Nevereno vliz
";} ?>
Сходство между предаванията „Отечествен фронт” и „Фронт”
if(empty($myrow2["author"]))
{
$avtor="";
}
else
{
$avtor="автор: ";
}
//echo $_SERVER['REQUEST_URI'];
?>
Доц. д-р Райна Николова
Резюме:
Предаването „Фронт” е сходно на предаването „Отечествен фронт” по отношение на заглавието, жанровата си принадлежност – публицистика и относно тв поджанровата си същност – очерк, изграден на базата на публицистично интервю. По отношение на формата двете рубрики също са сходни. Посочените общи белези създават представата за аудио-визуално сходство между „Отечествен фронт” и „Фронт”.
Доколкото предаването „Фронт” се появява като медийна ефирна реализация след предаването „Отечествен фронт” и въз основа на направения по-горе анализ, настоящото становище е, че то взаимства както в своята съвкупност, така и отделни съставни елементи (творческа концепция, формат/форма, графика, финални надписи) на предаването „Отечествен фронт”.
Наличието на приличащи си предавания в телевизионния ефир води до нарушаване на лоялната конкуренция. Приликите създават внушения за еднаквост и объркват зрителя. Как може да бъде постигнато това? Подобието на едно аудиовизуално произведение с друго се определя въз основа на няколко критерия. Именно такъв пример в областта на телевизионното излъчване е причина да насочим нашето внимание към разглеждането на тази тема.
Сходството между предаванията „Отечествен фронт” и „Фронт” може да бъде установено на базата на заглавията на предаванията, жанровата принадлежност на тяхното съдържание, както и формата им. Настоящото изследване има за задача да разкрие особеностите на две телевизионни заглавия, които в различен период от време са излъчвани в две отделни медии – телевизионна програма „NOVA” („Отечествен фронт”) и телевизионна програма «TV7» („Фронт”).
1. Заглавия
Заглавието е обозначение на произведението, с което то става известно пред обществото. То има за цел да го открои от останалите произведения. Заглавието индивидуализира авторската творба [1].
Предаването „Отечествен фронт” носи наименованието на обединение на политически организации (Политически кръг „Звено“, Българска работническа партия, Български земеделски народен съюз „Александър Стамболийски“ (Пладне) и Българска работническа социалдемократическа партия (обединена), което на 8 срещу 9 септември 1944 г. превзема чрез държавен преврат властта в столицата и управлява България в периода 9.09.1944 – 3.02.1948 г., след което Отечественият фронт се трансформира в обществено-политическа организация [2], преименувана през 1990 г. на Отечествен съюз. Образът на Отечествения фронт се свързва с миналото, което е формирало и създало предпоставки за случващото се днес в страната и сред българското общество. Словесната търговска марка № 00063942 е с действие 29.03.2016 г. върху наименованието на предаването принадлежи на „Телеман” ЕООД [3] в три класа: 35 реклама, 38 телекомуникации и 41 развлечение, спортна и културна дейност по Ницската класификация.
Предаването „Фронт” на пръв поглед по своето наименование не прави препратка към миналото, но то също напомня за историята, при това отново за епохата на функциониране на Отечествения фронт и неговия едноименен печатен орган – „Отечествен фронт”. Тази алюзия се налага от разпръснатите екземпляри на вестник „Фронт” в края на началната шапка, които в синтез с останалите образи в обозначителната въвеждаща шапка, правят пълна и цялостна смислова препратка към същата историческа епоха: 1944 – 1990 г. Вестник «Отечествен фронт» излиза нелегално от 1942 г., а официално – от септември 1944 г. до 1990 г., когато е преименуван на «Отечествен вестник».
Словесната търговска марка № 00087270 е с действие 11.02.2023 г. върху наименованието на предаването принадлежи на „Телеман” ЕООД [4] в три класа: 35 реклама, 38 телекомуникации и 41 развлечение, спортна и културна дейност по Ницската класификация.
2.1. Жанрови характеристики
а) Публицистика
В Българския тълковен речник за понятието „жанр” е дадено следното обяснение: „род, вид в изкуството, в литературата” [5]. Това лаконично описание показва, че става въпрос за род или вид аудиовизуални произведения, отличаващи се със сюжетни и стилови особености. Жанрът позволява да се възприема, че като общност, близост на стиловите особености, той представлява съвкупност от действия и събития, които изграждат основата на аудиовизуалната творба и позволяват тя да бъде класифицирана на базата на определени отличителни характеристики. Журналистическата доктрина определя жанра като «форма в изкуствата с определени функции и относително неизменяеми признаци» [6].
