Автор:
доц. д-р Руси Маринов
Рецензенти:
проф. д-р Толя Стоицова
доц. д-р Грета Дерменджиева
ISBN 978-954-535-654-4
Европейска рамка1 за управление на знанието
Ще
се спрем на резултатите от изследване, проведено през 2001-2002 г.от
Европейската фондация за качествено управление (EFQM) и консултантската
фирма CIBIT, относно най- добрите практики в Европа по използване на
концепцията за управление на знанието.
В
контекста на изследването ‘Knowledge Management’ е описан по следния
начин: всички необходими дейности за създаване на среда, където хората
се насърчават да прилагат, развиват, споделят, комбинират и
консолидират релевантно знание за постигане на индивидуалните и
колективни цели.
Крайната цел на управление на знанието е подобряване на организационната ефективност по пътя на следните инициативи:
· учене от успехите и грешките на индивидуално, екипно и фирмено ниво;
· учене един от друг;
· учене от и възприемане на знание от вън /партньори, доставчици, потребители, конкуренти/;
КМ трябва да подпомогне служителите да бъдат интегрирани в процеса на обучение и учене.
В изследването се търси отговор на следните въпроси:
· КМ в организацията- какъв е основния подход?
· Стратегии за управление на знанието: как технологията се хармонизира с бизнес стратегията и основните задачи?
· Способности за управление на знанието: какви инструменти се използват?
· Културни и мотивационни проблеми - как въздействат на моделите?
· Лидерство и включване на управляващите в процесите?
· Израждане
на компетентност в сферата управление на знание: как се обучават
служителите в областта на КМ/ принципи, процеси, инструменти/?
· Комуникацията, относно
овладяване на технологията КМ: как компаниите взаимодействат и обменят
знание и информация, относно дейностите в областта?
· резултати и данни; по какъв начин се измерват резултатите от КМ?
· Кои са най-добрите практики?
27
компании участват в изследването от всички сектори на индустрията /ИТ -
услуги, потребителски услуги, консултантски компании, автомобилна
промишленост/.
Повечето компании имат КМ дейности или на глобално равнище(63%), или в рамките на Западна Европа(27%).
Брой на служителите в изследваните компании е най-различен /22% до 10000; 19% от 10 до 40000;33% по-малко от 10 000/.
Основната
част от респондентите притежават формализирана система за КМ
дейности(77%),и 55% отговарят, че имат мениджър по управление на
знането/Chief Knowledge Officer (CKO). 53% казват, че позицията
съществува от 2-4 години.
63%
от отговорилите посочват, че КМ все още е актуален от гледна точка на
стратегията на компаниите и 15% твърдят, че това е естествен процес за
правене на бизнес, 7% никога не са използвали подобни практики.
Съгласно международните стандарти за КМ -рамката включва пет основни фази:
1. подготовка за използване на технологията;
2. разработване на стратегия;
3. дизайн и стартиране на КМ инициативи;
4. разширяване и подкрепа;
5. институционализация.
По този модел 55% от компаниите оценяват, че се намират в етап на фаза -3 и 44% че са етапа развиване на КМ инициативи.
Относно
терминологията повечето компании използват термина "Knowledge
Management", но някои предпочитат термини като "самообучаващи се
организации -30%"; "компетентен мениджмънт - 18%"; "най-добрите
практики"; "отличен бизнес"; "мрежово знание' - 4%/; "иновационен
мениджмънт - 14%.
Основни изводи от отговорите:
· изисква се лидерство от страна на висшите мениджъри;
· всички КМ дейности да съответстват на стратегията;
· стартиране с пилотни проекти и програми;
· учене чрез правене;
· да не се надценяват КМ дейностите;
· комуникацията е един от най-важните фактори, съобщенията да бъдат ясни и последователни;
· КМ трудно се организира в децентрализирани компании;
· КМ инициативите се фокусират "отгоре- надолу" по йерархията;
· КМ е обвързан с управление на промените, средствата са важни, но не основни. Главните инициативи са базирани на ИСТ технологии.
Изводи, свързани със стратегиите:
· различните стратегии, ориентирани към знанието се фокусират върху кодифициране на практиките или комуникация;
· корпоративната стратегия трябва да бъде ясна, с добре формулирани цели, в противен случай КМ няма фокус;
· общностите са важния фактор, знанието трябва да бъде споделяно между тях и тогава управлявано.
