Nevereno vliz

";} ?>
Да направим събитие заедно с тълпата

Доц. д-р Десислава Бошнакова

 

Или какво е краудсорсинг и как можем да го използваме в управлението на специални събития

 

 

Резюме:

Като част от тълпата, която обожава конференцията TED, аз се вдъхнових и започнах да организирам независимо събитие по модела на TED в НБУ. Taзи ми страст ме насочи към по-задълбочено изследване на феномена и така стигнах до тълпите в епохата на уеб 2.0, мъдростта на тълпата, нейните възможности и логично до това как всичкo казано по-горе може да се използва в сферата ми на компетентност – комуникациите и специалните събития. В настоящата студия правя преглед на развитието на феномените на 21 век краудсорсинг – възлагане на работа на тълпата, и на краудфъндинг – финансиране от тълпата. След като изяснявам произхода и смисъла на двата феномена, се насочвам към това как бихме могли ефективно да ги приложим в петте етапа на управление на специално събитие. И тази връзка между двата феномена на новата среда и теорията в областта на специалните събития е подкрепена с реални примери от практиката.

 

 Има причини да вярваме, че настоящето присъствие на краудсорсинга е само прелюдия към много по-сериозна трансформация. В действителност, има поне 200 милиона причини да вярваме в това. Това е горе-долу броят на децата по света, които към момента имат достъп до интернет.”

 

Джеф  Хау, редактор в списание Wired

 

Средата, в която живеем днес, ни провокира не просто да бъдем част от аудиторията, но да стъпим на сцената и да участваме в това, което се случва на нея. Новите технологии ни предоставят възможности като част от аудиторията да коментираме, да изразяваме мнения и да бъдем част от процеса на вземане на решения. Без никакво съмнение можем да кажем, че интернет дава на хората по света канал, благодарение на който те могат лесно не само да общуват, но и да си сътрудничат. Наблюдавайки този процес, който набира все по-голяма мощ, бизнесът започна да търси начини да използва силата на сътрудничеството между хората от цял свят.  С други думи, мнозина започнаха да мислят как да използват креативността и продуктивността на интернет потребителите, за да постигнат своите бизнес цели в реално време. В процеса на търсене на най-добрия начин, по който бизнесът да използва мощта на интернет потребителите, някои компании започнаха да задават въпроси, други дори открито потърсиха помощ. В началото бе трудно, защото компаниите трябваше да приемат факта, че някой извън тяхната организация може да даде решение, предложение или идея, които да се окажат по-добри от тези на хората вътре в организацията. Борейки се със страховете си компаниите установиха, че промяната не е просто мода, а реалност и тя няма да премине, а напротив – ще остане. Всичко това доведе до установяването на тесни взаимоотношения с представители на аудиторията, което улесни участието на потребителите в просеците на вземане на решения. Този модел вече се прилага от частни компании, неправителствени организации и много други организации по цял свят.

Редакторът на списание Wired, Джеф Хау, и Марк Робинсън използват за пръв път термина краудсорсинг през юни 2006 година. В статия, публикувана в списание Wired, Хау задава следния въпрос: Спомняте ли си аутсорсинга? Когато през 2003 година голяма част от работа започна да се възлага на хора в Индия и Китай? Новият извор за евтина работна ръка: обикновени хора, които използват свободното си време да създават съдържание, да решават проблеми и дори да участват в процесите по изследване и разработване на продукти и услуги на компаниите. Този феномен се нарича краудсорсинг. Според Хау “обяснено по-просто, краудсорсингът на практика е акт на компания или институция, които възлагат функция, някога изпълнявана от служители или външни подизпълнителни, на неопределена (широка) мрежа от хора под формата на открита покана… Критичните моменти са два: използването на открита покана и достигането до широка мрежа от потенциални работници.” [1]

Този нов термин не би бил толкова популярен и лесен за използване, ако не съществуваше интернет. Истината е, че именно интернет ни позволява да общуваме бързо и евтино с големи мрежи от хора, разпръстнати навсякъде по света. Според Дарън Брабхам “краудсорсингът не е просто мода във времената на уеб 2.0, а стратегически модел за привличане на заинтересовани, мотивирани тълпи от индивиди, които са в състояние да предложат решения, по-добри от тези, които традиционният бизнес модел може да даде”. [2]

Важно е да кажем, че процесът се спонсорира от организация и че работният процес на тълпата се управлява от представители на същата тази организация. Краудсорсингът може да бъде описан като креативен процес, който се управлява от горе надолу.  В допълнение трябва да кажем, че често организацията получава прилична печалба от работата на тълпата и предлага различни поощрения и награди, дори индивидуални, за най-ефективните и съвестни работници от тълпата.  

Тъй като феноменът е сред водещите теми, привличащи вниманието на бизнеса, много специалисти проучват какви фактори мотивират хора да бъдат активни членове на новата тълпа. Ако разгледаме водещите десет причини и се опитаме да намерим приложението им в сферата на специалните събития, ще открием различни начини, по които да използваме силата и мощта на тълпата в специалните събития, които организираме. И, разбира се, ще знаем какво точно може да мотивира хората да вземат участие. В таблицата по-долу можете да видите някои примери.

