ISBN 978-954-535-626-1


Жена в червена рокля или “жени, огън, опасни неща” - лекция 2

 


 

11

Картина № 11 представя една жена в червена рокля. "Повикай дивото" е апелът, изписан в жълто. Два слона са на фона. Жената е обута с фини, римски, червени сандали, стъпила е на жълтооранжева пръст.

В заглавието на тази глава се съдържа реплика на книгата на Дж. Лейкъф "Жени, огън, и опасни неща: Какво разкриват категориите за човшкия ум и душа". Затова добре е още тук, цитирайки, да обясня защо е възможно една дума да означава жени, огън, опасни и други неща:

"Заглавието на тази книга е вдъхновено от австралийския аборигенски език Дирбал, който притежава категорията балан, която всъщност включва жени, огън и опасни неща. Тя включва също птици, които не са опасни, както и редки животни като птицечовка, индийски плъх, ехидна. Това не е просто категоризация по общи признаци, както ще видим по-нататък (...)" [Лейкъф, 1987, с. 5]

Великият и незрящ Стиви Уондър написва през 80-те години музиката към филма със заглавие "Жена в червено". Тук няма да се спираме на особеностите на "цветовото възприятие у незрящи", художници и стандартните случаи у здрави хора. Това е направено от Е. Герганов [Герганов, 1981, 141-149], а методиката, по която той работи е Многомерно скалиране на семантично сходство по цитираните в тази публикация [Торегсон, 1972], [Шепард и кол., 1972], [Греен, Рао, 1972], [Грегсон, 1975].

Очевидно Стиви Уондър се е запознал със сценария и че Стиви е много талантлив музикант. В случая с "Жена в червено" музиката надхвърля популярността на филма и днес заглавието на едноименната песен е символ на любовта въобще. По сценарий обаче не става дума за любовта въобще, а за дива, животинска любов на женен мъж от черната раса и омъжена жена от бялата раса. Любов, която влече тежки преживявания и последствия. Ако сравним текстовете на песните от плочата / диска със сюжета на филма, ще видим, че текстът, в най-добрия случай, отговаря на тип чувства, подходящи за даден момент в сценария. Всъщност във филма няма песни, а само инструментални пиеси, музика на саундтрак. Текстът на песните от албума надхвърля сюжетната линия по обхват, а песните заживяват свой, самостоятелен живот, заемайки призови места в световните класации от онова време. Затова песента "Жена в червено" се декодира в музикалната и масовата култура като знак за любовта въобще.

"Жена в червено" обаче е древен символ, който може да бъде декодиран различно. Разбира се, на първо място, в древността  "жена в червена рокля" означава булка. На второ място, може да е знак за висок социален статус: в гръкоримския свят в червено се облича съпругата на жреца на Юпитер, т.е. червената рокля е знак за висок социален и религиозен статус. "Този без съмнение flammeum е архаичен, доколкото това е също така дневното церемониално облекло на жената на жреца на Юпитер" [Дана, 1919, с. 14]

На трето място, "жена в червено" може да означава богиня: "Според Омир Хера също е била украсена с нещо много близко до блясъка на огън. Жълтото е споменато само веднаж в този случай на 'шафранова дълга роба'. Булото на Хера било 'светло като слънцето', и навярно е било жълто-златно." [Aбрахамс, 1964, 37-38] Древното червено було също кореспондира с "жена в червено", защото "то не трябва да бъде асоцирано с булото на булката, обличано днес, тъй като то не е било аксесоарна част от брачния костюм, а, само по себе си, е представлявало роба, която покривала цялото тяло, от главата до петите." [Дана, 1919, с. 14] Трябва да се напомни, че различните съвременни автори превеждат като жълто или червено един и същи термин от древните източници.

Четвъртата възможност е твърде аборигенска да се декодира на жената с червена рокля в една верига с огъня, опасните и други неща.