Журналистическата теория категоризира редакционното съдържание в следните няколко жанра: журналистически, художествени, забавни, учебно-образователни [7]. Телевизионното предаване се разглежда като основен структурен способ за реализирането на телевизионните жанрове, които биват систематизирани също така на информационни, публицистични и художествени [8]. Тези особености трябва да бъдат обсъдени в съответния творчески контекст.
Съвременната правна уредба разглежда телевизионната услуга като съвкупност от две категории програмно съдържание – редакционно съдържание (предаване) и търговско слово (търговско съобщение в някоя от разновидностите реклама, спонсорство, телевизионен пазар, продуктово позициониране). Редакционната част от дефиницията за медийна (аудиовизуална) услуга се съдържа в чл. 2, ал. 2, т. 1 от ЗРТ: услуга, чиято основна цел е предоставянето на аудио-визуални предавания за информиране, забавление или образоване на широката общественост чрез електронни съобщителни мрежи по смисъла на Закона за електронните съобщения.
Това определение показва, че въведената тематична съдържателна жанрова особеност на предаванията е: информационна (новини и публицистика), образователна (документални филми, предавания за култура и др.) и развлекателна (отразяване на спортни събития, концерти, филми, риалити формàти, шоу предавания, игри и др.).
Образователният жанр е разделен на образователен и културен в легалната дефиниция на понятието общ, политематичен профил на телевизионната програма, използвана в §1, т. 28, б. „а” ДР на ЗРТ: тази програма, в която задължително присъстват предавания с информационна, образователна, културна и развлекателна насоченост, предназначени за преобладаващата част от обществото. Следователно съдържанието и тематиката, които разглежда, обсъжда и върху които акцентира предаването, са водещите критерии както в теорията [9], така и в законодателството да се прави подобно жанрово разграничение на предаванията на информационни, образователни, за култура, развлекателни.
„Отечествен фронт” е определено като „репортажно-документално” предаване, докато „Фронт” като телевизионна приложна психология. И двете описания не съответстват точно на възприетите в доктрината и извличани от действащия Закон за радиото и телевизията понятия за „жанр”. Поради това за жанровата принадлежност на двете рубрики можем да съдим по особените белези, присъщи на тези аудиовизуални произведения.
Съдържанието на различните епизоди на „Отечествен фронт” следва тематична линия, която отговаря на понятието „публицистика”. В Българския тълковен речник публицистиката се разглежда като „творчество, посветено на актуалните в момента обществено-политически и социални въпроси, както и произведенията по такива въпроси». Подобни истории са годишнина на Тодор Живков и потребността от разбулването на неверните митове за него като личност, необходимостта да се подпомогне един сирак да промени пола си от мъжки на женски по оперативен път, провалената човешка съдба на несъстоялия се морски капитан – затворникът-наркопласьор Николай Тошев – Чирпанския и др.
Предаването «Фронт» също дискутира актуални и значими за обществото теми, които представляват интерес за зрителската аудитория и притежават актуално звучене. Разгадаване на мистерията относно миналото и политическата харизма на експремиера Бойко Борисов чрез разказа на неговата сестра – доктор Красимира Иванова, чийто «истории са като лакмус за това, което се случва в държавата». Друг важен проблем, който обсъжда предаването, е въпросът за катарзиса, преживян от един великолепен художник, попаднал в затвора заради фалшифициране на банкноти, осъзнал вината си: «Това е историята на мъжа, който греши, за да намери себе си». Затрогващият разказ за бай Харалан, изковал сам ковчега си, за да не притеснява финансово близките си, когато дойде сетният час, пресъздава житейската философия на един обикновен и мъдър възрастен българин. Основният извод, който се налага, е, че няма разлика в тематичната линия на «Фронт» с тази на «Отечествен фронт».
б) Очерк, изграден на основата на интервю
Журналистическата теория определя като телевизионни жанрове не само целите екранни произведения, но и съставните части, отделните елементи, които съдържа едно телевизионно предаване [10]. Тази детайлност ни съдейства да откроим същностните белези на двете разглеждани предавания.
Определянето на „Отечествен фронт” като принадлежащо към репортажно-документалния жанр произведение го причислява едновременно към публицистичния жанр и художествения жанр [11]. Споменатият микс го доближава до значението на понятието „очерк”. Художественият момент – отличителна черта на очерка – произтича от неговото своеобразие като „стоящ на границата между документалното и художественото творчество”, който „допуска художественост на изображението, създаване на образ, авторска трактовка на събитието. Това го сближава с разказа. Но като произведение на публицистиката той отразява действителни явления, факти и събития, описаните лица в него са реално съществуващи – съобщават се точните им имена, адресите, местоработата им, важни, ключови, съдбовни моменти от техните биографии (к. м. – Р. Н.)” [12]. В този смисъл очеркът като подвид на телевизионния публицистичен жанр се изгражда с помощта на публицистичното интервю в предаването „Отечествен фронт”, изградено върху въпроси, свързани с личното становище на интервюирания [13].
