You need to upgrade your Flash Player
Ангажираните служители – сърцето на всеки успешен бизнес

Ангажираните служители – сърцето на всеки успешен бизнес

Галя Колева

 

Едно от най-големите предизвикателства е привличането и задържането на топ таланти. Проучванията показват, че компаниите, които наемат и задържат мотивирани, ангажирани и отзивчиви служители са по-успешни от тези, които не го правят.

Служителите, които се чувстват ангажирани са по-склонни да работят дори по-усърдно за доброто на компанията, защото те виждат непосредствено как техният принос се отразява на нейния успех.

Тези служители са по-продуктивни, постигат висококачествени резултати. Благодарение на техните по-ниски нива на текучество, дори пестят на Вашата компания времето и парите, които са необходими за наемането и обучаването на техните заместници.

„Не чакайте, за да мотивирате...”

Служители, които са заети и доволни в работата си имат голямо влияние върху растежа и успеха на компанията, за която работят. По същия начин, неангажираните служители могат да имат негативно влияние върху способността на организация да стане и остане лидер в индустрията. В действителност, експерти изчисляват, че разходите по неангажирани служители възлизат на билиони долари. И според наскоро проведено проучване на Галъп по-малко от 30% работещи твърдят, че са напълно ангажирани в работата си.

Защо ангажираните служители са толкова важни за успеха на една компания:

Хиляди българи емигрираха в годините на прехода, а тежката икономическа ситуация  доведе до рязък спад в раждаемостта, което ще се отрази през следващите няколко години на трудовия пазар. В резултат на това за много бизнеси и цели индустрии вече е трудно да привлекат нови таланти – и най-вече там, където се изискват специфични нива на умения. В следствие на свиващия се фонд работна ръка, предстоящият недостиг на служители в много отрасли е увеличил натиска върху бизнеса да предлага много повече от висока заплата и конкурентни ползи. Пакетите възнаграждение често са много сходни и служителите търсят други нефинансови облаги. Възможности за израстване, позитивна, предизвикателна работна среда и начини да виждат резултатите от всекидневния си принос към организацията са често цитирани причини за приемане на работа.

Развиването на таланти в компанията и подготвянето на служители за повишаване в лидерски позиции е идеален начин и подготовка за бъдещето. Често по-бързо и по-ефективно е да повишиш някого вътре в компанията, отколкото да търсиш талант извън своята организация – в случай, че е налице добър план за кариерно развитие. Просто си представете намаленото текучество на служители, което може да е резултат, когато служителите се вълнуват от работата си и изпитват чувство на отговорност.

Определянето на факта дали служителите са ангажирани е първата стъпка към изграждането на печеливша работна среда. Обикновено служители, които работят със страст и чувстват силна връзка с компанията са тези, които водят до иновации, по-инициативни са, работят по-качествено и движат организацията напред.

Обратната страна на ангажирания служител е активно неангажирания служител, който всъщност дава израз на своето нещастие. Той е най-вредният за вашата организация, защото може да зарази останалата част от екипа ви със своето негативно отношение. Това не само забавя продуктивността, но може и да причини ключови служители от екипа ви да напуснат търсейки нови възможности. Изключително важно е тези служители да се идентифицират и да се открие причината за тяхното недоволство. Ако активно неангажираните хора не са способни или не желаят да се стимулират и да се фокусират може да се наложат промени за отстраняването им от организацията за доброто на целия екип.

Средата между ангажираните и активно неангажираните служители е запазена за тези, които не са ангажирани – по същество тези хора са „отписани”. Механично вършейки работата си те влагат само време, но не страст и енергия. В резултат те могат негативно да повлияят на продуктивността и качеството на работа. За щастие тези, които попаднат в тази междинна зона имат най-голям потенциал отново да се ангажират.

Развиването на таланти в компанията е процес, който следва конкретна стратегия, която следва да открие какво стимулира служителите.

Създаването на среда, в която служителите да чувстват, че техният принос е неизменна част от цялостния успех на организацията може да е предизвикателство, но определено си заслужава усилията.

