Автор:
доц. д-р Руси Маринов
Рецензенти:
проф. д-р Толя Стоицова
доц. д-р Грета Дерменджиева
ISBN 978-954-535-654-4
Nevereno vliz
";} ?>Приложение
if(empty($myrow2["author"])) { $avtor=""; } else { $avtor="автор: "; } ?>
Европейска рамка1 за управление на знанието
Ще се спрем на резултатите от изследване, проведено през 2001-2002 г.от Европейската фондация за качествено управление (EFQM) и консултантската фирма CIBIT, относно най- добрите практики в Европа по използване на концепцията за управление на знанието.
В контекста на изследването ‘Knowledge Management’ е описан по следния начин: всички необходими дейности за създаване на среда, където хората се насърчават да прилагат, развиват, споделят, комбинират и консолидират релевантно знание за постигане на индивидуалните и колективни цели.
Крайната цел на управление на знанието е подобряване на организационната ефективност по пътя на следните инициативи:
· учене от успехите и грешките на индивидуално, екипно и фирмено ниво;
· учене един от друг;
· учене от и възприемане на знание от вън /партньори, доставчици, потребители, конкуренти/;
КМ трябва да подпомогне служителите да бъдат интегрирани в процеса на обучение и учене.
В изследването се търси отговор на следните въпроси:
· КМ в организацията- какъв е основния подход?
· Стратегии за управление на знанието: как технологията се хармонизира с бизнес стратегията и основните задачи?
· Способности за управление на знанието: какви инструменти се използват?
· Културни и мотивационни проблеми - как въздействат на моделите?
· Лидерство и включване на управляващите в процесите?
· Израждане на компетентност в сферата управление на знание: как се обучават служителите в областта на КМ/ принципи, процеси, инструменти/?
· Комуникацията, относно овладяване на технологията КМ: как компаниите взаимодействат и обменят знание и информация, относно дейностите в областта?
· резултати и данни; по какъв начин се измерват резултатите от КМ?
· Кои са най-добрите практики?
27 компании участват в изследването от всички сектори на индустрията /ИТ - услуги, потребителски услуги, консултантски компании, автомобилна промишленост/.
Повечето компании имат КМ дейности или на глобално равнище(63%), или в рамките на Западна Европа(27%).
Брой на служителите в изследваните компании е най-различен /22% до 10000; 19% от 10 до 40000;33% по-малко от 10 000/.
Основната част от респондентите притежават формализирана система за КМ дейности(77%),и 55% отговарят, че имат мениджър по управление на знането/Chief Knowledge Officer (CKO). 53% казват, че позицията съществува от 2-4 години.
63% от отговорилите посочват, че КМ все още е актуален от гледна точка на стратегията на компаниите и 15% твърдят, че това е естествен процес за правене на бизнес, 7% никога не са използвали подобни практики.
Съгласно международните стандарти за КМ -рамката включва пет основни фази:
1. подготовка за използване на технологията;
2. разработване на стратегия;
3. дизайн и стартиране на КМ инициативи;
4. разширяване и подкрепа;
5. институционализация.
По този модел 55% от компаниите оценяват, че се намират в етап на фаза -3 и 44% че са етапа развиване на КМ инициативи.
Относно терминологията повечето компании използват термина "Knowledge Management", но някои предпочитат термини като "самообучаващи се организации -30%"; "компетентен мениджмънт - 18%"; "най-добрите практики"; "отличен бизнес"; "мрежово знание' - 4%/; "иновационен мениджмънт - 14%.
Основни изводи от отговорите:
· изисква се лидерство от страна на висшите мениджъри;
· всички КМ дейности да съответстват на стратегията;
· стартиране с пилотни проекти и програми;
· учене чрез правене;
· да не се надценяват КМ дейностите;
· комуникацията е един от най-важните фактори, съобщенията да бъдат ясни и последователни;
· КМ трудно се организира в децентрализирани компании;
· КМ инициативите се фокусират "отгоре- надолу" по йерархията;
· КМ е обвързан с управление на промените, средствата са важни, но не основни. Главните инициативи са базирани на ИСТ технологии.
Изводи, свързани със стратегиите:
· различните стратегии, ориентирани към знанието се фокусират върху кодифициране на практиките или комуникация;
· корпоративната стратегия трябва да бъде ясна, с добре формулирани цели, в противен случай КМ няма фокус;
· общностите са важния фактор, знанието трябва да бъде споделяно между тях и тогава управлявано.
Акцентът е върху информационни технологии, работа в екип, доверие между хората.
Според изследването най-използваните ИТ инструменти са следните:
· Интранет и дискусионни форуми;
· Интранет и управление на документи;
· Видео конференции;
· Специални инструменти за проекти и екипи;
· Е-обучение.
Допълнително, като по-малко използвани инструменти се посочват:
· Игри и симулации;
· Средства, подпомагащи вземане на решение;
· Технологии за извличане на данни и текстове;
· Управление на отношенията с потребителя /Customer relationship management (CRM)
Основни изводи, направени в резултат на отговорите, касаещи комуникацията и КМ процесите:
· Поддържане на ясни и съдържателни съобщения. Използване на малко, но ефективни модели за обяснение на концепцията, да се мисли предварително преди стартиране на програмата, да има маркетингов план;
· Да бъдем конкретни: да се дават примери, отколкото да се разчита само на теорията, да се посочат предимствата и печалби за бизнеса и хората;
· Познаване на аудиторията и интересите и;
· Колкото повече се разговоря с хората, толкова повече служители ще разберат същността на процеса;
· Да се използва целия спектър от техники, комуникацията е важна част от промяната;
· Комуникациите са важен елемент от успеха, да се формира нагласа за повторение;
· Преди да обещаем нещо и създадем големи очаквания, трябва активно да общуваме с хората.
