Мотиваторите: Мотивация и манипулация, убеждаване и вдъхновение
Цветелина Захариева
Всеки ден всеки един от нас е изправен пред различен избор. Ние измираме къде да работим, с кого да работим и как да се развиваме. Едно от местата, където прекарваме по- голямата част от времето си е работното място. За да се чувстваме добре там, ежедневно правим компромиси спрямо нашите колеги, спрямо нашите шефове и най- вече спрямо самите нас. Няма как да се развикаш на шефа, колкото и да ти се иска и няма как да му тръшнеш вратата и да си тръгнеш, защото колкото и да си ядосан и изнервен, на това място трябва да работиш и на следващият ден.
Има много начини, за да избегнем такива моменти. Има много скрити тактики, чрез които се предотвратяват скандали и чрез които се въздейства подсъзнателно на вътрешните публики. Това да успееш да овладееш служителите си и да ги „опитомиш” е умение, което не всеки притежава. Всеки, който има ръководни функции в дадена организация трябва да умее да мотивира и стимулира вътрешните публики, да умее да им въздейства и да ги привлича да работят и да се трудят в негова полза.
Един от най-добрите методи за мотивиране на персонала разбира се е тиймбилдинга. Сплотяването на хората в организацията също е част от общото благо и е важно за всеки един. От психологична гледна точка, когато един човек се чувства част от група, част от нещо общо, то тогава той е много по- спокоен и продуктивен в делата си.
Съвсем естествено е в процеса на мотивиране на служителите всеки управител да използва манипулацията, за да постигне нужния положителен резултат. Манипулацията е част от нашето ежедневие, макар и скрита, тя определено присъства в разговорите със служителите, в тиймбилдинга, в служебните пътувания. Да умееш да въздействаш никак не е лесно, а да успяваш да постигаш нужния резултат е трудно. Мотиваторите или иначе казано манипулаторите са добре обучени. Техните техники на манипулация обработват съзнанието на човека и той се движи в идеалната за мотиватора посока. Едно от най- големите предимства при опитите за мотивиране на вътрешните публики е сближаването с тях. Колкото по- приятелски и по-топли са взаимоотношенията с персонала, толкова по- работоспособен и отдаден става той.
Ако управителя не комуникира, държи се изолирано и не предразполага своите подчинени към приятелски взаимоотношения, то той рискува работата, която те извършват да не е много добра и те да не са ползотворни в дейността си. Важна част в сближаването е, мотиваторите да споделят понякога неща, които са в техен минус. Чрез тази техника, те предизвикват съчувствие и съдействие у служителите, те искат да дадат всичко от себе си, да помогнат на човека, който до толкова голяма степен им се доверява, гласувам им огромно доверие и те не трябва да го предават.
Да не забравяме една от най-разпространените техники при манипулирането или иначе казано при мотивирането на вътрешните публики, това е стимулиране чрез подкуп или някаква материална придобивка. Чрез една такава премия служителите са достатъчно стимулирани да работят по- добре и да дадат много повече, защото те знаят, че ще имат лична облага от добрата работа. Добрите ръководители знаят как да накарат един служител сам и по доброволен начин да работи повече, дори извънредно, знаят как да го стимулират, а бонуса в края на свършената работа определено е най- добрия начин.
Друг много важен начин при стимулирането е да се постигне хармония между служителите, хармонията и синхрона са два много важни и неделими елемента от манипулирането. Няма как да твърдим обратното, постигайки хармонията в колектива и хармонията в отношенията ни със служителите, то тогава ние постигаме точната си цел. А тя е- те да са добри служители, отдадени на работата. Скритото въздействие е едно от най- силните оръжия на мотиваторите.
Манипулацията чрез забавление е също важна част от цялата схема. Колкото по-весело е коледното парти, толкова по- сплотено се чувства малкото общество, от което сме част и ние, като служители. Сплотеността води до добра продуктивност.
Интонацията на гласа ни при разговор с подчинени винаги трябва да е спокойна, неутрална, това ще ни помогне да убедим този човек в тезата си и в това, в което ние вярваме. Използването на приятелски или агресивен тон на говорене, може само да отблъсне или да наведе другия на мисълта, че искаме да му се подмазваме.
Предлагането на помощ на служителите, които се нуждаят от такава в много важен за тях момент, също е вид манипулация. Естествено, че утре тази човешка инициатива ще ни бъде върната многократно.
Важно е в една организация вътрешните публики да работят в синхрон и да насочат усилията си към общото благо и просперитет. Когато на всички са известни общите проблеми и грижи на компанията, тогава силите им са съсредоточени в една посока и успеха идва много по-бързо.
Да уважаваме персонала е едно от нещата и принципите, които несъмнено трябва да се спазват. Без уважение няма хармония, няма ред и няма постигане на резултати, а да не забравяме, че служителите са богатството на една компания и ако тя не умее да се грижи за тях и да ги стимулира по всякакъв начин, то рано или късно това ще доведе до нейния крах.
Нека да ги манипулираме, но правилно!