Категоризацията на предаването „Фронт” показва, че то „е фокусирано към определен човек – предимно обществено известни фигури, добре познати на зрителската аудитория, чийто житейски път ще бъде поднесен на зрителите с чуство за хумор и дори известна доза сарказъм. В отделни предавания е предвидено пряко телефонно включване на зрители, познаващи въпросната личност, които могат да разкажат интересна случка с участието на обекта на предаването. „Фронт” няма да акцентира върху обществената дейност на определен човек, а върху неговото истинско „аз”, скритата му, непознатата на аудиторията същност”.
Тази формулировка ни насочва към публицистичния характер на жанра и към това, че изброените черти придават и на тази рубрика особеностите на очерк. Най-важният белег на очерка е съдбата на конкретната личност, разкрита в развитието й, но също така и представянето на социално значима ситуация, в която е ангажирана личността: „Като жанр на телевизионната публицистика в очерка преобладават аналитичните елементи, психологически анализи, подчертават се най-типичните черти от разглежданото явление или от характера на показваната личност (к. м. – Р. Н.) [14].
Основен акцент и в двете обсъждани предавания е присъствието на публицистичното, аналитично интервю: „жанр, при който журналистът задава въпроси на интервюирания, отговаряйки на потребността на обществото да разбере същността на актуални обществени проблеми”, който „търси личната гледна точка, анализът и аргументацията на интервюирания” [15].
2.2. Форма
Формата на предаването представлява неговата композиция, съставна изграденост от различни телевизионни тематични елементи. Структурата на отделните части съдейства за формирането на идейната основа на формáта на аудиовизуалното произведение. Подреждането на тези части има конкретен смисъл и преследва непосредствена творческа задача, която се отразява в един друг структурен елемент – механизма на предаването (виж т. 3. 3). Съчетаването на различните компоненти се отразява във философски аспект на цялостната творческа концепция.
„Отечествен фронт” | „Фронт” |
Начална шапка | Начална шапка |
Начален анонс | Начален анонс |
Интервю (очерк), прекъсвано от анонс-обобщения | Интервю (очерк), прекъсвано от анонс-обобщения |
Финален анонс | Финален анонс |
Финална шапка (финални надписи, титри) | Финална шапка (финални надписи, титри) |
а) Начална шапка
Началото започва с образа на рунтав пес от крайните квартали, което ръмжи и като в комикс е изписан звукът, който произнася „Р, Р, Р, Р, Р”.
Началната шапка на „Отечествен фронт” съдържа и други илюстрации, които изглеждат да са извадени от комикс [16], като същите правят препратки и внушения към епохата на комунизма със съответните символи – червена петолъчка, сградата, наподобяваща [17] тази на бившия Партиен дом в гр. София – паметник на „социалистическия реализъм” [18], търговски марки от това време с възприетите по съветски модел съкращения на изрази и формираните от тях абревиатури: „ХОРЕМАГ” (ХОтел-РЕсторант-МАГазин), „КОРЕКОМ” (съкращение от френското словосъчетание COmptoir de REpresentation COMmerciale (кантора за търговско представителство), „ДЕТМАГ” (ДЕТски-МАГазин), както и на наименованието на българската звукозаписна компания „БАЛКАНТОН”.
Показва се обозначителна табела Ж21 (в зелен цвят [19]) на международен път (автомагистрала) Е80, който свързва от изток на запад Иран с Португалия и от който път на територията на България са част АМ „Марица” и АМ „Тракия”. Камерата се измества към образа на проституираща жена с мрежести чорапи, облегнала се на стената на ъглова тухлена сграда в очакване на клиент.
Облачността е купеста, чува се гръмотевица. Вали дъжд. Показва се табела (в светлосин цвят), пътен знак Ж9 „Място за завиване в обратна посока” [20], като белият цвят на посоката се променя в червен. Присъства отлитащ хеликоптер, който над сградите отнася в неизвестна посока релефна червена петолъчка. Движението от последователни образи приключва в стая, през щорите на чиито прозорец човек с очила [21] (на чиито стъкла се отразява в червено надписът „Отечествен фронт”) поглежда към тъмния град и сградите. Прозорците на сградите светят в червено. Един от червените прозорци се уголемява и в него се изписва с черни букви „Отечествен фронт с Мартин Карбовски“. Надписът е с характерен шрифт, копиращ шрифта на едноименното печатно издание от миналото. Над него се появява бял релефен и очертаващ контур на сгради от градска среда.