40% от респондентите свързват КМ дейностите, с представителна система за измерване на резултатите.
От повечето компании се твърди за наличие на връзка между КМ инициативите и управлението с помощта на балансирани карти /Balanced Scorecard/.
Изводи от цялостното изследване:
· винаги да се стартира КМ дейностите като се има предвид организационната стратегия;
· посланията свързани с КМ да бъдат прости и разбираеми, да се избягва използване на жаргон;
· да се учим чрез правене; всички теории, концепции, книги не могат да заместят практиката;
· балансиране на устойчиви усилия, с бързи резултати;
· технологията и важна, значима, но не достатъчна.
1. A survey on good practices in Knowledge Management
in European companies, By Rob van der Spek; CIBIT Consultants | Educators; Geoff Carter; EFQM
Published in: Knowledge Management. Concepts and Best Practices, Kai Mertins, Peter Heisig, Jens Vorbeck:; 2nd Edition; Springer-Verlag Berlin;
www.cibit.com/siteen.nsf/0/1FB239F60F9A3EA4C12572AA004BAA2D/$file/efqm.pdf /
Бяла книга по комуникация на ЕС
През 2005г. Европейската комисия стартира изпълнението на План1 за действие в областта на комуникациите, с цел ограничаване на информационните ниши в рамките на ЕС.
Подготвени са поредица от инструменти, които да подобрят начините за комуникация с гражданите.
Планът още включва:
· засилване дейността на офисите на Комисията;
· по-добра координация на комуникацията;
· да се разнообрази в езиково отношение комуникацията;
· повече точки за достъп до документите на Комисията от страна на гражданите.
Комисията популяризира и втори план, наречен "План Д"/демокрация, диалог, дебати/, с основна цел да въвлече гражданите в широки дискусии в рамките на Европа.
Отчита се, че тези планове ще имат успех, ако се използват всички възможности и фактори за подобряване на комуникацията с гражданите.
Целта на Бялата книга за комуникация да ангажира всички важни играчи, които да допринесат със своите идеи за подобряване на комуникацията.
Предложения и визия:
· Парламентът, и другите институции на ЕС да отговорят с предложение по официалните канали.
· Гражданите на ЕС и ключови групи да се включат чрез мултилингвистичната уеб платформа/ http:/europa.eu.int/comm/communication_white_paper/ или на пощенски адрес /White Paper Consultation - European Commission -Directorate General Communication - B-1049 Brussels - Belgium/
· Комисията в взаимодействие с други ЕС институции да организира серии от ‘stakeholder forums’ по специфични интереси, изразени от различни групи /(NGOs, business organisations and other stakeholders).
· Евробарометър да проведе поредица от изследване, за да осигури пълни данни за състоянието.
Тези инициативи да бъдат разчетени за период от 6 месеца.
Част 1
Поставяне на комуникацията в услуга на гражданите
1. Комуникацията - политика на равни права
Комуникационната ниша между ЕС и гражданите е
ново явление и обсъждана още през 1992г. в Маастрихт.
В последните години се дава нов тласък на комуникационната дейност. Но комуникацията оставаше основно работа на ЕС комисията, фокусирана беше да информира хората, какво прави ЕС и по-малко внимание се отделяше да се чуят хората, какво мислят по въпроса.
Хората останаха с впечатление, че каналите по които могат да кажат нещо остават ограничени и затворени.
Европейската комисия лансира фундаментално нов подход:
· акцентът се премести от едностепенна комуникация към диалог,
· от институционално центрирана комуникация към граждански центрирана комуникация,
· от комуникация от Брюксел към по-голяма децентрализация.
Комуникацията би трябвало да се ориентира към гражданите и да бъде в услуга на хората. Да бъде ориентирана към истински диалог между хората и тези, които правят политика. Политическите решения да бъдат базирани на предложенията на гражданите.
2. Засилване на дебата и диалога - в европейската публична
сфера. Хората научават за политиката на ЕС от тяхната национална, образователна система или национална медия.
Медията остава основна национална, произтичащо и от езикови бариери.
Има няколко места, където хората от различни общества и езици могат да се разбират и общуват. Публичната сфера е главно-"национална сфера".
Тъй като решенията засягат много хора, но са взети на централно ниво, хората се чувстват изолирани, и не могат да влияят на решенията. Въпреки, че хората избират ЕС - парламента, остават с впечатление, че не могат да влияят на решенията техният глас не остава чут.
Диалогът между регионални, локални публични сфери трябва да се засили. Отговорност на всички нива на управление да се информират хората и да се въвлекат в реален диалог, относно политиката на ЕС.
План за действие за подобряване на комуникацията на Европейската комисия
Планът за действие на ЕК има за цел да постигне комуникация, в рамките на всички служби на Европейската комисия и търсене на по-професионален подход към проблемите, свързани с комуникацията в рамките на Европа и ЕС.
Комуникационният план периодично трябва да бъде актуализиран. Съгласно този план- комуникацията е много повече от информация.
Другата цел, на плана за действие, е да се изградят диалогични отношения с гражданите, внимателно да се преглеждат техните предложения. Планът е неразделна част от европейската политика.
В периода 2001-2004г, ЕС одобри три комуникационни инициативи:
· нова комуникационна политика на Съюза
· информационна и комуникационна стратегия на ЕС
· комуникация по изпълнение на стратегията.