 Мотивация за участие по принцип

Мотивация за участие в събитие

Изкарване на пари

Спечелване на безплатен вход за събитие

Развитие на креативни умения

Развитие на нови умения

Общуване с креативни личности

Общуване с потенциални партньори или работодатели

Изграждане на портфолио

Изграждане на професионално портфолио

Лично предизвикателство към умението да се разрешават проблеми

Практикуване на процеса по разрешаване на проблеми

Социализиране и създаване на нови приятелства

Развитие на професионалните взаимоотношения

Прекарване на времето

Професионално развитие в свободното време

Принос към голям проект, който представлява личен интерес

Добавяне на стойност към събитие, което е от личен интерес

Споделяне с другите

Споделяне на знания и опит със заинтересовани

Забавление

Забавление

 

В зависимост от целта на краудсорсинга, можем да определим четири различни вида: 

Вид 1: Тълпата създава – молим индивидите в тълпата да създадат видео, да преведат текст от един език на друг, да вземат участие в търсене на решение на сложен научен проблем и т.н. Краудсорсингът може да бъде ефективен не само при търсене на хора, които да създават нов текст, снимки, музика и видео, или да дават нови идеи за продукти, лектори и места за събития, но и за разрешаване на реални социални и научни проблеми. Един от проблемите, които краудсорсингът може да реши например в задоволяване на нуждата от свежи идеи. Днес тясната специализация във всяка област е нещо задължително, а това понякога води до липса на опит в цялата област като цяло. При липсва на опит, вероятността да се родят нови идеи е много малка. Да вземем за пример успеха на песента Happy на Pharrell Williams и всички, създадени от хората видеа, които носят заглавие: “Pharrell Williams – Happy – We Are from [име на града или организация]”. Към месец май 2014 има качени над 1500 видеа, като сред тях е и това на студентите от НБУ [3]. Вдъхновена от този глобален феномен, френска двойка пуска сайта wearehappyfrom.com, на който могат да се видят всички римейкове на песента. Това може да направи тълпата за вашето събитие.  И, разбира се, още много други неща. Но за да накарате тълпата да заработи в полза на вашето събитие, вие трябва да й предложеите страхотна идея, нещо, което да отприщи нейния потенциал и да я мотивира. 

Вид 2: Тълпата гласува – Карайки онлайн тълпата да изрази мнение чрез гласуване, ние можем да проверяваме дали се движим в правилната посока, дали сме взели правилните решения и как сме усетили пулса на тълпата. Решението на хората, изразено чрез гласа им може да ни насочи, като разчитаме на способността на големи групи от хора да вземат организирано решения, да филтрират значими от незначими теми и рпоблеми и да подреждат съдържанието по степен на важност за тях. Това е най-популярната форма на краудсорсинг, която генерира най-високи нива на участие. Към този вид можем да приложим правилото 1:10:89, което означава, че на всеки 100 човека:

1% от тях ще създаде нещо стойностно

10% ще гласуват и оценят предложение

89% ще консумират създаденото. [4]

Можем да кажем, че за 10-те процента, които гласуват и оценяват съдържанието “самата консумация е действие на създаване”. Помислете само за безкрайните възможности да заангажирате гостите на вашето събитие като ги включите в гласувания или оценяване на съдържание на всеки от ранните етапи от планиране на едно специално събитие. Можете да ги питате за темата на събитието, за неговата продължителност, за снимки, лектори, идеи от всякакъв вид. Така комуникацията с тях се простира в по-голям период от време, като същевременно създавате усещането за създаване на събитието заедно с тях, а не за тях или въпреки тях.

Вид 3: Тълпата е мъдра – На практика това означава да се извлече полза от познанията на значителен брой хора, с цел да се разреши проблем, да се предвидят бъдещи резултати или да се подпомогне стратегията на специалното събитие. Резултати от изследвания потвърждават, че тълпите се представят по-добре дори и от концентрирани групи от високо интелигентни хора. Според Джеф Хау  “поставена в правилните обстоятелства тълпата почти винаги ще се представи по-добре от която и да било група служители – факт, от който все повече компании се опитват да се възползват”. [5] Няма да навлизаме в детайли и да разгледаме защо това е така, но е важно да запомним, че всеки път, когато попаднем в трудна ситуация, можем да се обърнем към тълпата, която ще ни даде полезни съвети и добри решения. И да знаем, че не сме сами. Навън (по-точно онлайн) има много хора, готови да помогнат с уменията и знанията, с които разполагат и които притежават. 

Вид 4: Тълпата като източник на финансиране – На всички е ясно, че традиционната корпоративна среда, много често не е опция за намиране на средства за организирането на специални събития, особено ако те се случват за пръв път, организират се за тясно специализирана аудитория или нямат широка публичност. Днес съвсем лесно могат да се използва финансовата подкрепа на други хора за реализирането на вашите идеи. В събитийната индустрия това се използва от години чрез ранна продажба на билети, с което да се финансира организацията на събитието. Днес има много онлайн платформи, които помагат на организаторите на събития да намерят финансиране директно от хората, които имат интерес да ги подкрепят. За тях ще поговорим по-подробно малко по-късно.

