Документи и събития, свързани с електронното правителство
и неговото функциониране
Добринка БЪРЗАЧКА
дипломант в магистърска програма
Управление на връзките с обществеността
Нов български университет
Едно изследване на Broun University за е-правителствата по света, показва че за 1 година – 2001-2002, е направен значителен прогрес. Изследването обхваща 198 държави и са изследвани общо 1197 правителствени сайтове. Това е второ изследване за глобалното е-правителство, т.е. доставката на информация за публичния сектор и извършване на услуги чрез Интернет. Много правителствени звена използват дигиталната революция и са публикували голямо количество материали в Интернет (от публикации до база данни).
Изследователите твърдят, че докато е-правителството е още в своето детство е много подходящо да се изследват количествата на доставка на онлайн услугите, като се сравнят различията, съществуващи между нациите и се сравнят резултатите от 2001 и 2002 година.
Например 12% от правителствените уеб сайтове през 2002 г. предлагат услуги, които са напълно изпълними онлайн,докато през 2001 те са били 8%. Най-често предлаганите услуги онлайн са поръчване на публикации, правене на пътнически резервации, търсене и кандидатстване за работа, кандидатстване за паспорти, и обновяване разрешителни за автомобили.
77% от уеб сайтовете предоставят достъп до публикации, а 83% имат връзки към база данни (през 2001 % е бил 41).
Английският език е станал най-често използвания език на е-правителствата. 78% от сайтовете имат версия и на Английски. 43% от сайтовете са мултилингвистични.
Независимо от нивото на разпространение и развитието на е-правителството по света, всички изследвани държави са отбелязали по-висок проценти. Ето някои от изследваните категории:
Процентно съдържание на уеб сайтовете,
предлагащи публикации и база данни:
2001 2002
Информация за телефонен контакт 70% 77%
Адресна информация 67% 77%
Връзки към други сайтове 42% 82%
Публикации 71% 77%
База данни 41% 83%
Аудио клипове 4% 8%
Видео клипове 4% 15%
Процентно съдържание на правителствените сайтове,
предлагащи онлайн услуги по региони в света
2001 2002
Северна Америка 28% 41%
Тихоокеански острови 19% 14%
Азия 12% 26%
Среден Изток 10% 15%
Европа 9% 10%
Източна Европа - 2%
Централна Америка 4% 4%
Южна Америка 3% 7%
Русия/Централна Азия 2% 1%
Африка 2% 2%
Рейтинг на е-правителството по региони
2001 2002
Северна Америка 51.0% 60.4%
Западна Европа 34.1% 47.6%
Източна Европа - 43.5%
Азия 34.0% 48.7%
Среден Изток 31.1% 43.2%
Русия/Централна Азия 30.9% 37.2%
Южна Америка 30.7% 42.0%
Тихоокеански Острови 30.6% 39.5%
Централна Америка 27.7% 41.4%
Африка 23.5% 36.8%
Повечето държави предоставят повече информация онлайн, но за да може да се отбележи наистина прогрес централните правителства трябва да предприемат по-сериозна работа за усъвършенстването и развитието на е-правителството. Като оставим настрана публикациите и линковете към други източници на информация, само няколко държави предлагат онлайн услуги и описват политиката им за сигурност. Има многобройни етапи, които е необходимо да бъдат преминати, за да се подобри достъпа на информация и навигацията в сайтовете. Една от големите слабости на много национални сайтове е тяхната непоследователност в изграждане облика на сайта. Още повече, че правителствените агенции пазят своята автономност много внимателно, което пък ще отнеме известно време, за да може тези агенции да започнат да работят съвместно за улесняване на изпълнението на гражданските задължения.
Общите навигиращи системи помагат на гражданите да използват изобилието от информация онлайн много по-бързо и лесно. Същата логика се привежда и в наблюдението на определени характеристики, които да подтикват гражданите да изпращат свои коментари и така да осъществяват обратната връзка с правителствените агенции.
Гражданите носят различни перспективи и опит на е-правителството и агенциите печелят от предложенията, оплакванията на потребителите на услугите. Правителствата трябва да вземат под внимание пазарните изследвания, тези на общественото мнение и фокус групите, които ще им предоставят информация какво мислят гражданите за е-правителствените сайтове и какво би ги привлякло да ги използват.