В началната шапка на предаването „Отечествен фронт” преимуществено са използвани три основни цвята – бял, черен и червен. Присъстват и нюанси на сиво. Музикалното фоново оформление на началната шапка на „Отечествен фронт” е с динамично, отривисто звучене, подчертано от фанфари и барабани. Чува се вой на сирена. Цялото внушение е за строгост и едновременно с това тревожност. Фоновата музика усилва монтажния ритъм, придава му настъпателност.
Шапката на предаването „Фронт” стартира с близък план на образа на червена мечка [22], която ръмжи „Р, Р, Р, Р, Р” и в следващия план се оказва водена на верига от гъдулар. Началната шапка на „Фронт” съдържа образи от епохата на социализма – сградата на бившия Партиен дом в столицата, червени петолъчки, паметник на Ленин, автомобил с популярната марка „Москвич” [23], образите на Карл Маркс, Фридрих Енгелс, Владимир Илич Ленин, Йосиф Висарионович Сталин, заводи с пушещи комини – символ на изградената през тази епоха тежка индустрия в България, стар модел трактор – емблема на колективизацията на земеделската земя и развитието на трудово-кооперативните земеделски стопанства (ТКЗС), първата редица на манифестиращи трудещи се под червените партийни знамена.
Черни затворени мъжки чадъри се пръсват като заря над сградата на бившия Партиен дом, като друг черен мъжки чадър разпръсква в небето червени звезди. Чадърът съдържа пневматичен механизъм за изстрелване на малки сферични проектили („сачми“). За постигане на поразяващо действие сачмите съдържат отрова, която се отделя при попадане в човешкото тяло. Образът поражда асоциации с епохата, през която България се свързва с убийството на Георги Марков от българските служби за сигурност в сътрудничество със съветския Комитет за държавна сигурност (КГБ) с помощта на черен чадър, предполагаемо оръжие за специални операции. Облачността е купеста и вали дъжд. Присъства скелетът на недовършена кофражна конструкция на няколкоблокова многоетажна сграда.
Предаването разчита на преки препратки към образи от комунистическото минало – съветските и комунистически лидери и основоположниците на комунистическата идеология, индустриални предприятия в България от времето на социализма чрез промишления пейзаж, символи от бита по времето на тоталитаризма – марката автомобил „Москвич”. Накрая прелита стар модел самолет, който разпръсква екземпляри от вестник с наименованието „Фронт” в червен шрифт.
В началната шапка на „Фронт” образите също са в стила на комикса, формите също като в „Отечествен фронт” са остри, графични. За тяхното изобразяване също са използвани преимуществено три цвята – бял, черен и червен. Присъстват и нюанси на сиво.
Музикалното фоново оформление на началната шапка на „Фронт” е в отсечен ритъм с участието на барабани. В звуковото оформление участва хор, чието изпълнение придава допълнителен драматизъм. Звуковата система е изградена от фонова музика, която ускорява монтажния ритъм, придава му стремителност.
б) Начален анонс
Предаването „Отечествен фронт” се открива с обобщаващ видеоклип за личността, която ще бъде обсъждана, последван от кратко обявление на водещия, с което той представя „героя”, чиято съдба, биография, случка ще се обсъжда в предаването. Предаването запознава аудиторията с живота на известни (в малка част от случаите) или непознати лица (в болшинството от изданията на предаването).
Водещият Мартин Карбовски стои прав в средата на стая. Намира се в тясно помещение със скромна мебелировка. Светлината е приглушена. Прозорецът е с щори, сянката на които щори, се отразява на отсрещната и на съседната стена. Декорът включва и малка мивка, поставена на стената зад водещия. От страната на камерата има по всяка вероятност телевизор, върху който е поставена стайна антена и екземпляр на Библията. До прозореца има маса със стол. На масата е поставена настолна лампа, която създава впечатлението, че осветява помещението. Картината е в черно-бяла цветова гама. Срещу масата има кръгла мека мебел със завивка в ярко червен цвят – единственият цветен акцент в картината. В долния десен ъгъл на екрана през цялото време стои символът на предаването – червен квадрат, който символизира прозорец (един от прозорците на висока сграда от началната шапка).
Предаването „Фронт” започва с кратко съобщение, резюмирано във видеоклип, относно личността, която ще участва в изданието, последвано от промотиране от водещия на събеседника – роднина на известна личност или обикновен гражданин.
Водещият Мартин Карбовски стои прав през цялото време на анонса в центъра на стаята. Обстановката представя тясно помещение, чиито стени в първите издания са облицовани с дървени дъски.