Да използваме мощта на тълпата не е някаква идея, която се е появила ей така от нищото. На практика всеки един от нас в определени моменти е молел приятелите си за помощ. Днес, благодарение на социалните медии и мрежи, всеки има много повече реални и виртуални приятели или последователи, към които да се обърне за помощ. И ако разгледате стената си в някоя от социалните мрежи, ще видите, че това се прави постоянно.

Като се възползваме от огромния потенциал и от неограничените възможности на интернет, ние можем да се обединим около обща кауза с хора от всички краища на света, които да ни помогнат да развиваме нашите собствени проекти, както и обратното – ние да помогнем да други хора да осъществят техните проекти. Нещо повече. Така можем да разчитаме на всеки специалист, до който мрежата ни достига, а не само на тези в офиса. Истината е, че днес можем да се възползваме от силата на най-способните и интелигентни хора на земята дотогава, докато знаем точно какво искаме и как да мотивираме индивидите. Хората, които някога наричахме с общото нименование публика, днес се държат като отделни индивиди, но заедно са една голяма тълпа, която може да действа като един. Освен това, активните онлайн потребители са готови да споделят своите знания, време и усилия, ако вярват в ползите, които им предлагате. Това, което трябва да бъде наясно е, че когато се планира събитие, в чиято стратегия влиза използването на краудсорсинг, задължително трябва да се вземат под внимание някои основни принципи на тълпата.

На първо място, тълпата е навсякъде и докато тези хора могат относително лесно да бъдат събрани онлайн, ще е много трудно, скъпо и неефективно, да се направи същото офлайн. Второ, тези хора са  ориентирани към правенето на няколко неща едновременно, което означава, че по отношение на нашето събитие ние ние трябва да им предложим такава задача, която ще изисква по-малко от половин час на тяхното внимание. На трето място, тъй като разчитаме на всички хора, можем да намерим много експерти, които са готови да ни помогнат. На следващо място, от самото начало трябва да сме наясно, че няма да сме в състояние да използваме повечето от резултатите. И както можем да очакваме, голяма част от резултатите ще са добри и ще ни се иска да ги ползваме. Много често ние вземаме не най-доброто решение по принцип, а най-доброто решение към момента на вземане на решението. Какво означава това за практиците в областта на специалните събития? Можем да получим идеи от цял свят, при условие, че формулираме правилно задачата и предложим най-подходящите награди за положения труд. Ако искаме да решим голяма у трудна задача, наша работа е да разделим задачата на няколко по-малки, които хората ще могат да решат за по-малко от 30 минути. Въпреки че умните хора, професионалисти със значителен опит са част от тълпата по много различни причини, ние не трябва да подценяваме степента на специализация на хората, които питаме. При получаване на решения, трябва да сме подготвени, че много от тях няма да могат да се използват, което ни отвежда към следващото условие – създаване на механизъм, членовете на тълпата да оценяват получените решения.

След като направихме представяне на краудсрсинга и неговите приложения сега ще се фокусираме върху използването му в процеса на управление на специални събития. Според д-р Джо Голдблат, всички успешни специални събития преминават през пет важни етапа на управление, за да се гарантира тяхната устойчивост и ефективност. Петте фази или стъпки са: изследване, дизайн, планиране, координация и оценяване. [6]

На пръв поглед лесно можем да отсечем, че краудсорсингът не е приложим във всичките пет фази, но след по-внимателно прецизиране на отговора, всичко може да изглежда по-различно. Следват някои от възможните приложения на краудсорсинга за всеки един от етапите. Длъжни сме да направим уговорката, че приложенията могат да бъдат и много повече и постоянно да се увеличават. Истината е, че ограниченията са единствено в ограниченията, които сами поставяме на въображението си и ограниченията, които носим в себе си, убедени от предишния си опит и статуквото, че ние – работещите в организацията, трябва да работим за гостите, а не с гостите. Последното все повече се оказва неправилен подход за работа, при това не само в сферата на специалните събития.

