ISBN 978-954-535-626-1


ЧЕРНО, БЯЛО И ЗЛАТНО - МАНИПУЛАТИВНИ СТРАТЕГИИ ВЪРХУ КОЛЕКТИВНОТО ПОДСЪЗНАТЕЛНО

 

И тук ще се опитам да докажа, че цветовете и знаците за женственост обслужват манипулативните стратегии върху подсъзнанието на потенциалния клиент.

снимки 1-8

 

 






                



                             1                           2                              3                                     4

 

 

 

 

 

 

 


            



                                     5                        6                       7                        8


Реклами 1-8 са от края на 90-те години, но анализираните явления могат да се наблюдават във всички реклами, в които трите основни цвята са бяло, черно с охрени, златисти петна. На това равнище тъмносиньото в снимки 6 и 7 ще бъде третирано като синоним на черното, точно както някои култури в Африка и в Северна Америка приемат синьото като вариант на черното. „Термините за другите цветове или са деривати от тези () или съдържат описателни или метафорични фрази () Синята дреха, например, е описана като „черна” () [Търнър, 1966, с. 48]; М. Дърбин информира, че в индианската, Уто-ацтекска цветова система „е възможно синьото да е служило като термин за различаване на тъмните цветове от светлите” [Дърбин, 1972, с. 272].  

Най-бързият начин да уловим манипулацията и фалшивите претенции на тази група от реклами е да използваме мъдростта на тайното религиозно-мистично познание. Цветовият символизъм в исляма и юдаизма се е развивал в продължение на векове и то не просто по мистичен, а много повече по един научен начин. Ролята на ислямския и еврейския мистицизъм е много специална, в смисъл, че те директно влияят на живота на хората – в еврейските общини и в законите на Османската империя.

При всяко положение, религиозно-мистичното познание за цветовете може да бъде инструмент за тестване на нашите рекламни обекти.

Черно и бяло преобладават на снимки № 1-8. На снимки № 1-3; 5-7 освен черно и бяло има жълта охра, червенa охра или землисти, жълти петна - това са цветовете на шишенцата с парфюми и о’де-тоалет. Всички снимки съдържат и женски образ.