ISBN 978-954-535-626-1
|
Да уловим лъжата отново - лекция 13
IV.
Години след като бях написал този текст за реклами №
1-7, през 2008 г., попаднах на българска реклама на Jack Daniel’s, снимка №
9, която е доказателство за подсъзнателно
познание за значенията ’официален’ и ’официален характер’, които са нормативни
за бяло и черно. Рекламата представлява черен надпис
на фона на бяла, вече пожълтяла, стара хартия. Най-голямата част от надписа е
ОФИЦИАЛНО.
9 10
V. Знаци за
женственост и заключение
Важно и основно положение за знаците за женственост е, че първоначално
те са иконични знаци. Черно-белият контекст приписва на знаците за женственост
индексално равнище на знаковостта и, напълно възможно, равнище на знак-символ.
Именно значенията ’официален’ и ’официален характер’, общи за черно и бяло, имат
символичен характер като знак.
Изглежда, че в реклами за бижута и парфюмерия употребата на черно и
бяло е предпочитана формула, защото двата цвята функционират по начина, по който
тук бе показано. А именно, че се внушават, и от двата цвята, два пъти
значенията ’официален’ и ’официален характер’. Очевидно е, че в този тип реклами
черното не функционира с негативните си семантизации от нормата, а и със
следните нормативни значения: ’строг’, ’строгост’, ’елегантен’,
’eлегантност’, ’стил’, ’стилен’. Доказателство е реклама 9, в която има мъжки образ, но схемата е
същата.
Поради тези общи значения реклами № 1-10 тук са обединени тук в една група,
въпреки някои различия. Например на снимка № 4 няма жълто / червено
петно, а синьо петно; снимки № 4-7 са изцяло цветни
за разлика от № 1-3, които са черно-бели в по-голямата си част.
Реклами № 4-7
са много интересни с факта, че белият цвят идва от кожата на
жената. По този начин всички позитивни значения на бялото тук са значения и на
внушенията на знаците за женственост, а не само от цвета. Червеното от червилото
препотвърждава валидността на внушенията и да построи претенция за
реалистичност.
Разбира се, едно доказателство за верността на значенията
’официален’ и ’официален характер’ е явно изразена в Рекламата на
Jack
Daniel’s, снимка № 9.
В много реклами за алкохолни напитки се използва черно-бяло-златно
съобщение и се използва идентично, съзнателно и подсъзнателно, внушение на
значенията ’официален’ и ’официален характер’, ’строг’, ’строгост’, ’елегантен’,
’eлегантност’, ’стил’, ’стилен’. Затова тази цветова
формула е така подходяща и за реклама на луксозни стоки, на бижута, часовници и
подобни.
Това ни връща към процеса как да хванем лъжата в
рекламите.
Наблюдават се „игри” на тема бяло, черно и златно, където мястото на
златното е заето от червената ябълка, където ябълката носи собствена символика.
В конкретния случай общото са значението ‘нещо ценно’,
‘съкровище’.
Теми за самостоятелна работа
1. Анализирайте значението на цветовете,
символите (ръце, държащи червена ябълка, черния фон) и думата twilight с нейния цвят в тази реклама
2. Потърсете реклами на луксозни стоки
(часовници, бижута и др.), съдържащи бяло, черно и златно (червено). Направете
анализ на цветовете в тях.
3. Коментирайте тази реклама на
цигари Benson & Hadges, експлоатираща отношението
‘златно-черно’. Не забравяйти синята вода и белите надписи.
4. Коментирайте тези реклами на
Benson & Hadges – тъпи ли са, смешни ли са, оригинални
ли са, и златното, бялото и черното какво място имат.
|