Фаза 1: Изследване Най-общо казано провеждаме изследвания преди събитието, защото нашата цел е да организираме събитие, което съответства в най-голяма степен на планираните резултати от организаторите или заинтересованите страни. В хода на процеса на планиране трябва да се събират различни данни за нашите потенциални гости, като пол, възраст и доход, начин на живот, интереси, хранителни особености, култура и т.н.  Ние провеждаме проучване, за да разберем различните нагласи и мнения. Освен това, трябва да изследваме културата на общността, за да идентифицираме сходни характеристики, както и за да съберем демографски и психографски данни за потенциалните гости. Благодарение на интернет, ние можем да направим това много по-бързо и на много разумна цена. Само си представете какво може да направи за вас една посветена и добре мотивирана тълпата в тази фаза. В действителност, с помощта на хората в тълпата можем да съберем всички данни, при условие, че се обърнем към правилните хора. Нещо повече, ние трябва да поставим правилната задача и да предложим правилната/ите награда/и. Можем да започнем първо с въпроси към участниците в последното ни събитие и да разширяваме базата данни, включително и с хора, които те препоръчват. Така с тяхна помощ ще можем да разчитаме на много по-голям брой участници, при това няма да се налага да ги търсим сред всички хора в Мрежата. С помощта на различни онлайн инструменти за провеждане на интервюта, проучвания и разговори, и с кураж да делегиране на публиката задачата да го направи за нас, ние сме в състояние да съберем много повече и много по-добри данни от когато и да било преди. Има и примери за организации, които разчитат на публиката и за тълкуване на събраните резултати. Да вземем например принципа, на който работят платформи като “Корсера”. [7] Образователната технологична компания “Корсера” използва краудсорсинга, за да могат хора от цял свят да посещават онлайн курсове при преподаватели от водещите университети в света напълно безплатно. Компанията зад платформата е с идеална цел и е създадена от Ендрю Нг и Дафне Колер от университета “Станфорд”. Поради огромния брой на студентите преподавателите не са в състояние да прочете всички домашни, така че те делегира задачата на студентите, като им поставят строги правила, които да следват при оценка на колегите си. Ние можем да приложим същия принцип на работа на тълпата и да й възложим задачата да се обобщят резултатите от проучванията или други видове данни, които сме събрали. Очевидно е, че с използването на онлайн технологии и с помощта на хората в онлайн тълпата, цената на нашето изследване ще бъде по-ниска, а качеството - по-добро.

Фаза 2: Дизайн Повечето хора решават да започнат кариера в областта на специалните събития, заради ролята на креативността в организирането им. Засега най-сигурният начин човек да поддържа креативността си и да я развива е като постоянно се обграждат с много креативни хора. Независимо дали сте в състояние да наемате креативни личности или трябва да търсите креативни хора извън организацията, трябва да общувате с иноватори, за да поддържате собствените си качества и самият вие да бъдете иновативен. В това начинание краудсорсингът ви дава уникалната възможност да разчитате не само на креативността на вашия екип, но и да привлчете към процеса на търсене на креативни идеи хора от цял свят чрез навременното им включване в дискусии и фокус групи и, в същото време, не бива да забравяте, че можете и трябва да се позовавате на всички останали източници на информация, които са достъпни за вас, благодарение на интернет. 

Един разумен организатор на събития ще се възползва от всички предимства на съвременните технологии, за да използва или да стъпи на знанията и опита на най-добрите професионалисти в съответните области. Последно, но не на последно място, са въпросите от голямо значение, които трябва да се анализира в тази фаза, а именно: Какво, Защо, Кой, Кога и Къде – в търсенето на техните отговори също можете да използвате силата на тълпата. В повечето случаи организаторите на специални събития задават на участниците в предишни събития различни въпроси. Не бива да забравяме, че днес можем лесно да се обърнем към бъдещите участници и специалисти от цял свят. Имайте предвид, че отговорът на въпроса “Защо трябва да направим събитието?” е изключително важен. След намирането на отговора, можем да използваме помощта на хората в интернет, за да се отговорим по-адекватно на нуждите и очакванията на гостите, които ще присъстват на нашето събитие. Днес, използвайки краудсорсинга можем да отговорим на въпросите кой, кога и къде по-уверено и с по-голяма точност на много по-приемлива цена.

Не бива ентусиазмът от възможностите, които ни предоставят новите технологии, да ни прави слепи за нещата, които се нуждаят от внимателно обмсиляне и прецизиране. Търсейки помощта на тълпата ние трябва да създадем ясни критерии за оценяване на всички идеи, които ще получим, като тези критерии трябва да са свързани с целите на събитието и резултатите, които очакваме да постигнем. Те трябва да са публични от самото начало, за да знаят участниците, че оценяването не е по принцип, а в зависимост от конркетна ситуация. Една идеят може да е страхотна, но да не е подходяща за даденото събитие. Ясните правила и критерии в самото начало са задължително условие за работа с краудсорсинг стратегиите.

Какво се отнася до въпроси, свързани с идеи за формата на събитието и изглаждане на плановете.

Кой се отнася до въпроси, свързани с идеи за лектори, музиканти, водещи или какво участници са нужни, за да достигнем до нови потенциални гости на събитието. 

Кога е лесен въпрос, като се има предвид, че разполагаме само с 365 (веднъж на 4 години и с 366) възможности – нямаме опция да открием още един ден в календара, но пък никога не се знае. Запитването към тълпата ще ни посочи кога е най-предпочиатаното време за гостите, но не бива да забравяме да проверим и защо това е най-предпочитаният период. 

Къде е важен въпрос, защото дори и опитен организатор на специални събития може да пренебрегне много популярно място, на което целевата аудитория би отишла с удоволствие, за сметка на място, което изглежда идеално, но не се харесва на потенциалните гости. 

В крайна сметка става ясно, че втората фаза може да спечели най-много от използването на краудсорсинга, но всяка една фаза има какво да вземе, за да може в крайна сметка да организираме едно по-добро събитие.

