ISBN 978-954-535-626-1
|
Ябълката в по-нови реклами - лекция 22
IX. ябълката в по-нови реклами
На пазара в България ябълката,
също както и дамските обувки с висок ток, се появяват спорадично в реклами на
различни марки и стоки. При това, няма значение дали това е зелена, червена или
многоцветна ябълка.
Една реклама на водка Flirt
от 2008 г., в която културното е минало в територията на порнографското и по
тази причина разпространявана само по менютата в ресторанти, намира място
зелената ябълка.
Надписите са в бяло, т.е. излъчват
стандартните значение ‘чистота’, но текстът ярко контрастира на това универсално
значение на бялото: „Вкусът на греха... ” и „Готови ли сте за изкушението?”
Разбира се, както при сапуна, ароматът е „Green Apple”, т.е. „Зелена ябълка”. Тук важи всичко казано за сапуна
с този аромат плюс порнографското. Знаците за женственост, излъчвани от голото
тяло на блондинка в училищна вързраст, напускат границите на културната
парадигма и навлизат в областта на порнографското.
Не така стои въпросът с червената
ябълка в новия продукт на Nina Ricci от 2008 г. Тук червената
ябълка е центарален образ, втъкан в продукта (опаковка и съдържание като цвят),
но и от купчина червени ябълки, чието количество навява асоциации за
аромат. Бялото не само функционира с
универсалното си значение ‘чистота’, но навява и сватбени асоциации, а розовото
идва да подкрепи модерна версия на сватбена рокля. Стилизираният образ на
продукта, без знаци за женственост, следва същата цветова гама.
Nina Ricci масирано се
възползва от внушенията, които ябълката е способна да даде, сама по себе си, и
пуска на пазара през 2008 г. цяла серия „ябълка”. Така, наред с червената ябълка
има и различни версии на продукт „зелена ябълка”, като не пропуска и „златната
ябълка”. Може
ли да учуди, че сред многото версии, има една, от по-старите като време,
наречена Love by Nina (Любов от Nina).
Както в рекламата на
Flirt
в една от
рекламите на уиски Ballantine’s от последните десетина години
ябълката, този път червена, участва изкушение от типа на райския първороден
грях. Малката татуировка на червена ябълка е на голите седалищни части на модела
от женски пол. Тук се намесва и змията като изкусител и златото, с претенция за
‘пропуск за отвъдното’. Черно-бялата част,
заедно със златистата, претендират да сведат рекламното съобщение, според
доктрината на исляма, до Божествените цветове.
Откривателството пък е
претенцията на Булгартабак.
Присъединявам се към анализа на тази реклама, направен в курсовата работа на
Николай Трайков:
„Елементите на тази реклама са част
от красиво и нежно женско лице в профил, отхапана червена ябълка държана от фина
женска ръка и един красив цвят лилав ирис. По-голямата част от рекламата е на
бял фон. Загатнатото женско лице е на пъстър фон от преливащи се цветове.
Първоначалното внушение на рекламата е за нежност, женственост, лекота. Това е
така поради наличието на красивия, макар и загатнат, женски профил и поставената
сякаш на постамент отхапана ябълка. В случая ролята на постамента се изпълнява
от изящната женска ръка. Също така разбираме, че не става въпрос за митологична
нимфа или някоя принцеса, излязла от приказките и попаднала на рекламен постер,
а за модерна съвременна жена. Това става ясно от ярко оцветените нокти и устни в
близко до червените краски нюанси. Внушението за лекота идва от цветето. Ако се
вгледаме във водещите марки слим цигари, а и не само в тях, ще забележим, че
цветето е неизбежно присъстващ елемент, както в самата кутия на цигарите така и
в техните реклами. Това е като неписан закон и е така, защото това е вид
комуникация с потребителите, която оставя усещането за лекота на този вид
цигари.
Белият цвят в рекламата е символ
на свободата, на чистотата, на нежността и красотата. Това ни подсказва нормата за
словесни асоциации за цвят, която представлява набор от думи асоциации на
термини за цвят в българския език. Бялото е непорочната основа, върху която се
стъпва, за да се изгради цялостното обаяние на рекламата. Бялото е фонът, на
които се градят усещанията на рекламата. Бялото обаче не е единственият цвят,
ползван за основа на рекламата. Тук се намесва и палитрата от преливащите
цветове, която пък е фон на женското лице. Казвам палитра, защото там присъстват
доста цветове. Жълто, зелено, розово, оранжево, дори и червеникави краски с леки
оттенъци към охра. Този подбор на цветове не е случаен, той подчертава женското
начало, греха и страстта червените краски (основния таргет на продукта са
жените), свежестта, лекотата, спокойствието – зеленото, красотата и топлината
на жълтото. Палитрата от много образни цветове показва също и комплексността на
женския нрав и наличието на множество чувства и страст, които в комбинация
определят лика на модерната Ева. Освен това фактът, че фонът не е едно пластов
поставя малко или много рекламата в 3D формат. Това създава чувство за
перспектива. Палитрата от цветове наподобява дим на цигара, а погледнат още
по-абстрактно напомня северното сияние, което дава усещане за уникалност на
продукта.
Образът на жената в рекламата,
макар и само загатнат, заема основна част от внушението. Това е прототип на
модерната, поддържаща себе си, жена. До голяма степен тя е анонимна, именно за
това няма черти, които да почертават индивидуалността й. Макар и анонимна, но не
и безлична, тя е способна да се отдаде на изку6ението и да поеме удоволствието в
своите ръце. Слоганът на рекламата е „20 малки
удоволствия”.
Другото нещо, което прави
впечатление е начинът, по които е изписана самата марка Ева. Използван е
знак символ, които замества една от буквите на самото име. Символът чисто
графично напомня буквата. Символът е ♥ а буквата, която замества е
V. Този символ е навлязъл в
модерната култура и символизира сърце и всичките негови асоциации. Най-често
този символ се свързва с любовта и чувствата, на които нежния пол са лесно
податливи.
От които и ъгъл да погледнем тази
реклама, виждаме, че всички нейни сюжети и символи са използвани без тяхната
предпазна функция. Това е формата, под която авторите на рекламата изграждат
своята манипулация. Манипулацията, която работи върху подсъзнанието на
потенциалния клиент, лъжата, която продава и която превръща всеки от нас в
консуматор. Всички различни значения на символите, използвани в тази реклама
играят ролята на общия език, посредством които авторите достигат до всички
потенциални клиенти. Именно в това се крие голямата сила, с която разполага
рекламата.”
***
Колко далече е отишла днешната
рекламна индустрия спрямо простичката първа цел – да се даде информация за
съществуването на един продукт…
Теми за
самостоятелна работа
1. Анализирайте
значението на червената ябълка в тази реклама.
2. Потърсете реклами или лого на търговска марка, съдържащи ябълка.
Направете анализ на цветовете в тях.
3. Коментирайте символиката на цветовете на ябълката в приказката
„Снежанка” и сравнете с мита за Виелхем Тел.
4. Коментирайте
червената ябълка „Пловдив”
5. Защо, според
вас, в материал озаглавен Ябълка за дълголетие се използва червена
ябълка, а в разрязаната семките образуват петолъчна звезда; коментирайте и
искрящата бялата част на вътрешността на ябълката и радиалната,
“слънчева” структура около семките. http://zdrave.log.bg/article.php?article_id=15148.
6. Защо, според
вас, в материала Ябълката – най-полезният плод http://zdravetodnes.wordpress.com
ябълката е зелена и не е положена 100 %
7.
вертикално?
|