ISBN 978-954-535-626-1


Да уловим лъжата отново - лекция 13

IV

Години след като бях написал този текст за реклами № 1-7, през 2008 г., попаднах на българска реклама на Jack Daniels, снимка № 9, която е доказателство за подсъзнателно познание за значенията ’официален’ и ’официален характер’, които са нормативни за бяло и черно. Рекламата представлява черен надпис на фона на бяла, вече пожълтяла, стара хартия. Най-голямата част от надписа е ОФИЦИАЛНО.


 

9                                 10


V. Знаци за женственост и заключение

Важно и основно положение за знаците за женственост е, че първоначално те са иконични знаци. Черно-белият контекст приписва на знаците за женственост индексално равнище на знаковостта и, напълно възможно, равнище на знак-символ. Именно значенията ’официален’ и ’официален характер’, общи за черно и бяло, имат символичен характер като знак.

Изглежда, че в реклами за бижута и парфюмерия употребата на черно и бяло е предпочитана формула, защото двата цвята функционират по начина, по който тук бе показано. А именно, че се внушават,  и от двата цвята, два пъти значенията ’официален’ и ’официален характер’. Очевидно е, че в този тип реклами черното не функционира с негативните си семантизации от нормата, а и със следните нормативни значения: ’строг’, ’строгост’, ’елегантен’, ’eлегантност’, ’стил’, ’стилен’.  Доказателство е реклама 9, в която има мъжки образ, но схемата е същата.

Поради тези общи значения реклами № 1-10 тук са обединени тук в една група, въпреки някои различия. Например на снимка № 4 няма жълто / червено петно, а синьо петно; снимки  4-7 са изцяло цветни за разлика от № 1-3, които са черно-бели в по-голямата си част.

Реклами 4-7 са много интересни с факта, че белият цвят идва от кожата на жената. По този начин всички позитивни значения на бялото тук са значения и на внушенията на знаците за женственост, а не само от цвета. Червеното от червилото препотвърждава валидността на внушенията и да построи претенция за реалистичност.

Разбира се, едно доказателство за верността на значенията ’официален’ и ’официален характер’ е явно изразена в Рекламата на Jack Daniels, снимка № 9.

В много реклами за алкохолни напитки се използва черно-бяло-златно съобщение и се използва идентично, съзнателно и подсъзнателно, внушение на значенията ’официален’ и ’официален характер’, ’строг’, ’строгост’, ’елегантен’, ’eлегантност’, ’стил’, ’стилен’. Затова тази цветова формула е така подходяща и за реклама на луксозни стоки, на бижута, часовници и подобни.

Това ни връща към процеса как да хванем лъжата в рекламите.

Наблюдават се „игри” на тема бяло, черно и златно, където мястото на златното е заето от червената ябълка, където ябълката носи собствена символика. В конкретния случай общото са значението нещо ценно’,  съкровище.

Теми за самостоятелна работа

1. Анализирайте значението на цветовете, символите (ръце, държащи червена ябълка, черния фон) и думата twilight с нейния цвят в тази реклама

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







 

2.   Потърсете реклами на луксозни стоки (часовници, бижута и др.), съдържащи бяло, черно и златно (червено). Направете анализ на цветовете в тях.

3.   Коментирайте тази реклама на цигари Benson & Hadges, експлоатираща отношението ‘златно-черно’. Не забравяйти синята вода и белите надписи.

4.   Коментирайте тези реклами на Benson & Hadges – тъпи ли са,  смешни ли са, оригинални ли са, и златното, бялото и черното какво място имат.