В останалите издания на предаването стените не са облицовани с дъски. Две от стените са с тухлички и не са измазани. Другата стена – вдясно от камерата е измазана. Срещу камерата има трикрилен двукамерен прозорец, между чиито прозорци са поставени буркани. Вляво от камерата (вдясно на водещия) има прозорец със заковани дъски, чието отражение на отсрещната стена създава впечатлението за щори. Под прозореца е поставен олющен радиатор. Светлината е приглушена. Зад водещия и под трикрилния прозорец има маса. На стената между трикрилния и закования прозорец има поставен вентилатор, движението на чиято перка се отразява на отсрещната стена. Вентилаторът е в червен цвят. В такъв цвят е и червеният тапициран фотьойл, който се намира срещу закования прозорец и под стенна закачалка за дрехи. Пред водещия има статив с камера. През цялото време на екрана в долния десен ъгъл стои червена петолъчка (както и в „Отечествен фронт” един от символните образи на началната шапка).
в) Очерк (интервю), прекъсван от анонс-обобщение
Очеркът заема централно място в съдържанието на „Отечествен фронт”. Интервютата в предаването се провеждат с избраната личност. Тя може да включва разказ за публична и известна личност (Тодор Живков). Интервюираният преимуществено е обикновен, непознат на аудиторията човек, чиято съдба предаването прави публично достояние за първи път – Георги/Гергана (хермафродит), Чирпанския (затворник) и др. Често по време на интервюто преди да зададе въпрос водещият Мартин Карбовски повтаря последните думи на интервюирания. Това е специфичен прийом на творческата концепция.
По време на интервюто в горната и долната част на екрана на черен фон с бял шриф се изписват надписи, които представляват резюме на обсъжданата подтема (горе) и името на интервюирания (долу).
Очеркът заема централно място в съдържанието на предаването „Фронт”. Историите са за известни личности (Бойко Борисов), разказани от техни близки или роднини, или принадлежат на непознати на публиката лица, разказани в лично качество (художникът и бивш затворник Атин, бай Харалан). Често по време на интервюто преди да зададе въпрос водещият Мартин Карбовски повтаря последните думи на интервюирания. Този подход показва сходство с предаването „Отечествен фронт”.
По време на интервюто със сестрата на Бойко Борисов в долната част на екрана на черен фон с бял шриф и на червен фон с бял шрифт се изписват надписи, които представляват резюме на обсъжданата подтема и името на интервюирания.
По време на интервюто в другите две издания на пубриката в горната и долната част на екрана се изписват надписи. В горната лява част на екрана на червен фон с бял шрифт се посочва името на интервюирания, а на черен фон с бял шрифт долу надписите представляват резюме на обсъжданата подтема.
г) Финален анонс
Предаването „Отечествен фронт” завършва с финални думи на телевизионния водещ – обобщение на показаното, споделеното в интервюто. Мартин Карбовски дава оценка (положителна или отрицателна), изразява своето лично мнение за видяното и чутото.
Предаването „Фронт” завършва с финални думи на водещия, които представляват неговите изводи, заключението му относно казаното от участника в интервюто. Тези финални думи представляват критика към обществото или подкрепа за човека, чиято история е разказана в предаването.
д) Финална шапка
Финалната шапка на предаването „Отечествен фронт” представлява изписването на творческия екип и реализаторския екип, допринесли за създаването на предаването, както и на спонсори на предаването на фона на тематично подбрана песен/музика. Във финалните надписи (титри) Мартин Карбовски е отбелязан като водещ и отделно като автор.
Финалната шапка на предаването „Фронт” представлява изписването на творческия екип и реализаторския екип, допринесли за създаването на предаването, както и на спонсори на предаването на фона на тематично подбрана песен/музика. И тук, както и в „Отечествен фронт” във финалните надписи (титри) Мартин Карбовски е представен като автор и водещ.
Графичното решение на финала е идентично и в двете предавания. За графичното оформление на финалните надписи са използвани преимуществено едни и същи цветове – черен, бял, червен. И в двете предавания в лявата част на екрана се намира логото на предаването, а в дясната част се разполагат на черен фон надписите.
2.3. Прилики
Прилики съществуват в заглавията на двете предавания.
Коментираните теми, дискутираните въпроси, представяните проблеми са идентични и са представени по еднакъв начин пред аудиторията, която съдържателна близост се допълва от приликата в наименованието на двете предавания. Аудиторията чува една и съща дума – „фронт”, независимо дали в единия случай е в словосъчетание с думата „отечествен”, а в другия е употребена самостоятелно.