 

Фаза 3: Планиране – Наясно сме че, планирането включва използването на законите за време/пространство/темпо. Тази фаза е тясно свързана с работата на вашия екип и краудсорсингът може да се използва, за да разберете дали сте взели най-доброто решение по отношение на по-предизвикателните задачи. Доверието в собствения екип е особено значение в тази фаза. Но това изобщо не означава, че моментът не е добър да се използва краудсорсингът за насърчаване на по-добрата организация на специалното събитие. Подобна тактика трябва да се планира внимателно и да бъде изпълнена с голяма прецизност. Един от най-ярките примери за това как да използваме силата на тълпата във фазата на планирането е кампанията на Барак Обама за президент през 2008 г. За същата кампания Барак Обама получи наградата Специалист по маркетинг на 2008 г. от списание  Advertising Age. [8] Обама спечели с гласуване от страна на стотици специалисти по маркетинг, шефове на рекламни агенции и подизпълнители в областта на маркетинга и рекламата, които се бяха събрали на годишната конференция на Асоциацията на националните рекламодатели. Една от най-силните и най-впечатляващи черти на кампанията е начинът, по който се мотивира тълпата да работи за успеха на кампанията. През 2009 година ПР агенцията “Еделман” публикува “Инструментите за работа със социалните медии в кампанията на Барак Обама”, където можем да намери подробен анализ на силните и слабите страни на предизборната кампания. [9] Определено има много какво да научим от тази кампания за включването на тълпата в процеса на планиране и, разбира се, в процеса на реализиране.

Фаза 4: Координиране - Най-очевидната част от планирането на едно специално събитие, е самото събитие. Може ли и как краудсорсингът да ни помогне в този момент? Ако се вземе предвид огромната сила на доброволците и анализирате колко събития, при това големи събития от ранга на олимпиадите, разчитат в голяма степен на доброволците, ще намерите отговора, който би направил работата ви по-ефективна. Човешките ресурси трябва да бъдат във фокуса на вниманието, защото винаги търсим правилните хора, а каквото и да си говороим, накрая по време на събитието именно хората имат решаващо значение за успеха на всяко специално събитие. Силата на тълпата може да ви помогне да откриете хора, със силно чувство за всеотдайност, които са готови да ви помогнат в провеждането на вашето събитие. Така че не се колебайте да попитате за доброволци, защото винаги има хора, които са достатъчно мотивирани, за да се присъединят към екипа на вашето събитие. Това, което трябва да направите, е да ги намерите, да им отправите  най-доброто възможно предложение и да гарантирате най-подходящите награди. Изглежда доста лесно, нали? В много случаи доброволци съставляват неразделна част от събитието.

Фаза 5: Оценяване  - Не е лесно да оставим последната фаза от процеса на управление на специално събитие в ръцете и на силата на тълпата. Тази задача е редно да изпълним самите ние, нали? Разбира се, винаги има възможност да ползваме помощ. Например участниците могат да бъдат стимулирани да правят и споделят снимки и видео, които след това да се използват в процеса на оценяване. Модерните техники за оценяване на специални събития ни позволяват да използваме различни методи, а снимките и видеата на гостите могат да ни помогнат да оценим тяхната гледна точка.  

В обобщение краудсорсингът може да бъде приложен към всяка една от петте фази в процеса на урпавление, към момента се оказва най-ефективен при изследването и дизайна на специалните събития.

Според Рос Даусън, глобално признат футурист и стратегически съветник, “в момента се намиране в началната фаза на това, което наричаме икономика на глобалните таланти. Талантите днес са навсякъде и много по-лесно достъпни. Все повече професионалисти работят като независими експерти, а не влизат в екипа на големите корпорации. Свидетелите сме на това как пенсионирани експерти търсят начини да продължат да работят и да са част от проекти. И имаме достъп до хората по целия свят. Така че светът се променя. В този нов свят талантите не са само в големите организации, а пръснати по целия свят. И вече съществуват много инструменти и платформи, които улесняват достъпа ни до талантите по различни начини.” [10] Няма съмнение, че краудсорсингът е тук, за да остане, и че може да ни помогне да правим все по-добри и по-добри събития. В същото време основното правило, че каквото и да правим най-важното е да изработим добра стратегия относно това как да бъдем масимално ефективни и успешни, продължава да е вярно и днес. В книгата си “Краудсорсинг” Джеф Хау определя четири основни стратегии, които могат да се приложат и по отношение на специалните събития.  Те са базирани на четирите вида краудсорсинг, които обсъдихме по-горе.  

Гласът на тълпата Според Хау гласуването на тълпата е най-популярната форма на краудсорсинг, който генерира най-високи нива на участие. Използва се много често и в маркетинга за провеждане на конкурси избор на победители и т.н.

Мъдростта на тъплата  Според Хау “поставена в правилните обстоятелства тълпата винаги ще се представи по-добре от всички служители”. Най-добрият пример за това е онлайн енциклопедията Wikipedia, един инструмент, който се използва от хиляди хора всеки ден.