Понастоящем работните процеси за изпълнение на услугите са проектирани така, че да са удобни за администрацията. С въвеждането на електронното правителство работните процеси ще се променят така, че предоставяните услуги да отговарят на нуждите и желанията на потребителите – граждани и фирми .
Електронното правителство е начинът за качествена промяна в процеса на модернизация на Държавната администрация с използване на развиващата се обща мрежова среда. Използването на Интернет като канал за връзка с електронното правителство ще нараства заедно с възможностите за ползване на автоматизирани услуги, което означава, че електронното правителство е катализатор за развитие на информационното общество и за развитието на гражданите и бизнеса като участници в световната икономика, базирана на знания . Едни от важните цели на е-правителството са:
• Повишаване на конкурентоспособността.
• Развитие на човешките ресурси.
• Подобряване на базисната инфраструктура.
• Балансирано и устойчиво регионално развитие.
Тези цели ще бъдат постигнати посредством:
• Предоставяне по електронен път на ефективни и лесно достъпни административни услуги на гражданите и бизнеса.
• Разширяване на технологичните възможности на гражданите и бизнеса за участие в държавното управление.
• Създаване на организационна, комуникационна и информационна среда за ефективно и прозрачно функциониране на държавната администрация в съответствие с практики на Европейския съюз.
В тази връзка Европейските държави провеждат конференции фокусирани върху развитието на електронните правителства в Европейския Съюз, в страните кандидатки и, разбира се в световен план.
Обединяването на отделните елементарни услуги в комплексни (свързани със ситуации от живота на гражданите или дейността на фирмите), които всъщност са важни за гражданите и бизнеса, изисква програмни механизми за управление и оптимално разпределение на ресурсите в рамките на комплексната услуга, а не в рамките на ведомството.
Изпълнението на комплексните услуги изисква среда за обмен на информацията между отделните администрации и средства за описание на между ведомствените работни процеси и проследяване на тяхното изпълнение. Възможността за използване на мрежи, включително Интернет, изисква използването на средства и механизми за установяване самоличността на потребителите и определяне на правата им на достъп. Разширяването на броя на услугите и потребителите изисква единна точка за вход към услугите и възможности за персонализация на интерфейса.
Автоматизацията на услугите налага използването на електронните регистри, а не на хартиени документи като източник на информация, и като следствие поемането на съответната отговорност от администрацията за достоверността на информацията в регистрите. Изграждането на хоризонтални връзки между информационните системи в държавната администрация и интегриране на тези системи на ниво приложения с помощта на интеграционна среда е също много важен фактор за разработката на е-правителството.
Тя (интегрираната среда) от своя страна осигурява възможности за предоставяне на комплексни услуги, за които е необходимо съвместното действие на няколко самостоятелни информационни системи. Необходимостта от портал за е-правителство, откъдето гражданите и фирмите ще получават максимален достъп до интересуващите ги услуги е много важен фактор за успеваемостта на е-правителствената стратегия.
Изграждането на портал на електронното правителство осигурява:
• Единна входна точка към предоставяните електронни административни и информационни услуги.
• Механизъм за търсене и навигация , основаващ се на събитията от живота
• Единен интерфейс с възможност за персонализация на достъпа до услугите, предоставяни по електронен път, без да се затруднява развитието на вече съществуващите информационни системи в държавната администрация.
• Всеки потребител да може да модифицира интерфейса в зависимост от своите нужди и предпочитания.
Порталът ще осигури нови възможности за качествено обслужване на гражданите в неравностойно положение (с увреждания).
Това налага обучение и развитие на човешките ресурси.
Изграждането, функционирането и развитието на електронното правителство изисква ръководителите в държавната администрация да разширят своите знания в следните направления:
• Управленски технологии.
• Информационни технологии.
• Най -добри практики.
• Управление на проекти.
• Архитектури на ИКТ решения в държавната администрация , както и държавните служители от всички нива да придобият задължителен минимум от умения за работа с компютър и Интернет. /това важи повече за Европа и България, отколкото за САЩ/.
РОЛЯТА НА Е-ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗА ЕВРОПЕЙСКА КОНКУРЕНТНО СПОСОБНОСТ е тема, която е особено актуална в процеса на Евроинтеграцията. Една от целите е обществените услуги да подкрепят развитието на конкурентното знание, базирано на икономиката. Това са няколко примера от различни европейски държави и въведени е-правителствени услуги в различни обществени сектори.