Графичното оформление на шапката и на двете предавания е решена преимуществено в черно-бяло-сивата гама, като допълнителен цвят – акцент това е червеният – характерен за епохата на отминалия комунизъм – червените символи на комунистическата партия (петолъчката, партийните знамена и др.), които се свързват с пролятата кръв на героите, борили се срещу капитализма за установяването на един справедлив строй – комунистическият/социалистическият. Идеята за използването на черно-бяло-сивата илюстрация се свързва с историческото минало [24], доминирано от комунизма/социализма, както и с други сериозни теми от актуалната действителност. Ефектът на черно-бяло-сивата цветова комбинация е стремежът тя да фокусира вниманието на зрителя върху важните въпроси на деня и съвремието. Акцентите в картините имат или придобиват червен цвят.
Във връзка с формата си предаването „Фронт” има сходни белези с предаването „Отечествен фронт” относно:
- Началната шапка:
Графичното оформление и цветовото решение.
Комиксовият характер на образите и тяхното вплитане със символите на комунизма – червени петолъчки, сградата на бившия Партиен дом в София са сходни.
И двете предавания започват с образите на животни, които ръмжат, като илюстрациите доказват това.
На битово ниво и в двете рубрики се използват символите на една и съща епоха – „Отечествен фронт” разчита на спомена за стоките, които могат да бъдат закупени в определени магазини (затова се акцентира върху търговските марки – ДЕТМАГ, КОРЕКОМ и др.), а „Фронт” свързва това време с лекия автомобил „Москвич” и вестник с архитектура от миналото.
Времето е лошо, вали дъжд. И в двете въвеждащи части на предаванията се поражда усещането за случващо се обезпокоително, страшно, зловещо събитие, което предизвиква напрежение. И в двата случая зрителят е поставен в ситуацията на неспокойно очакване.
Музикалното оформление на началните шапки и на двете рубрики показва значително сходство като въздействие и поражда усещането за строгост и напрегнатост. Това чувство се подсилва от включените в двете предавания барабани.
- Композиционно и двете предавания съдържат едни и същи елементи – начален анонс, очерк, изграден въз основа на проведеното интервю, прекъсван от анонс-обобщение, финален анонс. Те са структурирани по еднакъв начин като последователност и творчески замисъл.
- Водещият представя по идентичен начин „героите” в началните анонси и в двете предавания. Обстановката и декорите създават еднаква представа за сумрачни помещения. Пространствената позиция на водещия има за цел да засили доверието у аудиторията. Насочващите внушения, използваната езикова стилистика, начинът на общуване с интервюираните демонстрира еднаквост в творческия замисъл на „Отечествен фронт” и „Фронт”. Тази еднаквост представя на аудиторията напълно сходна жанрова и смислова телевизионна форма, без значение дали предаването се излъчва по телевизионна програма „NOVA” или по телевизионна програма «TV7». Интервюираните участници в двете предавания са популярни личности или в по-голямата част от случаите са обикновени хора, несретници – все един и същ тип персонажи.
- Поведението, използваните езикови средства са подобни, начинът на поднасяне на обобщенията, изводите, маниерът на изразяване на мнението на Мартин Карбовски и в двете рубрики манифестират идентичен творчески похват, който не се дължи на факта, че водещият е едно и също лице. Този еднотипов модел е резултат от тъждествеността на творческите концепции, които реализират екипите на двете предавания. Тъй като водещият е в качеството на артист-изпълнител, то той е длъжен при интерпретациите да изпълнява вижданията на режисьора. В случая различни режисьори – на „Отечествен фронт” (Николай Русакиев), а на „Фронт” (Стефка Райкова и Васил Лесов) е невъзможно по еднакъв начин да подходят към реализацията на различни аудиовизуални произведения, ако няма общ фундаментален стимул, тъй като всеки режисьор има свой специфичен, индивидуален авторски стил. Аналогичният характер на реализацията на двете предавания доказва тезата, че еднаквата творческа концепция е изворът на описаното сходство, а не присъствието на един и същ водещ.
- За графичното оформление на финалните надписи са използвани преимуществено едни и същи цветове – черен, бял, червен. И в двете предавания в лявата част на екрана се намира логото на предаването, а в дясната част се разполагат на черен фон надписите.
3. Наличието на съвкупност или съставни елементи: творческата концепция, формат/форма, механизъм, графика, финални надписи или други компоненти от предаването „Отечествен фронт” в предаването „Фронт”
3.1. Творческа концепция
Творческата концепция означава замисъл, предварителна представа за това какво трябва да съдържа и как трябва да изглежда едно аудиовизуално произведение, каквото представлява телевизионното предаване. Тази съвкупност от идеи обхваща жанрът на предаването с неговите съдържателни особености, формата, графиката и други елемент.
Съдържанието е основен компонент за всяко предаване. Затова творческата концепция отдава специално внимание на този въпрос, особено, когато се подхожда към аналитичните жанрове, към които принадлежи публицистичното предаване «Отечествен фронт».