1.WHITE PAPER
ON A EUROPEAN COMMUNICATION POLICY
(presented by the Commission). Brussels, 1.2.2006
COM(2006) 35 final
Програми по комуникация1:
Целта на инициативите е подобряване на взаимодействието между Европарламент, Консултативния съвет и членовете на съюза.
Всички тези програми са финансирани от бюджета.
По време на изпълнението на тези планове са определени няколко цели:
· многоаспектно - годишно програмиране;
· общ подход към комуникационните съобщения,базиран на интересите на гражданите;
· синергетичен ефект между процесите;
· оценка на най-добрите практики и предприети действия.
На стратегическо равнище са установени някои слабости, свързани с комуникационната дейност на
Европейската комисия:
· Продължаваща фрагментация на комуникационните дейности: изразяваща се в не-ефективна координация и планиране;
· Съобщенията отразяват политическите приоритети, но не са свързани с интересите на гражданите: проведените кампании се фокусират върху политическия елит и медии, но се провалят на ниво отразяване на ежедневния живот по един разбираем за хората начин.
· Неадекватно изпълнение: стратегиите, одобрени от Комисията са фокусирани повече върху финансиране на кампаниите, отколкото ориентирането им към диалог и проактивни форми за комуникация.
Новият подход:
Три стратегически принципа за бъдещи действия, за да се спечели доверието на хората и вземат предвид интересите им:
&Активно слушане: комуникацията е диалог, а не еднопосочен процес. Не касае само институциите на ЕС, но също и гражданите, техните мнения и разбиране на проблемите. Гражданите на Европа желаят гласовете им да бъдат чути като демократичното им участие в процесите да има директно въздействие на политиката и резултатите на ЕС.
& Общуване: Политиката на ЕС и дейностите и как те се отразяват върху ежедневния живот на хората, трябва да бъдат предадени, с комуникационни средства по подходящ начин, така че хората да го разберат и да бъдат свързани с политическото развитие на общността.
& Контакти с гражданите, чрез локални подходи: Добрата комуникация изисква много добри познания на локалните групи. Комуникацията на Комисията да бъде така организирана, че да е съобразена в максимална степен, с демографски и национални проблеми, да се предава информация по медийни канали, които се предпочитат от хората.
През първата фаза на изпълнение на плана, Комисията фокусира вниманието си върху следните елементи:
· Формулиране на комуникационни приоритети, приети от Колегията /ресурси и усилия/ и да се осигурят ключови съобщения, за да се гарантира последователността на действията;
· Активно координиране на процесите сред Комисията, мрежата от
Генерални директорати и комуникационни единици, за да се максимализират усилията и по най-добрия начин да се използват наличните комуникационни средства. Процесът да се наблюдава от дирекцията по комуникации /DG Communication/.
......Подобряване на способностите на Комисията за общуване с страните-членки на ЕС по конкретни проблеми и за директна връзка с хората, с цел най-добро представяне на отделните проекти.
По-ефективно да се използват онези комуникационни инструменти, които хората предпочитат, на език който те разбират. Достъп до страницата на Комисията, чрез страниците на представителствата и, в отделните страни.
Описание на реалните ползи от ЕС политиката, чрез просто, сбито, ясно представяне на ключови предложения на Комисията - на разбираем, ориентиран към човека език;
Да се постигне по-голям професионализъм в комуникацията, с помощта на специфични тренинги и подбор на комуникационни специалисти.
Някои от действията, като част от плана, ще стартират през 2006г.
В допълнение ще бъде назначен Вице-президент, който да отговаря за Международните отношения и Комуникационни стратегии.
Насоки за действия:
1.1. Въвличане на европейските комисари по-ефективно в комуникационните процеси. Те да се превърнат в основни и ефективни комуникатори.
Комисарите трябва да изискват от всички участници, координирани действия по комуникационни приоритети, да засилят комуникационната си активност, да програмират основните комуникационни дейности.
1.2. Група комисари по комуникации и програмиране
Усилията на тази група ще се координират от Вице-президента по комуникации.
Групата ще играе водеща роля при организиране на комуникационните процеси и изпълнение на план за действия.
Да се определя дневен ред за комуникация - дългосрочни комуникационни приоритети. По-добре да се разберат комуникационните възможности, съобразени с интересите на хората, по-ефективна подготовка на съобщенията и надеждната им доставка.
2. Директорати и департаменти на комисията
Комуникационните принципи изискват промяна на ролята на Комисията. Ключът към тези промени ще бъдат комуникационните единици към всички Комисии и департаменти, чиито задачи включват:
· координиране на действията с департамента по комуникация;
· поддържане на контакт с говорителите;
· проследяване на информационните аспекти на политическите инициативи;
· периодично осигуряване на делегациите с необходимите материали и с имената на специалисти по региони за контакти с медиите;
· предложение и управление на комуникационните планове.
· проследяване на комуникациите във вътрешен и външен аспект, като бъдат интегрирани с политическите процеси.
· да се насърчават най-добрите практики и средства за оценка на методите и модернизира външната комуникационна мрежа External Communication Network (ECN).
2.1 Представяне на една визия
Всички презентации и визуална комуникация да се ориентират към унифициране на профила, при представяне на Комисията и нейната гледна точка.
2.2 Повече диалог и прозрачност
Консултиране и изслушване на ключовите групи и хора, което да подпомогне подобряване на политиката и въвличане на заинтересованите групи в процесите.
Комисията да подобрява диалога и консултациите, за постигане на пълна прозрачност и широко участие на гражданите в контекста на Европейската инициатива за позрачност /European Transparency Initiative and Better Regulation action plan.