Конференция за електронно правителство, Брюксел, 2001 г.
“От политика към практика”. Конференцията има за цел да покаже как гражданите и фирмите могат да получат конкретни облаги (преимущества) от on-line обществени услуги. Участници и представители от целия свят бяха приветствани. Конференцията също така демонстрира къде стои в момента Европа в това бързо развиващо се поле, както и представя конкретна работна програма,След 2002 год. Европа план за действие.
Наградите на електронна Европа за нововъведения бяха представени в края на конференцията. Администрациите на всички нива в страните членки и кандидат членки бяха поканени да изпратят описание на успешни, работещи в момента интерактивни обществени услуги. Изложбата във връзка с конференцията се фокусира върху съществуващите услуги на електронното правителство, на централно, регионално и локално ниво на правителството.
Декларация на Министрите, Конференция за е-Правителство, Брюксел, Ноември 2001 г.
На тази среща министрите още веднъж потвърждават убеждението си за бързото е-правителствено развитие като интегрална част от Лисабонската стратегия за развитие, и заетост в ЕС съгласно е-Европа план за действие. Министрите приветстват взаимните усилия на държавите кандидат членки на ЕС и проекта за това Европа +, като изразяват желание за сътрудничество при модернизацията на техните администрации.
Позовават се на резолюция от европейските министри за обществените услуги (Страсбург 2000) и докладът на конференцията “е-правителството в услугите на граждани и фирми”.
Следва споразумение за даване на по-високи приоритети на е-правителствени издания в по-нататъшната разработка на Лисабонската стратегия.
Осигурително включване.
Гражданите и фирмите да бъдат в центъра на вниманието и това да се има пред вид при дизайна на он-лайн услугите, които да са лесно достъпни на всички потребители, како и по-голямо внимание да бъде отделено на специфичните нужди на гражданите в неравностойно положение, различията във възрастта на потребителите и езиковите групи.
Друго нещо, което получава споразумение от страна на министрите е, че услугите трябва да бъдат доставяни до граждани и фирми по няколко комуникационни канала: он-лайн (РС – телефон – линия или кабел-модем; GPRS или 3G мобилен безжичен достъп) и в традиционните пътища за личен контакт и помощ асистенции, където е необходимо. Гражданите трябва да имат избор при комуникационния канал, който използват.
Министрите отбелязват зависимостта от единичен доставчик на ICT и призовават към засилване на конкуренцията в това отношение. Споразумение за обмяна опит е направено и също така е отправен призив, по скоро изискване към Комисията за стимулиране развитието на алтернативни отворени източници, където подобна необходимост съществува. Вътрешната оперативност от инфрастуктурни мрежи ще бъде основно, а отворените стандарти и технологично неутрални регулации-жизненоважни.
Повишаване доверието и сигурността.
Сигурността и доверието са необходими предпоставки за успешно предлагане на обществени услуги на правителството. Споразумение за сътрудничество и единност за сигурността на европейските мрежи и гаранция за безопасен достъп до услугите на е-правителството, бе направено.
Изявено е желание Комисията да учреди група от експерти за да изследват националната електронна идентификация и автентичността на системите и инструментите, а така също и са проучат възможностите за мерки, които да повишат политическата съгласуваност От своя страна това изследване е желателно да бъде отразено на Конференцията на министрите през 2003.
Изключително голямо е желанието да се работи по посока разработване и развитие на е-правителството и е взето решение да се насърчи широкото използване на електронни подписи, където е необходимо, както в обществения, така и в частния сектор до 2003.
Изграждане върху най-добрата практика.
Изисквания за вътрешна реорганизация (виж конференцията в Комо по този въпрос). Взети са под внимание добрите практики, представени на конференцията и е постигнато споразумение за по-0нататъшно изследване на такива, както и тяхното разпространение на национално, регионално, Европейско и международно ниво, като е изявено желание за изследване на по-нататъшни методологически оценки.
Безпрецедентните възможности на ICT за по-лесен достъп до информацията в обществения сектор и тези за повторното и използване в Европа, са изключително съдействие за икономически растеж и трудова заетост на гражданите. Министрите се съгласяват да дадат приоритетно внимание на предложението от Европейската Комисия в тази област (Комуникации на Комисията за създаване на работна рамка на ЕС за ползване на информация от обществения сектор. СОМ 2001, октомври 2001 г.), както и но достъпа на информация от институциите на ЕС.