Замисълът му е да бъде провокативно, предизвикателно в търсенето на важните не за елита, а за «дъното» на българското общество проблеми. За откриването на забравените или никому неизвестните персонажи, които стоят социално извън контекста на високопарните речи или лъскавите костюми на надменния и равнодушен хайлайф. Откриването на богатството от «образи», притиснати от ежедневната битка за физическото, психическото и морално оцеляване, е достижение на телевизионния жанр очерк, който се позовава на постиженията на публицистичното интервю, но е и един успешно реализиран творчески замисъл. Темите на «Фронт» носят в себе си същия силен драматичен заряд, като тези, които представя «Отечествен фронт». В тази връзка предаването «Фронт» притежава тъждествена съдържателна тематична линия с «Отечествен фронт».
Как ще бъде възприемано от аудиторията едно предаване е съществен елемент от творческата концепция. Предаването «Фронт» изземва напълно този елемент на художествения замисъл на «Отечествен фронт» и го позиционира без промяна в своята композиционна структура. Ясно и категорично в «Отечествен фронт» са заявени видът на компонентите, които използва предаването като смислова структура. Тази структура е шапка, начален анонс, интервю, прекъсвано от анонси-обобщения, финален анонс, финални надписи (титри).
Темпът и ритъмът на «Отечествен фронт» показват, че то започва шумно, за да привлече вниманието на публиката. По този начин е изградена началната шапка на рубриката. Концепцията предвижда този внезапен и бърз старт да бъде последван от намесата на водещия, който в анонсите и в интервютата използва съответните изразни средства, за да усили или тушира образното внушение като логика и емоция. Съчетаването на образ, слово и звук по оригинален начин пресъздава динамичен разказ за обикновения човек. Същата първоначална художествена цел постига в своята аудиовизуална реализация има «Фронт».
Как ще изглежда едно телевизионно предаване и какво внушение ще постигне то като произведение на изкуството и социално послание е въпрос, който се отнася в немалка степен до графичното оформление. Както графичният дизайн на съответния брой на един вестник, така и графиката на предаването е особено ценна за успеха му сред зрителите.
Творческото решение на екипа на „Отечествен фронт” за нарочно „деформиране” на автентичната цветова гама на декора и обстановката на анонсите с водещия на предаването цели да представи основния порок на прехода на българското общество от тоталитаризъм към демокрация – подмяната на истината. Но, също така, носи и посланието, че чрез разказаната истина за „малкия” човек цялото общество ще изживее душевно пречистване, побеждавайки непоправимото Зло. Цветни са интервютата със събеседниците – още един контрапункт. Предаването „Фронт” просто копира тези идеи.
3.2. Формат/форма
Формата на предаването „Отечествен фронт” това е замисълът на неговата композиция, позиционирането на отделните части. „Отечествен фронт” е структуриран по описания вече в т. 2.2 специфичен модел, а „Фронт” пресъздава идентична организация.
Съществен белег на този вид рамкиране на съдържанието е разнообразяването на разказа с аналитичен, публицистичен коментар, който освобождава телевизионната форма от монотонността, дългата и оттегчителна продължителност на интервюто. „Фронт” не допълва нови елементи във формата на предаването, а повтаря напълно съществуващата такава в „Отечествен фронт”.
3.3. Механизъм
Механизъм означава система от елементи, които определят последователността на някаква дейност или вътрешно устройство. Механизмът произтича, той е непосредствено свързан с формата на предаването. Механизмът на предаването „Отечествен фронт” е строго определен в структурно отношение аспект. Той започва с описаната начална шапка, въвежда ни в темата с начален анонс, разказва историята чрез интервюто и анонсите обобщения и завършва темата с финален анонс, след което се излъчва финалната шапка. Творческата концепция за неговото подреждане е неизменна. Предаването „Фронт” не се отклонява от заложената структурна последователност на „Отечествен фронт”.
3.4. Графика
Сравнителният анализ между знаковата система на двете рубрики доказва произхода на „Фронт” от „Отечествен фронт”. Важността на обсъжданите теми и документалният характер на „Отечествен фронт” са подчертани и изградени върху черно-белия-сив цветови фон. Аналитичната природа на предаването е подсилена чрез черно-бяло-сивата гама, която провокира към концентрация, съсредоточаване на аудиторията върху дискутирания проблем. Цветната телевизия с целия й колорит е „разнообразена” от едно черно-бяло-сиво програмно „петно” – предаването „Отечествен фронт”.
Черното и бялото, както и сивото са ахроматични цветове – неутрални, безцветни. Те са студени цветове. Като контраст в графиката на рубриката се появява червеният цвят (хроматичен цвят), който е ярък, силен, притежаващ светлост и наситеност. Червеният, пурпурен цвят е топъл цвят.
