ISBN 978-954-535-626-1


Седмоцветната ябълка на APPLE MACINTOSH - лекция 21


VIII
.
Седмоцветната ябълка на Apple Macintosh

Началото е през 1976 г. Apple Computer е основана от Стивън Уознак, Стивън Джобс и Роналд Уейн. Роналд Уейн е дизайнерът на първото лого на Apple и то има този чернобял вид:

 

Old Logo

 

 

 

 

 

 



През 1977 г. Apple претърпява обединение и Ран Янов, служител на агенцията, прави дизайна на логото, което се използва и до днес. Идеята е популярна като „ябълката дъга”.

 

 

 

 

Идеята на дъгата означава, че се включват всички видове потребители. Същата идея обозначава и обединението на българските Районни потребителни кооперации (не трудово производителните) – Централния кооперативен съюз (ЦКС) и има за лого и знаме именно дъгата. Снимките са от сайта на ЦКС, от магазини в Аксаково и Перущица.

    

Идеята за дъгата е налице и в знамето, символ на движението за права на хомосексуалистите и лесбийките в Европа, за да изрази равнопоставеността на всички хора.

Всъщност, идеята за дъгата като символ, обединяващ всички, се съдържа и в логото на Майкрософт.

През 1999 г. се извършва трансформиране на „ябълката дъга”. Промяната се състои в това, че за ябълката обикновено се предпочита белият цвят, а различните цветове са за пластмасата на компютрите. Зад тази неголяма промяна се крие развитие на идеята. Сега на преден цвят излиза не за всекиго по нещо”, а избистряне на интелектуалната претенция, че тази марка компютри са носители на светлината. Затова ябълката добива най-често бял цвят (на неразложената на седем цвята светлина), а кутиите на компютрите се избират според собствения вкус с даден цвят. Така идеята „за всекиго по нещо” е доразвита, че всеки избира някаква част от светлината.

    

В новата версия се прокрадва ясно и идеята за „ден и нощ”, внушавана от светлия и тъмния нюанс на един  и същи цвят в рамките на ябълката.

      

Освен чрез ябълката компанията следва и друга рекламна символика – чрез човешкото лице, на едно лого, появило се между двете ябълки („дъга” и „светлина”). Тук двете изображения на усмихнатия човек – в профил и в анфас – повтарят двойнствеността, демонстрирана в новия тип ябълка:

     

 

През 2007 г. стартира екологична акция на компанията, която разпростира своя зелен цвят върху двете лога.

 

 

 

 

The best procreations 

 

 

 

 

 

Най-накрая, добре е да се спомене съдебната сага между „Бийтълс” и „Макинтош”, известна като Apple vs. Apple, за употребата на ябълката като лого.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

„Макинтош” е регистриран като „Apple Inc.”, фирмата на „Бийтълс”, в типичен стил, се нарича „Apple Corps Ltd.” (шегата е, че Corps, освен да говори за корпорация, означава труп на английски). Според сайта на компютърната компания, новото споразумение замества старото от 1991 г. Според други източници сагата продължава до сега. Любопитно е, че в отразяването на този конфликт намират място и „ябълката-дъга”, и „ябълката-светлина” на „Макинтош”.