Необходимост на Националните администрации и институциите на ЕС да изградят обща представа коя от пан-европейските е-услуги е най-основна (на европейско ниво).
Отправена е покана към развитите и развиващи се държави за участие в обмяна на европейския опит за е-правителство.
Окуражаване участието.
ICT могат да бъдат мощен инструмент за добро управление. На тази база министрите приемат 5 ключови принципа:
Откритост, участие, отговорност, ефективност и кохерентност. Факт е, че прехода към е-правителство трябва да подобри всички горепосочени параметри и препоръка на конференцията е съобразно с това европейските институции да внедрят своите решения за е-правителство.
ICT системите могат да допринесат за по-голямо участие в демократичните дейности и да заздравят системите на парламентарна демокрация. Отбелязани са новите възможности и предизвикателства свързани с ICT и парламентарна демокрация в Европа и призната важността от увеличаване участието в местни, регионални, национални и европейски демократични процеси. Изявено е желание да се изследва как използването на ICT може да увеличи съзнанието, степента на участие в Европейските демократични процеси първо на национално ниво, а след това и на международно (визират се Европейските парламентарни избори през 2004). Също така ICT предлага развитие на е-обществото, а такива разработки трябва да бъдат подкрепени и ускорени.
Гледайки към бъдещето.
Трансформациите към е-правителство трябва да отидат отвъд първото поколение на доставка на информация базирана на Интернет, към цялостни интерактивни услуги. Комисията отново е приканена от министрите на конференцията да предприеме необходимите инвестиции за проучвания и технологични разработки.
Динамичното и демократично европейско общество със силна и продуктивна икономика изисква правителство, което да е ориентирано към услугите, да бъде надеждно и новаторско във всички нива на предлаганите от него услуги за граждани и фирми. Успешното внедряване на е-правителството може да подобри услугите, да заздрави обществата ни, да увеличи продуктивността и благосъстоянието на гражданите и да подсили демокрацията.
Декларация на Министрите, Конференция за е-Правителство, Комо, Италия, Юли 2003 г.
Министрите подчертават възможността от ефективно е-Правителство в Европа за постигане целите от Лисабонската Стратегия и тяхната убеденост в заздравяващото, усилващото сътрудничество със страните, кандидат членки на ЕС. Потвърждавайки прогресът, постигнат чрез доставката на он-лайн обществени услуги и предварителното колективно мислене по отношение на е-правителството, министрите се споразумяват да приложат е-правителствена програма, като дадат приоритети на конкретни индикации. Те – индикациите са на определени специфични действия, касаещи прогреса на е-Правителството.
Взимайки предвид темите на конференцията (”Ролята на е-правителството за Европейска конкурентноспособност, по-добър живот на гражданите и сътрудничеството м/у всички нива на управлението”), Министрите:
Признават ролята на е-Правителството в създаване на он-лайн приложения и услуги за потребителите, предпочитайки в същото време новаторски технологии за авоари на информационното общество. Е-правителството като двигател на модернизацията на Европейския публичен сектор и като ключ към нарастващата продуктивност и ефективност на публичната администрация освобождава ресурсите, и по този начин добавя по-голяма стойност на средствата на данъкоплатците. Също така се подчертава, че Европейската конкурентност може да бъде подсилена чрез редуциране на административното бреме на фирмите и разходите за администрациите.
Това е една и от основните цели на е-правителствените проекти.
Важността на е-правителството е и подобряване на ефективността и прозрачността в обществения сектор, което пък от воя страна ще доведе до нарастване атрактивността от инвестиции от частния сектор.
Е-Правителството също се припознава и като средство за повишаване качеството на живот на европейския гражданин чрез включване на обществените услуги за всичко и на всички административни нива.
ICT се използва широко с цел подобряване и развитие на нови форми за участие на гражданите при определяне политиката и участието им във вземането на решения.
Приветствани са съществуващи практики в европейските страни основани на сътрудничество между различни административни нива. Припозната е също и нуждата от тясно сътрудничество между Европейската комисия и европейските страни за идентификация и внедряване на пан-европейски он-лайн услуги.
Обръщане на целите в действия.
