Коучинг (Coaching)
Силвия Анастасова
През последните години неимоверно нарасна значението на професионалното развитие на човешките ресурси. И основното в това управление е издигане на равнището на образованието и професионалната квалификация на работната сила.. В редица страни държавната политика в тази област е особено активна. Така например, във Великобритания правителството въведе “държавен стандарт за професионална квалификация за предприятията – нещо като знак за качество за професионална квалификация. Ако можеш да докажеш, че спазваш определени критерии в предприятието по професионална квалификация, се получава национална награда, наречена инвестиция у хората, инвестиция у човешкия фактор. Това е важно. При получаването на този сертификат се рекламира и качеството, и продукцията на това предприятие.”
Във време на финансова криза пазарът в България на тийм билдинг мероприятията е насочен към организиране на спортни мероприятия, празнични вечери и арт събития, които имат за цел наградят служителите си и да постигнат краткосрочен мотивационен ефект. Нуждата от такива мероприятия възниква при всички възможни сценарии, ако приемем, че финансовата ситуация създава предпоставки бизнесът да разгледа политиката си за развитие на човешкия капитал. Компаниите се нуждаят от тиймбилдинг продукти както при увеличаването на своя персонал, така и при неговото съкращаване. При всички сценарии компаниите се нуждаят от ефективни екипи и мотивирани служители, които да бъдат задържани, за да изведат бизнеса от неблагоприятната среда на финансова криза.
Сегментът на coaching не е особено голям и трябва да нарасне. Кризата е значително изпитание за уменията на човек да се справя с различни ситуации и задачи. Препъникамък често е нагласата или липсата на навици, а насочването като форма на учене е най-ефективният метод за промяната на нагласата или изграждането на навици. Все повече хора самостоятелно търсят coaching, защото то е изкуство да създаваш с помощта на беседи и поведение. Консултантът-коуч подготвя за клиента подходящата среда, в която да се движи и да успява да реализира желаните цели – и то така, че постигнатите резултати да му носят удовлетворение. Коучингът е разделение на взаимоотношенията с другите на подгрупи, което подпомага клиента да постигне изключителна резултатност в своя живот, кариера, бизнес, в обществените дела. Посредством коучинга клиентът разширява своя кръгозор, ефективност и качество на живот.
Според областите на прилагане коучингът се дели на кариерен, бизнес и коучинг на личностното развитие.
Според участниците в коучинга се различават: индивидуален и корпоративен (групов) коучинг.
Коуч – това е специалистът, който го провежда и клиент – това е човек или организация, търсещи услугите на консултанта-коуч.
Коучингът представя най-разнообразни нива на комуникация, на общуване; чрез него се определя значението на ролите в различните сфери на живота на клиента, както и на водещите мотиви и представи, които го ръководят в действията му; разкриват се изопачени представи и модели насадени в мисленето му от миналото. С подкрепата на консултанта-коуч се създават нови, които се тренират и при нужда се прилагат в действие. Той се провежда по поръчка на клиента – в тези области от живота, в които той среща затруднения: в различните видове на общуване – в личен и професионален план, способности, таланти, умения, вяра, убеждения, собствен мироглед, социални роли и положение в обществото, ценностна система и възпитанието, цели, стремежи, мечти, професионално развитие и други.
Коучингът е професионално консултиране, придружаване и подкрепяне от хора-експерти с лидерски качества и професионален опит. Главната цел на срещите с консултанта-коуч са индивидуалното или колективно обучение за постигане на успешни промени там, където клиентът желае да постигне такива. Посредством оптимизирането на човешкия потенциал за творчество и развитие коучингът съдейства и подпомага за овладяването и преодоляването на причините, спъващи изпълнението на целите – на отделния човек или фирмена организация. По своята същност коучингът е комбинация от индивидуално подпомагане и обучение – как да се използват ресурсите, с които всеки човек и всяка фирмена организация разполага, за да постигне желания успех. Коучингът улеснява разпознаването на проблемите и причините, които ги пораждат и подпомага тяхната идентификация – като средство за тяхното разрешаване. Клиентът се учи в този процес как сам да ги разпознава и овладява, как да комуникира по-добре с останалите и да постига добри резултати в желаната посока.
Какво е коучинг? Коучингът е и си остава един универсален инструмент, който подпомага еднакво добре разрешаването на проблемите и в личен, и в професионален план. Консултантът-коуч има универсална роля - той оказва подкрепа и съдействие на клиента посредством техниките и методиките на този вид консултиране. Тимоти Галуей е създателят на Inner Game (”вътрешната игра”) като подхода е и е известен в света като “бащата на коучинга” – човекът, от който се заражда професията коучинг. Преди повече от 30 г. като треньор по тенис Тимоти Галуей открива подход за постигане на качествено нови високи резултати, който прави революция в спорта и постепенно се пренася и в бизнеса. Този подход след това дава началото на цяла професия, известна днес като коучинг, която помага на мениджърите да отключат потенциала на хората и организациите и да постигат качествено нови резултати. По данни на PricewaterhouseCoopers коучинг индустрията в света днес генерира приходи от 1,5 милиарда долара годишно
През целия си живот човека е в непрекъсващ коучинг-процес. Подсъзнанието на му разработва програми, които той прилага на практика в живота. Човек е винаги в състояние на вътрешен диалог със самия себе си. По този начин разбира какво трябва да направи, как да постъпва в различните житейски ситуации. Твърде малко импулси отвън влияят на човешкото подсъзнание и твърде силен е Аз-ът, който е в постоянна конкуренция с влиянието на външния за личността свят.