2.3 Интеграция - ориентиране на комуникацията при формулиране на политиката. Комисарите и директоратите трябва да осъзнаят, че комуникационните аспекти са включени във всяка политическа формулировка.
Ясното, прецизирано очертаване на предложенията на Комисията е важно, при условие че е осигурена максимална прозрачност, разбираемост, рационалност, съобразени с гражданския и бизнес интереси.
2.4. Да се превърнат служителите в по-големи професионалисти
Служителите на Комисията са първите "посланици" по света, те трябва да насърчават контактите с медиите. Необходимо е да познават вътрешната комуникация, периодично да преминават през комуникационни тренинги. Както и да притежават компетенции на комуникационни професионалисти.
3.Новата роля на директората по комуникация /DIRECTORATE -GENERAL FOR COMMUNICATION/
Изискват се нови подходи към комуникациите, обновени организационни схеми, създаване на условия за по-ефективна комуникация.
3.1. Комуникационно програмиране и координиране- като стратегическа функция. Екипът по планиране и координиране е отговорен за комуникационния дневен ред, както и за подготовката на комуникационните планове и приоритети. Представителните екипи да подготвят основните теми, съобразени с особеностите на регионите.
3.2. Изследване на обратната връзка
Комисията си поставя за цел по-активно да изслушва предложенията на хората, да се изгради систематична, обратна връзка с гражданите. Анализите се провеждат от Eurobarometer и други агенции, които извършват и мониторинг на медиите, обратната връзка се осигурява, с помощта на информационните центрове по места. Резултатите от изследванията са базата при селекция на комуникационните приоритети и развитие на съобщенията.
3.3. Оценка на комуникационното въздействие
Да се създадат стандарти за качествена оценка на комуникационните дейности да се оценят функциите, свързани със стратегическото планиране.
4. Услуги на Говорители
Говорителите разпространяват политически съобщения и те трябва да бъдат съобразени с медийната стратегия и комуникационните планове, и във връзка с отделните кабинети и директорати.
5. Да бъдем по-локални
Представителствата на Комисията играят тази роля.
Те също са важна част от Плана за действие, като адресират съобщенията към целеви групи на съответния език. Важни дейности:
· активно изслушване на хората и осигуряване на Комисията с дълбочинна, точна информация, от гледна точка на правителствата и на гражданското общество.
· общуване при предаване на политиката и действията на Комисията, като се имат предвид специфичните потребности и изисквания на гражданите.
5.1.Отчети и изслушване на хората
5.2. Комуникации и връзка
· Популяризиране на профила на комисията в съответните регионални медии
· Организиране на национални комуникационни дейности
· Максимализирано използване на мрежите и средствата
· Подкрепа на комуникационния, дневен ред
5.3. Подобряване на функциите на представителствата
6. По-ефективно използване на медийните средства
6.1.Аудио-визуални канали /създаване на специален Парламентарен канал за ЕС -парламента/. Изграждане на мрежа на Европейско равнище с компаниите, разпространяващи аудиовизуални програми.
DG Communication изгражда в момента "аудиовизуална новинарска агенция" - “Europe by Satellite” и осигурява журналистите с всичко необходимо като материали.
Периодично се провеждат информационни срещи с журналисти, всяка година - между ЕС лидери, представители на гражданското общество.
6.2. Интернет
ЕС сайт “Europa", да се превърне в най-големия публичен сайт в света, да е богат на инфоресурси и да играе ключова роля при провеждане на Комуникационната политика на Комисията. DG Communication ще изгради офис на редактора за този сайт "Editor for Europa". Да се направят специализирани тематични портали.
6.3 Коопериране с журналисти.
6.4. Посещения на граждани
6.5. Контакт с гражданите в локалните информационни центрове.
7.Оценка на целите и задачите
1. ACTION PLAN TO IMPROVE COMMUNICATING EUROPE BY THE COMMISSION/
Фигура 1. Схема на европейска електронна платформа за управление на знанието с пет основни блока: интерактивна система за придобиване на знание, като потребителят сам може да настройва средата; система за адаптиране на данни и усъвършенстване на качеството им; електронна среда за трансфер на документи в подходящи за потребителя формати; електронен блок за организиране на знанието и семантичното му структуриране; и система за тренировки по използване на платформата за мениджмънт на знание. [11,
An Ontology-Oriented approach on E-learning: Integrating Semantics for Adaptive E-learning Systems.Miltiadis D. Lytras, ELTRUN, the eBusiness Center. http://www.eltrun.aueb.gr ]
Социални медии-характеристики
http://www.spannerworks.com/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_social_media_Nov_2 007.pdf
· Участие - насърчава се персоналния принос за развитие на съдържанието и обратната връзка;
· Отвореност - повечето социални медии са отворени за участие, насърчава се вота, коментарите, споделяне на информацията, липсват бариери;
· Разговори - традиционните медии са ориентирани към разпространение, докато новите медии са свързани с двупосочни разговори;
· Общност - социалните медии позволяват бързо формиране на общности и ефективна комуникация;
· Свързаност - позволяват се връзки и с други сайтове и ресурси;
Основни форми на социални медии
· Социални мрежи от типа на MySpace, Facebook and Bebo
· блог - електронни дневници
· Wikis - тези страници позволяват на хората да добавят съдържание или да редактират информация
· подкастинг - възможност за запис на аудио и видео файлове
· форуми - пространство за онлайн дискусии
· общности, свързани с определен тип съдържание - организиране, класифициране и споделяне на типове съдържание/ (Flickr), маркиране на връзки (del.icio.us) или видео (YouTube)
· микро дневници - социална мрежа комбиниране с малки блогове, достъпна и чрез мобилни телефони - пример Twitter.