Министрите изразяват своята убеденост, че разработването на защитено и надеждно е-правителство на територията на ЕС, уважаващо автономността на всяка държава, изисква споделена, потребителски фокусирана визия на нововъведения в публичния сектор. Фокусират се следните приоритети:
• Пан-европейски е-правителствени услуги.
• Разработване на ICT услугите от правителствата или частния сектор от името на правителството, с цел потвърждаване 4-те свободи на единичния пазар, давайки възможност на гражданите и фирмите на една държава, членка на ЕС да работи, установи и търгува в друга държава членка. Много европейски райони с политически различия и директно участващи граждани и фирми биха спечелили от подхода на е-правителството и пан-европейски он-лайн услуги.
Настоящите пилотни практики в сферата на търсенето на работа и възможностите за обучение, ще бъдат взети като примери за пан-европейски услуги и ще бъдат трансферирани като модели и в други области.
Министрите приканват Комисията за работа в тясно сътрудничество със Страните членки и кандидат членки за определянето на списък с пан-европейските услуги, които могат да бъдат разгърнати в следващите години, и по-специално във възможният приемник на програмата ИДА. Също така е необходимо да бъде идентифицирано необходимото изследване за развитие на паневропейски услуги.
Подобрена доставка на услугите.
Потвърждава се важността за предприемане на всички възможни предстоящи действия открито, обхващайки обществено достъпни електронни услуги, без дискриминация и многобройни усилия. Това важи и за внедряване на “Инициатива за достъпност на мрежата във всички уеб сайтове на държавната администрация.
На конференцията се цитира и Плана за действие Е-Европа 2005, за да се припомни, че до края на 2004 основните обществени услуги трябва а бъдат интерактивни, а където е уместно да се разработи мултиплатформен достъп. Целта не е всички услуги задължително да са доставени по всички канали/платформи/ за достъп на интерактивна информация, а по-скоро да се идентифицира възможно най-подходящия канал на услугата, като се има пред вид, че ICT дава възможността за много добро обслужване на гишето.
Подчертава се необходимостта на от изследване на мултиплатформеният достъп. На конференцията се отправя призив за размяна на най-добрите практики на е-правителство от европейския и световен опит.
Доверие, сигурност, конфиденциалност.
Европейските е-правителствени услуги трябва да разчитат на защитена среда, за да спечелят и увеличат доверието на гражданите и фирмите. Предимствата от една пан-европейска инициатива за е-правителство могат да бъдат оправдани, ако има сигурността у потребителите, че конфиденциалността на информацията заедно с комуникационните технологии, които се ползват са надеждни фактори.
Ако е необходимо могат да се представят общи стандарти за защитеността и сигурността на базата данни в ЕС, и съответно за се разпространи на всички административни нива.
През Последните години се отбелязва изключителен напредък в развитието на електронните идентификационни и автентични системи. Но все още в много държави разпространението на подобни системи е в сравнително ранен етап. При разпространение на он-лайн услуги, особено касаещи публичния сектор, винаги трябва да се взима пред вид конфиденциалността на разпространяваната информация и трябва да се вземе под внимание правилата за използване и запазване на личната информация. Тези правила могат да се намерят в главата за фундаменталните права от законодателството на ЕС.
Вътрешна оперативност на системите на публичната администрация.
Сътрудничеството, изискано за разработка на пан-европейски услуги от една страна зависи от вътрешната оперативност на информационните и комуникационни системи, използвани на всички правителствени нива на територията на ЕС, и от друга такива на държави от Европейската икономическа зона.
Министрите приветстват работният документ за вътрешна оперативност в подкрепа на е – правителството, който е внесен и представен от Комисията като входящ за конференцията и отново изразяват желанието си да държавите им да работят в тясно сътрудничество с комисията. И тук изниква необходимостта от изследване на европейско ниво, което да определи и съответно се вземе решение за действия, позволяващи ползването на документалните ресурси и процедури. Така ще се даде още един тласък в развитието на пан-европейските он-лайн услуги. Министрите окуражиха администрациите си за преопределяне на системите и процесите си, за да се постигне по-добра координация на действията от различните нива на правителствата си, като се използват отворени стандарти. Поощрен е варианта за използване на общ отворен софтуер от администрациите и размяна на опит между различните страни и комисията.
Изпълнението на е-Европейският План за Действие 2005 е тясно свързан с успеха на стратегията за е-правителство.