Творението на тълпата Тук влизат всички апели към хората да заснемат реклами, да превеждат от един език на друг или да разрешават научни проблеми. Много често тази стратегия се комбинира с гласуване от страна на тълпата и тази комбинация все по-често може да се открие в маркетинговите кампании на водещи организации.

Финансиране от тълпата Тук се описва стратегия, при която хората си сътрудничат, обединявайки парите си, за да финансират индивиди или групи, които не могат да получат финансова подкрепа от традиционните финансови институции. 

Важно е да знаем какво се стремим да направим и да приложим стратегия за краудсорсинг в целия процес на управлението на специалното събитие, без това да означава, че на всяка една фаза трябва да използваме краудсорсинга.

След като е избрана стратегия по отношение на краудсорсинга и е взето решение на коя фаза и как ще се използва, идва време за избор на инструменти за реализране на стратегията. Едно от най-големите предимства при използването на краудсорсинг е това, че се стимулира конкуренцията на идеи и решения. Създава се среда, в която колективните усилия са задължително условие за просъществуване и така всеки участник може да научава нови неща.

Използването на социалните медии и мрежи при реализирането на краудсорсинг стратегията може наистина да бъде креативно, забавно и ефективно занимание. Трябва за начало да установите кой е най-ефикасният инструмент за общуване с всяка една от различните тълпи, до които искате да достигнете. Няма как да обсъдим всички възможни инструменти. Най-малкото, защото докато този текст види бял свят, със сигурност някои ще са се променили, ще са се появили нови, а е възможно да има и такива, които вече не съществуват. Въпреки това ще разгледаме някои от най-популярните към края на 2014 година. 

Twitter

Съвсем ясно е, че ако сте решили да използвате Twitter първото нещо, което трябва да направите, е да създадете уникален хаштаг (#). Това става обаче все по-трудна задача, защото много от кратките и популярни хаштагове за зает. (#) Използвайки своя хаштаг вие ще трябва да обясните кратко, точно и ясно какво искате да постигнете и да имате последователи, които да ви следват и които да участват и канят участници. На фигурата по-долу можете да видите процеса на използване на краудсорсинг в Twitter при провеждане на анкети. Не бива да забравяте, че е редно да предложите и някакви награди и стимули за участниците. И ако се вгледате внимателно ще установите, че точно стимулите (наградите) лиспват в примера от фигурата.

Фигура Краудсорсинг в Twitter (Източник: http://socialmediatoday.com/jasonmillerca/285521/how-use-twitter-crowdsourcing-and-simple-market-research, видяно на 12.11.2014 г.)

Facebook

Ако търсите многобройна тълпа Facebook е, разбира се, правилното място. Към месец май 2014 година социалната мрежа имаше 900,000,000 уникални посетители на месец. Така че няма как да избягаме от Facebook, ако целта ни е да достигнем до възможно най-голямата тълпа в света. Досегашният опит и изследванията показват, че краудсорсингът сред клиентите може да доведе до по-добра удовлетвореност на клиентите и може да увеличи по позитивен начин предаването на информация от уста на уста сред хората онлайн. Днес почти е невъзможно да организирате събитие и то да не присъства под някаква форма във Facebook, да не кажем, че е задължително да има и такова събитие в социалната мрежа. Можете да използвате различни приложения, за да задавате въпроси, да се споделят идеи, за търсене на решения и т.н. Например “Уолстрийт джърнъл” се обърна към читателите си с покана да споделят какво им се е сторило интересно и вълнуваща на пазара на труда и обедини част от мненияа в статия. Сред най-използваните форми за краудсорсинг във Facebook са: конкурсите, анкетите и проучванията.

Пример за краудсорсинг във Facebook (Source: http://www.cnet.com/news/facebook-crowdsourcing-gives-lonely-boy-1-4-million-friends/_  видяно на 12.11.2014 г. )

Pinterest

Фактът, че Pinterest залага на снимки, организирани в секции, ни позволява да го използваме за привличане на нови хора към нашата кауза.  Но трябва да сме наясно, че сред потребителите на Pinterest преобладават жените. Използвайки Pinterest можете да установите как събитието ви се вписва в живота на гостите ви и да получите важна информация по отношение на това как да подобрите креативната си стратегия или позиционирането на събитието. И като при всяка краудсорсинг дейност трябва да се фокусирате върху вдъховяването, не върху техническите фактори, тъй като хората в тълпата търсят източниц на вдъхновение и възможности да покажат знанията си и не искат да бъдат затрупвани със скучни неща. 

Instagram

Instagram е мястото, където ползващите смартфони публикуват своите снимки. Така че, ако снимкте са част от вашата стратегия за краудсорсинг, Instagram е точното място за вас. Потребителите могат да следват други потребители, които следват други потребители. Снимките биват харесвани и коментирани. Общоизвестен факт е, че хората обичат да гледат дейности, в които самите те участват, а това се постига най-лесно и ефективно чрез снимки. Добре е да знаем, че основата част от потребителите на Instagram са млади хора, навлизащи в професионалното поприще. Ако това са хората, към които искате да се обрънете и снимките са важна част от краудсорсинг стратегията ви, трябва да използвате и да бъдете част от случващото се в Instagram.

