съдържание
|
Информационните средства са сред най-важните, ако не и най-важният
от факторите, които формират общественото мнение и го определят.
Може да имаме резерви по отношение на тяхната обективност, да
допускаме, че те са инструмент, чрез който заинтересовани лица и
кръгове манипулират публиката, но не бива да ги подценяваме. При
контакт с медиите РR-ът не бива да се чувства прекалено комфортно.
Малката доза страх, който мобилизира, а не паникьосва, е
здравословна, когато PR-ът започне да общува с журналисти.
Помнете – журналистите не са ваши приятели! Може да се държат
приятелски, да изглеждат дружелюбни, но в мига, когато репортерът
напусне мястото на интервюто, единствената лоялност, която изпитва,
не е към приятелството с вас, а към темата, която разработва.
Журналистите се страхуват, че ако не са проверили достатъчно добре и
излъчат ласкателен материал, в следващ момент може да се окаже, че
вашата компания/фирма е подправяла счетоводни книжа, мамила е
клиенти, крала е от пенсионните фондове на своите служители.
Журналистите оправдават коварството си по различни начини:
най-надутите говорят за свободата на словото и за правото на
обществото да знае; по-малко талантливите, но претенциозни, говорят
за Изкуството; по-примирените промърморват под носа си, че и те
трябва да си вадят хляба.
След като веднъж сте поканили журналисти да надникнат в компанията
ви и да публикуват материал за видяното, вие като PR същевременно
вече сте ги поканили да се вторачат по-внимателно. Ако не сте твърдо
убедени във внимателното осъществяване на PR-програмата си, няма да
сте в състояние да контролирате отразяването и представянето на
компанията/фирмата ви.
Няма значение дали даден репортер е сгрешил, или дори че грешката му
на следващия ден е поправена. Първият репортаж вече е въздействал и
ефектът от това въздействие трудно може да се заличи. В сравнение с
репортера интервюираният, дори ако е могъщ, силен, заможен,
притежава малко власт. Ако протестира срещу статията, ще изглежда,
че се оправдава, че се страхува; ако се опита да отговори на удара с
удар, рискува да предизвика още по-внимателни разследвания от страна
и на други журналисти. Не изглежда справедливо една група да
притежава такава власт, но е така. Няма случай в света, когато
партия, политик, ведомство или фирма да се влезли в конфронтация
с “четвъртата власт” и да не са понесли тежки загуби. (На млад и
енергичен сенатор от Колорадо, перспективен кандидат за президент,
на пресконференция задават провокиращ въпрос дали има извънбрачна
връзка. Той с лекомислено предизвикателство отговаря: “Щом сте
толкова любопитни, следете ме и ще разберете!” Вестникът го
проследява, публикува снимки и кандидатът не само отпада от
президентската надпревара, но дори напуска политическата сцена.
Ричард Никсън демонстрира презрение към журналистите, обвинява ги
във всички грехове, а те отразяват всички негови гафове. Това
поражда виц: имиджмейкърът на Белия дом убеждава Никсън на мине по
р. Потомак както Христос е минал по повърхността на водата. На
следващия ден заглавията на първите страници били: “Никсън даже не
умее да плува”)
Илюзия е т. нар. обективна информация. Това, което вестникът извежда
като едро заглавие на първа страница, не е задължително да е
най-насъщното за масата читатели и с още по-голяма сигурност не е
най-важното за вашата PR кампания. То е онова, което редакторът или
собственикът на изданието иска аудиторията му да възприеме като
най-важно. Причината може да е желанието за сензация, която да
предизвика интереса на публиката, а оттам и благосклонността на
рекламодателите, защото те са търговци и искат рекламите им да
стигнат до повече хора. Влияние оказва предпочитанието и
субективната лична преценка на редакторите. Има значение и
обвързаността на вестника с една или друга партия или икономически
кръг.