20 те топ сайтове в света, според Alexa, м. февруари 2008 г.
http://www.alexa.com/site/ds/top_sites?ts_mode=global&lang=none
1. Yahoo!
Персонализиране на съдържание и опции за търсене, свободна поща, чатове, клубове, страници.
2. YouTube
Зареждане на видео -файлове и постване на връзки. И споделяне на видео материали.
3. Windows Live
Търсеща машина на Microsoft.
4. Google
Търсене на страници, снимки, видео, определяне на позицията на страницата, превод на резултати, развиване на технология за търсене в мрежа.
Dialup достъп и осигуряване на съдържание.
6. Myspace
сайт за социална мрежа.
7. Facebook
социална мрежа, свързваща хората, зареждане на снимки, споделяне на връзки и видео.
8. Hi5
Предлага профилни страници, съхранение на снимки, преглед на музикални и видео файлове.
9. Wikipedia
Онлайн енциклопедия.
10. Orkut
Сайт за социална дейност и дискусии, поддържан от Google.
www.orkut.com
11. RapidShare
Потребителите могат да зареждат до 100 мегабайтове файлове, да ги обменят помежду си. Свободен сервиз.
12. Blogger.com
Free, публикуване на блог и weblog
13. Fotolog
Общност за фото-дневници и блогове.
14. Megaupload
Megaupload е водещ сайт в света за трансфер на файлове
15. Google.fr
Френска версия на google
16. Friendster
Водеща глобална социална мрежа, споделяне на фотоснимки, видео, търсене на приятели.
17. Skyrock
Социална мрежа
Основна страница на компанията за информация, новини, консултации.
19. Yahoo!カテゴリ
Порталът на Yahoo в Япония.
20. Baidu.com
Водеща търсеща машина в Китай, осигурява точни резултати на китайско съдържание, както и мултилингвистично представяне на данни, предлага още MP3, WAP и PDA
Класация на Alexa-1 година по-късно
Топ сайтове, през м. декември, 2009 г.
1. Google
2. Facebook
3. Yahoo!
4. YouTube
YouTube is a way to get your videos to the people who matter to you. Upload, tag and share your videos worldwide!
5. Windows Live
6. Wikipedia
An online collaborative encyclopedia.
7. Blogger.com
Free, automated weblog publishing tool that sends updates to a site via FTP.
8. Baidu.com
Music search engine and free MP3 & video streaming for all kind of topic.
Dialup access and content provider.
10. Yahoo!カテゴリ -Япония
有料審査制のディレクトリ。ウェブサービスの形でAPIを公開。
11. QQ.COM
中国最大的门户网站,提供即时通讯、新闻资讯、网络游戏以及在线拍卖业务,
12. Myspace
Social Networking Site.
13. Google- India
14. Google –Китай
网页、图片、新闻搜索,支持个性化搜索及本地搜索,提供论坛、邮箱、日历服务和桌面搜索工具。
15. Twitter
Социална мрежа за микроблогове
16. 新浪新闻中心
包括即日的国内外不同类型的新闻与评论,人物专题,图库。
17. Google -Германия
18. Amazon.com
Main site for product information, support, and news.
20. WordPress.com
От таблицата се вижда, че само за една година има сериозни размествания в класациите, появяват се и нови услуги и сайтове в топ-страниците.
Популярни он-лайн общности и социални мрежи
Bebo
Craigslist
Facebook
FOAF (software)
Fotolog
Instant messaging
Last.fm
Mashable
Micro-blogging
Mixi
MyBlogLog
MySpace
OpenSocial
Orkut
Pownce
SIOC
Social bookmarking
Social computing
Social network service
Social web
Tag cloud
Twitter
YouTube
Ценности и визия на водещи иновативни и мрежови компании
Визия и стратегия на Нокиа
Ние се фокусираме върху възможността да осигурим на потребителите по-хуманни технологии - интуитивни и лесни за използване.
Ние живеем в свят, където общуването е вездесъщо.
Комуникационната индустрия продължава да се променя и
Интернет се превръща в център на тези трансформации.
Визия на Нокиа
Ние помагаме на хората да се чувстват близо до нещата, които правят.
За да изпълним това обещание, ние целим да надхвърлим изискванията на съществуващата, комплексна бизнес среда. Нашето решение е растеж, трансформация и архитектура.
Нокиа има 4 основни бизнеса:
Ø Водещата роля в областта на мобилните устройства;
Ø Интернет услуги за потребител;
Ø Ускоряване внедряване на бизнес решенията;
Ø Трансформиране на решенията в инфраструктура.
Ø Технология и архитектурата са в основата на нашите способности за развитие.
Новата култура на Нокиа е създаване на свят,
където всеки може да се свързва с всеки.
➢ИСТ водят до увеличаване на брутния вътрешен продукт.
➢Отношение към служители и лидерски екипи и нови ценности
Отношение към служители и лидерски екипи и нови ценности за Нокиа:
➢Въвличане;
➢Любопитство;
➢Оптимизъм;
➢Съавторство;
➢Разбиране и изследване;
➢Съвместни постижения.
➢Стремеж към иновации;
➢Респект;
➢Да изживеем своите мечти;
➢Желание за победа;
Нокиа ще бъде водеща компания е областта на опазване на околната среда.