ЕС предлага и разработва различни програми свързани с дейността и политиката на е-правителството. Такива са MODINIS, IDA, FP6 (IST), TEN, eCONTENT. Всяка една от тях се управлява от една или няколко комисии.
Министрите приветстват подхода “1 спиране” за европейски програми за е-правителство и приканват Комисията да вземе това пред вид при предстоящи комуникации за механизмите на е-правителството и да предостави техническо ръководство за работа на тези програми, цел увеличаване цялостния им ефект.
Внедряване на е-правителството.
Имайки пред вид, че изпълнението на е-правителството зависи от възможността да се адаптират модели, осигуряващи координация м/у различни правителствени нива, министрите стигат до извода, че е необходимо и важно да се обменят различни стратегически и оперативни практики между техните държави, и в частност посредством мрежата на европейската публична администрация.
Организационни промени.
Внедряването на е-правителството изисква реорганизации в административните структури, включвайки процеси като редизайн, обучение на персонала, законови промени и нови мениджърски модели. Подходът на е-правителството е да постави в центъра на вниманието гражданите и фирмите вместо административните формалности, промотирайки дигиталната култура.
Мрежата на европейската публична администрация ще предложи организационни препоръки и ще даде възможност да се разменят най-добрите практики, касаещи тази тема.
Централно-локално сътрудничество и съдействие.
Сътрудничеството м/у различни нива на правителството ще подпомогне разработването на унифицирани обществени/административни услуги, което от своя страна ще доведе до намаляване разходите и дублиране на инвестициите.
Обществено-частно сътрудничество.
Възможност от създаване на нови партньорства м/у частния и обществения сектор за облекчаване на обмена на практики от постиженията на двата сектора.
Публичния сектор е голям ресурс на информация, която може да бъде от чудесна полза на частния.
Обмен на добри практики за е-правителство – рамков проект.
Дописка към е-Европа 2002.
Обмен на добри практики означава: придобиване на опит от добри практики и/или трансфер на решения за добри практики и/или части от тях
Основните предимства включват:
• укорен трансфер на практики и използване на решения за е-правителство, които вече са доказали ефективността си;
• споделена среда на обучение за познанието.
Тези предимства и облаги от споделени добри практики ще помогнат за редуциране на разходите и увеличаване качеството при внедряването на е-правителство за една по-открита и продуктивна публична администрация.
Инициативата за европейски награди за е-правителство по време на Конференцията на Министрите за е-правителство в Комо 2003 е едно много добро и стимулиращо упражнение с огромен потенциал. Ключови фактори в процеса на обмен на добрите практики са продължителност и подход към разбиране.
Цели:
• установяване на проект, който да улесни обмена на добри практики, техния трансфер, където е необходимо, и придобиване на знания от опита на локално, регионално, национално, Европейско и международно ниво, за да благоприятства за практическото внедряване на е-правителството.
Обменът на добри практики е необходим също и при реформиране организацията на работа в администрациите, тъй като е важно всички членове и потребители да са подготвени и квалифицирани по отношение на технологичните решения за е-правителство.
Проект за обмен на добра практика:
• описание на шаблон – може да помогне за описание на една добра практика на е-правителство, като се използва метода на съпоставката
• набор от критерии за оценка на добра практика и съответно оценка на такава практика. Тези критерии ще бъдат достатъчно гъвкави и прилагани, както при самооценка, така и при по-нататъшни евентуални анализи от независими експерти. Те (критериите) съдържат качество, облага и трансферност (преносимост). Проектите, които се оценяват трябва да преминат и през качествен контрол
• трансферна поддръжка на добри практики – Ключов елемент на съответния проект е създаването и представянето на такава поддръжка. Тя може да съдържа анализи и фактори, които възпрепятстват обмена на подобни практики в законов, организационен или базиран на знанието аспект. Друго нещо са доклади и събития за добри практики, а също така и присъствие на експерти, дейности за сътрудничества, установяване на партньорства (побратимяването на градове или региони).
Етикети за добра политика. Те могат да бъдат давани например при селекция за е-Европа наградите на Конференцията на Министрите през 2001 и 2003, партньорски практики (създаване на мрежи или случаи на побратимяване), събития, които представят добрите практики и обмен на инициативи, специални ”работилници” по време на конференциите, “интелигентна база данни” от проекти, анализи и друга документация, която е достъпна на сайта на съответния проект, имащ добра навигация из сайта и линкове към други практики, които по този начин стават леснодостъпни.