Акцентът е върху информационни технологии, работа в екип, доверие между хората.
Според изследването най-използваните ИТ инструменти са следните:
· Интранет и дискусионни форуми;
· Интранет и управление на документи;
· Видео конференции;
· Специални инструменти за проекти и екипи;
· Е-обучение.
Допълнително, като по-малко използвани инструменти се посочват:
· Игри и симулации;
· Средства, подпомагащи вземане на решение;
· Технологии за извличане на данни и текстове;
· Управление на отношенията с потребителя /Customer relationship management (CRM)
Основни изводи, направени в резултат на отговорите, касаещи комуникацията и КМ процесите:
· Поддържане
на ясни и съдържателни съобщения. Използване на малко, но ефективни
модели за обяснение на концепцията, да се мисли предварително преди
стартиране на програмата, да има маркетингов план;
· Да
бъдем конкретни: да се дават примери, отколкото да се разчита само на
теорията, да се посочат предимствата и печалби за бизнеса и хората;
· Познаване на аудиторията и интересите и;
· Колкото повече се разговоря с хората, толкова повече служители ще разберат същността на процеса;
· Да се използва целия спектър от техники, комуникацията е важна част от промяната;
· Комуникациите са важен елемент от успеха, да се формира нагласа за повторение;
· Преди да обещаем нещо и създадем големи очаквания, трябва активно да общуваме с хората.
40% от респондентите свързват КМ дейностите, с представителна система за измерване на резултатите.
От
повечето компании се твърди за наличие на връзка между КМ инициативите
и управлението с помощта на балансирани карти /Balanced Scorecard/.
Изводи от цялостното изследване:
· винаги да се стартира КМ дейностите като се има предвид организационната стратегия;
· посланията свързани с КМ да бъдат прости и разбираеми, да се избягва използване на жаргон;
· да се учим чрез правене; всички теории, концепции, книги не могат да заместят практиката;
· балансиране на устойчиви усилия, с бързи резултати;
· технологията и важна, значима, но не достатъчна.
1. A survey on good practices in Knowledge Management
in European companies, By Rob van der Spek; CIBIT Consultants | Educators; Geoff Carter; EFQM
Published
in: Knowledge Management. Concepts and Best Practices, Kai Mertins,
Peter Heisig, Jens Vorbeck:; 2nd Edition; Springer-Verlag Berlin;
www.cibit.com/siteen.nsf/0/1FB239F60F9A3EA4C12572AA004BAA2D/$file/efqm.pdf /
Бяла книга по комуникация на ЕС
През 2005г. Европейската комисия стартира изпълнението на План1 за действие в областта на комуникациите, с цел ограничаване на информационните ниши в рамките на ЕС.
Подготвени са поредица от инструменти, които да подобрят начините за комуникация с гражданите.
Планът още включва:
· засилване дейността на офисите на Комисията;
· по-добра координация на комуникацията;
· да се разнообрази в езиково отношение комуникацията;
· повече точки за достъп до документите на Комисията от страна на гражданите.
Комисията
популяризира и втори план, наречен "План Д"/демокрация, диалог,
дебати/, с основна цел да въвлече гражданите в широки дискусии в
рамките на Европа.
Отчита
се, че тези планове ще имат успех, ако се използват всички възможности
и фактори за подобряване на комуникацията с гражданите.
Целта
на Бялата книга за комуникация да ангажира всички важни играчи, които
да допринесат със своите идеи за подобряване на комуникацията.
Предложения и визия:
· Парламентът, и другите институции на ЕС да отговорят с предложение по официалните канали.
· Гражданите на ЕС и ключови групи да се включат чрез мултилингвистичната уеб платформа/ http:/europa.eu.int/comm/communication_white_paper/
или на пощенски адрес /White Paper Consultation - European Commission
-Directorate General Communication - B-1049 Brussels - Belgium/
· Комисията
в взаимодействие с други ЕС институции да организира серии от
‘stakeholder forums’ по специфични интереси, изразени от различни групи
/(NGOs, business organisations and other stakeholders).
· Евробарометър да проведе поредица от изследване, за да осигури пълни данни за състоянието.
Тези инициативи да бъдат разчетени за период от 6 месеца.
Част 1
Поставяне на комуникацията в услуга на гражданите
1. Комуникацията - политика на равни права
Комуникационната ниша между ЕС и гражданите е
ново явление и обсъждана още през 1992г. в Маастрихт.