[Yahoo]
http://docs.yahoo.com/info/values/
Ценности на Yahoo
Мисията на Yahoo е да бъдат най-големият, глобален доставчик на Интернет услуги за своите потребители и бизнеса. За постигане на тази мисия е създадена мрежа от ценности-стандарти, които осигуряват интерактивността на Yahoo със своите приятели; принципи, които свързват услугите с потребителите; идеали които управляват компанията, как да прави нещата.
Пет ключови ценности:
Превъзходство: да спечелим конкурентната битка по пътя на интегративността. Разбираме че лидерството трудно се извоюва и никога не се смята за дадено. Стремим се към точни изпълнения и високо качество. Търсим най-добрите таланти и насърчаваме развитието им. Ние сме гъвкави и се учим от грешките.
Иновации:
Ние преуспяваме, разчитайки на своята креативност и интегритет. Търсим иновации и идеи, които могат да променят света. Ние наблюдаваме пазарните тенденции и се стремим към бърз отговор. Не се страхуваме да поемем риск, базиран на отговорност и информираност.
Потребителят като капитал:
Ние сме респектирани от потребителите и никога не забравяме, че те идват при нас благодарение на своя избор. Споделяме персонална отговорност, за да поддържаме лоялността и доверието на потребителя. Ние слушаме и търсим отговори за приятелите си, стремим се да надхвърлим очакванията.
Работа в екип:
Ние се респектираме един от друг и комуникираме открито.
Насърчаваме най-добрите идеи, които идват от цялата организация. Оценяваме ценността на многочислените перспективи и различните експертизи.
Общност:
Споделяме своята мисия, за да променим обществото и осигурим възможности на потребителя недостъпни досега.
Задължаваме се да обслужваме едновременно вътрешните и външни групи на компанията.
Забавление:
Вярваме, че хуморът е важен за успеха. Не се възприемаме на сериозно. Радваме се и отбелязваме постиженията. Веселим се!
EuroNews – мисия и информационна политика
EuroNews е водещ международен канал за новини, интерпретирани от европейска гледна точка.
Стартира излъчванията си през 1993 и днес предава на 7 основни езика /немски, английски, френски, испански, италиански, португалски, руски/, осигурява мултифункционална платформа за новинарски услуги.
"Mеждународните новини предизвикват конфликт на интереси и всеки има право да защити мнението си.
Нашата мисия е да осигурим възможност на всеки един, засегнат от новината да изрази своята позиция, да позволим на зрителите сами да формират собствено мнение за случващото се. Този дебат заема място не само по време на излъчване на информацията, но също така и по време на редактирането и обсъждане на новините”
Луиз Райвас,
директор на "Новини и програми"
Програмата на медията включва следните рубрики:
Ø икономика и пазари;
Ø без коментар;
Ø култура и дневен ред /изкуство, кино, мода, пътуване/;
Ø Европа - новини и бизнес бюлетини;
Ø преглед на печата - всяка сутрин се представят- основните заглавия на водещи европейски вестници;
Ø специални бюлетини - ключови бизнес и спортни новини;
Ø Медията разглежда и коментира политическите решения не само в Европа, но и по света.
Ø Програмата е фокусирана върху Европейския парламент, мнението на гражданите в Европа, резултати от Агора /социологически панели/.
Ø EuroNews покрива аудитория от 189 млн. семейства в 121 страни, като новините се доставят по кабел, дигитален сателит, наземни канали.
От 2004г. медията се концентрира върху дистрибуция на информация, с помощта на мулти-медийни платформи, вкл.ADSL, дигитална медия.
Ø Като допълнение: EuroNews се разпространява чрез кабел в 23 страни - национални разпространители използват сигнала на EuroNews и го доставят с помощта на свои мрежи до 116 млн. домакинства. По кабел и сателит се разпространява сигнала всеки ден до 3.5млн. зрители. 86% от зрителите следят новините на своя собствен език.
Ø От 1999 г. е въведена дигитална платформа за новини, т.е сигнал може да се получи още чрез PDA’s, mobile phones и live video streaming по GPRS, 3G, WAP и i-mode услуги.
Ø 25 мобилни мрежи предлагат новинарските материали на медията в 17 европейски страни. Екипът на медията се състои от 200 журналисти. Медията има четири мисии при информиране на хората, относно ЕС - перспективи за развитие:
Ø "News Brief" Mission (EMI I);
Ø "News Perspective" Mission (EMI II);
Ø "In Depth" Mission (EMI III);
Ø "Live" Mission (EMI IV);
Медийни Стандарти:
§ независимост;
§ безпристрастност;
§ разнообразие на гледните точки;
§ респект от зрителите;
Всички мисии се реализират с помощта на специални модули: дебати, портрети, интервюта, новинарски пакети.
Генералните мениджъри на компанията са французи и германци.
Програмен департамент: от Франция, Италия, Испания;
Новинарски координатори: от Испания и Египет.
Конкуренти: EuroNews - глобално разпространение, но акцентира основно върху събитията от Европа и върху световни проблеми, засягащи по някакъв начин европейските граждани. По тази причина основните и конкуренти са както интернационални, така и регионални медии. В глобален аспект конкуренти са медии като CNN, FOX NEWS, BBC World, CNBC, а на регионално ниво – всички местни кабелни и ефирни телевизии с новинарски емисии. Конкуренцията между EuroNews и останалите медии зависи от региона. Например EuroNews е водеща новинарска медия в Европа, докато CNN Int. доминира в САЩ. В Русия също предпочитат EuroNews пред CNN, но в Канада CNN изпреварва европейския канал по брой на зрителите. В надпреварата с регионалните медии едно от най-силните страни на EuroNews е, многообразието от езици, на които телевизията
Аудитория: За да бъде комуникационната политика на медията максимално ефективна, трябва добре да се познава средно-статистическия зрител. Според социолозите, това са предимно мъже (73% от аудиторията), със сравнително високи доходи (средно около 55 200 евро на година). В основата си, това са хора – лидери на мнение, които предпочитат да вземат самостоятелни решения и са платежоспособни клиенти. Те пътуват често, като на година се падат средно на човек по 10 бизнес и 3 ваканционни полета със самолет.