Тази цветова комбинация между черно, бяло и червено в началната шапка, анонсите на водещия (декорите и мебелировката със съответните акценти) и финалните надписи, а по време на интервютата – в надписите на темите и имената на участниците – създава представата за противовес на идеите, за противопоставяне, за подсилване на дискусионния, аналитичния характер на съдържанието на предаването и по естествен и оригинален начин сътворява обща хармонична цялост на графичното оформление на „Отечествен фронт”, изцяло наследена във „Фронт”.
Използването на надписи по време на интервюто и в двете предавания, с които се обозначават темите и участниците в предаването, разкрива произходът на идеята за подобно акцентиране върху обсъжданите въпроси и участниците в предаването от „Отечествен фронт”, намерило пълно продължение в рубриката „Фронт”.
3.5. Финални надписи
Изчистеният вид на графичното оформление на финалните надписи и на двете предавания, както вече бе казано в т. 2.2 и т.2.3, свидетелства за сходство, генерирано във „Фронт” от „Отечествен фронт”. Доколкото финалните надписи са част от формата, от това какъв вид има предаването, вече бе отделен необходимият коментар за ролята му в творческата концепция.
Бележки:
[2] Българската история в дати 681 – 1948. Издателство 7М, с. 239 – 251.
[3] http://tmview.bpo.bg:8080/bpo_online/rd?cmd=TrademarksEditModal&key=103109&search=on&ord=0&dir=A.
[4] http://tmview.bpo.bg:8080/bpo_online/rd?cmd=TrademarksEditModal&key=21457&search=on&ord=0&dir=A.
[5] Български тълковен речник от А до Я. Издателство на БАН, 1993 г., с. 201.
[6] Младенов, Младен. Телевизионна журналистика. София, 1996 г., с. 172.
[7] Младенов, Младен. Телевизионна журналистика в термини. «Наука и изкуство», София, 1979 г., с. 76.
[8] Иванова, Поля. Телевизионни жанрове – теория, методи, модели. Университетско издателство «Св. Климент Охридски». София, 2008 г., с. 19.
[9] Николова, Райна. Медийно аудио- и аудиовизуално право. «Фенея». София, 2010 г., с. 187.
[10] Иванова, Поля. Телевизионни жанрове – теория, методи, модели. Университетско издателство «Св. Климент Охридски». София, 2008 г., с. 14.
[11] https://www.facebook.com/Frontova.Linia/info. Страницата във Facebook на предаването „Фронтова линия”, което се излъчва по програма ТВ7, е на адрес „Отечествен фронт”. Този източник посочва жанра на предаването – документалистика и началната дата на излъчване – 6.05.2006 г.
[12] Младенов, Младен. Телевизионна журналистика в термини. «Наука и изкуство», София, 1979 г., с. 152.
[13] В науката се открояват въпроси, свързани с експертната позиция по определен проблем или въпроси, свързани с разясняване на личното становище. Виж подробно за въпросите в публицистичното интервю в Иванова, Поля. Телевизионни жанрове – теория, методи, модели. Университетско издателство «Св. Климент Охридски». София, 2008 г., с. 79 – 80.
[14] Цит. съч., с. 153.
[15] Андреева, Лиляна. Телевизионни жанрове. София, 2005 г., с. 109.
[16] Комиксите оживяват вестникарските страници и ги правят привлекателни. Комиксът е сюжет или приключенски разказ, предаден с поредица от картинки и кратки текстове, поместени в списание, вестник, а понякога и в отделна книжка.
[17] Разположението и формата на сградата създават усещането за прилика със сградата на бившия Партиен дом в столицата, особено с прелитащия над нея хеликоптер, отнасящ петолъчката, която бе свалена след демократичните промени в България от пилона.
[18] Вестник „Строител”. http://vestnikstroitel.bg/stroitel/36361_dlgite-kolizii-za-bivshiya-partien-dom/.
[19] Пътен знак Ж21 означава Номер на пътя по международната класификация. Виж Приложение № 7 към чл. 2, ал. 2, т. 3, буква "б" и чл. 136 от Наредба № 18 oт 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци.
[20] Пътните знаци от Група "Ж" са пътни знаци за указване на направления, посоки, обекти и други. Използването им прави внушение за поемането по нов път и в нова посока на Запад, както и за смяна на социалния (политически, икономически, културен) модел на развитие на българското общество.
[21] Рамката на очилата се асоциира с образа на водещия Мартин Карбовски, който също носи очила.
[22] Образът прави връзка със Съветския съюз, изобразяван по време на Студената война като мечка.
[23] В превод от руски език думата «москвич» означава московчанин.
[24] По аналогия черно-белите кадри на кинопрегледите и телевизионното излъчване в началото, преди появата на цветната телевизия.