ISBN 978-954-535-626-1
|
Знаци за женственост и кореспондиращите им цветове - лекция 4
В контекста на тази реклама знаците за женственост са доминирани от цялостното контекстно съдържание: ‘мекота / гъвкавост’, ‘нежност’, ‘ласкавост / приветливост’, ‘деликатни глезени’, ‘деликатни китки’, ‘деликатна шия’, ‘свенливо прегънато коляно’, ‘втренчен в средна дистанция поглед’, ‘деколте’, ‘палавост’, ‘търсене впечатление от лактите’, ‘сексуално показване’, ‘сексуално прикриване’, ‘сдържаност’, ‘съотнесеност на позата’, ‘свиване на раменете’, ‘талия-оса’, ‘изразителност’, ‘ексхибиционизъм’, ‘неподготвеност’, ‘емоционалност’, ‘силна енергичност’.
Всички изброени знаци за женственост са конкретизация на ‘земното’, ‘греховното’, ‘нарушаваното на социалните кодове’ и са съдържание и семантични отношения, идещи от целия контекст. В този цялостен контекст знаците за женственост са употребени за крайната цел – да бъде привлечено вниманието на потенциалния консуматор, тъй че той да купува.
Обобщавайки, към изброеното може да добавя и един имплицитно изразен, без надписи, призив към ‘любов’, в който е налице ударение върху разрушаването на културното. Още веднъж, опозицията ‘природно’ - ‘културно’ е налице, но сега не в семиотичните трудове, а приложена като инструмент за въздействие от рекламната индустрия.
Знаците за женственост и цветовете са използвани като част от инструментариума за изразяване на посланието в тази реклама.
За лесно, бързо и правилно декодиране на значенията на цветовете в различни реклами може да се ползват от асоциациите, както и Обратният речник от Нормата за словесни асоциации. Виж Приложение
- Съвременните реклами достатъчно добре експлоатират древни червени ‘опазващи’ човека символи, като червените обувки, червената рокля.
- Функционалната семантика на червените неща в рекламите не е ‘предпазно-репродуцираща’, защото обикновено посланието и текстът на рекламата не съдържат опазващите елементи. Целта е да се привлече вниманието на консуматора – и съзнателно, и подсъзнателно, именно чрез нарушената древна ‘опазваща’ структура.
- Знаците за женственост варират като семиотичен тип знак – те прерастват от стандартния си статус на икона до индекс и/или символ, в зависимост от контекста.
- В различните реклами е възможно знаците за женственост и значенията за нецвят на цветовете да влизат в различни видови синонимии и по този начин да се засилва посланието на цялата реклама.
- Добрата реклама намира път до клиентите, като атакува духовното и архитипните културни територии, а не джоба ни.
|