съдържание
|
Едно от любимите самоопределения на медиите е, че те са “четвъртата
власт”. Останалите три власти даже твърдят, че медиите били първата
власт. Мисля, че това е достатъчно, за да разберем, че не става дума
за никаква война на световете, а за мирно преливане на икономика и
политика до пълното им сливане в едно. Единствения потърпевш е
аудиторията, която обаче наказва медиите с незаинтересованост.
Колкото до това, че ПР-ът бил срещу медиите, във всяка една частна
медия, а с изключение на БНР и БНТ всички са такива, при малко
по-голяма откровеност дори чистачката може да обясни как от главния
редактор до стажант-репортера, всички звена са изключително
благосклонни към поръчкови материали, отразяване на корпоративни
събития, участия в кампании – често негативни, тъпи мероприятия като
откриване на нови обекти с маслосвети и водосвети, както и нелепи
юбилеи или просто чествания на личности с не заличени неандерталски
черти.
Някъде от 2000-ната година насам настъпи небивал разцвет на ПР-а на
държавните институции, които до този момент разполагаха с
през-центрове, които обаче не знаеха какво да правят. Техните
функции най-често се изчерпваха с редки пресконференции, в
най-добрия случай няколко на година и правене на извадки от печата,
засягащи съответното ведомство, предназначени за началниците. С
ускорено темпо всички големи ведомства се сдобиха с обслужващи ПР
агенции, които осигуряват на администрацията и управлението
безметежни отношения с медиите. Така ние разбираме, че Даниел
Вълчев, министър на образованието, е голям гмуркач и го виждаме във
морските глъбини. Вярно, че не можем да го познаем заради
неопреновия костюм и акваланга, затова пък е много секси в устрема
си под баскетболния кош. Той е беззащитен, наметнат със чаршафа на
неопитни фризьорки, които му правят жълти и зелени кичури. Виждаме
Вълчев полетял към бездната като телевизионна реклама на „Каменица”
във рискован бънджи-скок или съсредоточено гледащ във микроскоп
някакви бактерии, облечен в работно биологическо облекло – бяла
престилка и бяло боне на главата…
Ако се разровите във вестниците ще намерите тези превъплъщения
/руснаците казват „хартията търпи всичко”/, а иначе като
образователен министър той е против стачките, но пък подкрепя
учителите. Това е ПР. Можем да поздравим изключително добрата работа
на наетата от Даниел Вълчев ПР агенция на Моника Янова, бивша
журналистка от в-к„Труд”. Изрично споменавам това име, защото тя е
една от най-добрите във ПР-а, но биографията и е типична за
работещите във ПР-агенциите. Ако се запитате къде са великите
български журналисти, къде са големите имена, те са във ПР-а – Нери
Терзиева, Димитър Цонев, Константин Каменаров, Найо Тицин, Илиана
Йотова са във правилото, само че с един допълнителен, политически
завой. Но работата, която вършат е същата. Хора със такъв
професионален авторитет и контакти, фантазия и опит, могат да
пробутат каквото искат във всяка една медия – това е авангарда на
ПР-а.
Но по-важни и по-трудолюбиви са ресорните репортери, а те са безчет.
По начало един от проблемите на ресорната журналистика е това, че за
да може един репортер да бъде добре информиран за ставащото в ресора
му трябва да влезе в близки взаимоотношения с тези, които иначе би
трябвало обективно да отразява. Често тези отношения добиват особен,
нерегламентиран характер, изразен в интимност или пари.
Най-невинните случаи са почерпки за обмяна на информация в стил
„нахранете журналистите”. За съжаление най-често става дума за
елементарен мързел и появата, особено във печата, на дори
необработени текстове „пуснати” от пресцентъра или агенцията. Пресен
случай е публикуваното във в-к”Труд” съобщение на пресцентъра на
ГЕРБ, което без да бъде оградено като платена публикация, на и без
това оскъдната страница за международни новини, гласеше, че Бойко
Борисов е оставил незаличимо впечатление у всеки американец, с
когото се е видял…
Самата идея, че някой „пуска” информация, а други след това я пускат
на аудиторията е дълбоко порочна. Голяма част от информацията е
скрита, необработена, нежелана и неудобна и журналистът трябва да се
добере до нея. Да я измъкне, да я изрови, да я изтръгне и да я
сглоби в една картина, която е важна за обществото. Достатъчно е тук
да си припомним мрънканията за липсващата разследваща журналистика.
В наши дни не става дума дори за това, а за елементарно
самостоятелно гонене на журналистическа цел. Вместо това огромна
част от колегията се задоволява със това, което се изработва в
прес-центровете и ПР агенциите.
Ако се върнем на Бойко Борисов, често наричан „медиен герой”, ще
видим, че вниманието към неговата личност и изяви освен, че е
постоянно е и крайно повърхностно. Ще припомня случая със пускането
на знаменитата машина за прокопаване на метрото, нежно наречено:
„къртиче”. В продължение на едно денонощие отвсякъде се появяваха
усмихнат японец и навъсен Бойко Борисов, които със пръстче във бяла
ръкавица едновременно натискаха едно единствено копче – старта на
Големия успех. Колко след това от журналистическата колегия
написаха, че всъщност машината е била развалена, не е проработила и
мечтания старт се е осъществил близо два месеца по-късно при пълна
тишина. Това е пример за успешен ПР и нечестна журналистика. Но
какво губят хората? Нищо. Гледат своя любимец, медийните началници
спазват своите безпринципни политически уговорки. Тиражът не, че
расте, но поне се крепи с лековити и беззъби текстчета. Кой ще ти се
занимава със дълбокомислени размисли и коментари, важното е един ден
на първа страница да пишеш, че „ни взимат свинското”, а на следващия
ден със малко текстче да се разбере нищо никой не ни взима. Ако
ставаше дума само за политика с мед да ги мажеш – можем само да
предполагаме как изглежда това приз здравеопазването е най-вече
фармацевтиката. Нямаме особени основания да смятаме, че България е
пощадена от истинския, световен октопод на големите фармацевтични
компании и хранителната индустрия със нейните абсолютно непонятни
означения Е120, Е951 и т.н. Но това е нещо, за което пише единствено
Джон Гришъм и то като уточнява, че всяка прилика с действителни лица
и събития е случайна…
Черен ПР
или мързеливи журналисти
Стела Райчева