ISBN 978-954-535-626-1


Ябълката в по-нови реклами - лекция 22

IX. ябълката в по-нови реклами

На пазара в България ябълката, също както и дамските обувки с висок ток, се появяват спорадично в реклами на различни марки и стоки. При това, няма значение дали това е зелена, червена или многоцветна ябълка.

Една реклама на водка Flirt от 2008 г., в която културното е минало в територията на порнографското и по тази причина разпространявана само по менютата в ресторанти, намира място зелената ябълка.

Надписите са в бяло, т.е. излъчват стандартните значение ‘чистота’, но текстът ярко контрастира на това универсално значение на бялото: „Вкусът на греха... ” и „Готови ли сте за изкушението?” Разбира се, както при сапуна, ароматът е „Green Apple”, т.е. Зелена ябълка. Тук важи всичко казано за сапуна с този аромат плюс порнографското. Знаците за женственост, излъчвани от голото тяло на блондинка в училищна вързраст, напускат границите на културната парадигма и навлизат в областта на порнографското.

Не така стои въпросът с червената ябълка в новия продукт на Nina Ricci от 2008 г. Тук червената ябълка е центарален образ, втъкан в продукта (опаковка и съдържание като цвят), но и от купчина червени ябълки, чието количество навява асоциации за аромат. Бялото не само функционира с универсалното си значение ‘чистота’, но навява и сватбени асоциации, а розовото идва да подкрепи модерна версия на сватбена рокля. Стилизираният образ на продукта, без знаци за женственост, следва същата цветова гама.

 

scan0002.jpg

 

 

Nina Ricci масирано се възползва от внушенията, които ябълката е способна да даде, сама по себе си, и пуска на пазара през 2008 г. цяла серия „ябълка”. Така, наред с червената ябълка има и различни версии на продукт „зелена ябълка”, като не пропуска и „златната ябълка”. Може ли да учуди, че сред многото версии, има една, от по-старите като време, наречена Love by Nina (Любов от Nina).

               

 

 

 

Както в рекламата на Flirt в една от рекламите на уиски Ballantines от последните десетина години ябълката, този път червена, участва изкушение от типа на райския първороден грях. Малката татуировка на червена ябълка е на голите седалищни части на модела от женски пол. Тук се намесва и змията като изкусител и златото, с претенция за пропуск за отвъдното’. Черно-бялата част, заедно със златистата, претендират да сведат рекламното съобщение, според доктрината на исляма, до Божествените цветове.

 

 

Откривателството пък е претенцията на Булгартабак. Присъединявам се към анализа на тази реклама, направен в курсовата работа на Николай Трайков:

Елементите на тази реклама са част от красиво и нежно женско лице в профил, отхапана червена ябълка държана от фина женска ръка и един красив цвят лилав ирис. По-голямата част от рекламата е на бял фон. Загатнатото женско лице е на пъстър фон от преливащи се цветове. Първоначалното внушение на рекламата е за нежност, женственост, лекота. Това е така поради наличието на красивия, макар и загатнат, женски профил и поставената сякаш на постамент отхапана ябълка. В случая ролята на постамента се изпълнява от изящната женска ръка. Също така разбираме, че не става въпрос за митологична нимфа или някоя принцеса, излязла от приказките и попаднала на рекламен постер, а за модерна съвременна жена. Това става ясно от ярко оцветените нокти и устни в близко до червените краски нюанси. Внушението за лекота идва от цветето. Ако се вгледаме във водещите марки слим цигари, а и не само в тях, ще забележим, че цветето е неизбежно присъстващ елемент, както в самата кутия на цигарите така и в техните реклами. Това е като неписан закон и е така, защото това е вид комуникация с потребителите, която оставя усещането за лекота на този вид цигари.

Белият цвят в рекламата е символ на свободата, на чистотата, на нежността и красотата. Това ни подсказва нормата за словесни асоциации за цвят, която представлява набор от думи асоциации на термини за цвят в българския език. Бялото е непорочната основа, върху която се стъпва, за да се изгради цялостното обаяние на рекламата. Бялото е фонът, на които се градят усещанията на рекламата. Бялото обаче не е единственият цвят, ползван за основа на рекламата. Тук се намесва и палитрата от преливащите цветове, която пък е фон на женското лице. Казвам палитра, защото там присъстват доста цветове. Жълто, зелено, розово, оранжево, дори и червеникави краски с леки оттенъци към охра. Този подбор на цветове не е случаен, той подчертава женското начало, греха и страстта червените краски (основния таргет на продукта са жените), свежестта, лекотата, спокойствието – зеленото, красотата и топлината на жълтото. Палитрата от много образни цветове показва също и комплексността на женския нрав и наличието на множество чувства и страст, които в комбинация определят лика на модерната Ева. Освен това фактът, че фонът не е едно пластов поставя малко или много рекламата в 3D формат. Това създава чувство за перспектива. Палитрата от цветове наподобява дим на цигара, а погледнат още по-абстрактно напомня северното сияние, което дава усещане за уникалност на продукта.

Образът на жената в рекламата, макар и само загатнат, заема основна част от внушението. Това е прототип на модерната, поддържаща себе си, жена. До голяма степен тя е анонимна, именно за това няма черти, които да почертават индивидуалността й. Макар и анонимна, но не и безлична, тя е способна да се отдаде на изку6ението и да поеме удоволствието в своите ръце. Слоганът на рекламата е „20 малки удоволствия”.

Другото нещо, което прави впечатление е начинът, по които е изписана самата марка Ева. Използван е знак символ, които замества една от буквите на самото име. Символът чисто графично напомня буквата. Символът е а буквата, която замества е V. Този символ е навлязъл в модерната култура и символизира сърце и всичките негови асоциации. Най-често този символ се свързва с любовта и чувствата, на които нежния пол са лесно податливи.

От които и ъгъл да погледнем тази реклама, виждаме, че всички нейни сюжети и символи са използвани без тяхната предпазна функция. Това е формата, под която авторите на рекламата изграждат своята манипулация. Манипулацията, която работи върху подсъзнанието на потенциалния клиент, лъжата, която продава и която превръща всеки от нас в консуматор. Всички различни значения на символите, използвани в тази реклама играят ролята на общия език, посредством които авторите достигат до всички потенциални клиенти. Именно в това се крие голямата сила, с която разполага рекламата.”

***

Колко далече е отишла днешната рекламна индустрия спрямо простичката първа цел – да се даде информация за съществуването на един продукт…

 

Теми за самостоятелна работа

1.                       Анализирайте значението на червената ябълка в тази реклама.

2.                       Потърсете реклами или лого на търговска марка, съдържащи ябълка. Направете анализ на цветовете в тях.

3.                       Коментирайте символиката на цветовете на ябълката в приказката „Снежанка” и сравнете с мита за Виелхем Тел.

4.                       Коментирайте червената ябълка „Пловдив”

5.                       Защо, според вас, в материал озаглавен Ябълка за дълголетие се използва червена ябълка, а в разрязаната семките образуват петолъчна звезда; коментирайте и искрящата бялата част на вътрешността на ябълката и радиалната, “слънчева” структура около семките. http://zdrave.log.bg/article.php?article_id=15148.

6.                       Защо, според вас, в материала Ябълката – най-полезният плод http://zdravetodnes.wordpress.com ябълката е зелена и не е положена 100 %

7.                       вертикално?