.html>, 05.07.2007 г.;
<http://www.ibg.bg/blog.html>, 05.07.2007 г.;
Сп. Тема, бр. 7, 19-25 февруари 2007 г.