Google Plus

Има над 300 милиона активни потребители на Google+ и Stream. Потребителите на Google+ са в преобладаващата степен мъже (над 60 процента) [11]. Ясно е, че повечето краудсорсинг усилия са насочени към достигането до възможно най-голяма група от хора и е добре да знаем не само как да постигнем тази цел, а и как да стигнем до максимален брой от хората, които представляват конкретен интерес за нас.  Много важна стъпка е да добавяте хората, които ви отговарят в отделен кръг, сред който ще споделите резултатите от краудсорсинг усилието си. Това ще накара хората да се почувстват лично обвързани с темата ви, ще усетят, че вие цените подкрепата им и най-вероятно ще ви помогнат да достигнете до още повече хора.

Някои важни стъпки по отношение на Google +:

1. Публикувайте въпроса си на профила си и проверете дали е публичен. Дори и да имате кръг от хора, които предварително сте събрали, публикувайте публично, за да могат да го видят и други хора и да може да се споделя свободно.

2. Вземете постоянния линк към вашата публикация (кликнете на часа, близо до името ви). Копирайте линка или използвайте възможностите за кратък линк (http://goo.gl)

3. Редактирайте публикацията си и добавете нещо от сорта: “Моля ви да ми помогнете, като споделите тази публикация. Ако решите да го направите, уверете се, че насочвате хората към този линк за коментари, за да мога да видя всички мнения. Благодаря ви. Ето и линка .....

YouTube

Накратко видеото е царят на съдържанието, което завладява онлайн пространството днес. И не е тайна, че неговото влияние надминава всички други форми на съдържание, които бихме могли да използваме. Така че трябва да обмислите и да планирате внимателно как да използвате видео съдържанието в своите краудсорсинг усилия. Има два основни начина: Да споделите видео, което съдържа поканата ви за действие или да стимулирате хората да създадат видео, което отговаря на нуждите ви. И, разбира се, има и трети начин – комбинацията от горните два начина – да се обърнете ъм хората чрез видео, за да ги приканите да заснемат и споделя видео. Спомнете си само какво постигнаха видеата около песента Happy и въображението ви ще ви помогне да родите много нови и страхотни идеи. 

Slideshare

Презентациите са нещо повече от задължителен елемент в бизнеса. Те се превърнаха в стандарт за комуникация. Така че използването на презентации, които споделяте с хората е подходящ формат, ако се обръщате към бизнес общността и искате да я активирате.

Scribd

Ако хората трябва да прочетат много документи, преди да се включат във вашите краудсорсинг усилия, използването на Scribd може да се окаже добре решение. Scribd е дигитална библиотека, и се ползва след регистрация, като предлага и достъп до избрани книги от класацията за бестселър на “Ню Йорк таймс”.

Както казахме в началото не е въможно да разгледаме всички платформи, които бихте могли да използвате при реализацията на стратегии за краудсорсинг. Но вие трябва да поддържате любопитството си и да следите какво ново се появява. В същото време е добре да не забравяте, че новите платформи, колкото и да са вдъхновяващи имат нужда от време, за да обединят големи тълпи.

Независимо от факта, че социалните мрежи могат да бъдат много полезни, не бива да забравяме, че има и много други начини да работим в сътрудничество с хора онлайн, сред които са Evernote, Google Drive, Get Satisfaction, Deliciuos, Dropbox и много други.

Процесът на краудсорсинга днес е относително лесен и удобен, заради големия брой хора, които имат връзка с интернет. Този процес може да бъде обобщен в 6 лесни стъпки:

1. Компания Х има проблем.

2. Компанията Х огласява своя проблем онлайн.

3. Онлайн тълпата предлага решения.

4. Тълпата и компанията Х преглеждат заедно решенията

5. Компанията Х възнаграждава избраните решения.  

6. Печелят компанията и онлайн общността.

Следвайки тези прости стъпки просецът може да бъде относително по-ефективен, а изборът на платформа – е нещо, което всяка компания ще вземе сама.

Нови платформи за краудсорсинг се появяват постоянно. Не е нужно да ползвате всички, но е добре да знаете какво може да очаквате от подобни платформи. Ето и някои от най-популярните към момента:

crowdSPRING (crowdspring.com) помага на хората по света да получат достъп до креативните таланти, както и на самите таланти да намерят клиенти по цял свят. С други думи, това е онлайн пазар за крадусорсинг на дизайн, уеб дизайн, графичен дизайн и писане на текстове.

99desing (99designs.com) е онлайн пазар за услуги в сферата на графичния дизайн, и позволява на клиентите бързо да намерят най-подходящия талант, който да извърши работата.

oDesk (odesk.com) е глобален пазар, където бизнесът може да наеме хора с определени умения от цял свят, които да работят по проект или задача от разстояние.

Microworkers (microworkers.com) – платформа, посредством която можете да възложите на други хора голяма част от задачи. Дава ви достъп до над 500 000 души от цял свят.