 

В действителност топ стимулите за ангажираност на служителите са относително прости:

• Интересът на ръководството служителя да е добре;

• Ясна представа на висшето ръководство;

• Предизвикателна работа;

• Право на взимане на решения и тяхното прилагане;

• Възможност за развитие в кариерата;

• Работна среда на сътрудничество;

• Средства, за да се свърши работата.

Мотивирането от вътре на вън – ентусиазмът е нещо, което трябва да идва от всеки служител. Все пак, това което вдъхновява един може да не вдъхновява друг –  предизвикателството е да създадете цялостна „печеливша работна среда” и да окуражавате служителите да вярват в нея.

Определете тона – излъчването на позитивно отношение към компанията, позицията и живота като цяло може да има значително влияние върху духа. Отношението е това, чрез което управлявате и затова е важно да се започва и свършва деня с позитивна бележка. Обикновен комплимент, ентусиазирани поздрави и неангажиращи разговори с членове на екипа също могат да запазват енергията у служителите.

Дайте им каквото искат – ако служител иска повече коментари относно работата му или повече отговорности – то те трябва да бъдат давани! Някой, който активно се опитва да бъде повече включен в успеха на организацията трябва да бъде окуражаван. Допускането на отговорните служители да взимат повече решения или допитване до мнението им допринася за успеха. Когато най-добрите служители чувстват, че техният талант и принос се оценяват има по-голяма вероятност да останат мотивирани.

Една малка похвала постига много – повечето хора могат да усетят, когато мениджърът не е откровен или дава обща оценка вместо да коментира върху специфично постижение. Някои като новите или неопитни служители обикновено изискват повече похвали, отколкото техните колеги, които са от по-дълго време в компанията.

Прекаленото чакане, за да похвалиш служител не го окуражава да повтори действията си. Преди всичко основно правило: хвалете пред всички, порицавайте на четири очи.

Инвестиране в програми за признание на служителите – състезания на регионално или национално ниво предлагат допълнителен стимул за служителите да се стремят към успех. Това са фантастични възможности за служителите да блеснат и дават шанс за награди на топ служителите и публично признание на техния принос.

Програми, които изтъкват успеха на служителите са находчива инвестиция за компанията. Отделянето на бюджет за тези награди възможност за възнаграждение, което си заслужа да се спечели – паричните бонуси, пътуванията, ваучерите са отлични решения.

Поддържане на отворени линиите на общуване – редовни срещи и форуми, на които служителите могат да предоставят предложения и идеи. Създаването на имейл адрес, на който могат да се изпращат мнения и предложения също е много добър начин за окуражаване на служителите да поемат по-активна роля в компанията. Предоставената възможност на служителите да изразят своите притеснения и да коментират въпроси свързани с компанията и индустрията, поддържа отворени линиите на общуване. Освен това им показва, че техния принос има значение за бъдещето на организацията.

Даването на справедливо парично възнаграждение на служителите показва, че техния принос към екипа е оценен. Въпреки че парите обикновено не са основния източник за мотивация за по-доброто представяне на служителите, ниското заплащане е сигурен начин компанията да ги загуби. Когато някой вярва, че усилията му не са оценени, търси работа другаде. Това увеличава текучеството на служители и понижава екипния ентусиазъм.

Ако една компания иска да задържи и да получи най-доброто от своите топ служители – трябва да инвестирате в тях. Затова ефективният план за обучение и развитие е изключително важен за водещи компании в днешната бизнес среда. Организации, които имат добре утвърдени програми за развитието на уменията на служителите си като работят в посока за поддържането и възпитаването на разнообразна талантлива работна сила, имат доказан списък с бизнес успехи и печалби за дълъг период от време. Без такава програма служителите могат да изостанат в работата си в сравнение с други в тяхната индустрия, на които в момента им е предоставено обучение. Освен това, при тях има по-голяма вероятност да се отегчат, да станат неспокойни и неангажирани. Това води до по-голямо текучество на служители и неспособност на компанията ви да повиши някой от организацията. В дългосрочен план това струва много повече, отколкото инвестирането в обучения на талантливия персонал, който вече е налице.