По данни на alexa.com от м. Януари 2010, глобалната позиция на сайта е 11 905.Според Волфрам/ Алфа състоянието на медията е следното: 520 хиляди разглеждат страницата на ден; посетители 240 000.
Web statistics for all of euronews.net:
Цели: Информационната цел на EuroNews е да съобщава новини, които по някакъв начин засягат гражданите на европейските страни. В тази връзка компанията си партнира с много регионални медии, които купуват или продават новини на EuroNews и по този начин информационния поток, контролиран от компанията е много по-голям.
Медийната цел на компанията е да увеличи аудиторията си, заемайки по-голям дял от пазара. Тук трябва да се отбележи, че Euro News е най-гледаната новинарска телевизия в Европа, има повече зрители от CNN International и BBC World взети заедно. В основата на големия успех на корпорацията е езиковото многообразие на медията, което позволява на по-голямата част от европейците да се информират на родния си език. Освен досегашните седем езика компанията планира да добави и няколко нови /български и турски/, като по този начин се надява да увеличи още аудиторията си. Друго важно нещо което трябва да се знае, е че за последните пет години телевизията е увеличила броя на зрителите си два пъти.
Информационни цели:
Първо – да превърне логото на EuroNews в символ на достоверност, актуалност и безпристрастност.
Второ – да се запази и доразвие обликът на компанията като основна медия за страните от Европейски съюз.
Трето – да предизвика по-голям зрителски интерес не само в страните от ЕС, но и в останалата част от света.
В рамките на собствената си структура компанията подготвя поредица публикации, свързани с обучението на служителите, с изграждането и поддържането на медийната култура.
EuroNews има собствен вътрешен бюлетин, служителите на медията могат да го получат в традиционен и е-вариант. В бюлетина се обсъждат последните новини свързани с компанията, както и информация за идеите на директорите, относно бъдещи планове. Идеята на тези публикации е да създаде у служителите чувство за принадлежност и лоялност към компанията, да се популяризира философията на медията.
Публикуване резултати от проучване на Евробарометър:
На един от въпросите, зададен прз 2007г “Според Вас щастливи ли са европейците?” 87% -отговарят с да.
Темата на цялото изследване е:
Europeans content for with future worries
В друго проучване, публикувано през м. декември, само 46 % са съгласни с по-нататъшно разширяване на ЕС.
През м. юни 2008г. медията изцяло подмени основните си символи, сателити и сървъри. Преминава към широко-екранна картина, с висока разделителна способност. Дизайнът на програмата е аналогичен и съответства изцяло на този на сайта, като търсеният комуникационен ефект е на много високо равнище. Символът, с помощта на който се идентифицира медията е „кръг”, позволява висока динамичност при преминаване от една към друга тема или рубрика. Подобен тип символна комуникация се срещат рядко в практиката, като аналогичен модел за комуникация виждаме и при DoCoMo.
Do-co-mo
Ø NTT DoCoMo организационни стратегии
Ø Организационната и структура, наред с традиционните департаменти и офиси, разполага с Комуникационни лаборатории в САЩ, Европа,Япония и Китай.
Ø Корпоративната стратегия на тази модерна, ориентирана към мобилните комуникация компания се изразява в следното:
Ø "Нашата визия е нашата стратегия"
Ø Компанията е формулирала дългосрочна визия за мобилни комуникации, наречена: "DoCoMo Vision 2010".
Ø Визията е ориентирана към ясна, краткосрочна и дългосрочна стратегия за корпоративен растеж.
Ø Фундаментът на визията е бързо създаване на конкретни, международни стандарти, в областта на глобалните мрежови технологии, които да усъвършенстват мобилните видеофони и други иновативни услуги, доскоро мечта за хората. За целта създаваме корпоративни идеали, ефективни мениджърски практики, базирани на ниски разходи, и широкообхватно бизнес управление на всички равнища в компанията.
Ø Другите цели са максимaлизиране на ценностите не само за акционерите, но и за всички ключови групи /stakeholders/.
Ø Убедени сме, че следването на нашата визия е пътят за нашия растеж и успех като глобален лидер в мобилните комуникации.
Ø В основата на стратегията на NTT DoCoMo са три главни направления:
Ø .....мултимедия;
Ø .....глобализация;
Ø .....всеобхватност /инфомрежи, навигационни устройства, обществени терминали, транспорт/;
Ø Извод: Организационната стратегия - това са принципи, ценности, визия зад които стоят: висок професионализъм, подготвени екипи, които да реализират стратегията, научни лаборатории и задълбочени изследвания, конкретни технологии, задаващи комуникационни стандарти за другите.
Ning- идея за изграждане на собствена социална мрежа
Стартира през октомври 2004г.
Днес е една от най-големите мрежи в Интернет. Ning работи на програмна платформа, с отворен код /OpenSocial API/.
За разработване на уебсайта и предлаганите услуги се използва стандарта PHP, а платформата е изградена на базата на Java.
