You need to upgrade your Flash Player
Етикет и протокол

Етикет и протокол

Тодор Николов

 

Една реч се пише едва след като е ясно към кого ще бъде насочена – дали само към твърда и постоянна аудитория или нейната цел ще бъде да спечели и евентуални нови публики. Най-трудно е когато аудиторията, към която е насочена речта е изключително широка и разнородна  като възраст, социален статус и образование. Тогава тя трябва да бъде написана и произнесена така, че да демонстрира  еднакво отношение и в същото време да представя аргументация, която да е общовалидна, от една страна, и лесно разбираема от друга, за да достигне до всички тези различни  хора.

За да бъде една реч забелязана сред множеството публични изказвания тя трябва да е:

·        различна;

·        оригинална;

·        балансирана между рационалното и емоционалното;

·        да не бъде прекалено дълга;

·        една реч не трябва да е прекалено дълга – трудно е да задържиш вниманието на хората дълго време, още повече когато те могат да включат друг канал на телевизора или друга станция на радиото;

·        стилът на една реч трябва да е добре балансиран - да не е нито прекалено  лаконичен, нито да стига до многословие;

·        изреченията  не бива да са безкрайно дълги;

·        да не изобилстват специализирани термини, защото те утежняват езика  и затрудняват разбирането на смисъла;

·        добре е в увода и заключението да се използват по- прости и живи думи, докато централната (доказателствената) част  позволява да бъде по-суха. В нея се дават аргументационните елементи;

·             важно е в текста да има баланс между емоционалното и рационалното; уводът и заключението да са запомнящи се, да не са нито прекалено къси (1-2 изречения), нито прекалено дълги; да не са с прекалена емоционална наситеност, за да не стане текстът прочувствен в степен по-голяма от необходимото.

 

 

А ако искате речта ви наистина да бъде чута и разбрана: тя трябва да бъде произнесена от добър оратор.

Установено е, че въздействието на една реч върху слушателите се реализира:

7% – по словесен път;

38% – чрез въздействието на гласа и;

55% – чрез езика на тялото.

В този смисъл добрият оратор се познава по жестовете, мимиките стойката която е заел. Тялото трябва  да е изправено, с прибрани крака; да не пристъпва от крак на крак докато говори; ръцете да са подпрени ако има трибуна, а ако няма – да са спокойно отпуснати до тялото или пред тялото длан в длан, но в никакъв случай в джобовете, на кръста или скрити зад тялото. За повечето хора най-неудобно е да говорят прави без да има трибуна, зад която да застанат. Но именно тогава е най-видно как “стои” ораторът. Положението на всяка част от тялото е пред непосредствения поглед на публиката и тя забелязва всичко – от лекото поклащане на тялото напред-назад или наляво-надясно до повдигането на лявото рамо нагоре.

Както казах ме жестикулацията също е много важен фактор: тя трябва да присъства, но да е семпла!

Непрестанното ръкомахане или правенето на резки движение, неговори добре за един оратор. Има голям шанс по този начин говорещия да измори зрителя или аудиторията пред него, и така те да изгубят интерес към думите му,  дори те да са интересни и важни за тях.Семплата, премерена жестикулация по време на изказване говори за сигурност, стабилност и убеденост в позицията – изключително печеливши за един оратор излъчвания.

Тук идва редът и на мимиките.

Лицето на говорещия трябва да е спокойно. От голяма важност  е изражението на лицето да се променя, но адекватно на думите.

Очите играят голяма роля във визията на оратора, той трябва да гледа в камерата или в лицето на човека на който говори, без погледът му да се отклонява в други посоки. Това придава допълнителна сила на казаното.

Не е добре обаче погледът да е втренчен,  критично изучаващ или прекалено надменен. Очите са най-изразителната част от човешкото тяло – в тях можеш да прочетеш много неща и те са тези, които носят най-много емоция. Затова особено важно за говорещия е очите му да се виждат ясно и през цялото време. Тогава въздействието е максимално силно.

обратно нагоре