Стратегията на проекта е да генерира множествен ефект, където задълженията от съществуващите инициативи да действат като удължаващи дори времето на проекта.
“Изисквания за участие в конкурс за е-Правителство”.
Формулярът за участие се състои от 2 части:
• за административна и основна информация. Тази част няма да бъде оценявана, но трябва да бъде завършена, ако искате вашето представяне да бъде приемливо;
• основна част на представянето и ще бъде използвана с цел оценяване.
Съдържа 7 секции, от които от 3 до 6 са най-важните и съответно за тях могат да бъдат дадени най-много точки.
Оценяването на част (в) се извършва чрез използването на 7 критерия за оценка:
Специфични цели, които да сътрудничат с Европейската политика – например 4-те свободи (свободно движение на стоки, капитали, хора, услуги). Единен пазар, единна валута, разширяване, информационно общество за всички, доставяне на директни и преки облаги на гражданите и/или на фирмите в Европа (включване, нововъведения, растеж и работа и т.н.).
Ресурси – какви ресурси са използвани в представянето – финансови и човешки ресурси и умения. ICT, знание, оборудване, сгради и други технологии.
Изискване: използването на ICT представяне демонстрира успешна, новаторска и парична стойност на ICT:
• открити стандарти;
• многобройни платформи с достъп до гражданите;
• отворени средства за достъп;
• вътрешна оперативност в рамките на разглежданите правителствени агенции;
• успешно използване на обществената инфраструктура;
• баланс м/у поръчаните и стандартизираните решения;
• технологии и системи, осъществяващи сигурността на данните, доверие, конфиденциалност.
Нововъведения (подходи) – да се покаже, че е направено нещо ново и различно, най-малкото преминаване отвъд стандартната ситуация.Достигане до нови пътища за успешно внедряване на е- Правителство.
Управление на внедряване на е-Правителство трябва да съдържа ефективна, и оригинална:
• координация м/у инициативи и проекти;
• координация м/у агенции и вземане на решения от различни нива на правителството;
• координация м/у правителството и частния сектор и/или партньорите от необлагаемия сектор;
• премахване на бариерите към паневропейски е-услуги като език,институционални и знакови различия, различия в политиката, приоритетите, възгледите;
• управление на промяната /е-Правителство често включва промени за хората и организациите (как това е организирано?). Също така да се спомене дали е имало нужда да се справят с кризи или ситуации, възникнали в процеса на внедряване и какви са били резултатите от това;
• управление на ICT;
• управление на ресурсите;
• управление на нацията;
• управление на човешките ресурси;
• управление на риска.
Реални и практически резултати и въздействия.
Представянето трябва да има конкретен практически опит. Трябва да е имало вече благотворно въздействие в/у значителен брой потребители и/или правителствени агенции и подобни резултати да бъдат постигнати и другаде.
Доказателство за определено въздействие може да бъде дадено от документирани резултати, които показват например:
където фокусът е в/у потребителите:
• а) документирани икономически резултати – спестяване на парите на потребителите предполага и по-евтини услуги, където трябва да се плаща такса, спестяване на време и пътуване, по-бързи услуги като плащане на данъци, лицензи и др.;
• б) създаването на подобрения в количествен и качествен резултат в живота на гражданите.
където фокусът е в/у правителствените агенции:
• а) възвращаемост на инвестициите, спестяване на разходи и т.н.;
• б) брой услуги предлагани онлайн, обучение на персоналa, спестено време, персоналът да бъде на разположение за други дейности и т.н., подобряване на условията на работа, удовлетвореност на персонала и т.н.
Функционалност.
Ако потребителите са на фокус, то те са доволни от подновените обществени услуги, които подкрепят улесняването на живота им.
Ако агенциите са на фокус, то те постигат невероятен напредък в изпълнението на функционалните изисквания.
Целта е да се изрази какво е научено в този процес, както и изразяване на положителни и отрицателни доводи.
Видимост.
Представянето има ясна индентификация, разпознава се поне от региона или страната на локализация от потребителите и/или от правителствените агенции, като оказва благополучно съществуване на правителството, обществото или икономиката.
Ценни точки и възможност за трансфериране.
Прави се списък със съвети, дава се на другите в ел. Правителство – web адреси, литература, подобни изследвания или подобни доказателства.