Съветът какви да бъдат отношенията с пресата е еднозначен –
уважавайте ги, каквито и да са, но запазвайте достойнството си; не
ги притискайте, не ги провокирайте и – не дай, Боже, – не им
обявявайте война. Когато работите с медиите, трябва да демонстрирате
малко душа и много остроумие. Не позволявайте да приспи вниманието
ви репортер, който се държи приятелски. Не изпускайте контрола върху
собственото си послание – трябва да знаете точно какво искате да
кажете и да го кажете ясно, кратко и недвусмислено. Сигурно е, че
който започне битка с четвъртата власт, губи не само битката, но и
войната.
Такова нещо като медиен комфорт няма. Властите, политиците и
институциите имат медиен комфорт единствено в тоталитарни държави,
където липсва свобода на словото и печата.
В България (поне засега), а и в света, за информационните средства
новина става главно сензацията, скандалът, престъплението, слухът,
т.е. лошата новина. Днес атаките срещу управляващите, срещу
икономически силните са насъщен хляб за журналистите. Много често
причина е неадекватното медийно поведение на хора от институцията.
Напр. когато в българския Парламент се приемаше Закон за движението
по пътищата, много полицаи, шофьори и практикуващи юристи посочиха
редица недомислия, но за няколко депутати беше по-важно да имат сини
лампи, да могат да пресичат на червено и да развиват високи
скорости. Обяснението им беше смехотворно: трябвало бързо да
контактуват с избирателите си. И най-големият чудотворец не може да
спаси реномето на тези депутати, на техните парламентарни групи и на
Народното събрание като цяло. Кучето се е самообявило за бясно и
информационните средства сладострастно разпространяват и коментират
тези самопризнания.
Като оставим настрана такива опити за медийно самоубийство, как да
се отнасяме към представителите на пресата и другите информационни
средства? Всички напъни за “възпитаване” на журналистите, като и
безпомощните апели за толерантност, обективност и отговорно
отношение са губене на време и напразни усилия. Медиите винаги ще
използват социалното недоволство, сензациите, всеки мним или реален
неуспех. Единственият начин да се противодейства и да ограничат до
минимум поводите за негативни атаки, е като се изработи стратегия и
оперативна тактика.
Орденът на йезуитите (една от най-силните опори на католическата
църква) е създал длъжността advocatus diaboli. Когато се взема
решение, адвокатите на дявола са длъжни да търсят и да подчертават
възможните вредни последици от това решение, т.е. да предвиждат
всички възможни отрицателни резултати.
За да се парират вредните последици и спекулациите, е необходима
ефективна и гъвкава система за изпреварваща информация. Новината за
дадено събитие и анализ за него трябва да се подават на пресата от
PR-източника пряко или чрез друго лице, но бързо – преди тази новина
да стигне до медиите от друг източник и с неблагоприятен коментар.
Нужни са схеми за бързо реагиране, преди да настъпи каквото и да е
събитие. Така първата реакция на пресслужбата ще е обмислена,
компетентна и убедителна, преди да последва обяснение от по-високо
равнище. Реакция от рода “нямам информация” е предпазлива, но
опасна, защото медиите дешифрират такъв отговор като “крият нещо”
или “не знаят какво става в ресора им”.
Не бива да се изключва и търсенето на помощ от психолози и
социолози.
Има и друг фактор, който се подценява – мястото в печатните издания
е ограничено. Колкото повече добри новини и факти намерят място в
този ограничен обем, толкова по-малко място ще остане за
негативните. PR-специалистите и ръководителите на ведомствата
(институции, фирми) трябва системно да генерират положителна
информация и тя бързо да се подава на пресата. Това най-вече трябва
да са успехи в области, към които хората са чувствителни – социална
сфера, борба с корупцията и престъпността, ограничаване на
бюрокрацията, понижаване на цени, повишаване на социални осигуровки
и заплати и пр. липсата на такава информация оставя вакуум за
запълване с негативни факти и повърхностно критикарстване.