Насърчаване на сериозно отношение към индустрията – как можете да се помогнете на хората си да останат на гребена на вълната с тенденциите в индустрията?  Абонирането за специализирано издание за индустрията, което да се доставя в отдела и служителите да го четат. Или насърчаване на служителите да се присъединят към професионални организации. Повечето професионални организации предлагат работни групи или семинари на различни теми. Те осигуряват още по-големи възможности за служителите да подобрят уменията си и да са в крак с тенденциите в индустрията. Окуражаването на служителите да участват в професионални организации и дейности ще им помогне да са в течение с развитието на работната сила и в крайна сметка да доведе до печалба за бизнес.

Понякога лесният е най-добрият начин. Има много прости и рентабилни начини за сближаване със служителите. Отделянето на време от работния ден за бърза игра или пускането на весела музика дава почивка на служителите от еднообразната работа през деня и всъщност може да доведе до по-голяма продуктивност.

Положителна настройка при прегледа на постиженията – много от мениджърите разчитат на годишния отчет за качеството на работата, повишенията и бонус програмите, за да мотивират хората си. Един преглед на постиженията в работата, който просто изброява подробно какво служителят е направил грешно или областите, в които има нужда да се подобри и дали ще получи увеличение на заплата или бонус, обикновено не помага на служителите да останат вдъхновени и изпълнени с енергия. Много експерти го наричат „мениджмънт базиран на заплаха”.

Когато служители получат увеличение на заплата или бонус, който е директно базиран на резултатите от прегледа извършен от техния мениджър, те често се чувстват принудени да скрият истинските си чувства, заради риска от изпускане на бонуса или увеличението. В резултат на това проверката за изпълнение на задачите може да се окаже неточна и да допринесе за загуба на продуктивност и интерес сред служителите.

Има начини да се покаже, че годишните доклади са положителен процес, който допринася за печеливша работна среда и ще помогне за задържане на ангажирани служители:

Задаване на отворени въпроси – написване на самооценка от служителите, която детайлно да представя тяхното впечатление от работата, която са извършили през последната година. Задаването на отворени въпроси дава на служителите възможност да дискутират тези страни от работата им, които са най-много или най-малко възнаградени. Това може да помогне да се определят сферите, в които те могат да имат нужда от съдействие, или за тези които се интересуват да научат повече.

Фокусиране върху бъдещето – споделянето на професионалните цели на служителите с мениджърите помага да  се определи дали те са единодушни в своите виждания. Това е идеален момент за дискутиране на допълнителни отговорности, които те биха могли да поемат или как си представят своето място в компанията за в бъдеще. Поставянето на цели на служителите трябва да е съвместна работа и годишните ревюта са перфектна възможност за започване на тази дискусия.

Конструктивна критика – споделянето на мениджърите в кои точно области от работата служителите им  трябва да се подобрят е много важно за тяхното професионално развитие. Все пак ако не им се каже кога изпълнението на задълженията в определена сфера е ниско, те откъде ще знаят? Предлагането на конструктивна критика позволява на служителите да разберат къде точно стоят и им дава възможност да подобрят своето изпълнение на задачите. Ключът към запазване на позитивизма е балансиране на критиката като ръководителите обясняват, че вярват в това, че служителите  могат да подобрят своето изпълнение и подкрепят  усилията им в тази насока. Редовните разговори със служителя са важни, за да се определи как прогресира той и възможност за похвала на усилията му. Когато конструктивната критика е представена по позитивен начин, тя може да е много ценен инструмент, от който да спечели и служителят и мениджърът.

Окуражаване на отворения диалог – след като мениджърът е прочел самооценката на служителя, заедно са дискутирали ревюто на работата му, предоставянето на възможност за отговор на коментарите помага линиите на комуникация да се запазят отворени.

Когато служителите са ангажирани успехът е неминуем. Приносът на ангажираните служители е съществен за успеха на компанията. Подобно неангажираните служители мога да имат същото значително въздействие върху представянето на компанията. Затова си заслужава усилието да се създаде работна среда, която да мотивира и вдъхновява служителите да дават максимума от себе си.

Когато служители са ангажирани и постиженията на компания стават техни постижения, успехът е гарантиран.

обратно нагоре