ISBN 978-954-535-626-1
|
ЧЕРНО, БЯЛО И ЗЛАТНО - МАНИПУЛАТИВНИ СТРАТЕГИИ ВЪРХУ КОЛЕКТИВНОТО ПОДСЪЗНАТЕЛНО
И тук ще се опитам да докажа, че цветовете и знаците за женственост
обслужват манипулативните стратегии върху подсъзнанието на потенциалния клиент.
снимки 1-8
1 2 3 4
5 6 7 8
Реклами 1-8 са от края на 90-те
години, но анализираните явления могат да се наблюдават във всички реклами, в
които трите основни цвята са бяло, черно с охрени, златисти петна. На това
равнище тъмносиньото в снимки 6 и 7 ще бъде третирано като синоним на черното,
точно както някои култури в Африка и в Северна Америка приемат синьото като
вариант на черното. „Термините за другите цветове или са деривати от тези
(…) или съдържат описателни
или метафорични фрази (…) Синята дреха, например, е описана
като „черна” (…) [Търнър, 1966,
с. 48]; М. Дърбин
информира, че в индианската, Уто-ацтекска цветова система „е възможно синьото
да е служило като термин за различаване на тъмните цветове от
светлите” [Дърбин, 1972,
с. 272].
Най-бързият начин да уловим манипулацията и фалшивите претенции на тази
група от реклами е да използваме мъдростта на тайното религиозно-мистично
познание. Цветовият символизъм в исляма и юдаизма се е развивал в продължение на
векове и то не просто по мистичен, а много повече по един научен начин. Ролята
на ислямския и еврейския мистицизъм е много специална, в смисъл, че те директно
влияят на живота на хората – в еврейските общини и в законите на Османската
империя.
При всяко положение, религиозно-мистичното познание за цветовете може
да бъде инструмент за тестване на нашите рекламни обекти.
Черно и бяло преобладават на снимки № 1-8. На
снимки № 1-3; 5-7 освен черно и бяло
има жълта охра, червенa охра или землисти, жълти петна - това са цветовете на
шишенцата с парфюми и о’де-тоалет. Всички снимки
съдържат и женски образ.
|