Цели на е-Европа 2005 План за действие.
• интерактивни обществени услуги;
• до края на 2004 г. основните обществени услуги на страните членки на ЕС да бъдат интерактивни;
• обществена доставка на услуги – до края на 2005 г. страните членки трябва да представят голяма част от доставката на обществени услуги в електронен вид за разпространение в електронен вид, като намалят разходите и увеличат ефективността на доставката на услуги. За тази цел Европейският Съвет и Европейският Парламент е необходимо да приемат възможно най-бързо законен пакет.
Обществени точки за Интернет Достъп – всички граждани трябва да имат безпрепятствен достъп до тези точки, като е желателно това да се осъществява чрез високочестотно свързване на регионално ниво. За реализацията на такъв достъп страните членки трябва да използват структурните фондове и да работят в сътрудничество с частния и/или доброволния сектор.
Високочестотно свързване – до 2005 страните членки трябва да имат такива във всички обществени администрации.
Вътрешна оперативност – до 2003 г. Комисията планува да подготви рамков проект за вътрешна оперативност за пан-Европейско е-правителство.
Култура и Туризъм – Комисията разработва Европейски Туристически Портал.
Осигурени комуникации между обществените услуги – до края на 2003 г. Комисията и страните членки ще изследват възможностите за развитие на осигурена комуникативна среда за обмен на конфиденциална правителствена информация.
Целта на този план за действие е да създаде благоприятна среда за частни инвестиции и създаването на нови длъжности, да увеличи продуктивността, да модернизира обществените услуги и да се даде възможност на всеки да стане част от глобалното информационно общество. Е-Европа 2005 цели да стимулира сигурността на услугите, приложението и съдържанието, базирани на широко достъпна инфраструктура.
Е-Europe е част от Лисабонската стратегия да направи ЕС най-конкурентната, базирана на знанието икономика с подобрена трудова заетост и социална взаимовръзка до 2010г. През 2002г. и Е-Европа с взаимните усилия на членовете са осъществени много промени и е увеличен броят на гражданите, ползващи Интернет. Е-Европа 2005 прекрои обикновената среда за комуникационни мрежи и услуги и за е-търговията, а също така отвори врати за мобилните и мултимедийни услуги за младото поколение.
Тази стратегия дава възможност на хората да участват в обществото и да помогнат за придобиване уменията, необходими за икономиката, базирана на знанието (knowledge driven economy). Тя въвежда компютрите и Интернет в училищата на територията на ЕС, въвежда правителствата в глобалната мрежа и фокусира вниманието си към осигуряване на потребителите на един по-сигурен онлайн свят.
Информационното общество има много неизползван потенциал за подобряване продуктивността и качеството на живот. Този потенциал се увеличава с развитието на високите технологии и мултиплатформеният достъп, т.е. осъществяването на достъп до Интернет чрез други средства, не само чрез ПК., като дигитална телевизия, мобилна телефония и др. Тези разработки откриват невероятни икономически и социални възможности. Новите услуги, приложения и съдържание ще създадат нови пазари осигуряват средствата за повишаване на производителността и растежа на заетостта посредством икономиката. Също така осигуряват на гражданите по-удобен достъп на комуникационните и информационни средства. Повечето услуги се осигуряват от пазара. Разработването на нови услуги се нуждае от забележителни инвестиции, като повечето идват от частния сектор. Необходимо е действие, което да стимулира услугите и инфраструктурата, за да създаде динамика като едната страна да се развива от растежа на другата. Е-Европа има за цел и да създаде благоприятни условия за частни инвестиции.
Стратегията на Лисабон не се отнася само до продуктивността и растежа, а така също и за трудовата заетост и общественото единство. Е-Европа 2005 поставя потребителите в центъра; това ще подобри участието, ще отвори нови възможности и ще съгласува умения. Важен момент за осъществяването на стратегията е мултиплатформа на услугите. Приема се, че не всеки би искал да има PC. Уверението, че обществените онлайн услуги са достъпни и чрез други средства като телевизия и мобилна телефония е решаващо за осигуряване на участието на всички граждани.
Този план за действие е предложение към държавите-членки да вземат някои дългосрочни задължения. Планът за действие се потвърди като ключов в Лисабонската стратегия. Ако е успешен, той ще има невероятно влияние върху увеличаването на продуктивността, трудовата заетост е сплотеността в Европа.