Създатели на мрежата са Марк Андресийн и Джина Бианчини. В начало са инвестирани 9 милиона долара рисков капитал. Компанията разполага с 27 служители и главен офис в Пало Алто.
Към средата на 2007 година мрежата има вече 30 000 регистрирани потребители, в сравнение с 2006 година, брой на потребителите - 5000.
Трафикът за разглеждане на страниците в Ning достига 20 милиона /на месец. Уникални посетители-5 милиона за месец.
Възможности на платформата - поддържане на текстови редактори, блогове, видео, форуми, списъци на членове на мрежата, снимки, RSS feeds, създаване на персонални профили, промяна на дизайна, изтегляне на тамплети.
За потребители с по-дълбоки познания - настройване на мрежата, с помощта на CSS и HTML файлове.
Стандартът OpenSocial представлява общ приложен, програмен интерфейс /APIs/ за уеб-базирани социални мрежи, развит от Google и пуснат на пазара през м. ноември, 2007 г. Платформата се използва от мрежови компании като-Bebo, Engage.com, Friendster, hi5, Hyves, imeem, NetModular, mixi, MySpace, Ning, Orkut, Plaxo, Six Apart, LinkedIn, Tianji, Salesforce.com, Viadeo, Oracle, и XING.
Ning напълно подкрепя тази платформа, още със стартирането и. Според агенция Alexa, м. февруари 2009 г., мястото на Ning като позиция в глобалната мрежа е 965. Процентът от общ брой потребители на мрежата е 0.125%.
За сравнение с google, позицията на който е 4, а общ брой потребители - 27% от общия трафик /В момента google заема първа позиция/.
За Yahoo позицията е 1, а потребителите - 27.54 % от общият им брой в мрежата.
Тоест в сравнение с двете най-развити мрежови компании в света Ning е доста по- назад, но развитието и е изключително динамично, благодарение на технологичните възможности, заложени в мрежата.
Разпределение на потребителите на Ning по света:
САЩ - 34%
Малайзия - 8%
Франция - 4.5%
Доминиканска република - 3%.
Данните от 2010 г. по Волфрам и Алекса са следните:
Посетители на ден - 9.7 милиона; а разглеждат страницата 62 млн. Глобална позиция по трафик - 137.
Web statistics for all of ning.com:
Стратегическа ориентация на DARPA
DARPA е централна, изследователска и иновационна организация на Департамента по отбрана на САЩ.
Мисията и е да поддържа технологичното превъзходство на САЩ и да не допусне технологична изненада, която може да застраши националната сигурност. Това се постига с подкрепа на революционни, високо-технологични изследвания, които изграждат мостове между фундаментални проучвания и приложението им за военни цели. От своето създаване DARPA е място за хора, с ексцентрични идеи, които са силно рискови и са извън полезрението на изследователските организации. ДАРПА е организация готова да поемем риск за реализиране на идеи, преди да бъде доказана ефективността им.
Стратегическия технологичен офис на ДАРПА фокусира своето внимание върху технологии, които имат глобално или широко-спектърно въздействие и включват многообразни услуги.
Стратегическа визия
Мисията на DARPA е да не допусне технологична изненада и да създава технологично превъзходство над противниците ни. Основна тактика за реализация на стратегията е непрекъснато провеждане на широкомащабни, изследвания на революционни и рискови идеи и след това финансиране на проекти, запълващи празнината между фундаментални открития и нови военни способности.
DARPA в момента концентрира усилията си в девет стратегически направления, с основна цел реализиране на мисията си. Основен подход на агенцията е да се откриват непрекъснато по света революционни и високо-ефективни идеи и след това спонсорират проекти, които свързват фундаменталните изследвания с новите военни способности.
Стратегията е ориентирана в следните области:
v Енергични, безопасни и само-формиращи се мрежи;
v Откриване, прецизиране, проследяване и разрушаване на важни цели;
v Операции в градски райони;
v Иновационни управляеми и неуправляеми от човека системи;
v Оценка на подземни структури;
v Космически технологии от типа на хиперзвукови апарати и системи Integrated Sensor Is Structure (ISIS);
v Био-революция;
v Развиване на интелигентни информационни системи, с опростени структури;
v Базови технологии;
Освен тези области други важни стратегически ниши, където се реализират проекти са: алтернативни ресурси за енергии; лазерни комуникации; високо-продуктивни компютърни системи; машинни обучаващи се системи; само-формиращи се и самозащитаващи мрежи на тактическо и стратегическо равнище; невронаука - системи контролирани от мозъка; квантова информационна наука; внедряване на нови появяващи се транзитни технологии; нови генерации комуникационни технологии /neXt Generation (XG) Communications/.
Една от ключовите стратегически инициативи е разработване на високо-скоростни глобални комуникационни мрежи за обмяна на данни и изграждане на нова оптическа мрежа /CORONET/.
Разработва се и иновационни медийни системи за бърз двустранен превод на текстове на няколко езика, като директно си транслират ТВ, радио и Интернет емисии на английски език.
Друго интересно направления за нас е развиване на системата PAL-нова генерация самообучаваща се информационна технология. Системата автоматически се настройва към нова среда и нови потребители и е част от структурата за информационен мениджмънт. Включва следните компоненти: когнитивна компютърна система; интегриране на многофункционални технологии, с изкуствен интелект; създаване на самообучаващ се помощник.
Организационна структура: http://www.nttdocomo.com/about/organizational/index.hВизуализация на комуникационни стратегии
Модел фрактални структури
Посочените символи са идентични- при “триъгълника” възниква необходимост от затваряне на кръга.