Сполучливо и е използването на метода на “тоягата и моркова” (stick
and carrot), но само при условие, че PR-специалистът забрави за
тоягата. Той трябва да мисли как най-добре да поощрява репортера.
Намирайте повод се срещате поотделно с “трудните” журналисти извън
служебните брифинги, подавайте им предварителна информация, която ще
ги постави в привилегировано положение спрямо останалите им колеги.
Може би това означава “да нахраниш журналистите”, но, за Бога,
никога не го казвайте в открит текст. Спазвайте съвета на Чърчил:
“Никога не се доверявай на хартия и не казвай онова, което не искаш
да прочетеш в утрешния вестник”.
Когато се обсъждат отношенията с медиите, не бива да се пропускат и
отношенията между шефа на институцията/фирмата и PR-специалиста.
Практиката показва, че най-често срещаните грешки са три. Първо -
шефът прави необмислено публично изказване, а след това PR-ът трябва
да обясни на журналистите, че не са разбрали правилно; второ – шефът
обяснява на медиите какво точно е искал да каже неговият PR; трето –
никой от двамата не знае какво е казал другият пред медиите и всеки
импровизира. И в трите случая става дума за липса на координация и
единомислие. Вярно, че шефът избира кой да е неговото лице, т.е.
връзката му с обществеността, а не обратното. Но вярно е и нещо
друго – преди да се съгласите да станете PR на институция/фирма,
трябва откровено да поговорите с бъдещия си шеф и да се споразумеете
за действията си във всеки възможен случай, за да работите в
координация. И за двамата трябва да е забранен отговорът “не
коментирам”, защото това вече е коментар; и двамата трябва да знаят
какво и как не бива да се казва; и двамата трябва да се сигурни как
би реагирал другият в определена ситуация. Как е възможно да се
постигне това – англичаните казват “Когато има химическо
съответствие”.
Сали Стюарт (“Как да общуваме с медиите”) формулира три правила
(закона) за успех на PR-а с медиите.
1. Инвестиции. Става дума не за инвестиция на пари, а за
инвестиция на време. Инвестирайте време, за да разработите всяка
стъпка в PR-процеса; инвестирайте време, за да прочетете статиите на
няколко журналисти и изберете онзи, който ще ви е най-полезен;
инвестирайте време в подготовка за среща с журналисти; инвестирайте
време в повишаване на собствената си квалификация и квалификацията
на хората от фирмата, които имат публични контакти.
2. Ясна представа. Успехът на PR-арената изисква да
виждате плюсовете и минусите си ясно и без увъртания. Ясната
представа е всъщност решимост да гледате строго на
компанията/фирмата си – без преувеличаване на плюсовете, с
признаване на недостатъците и никакви инсинуации пред медиите. Ясно
и честно отговорете на себе си: дали историята, която подхвърляте на
журналистите, се основава на факти; дали репортерите ще засегнат
въпроси, на които не искате или нямата право от юридическа гледна
точка да отговорите и как да реагирате, ако стане така; кои са
добрите и слабите страни на вашата компания.
3. Задача (мисия). Това значи да представяш нещата за
компанията/фирмата си все едно, че яздиш на бял кон. Компаниите с
успешни PR-програми се представят пред журналистите като нещо повече
от “фабрика за пари”. Те показват, че имат мисия, че са корпоративни
граждани. Трябва да сте в състояние да пропагандирате дадена мисия,
тъй като ще ви е нужно да обясните защо темата за вашата фирма
заслужава интереса на пресата.
Ефективното общуване с медиите означава вие и вашата компания/фирма
да можете да влияете върху репутацията на фирмата си, дори да я
определяте. Липсата на комуникиране означава да оставите на външни
хора да дават тон в медийното отразяване на компанията ви. Това
означава да оставите прекалено голяма власт в чужди ръце, а
вие искате не просто да растете, а и да бъдете свободни в растежа
си, нали?!
Проблеми
на PR-а със средствата за масова комуникация
Тодор Петров