Innocentive (innocentive.com) – е глобална платформа насочена към краудсорсинг в сферата на иновациите. В нея участват едни от най-образованите и интелигентни хора на планетата, които се конкурират помежду си за предлагането на най-добрите решения на проблемите ви. В тази глобална мрежа са обединени милиони хора, способни да решават проблеми, ползва се доказана методология, а облачните технологии способстват всички да става бързо, лесно и при гатантиране на сигурността на информацията.

Както вероятно вече сте се убедили, краудсорсингът е един голям феномен на новото време. Той е част от промените в света около нас. Част от този феномен е и финансирането от страна на тълпата (Crowdfunding). Въпреки че това не е нещо ново за събитийната индустрия, концепцията се приема като нова от много хора в бизнеса. Краудфъндингът  по дефиниция е “практика за финансиране на проект или бизнес начинание, като се набират средства от много хора, обикновено през интернет”. Според друго определение “краудфъндингът е иновативен начин за набиране на финансови средства, който събира хора със сходни интереси.” [12] Ако се опитаме да адаптираме дефинициите към събитийната индустрия, бихме могли да кажем, че напрактика това е дейност, при която едно събитие се финансира като се набират средства (малки суми) от голяма група хора, обикновено чрез интернет. Нещо повече, закупуването на билети или плащането на такса участие предварително, както и даряването на средства за събитие са все практики, с които всички с сферата на специалните събития са запознати от много отдавна. И вероятно се чудите какво му е новото на краудфъндингът. Разбира се, голямото нещо, което е ново и променя това, което познаваме досега е интернет и неограничените възможности, с които разполагаме и които могат да ни помогнат да подобрим качеството на събитията, които организираме. Ако се върнем към важните 5 въпроса, то най-важният по отношение на краудфъндингът е Защо. Хората биха били мотивирани да финансират нашето събитие ако се интересуват не толкова какво прави, а защо го правим. Фокусирайки се върху по-големите дългосрочни цели, които движат събитието, ние ще можем да създадем уникална общност от съмишленици. 

Според Таня Прайв, автор в списание “Форбс”,съществуват три основни причини, заради които хора, необвързани с проект или бизнес, биха вложили средства в него. И тези причини са: [13]

1. Така се свързват с по-голямата цел на кампанията (събитието, инициативата и т.н.)

2. Така се свързват с физическото проявление на кампанията каквито са например наградите.

3. Така се свързват с креативното проявление на кампанията

Ако заменим думата кампания със специално събитие, ще получим стабилна основа, на която да стъпи нашата стратегия за крауднфъндинг в сферата на събитийния мениджмънт. 1. Хората биха финансирали специално събитие, за да се свържат с по-голямата цел, която седи зад него.

2. Хората биха финансирали специално събитие, за да усетят физическата връзка със събитието посредством например наградите, които биха получили.

3. Хората биха финансирали специално събитие, за да се свържат с креативното му проявление.

Следвайки тези надоки и използвйаки някои от платформите за краудсорсинг, можете да организирате и урпавлявате впечатляващо, мотивиращо и смислено събитие. И като заговорихме за платформи за краудфъндинг, нека споменем някои от по-големите към момента:

Позиция

 

Адрес на сайт

 

Compete Rank

 

Позиция в  Alexa, според американския трафик

 

Такса

 

Важно е да се знае

 

1

gofundme.com

946

515

5%

Набрани над 290 милиона долара от индивидуални участници. Такса от 2.9% + $0.30 към всеки превод.

2

kickstarter.com

1,217

360

5%

Не се приемат индивидуално финансиране. Само за креативни проекти. Таксите са от  3% до 5% .

3

indiegogo.com

2,631

810

9%

Таксата е 9%. Ако е постигната целта от  5%, парите се връщат. Такса за услугите  3% . За международни преводи на суми се взема такса от 25 долара.

4

youcaring.com

3,681

3,134

5%

5% такса за инициаторите на проекта. Такса за обслужване от 2.9% + 0.30 долара от всеки превод.

5

causes.com

4,308

4,398

4,75%

Позволява финансиране на НПО и благотворителни инициативи.

Има само такса обслужване от 4,75%.

6

giveforward.com

5,320

4,852

5%

5% такса от инициаторите. Такса за услигите 2.9% + $0.50 за всеки превод.

7

crowdrise.com

9,031

5,267

5%

Тези с безплатни профили плащат 5%, а платените профили - 3%. Такса за услугите 2.9% + 0.30 долара от всеки превод.

8

firstgiving.com

9,582

14,565

7,5%

Позволява финансиране на НПО и благотворителни инициативи.

Такса за услигите 2.5% .

9

fundrazr.com

11,329

16,886

5%

Получателите плащат такса от 5% , а финансиращите плащат 2.9% + 0.30 долара за всеки превод. 

10

fundly.com

12,479

7,297

4,9%

Получателите плащат такса за услугите от  4.9% + такса за обработване на плащане с кредитини карти  3.0%.

Топ 10 на сайтовете за краудфъндинг според трафика (http://www.crowdfunding.com/ към 27 май 2014).

На практика всички тези сайтове създават онлайн общност от хора, които се интересуват от дадена кауза (събитие) и са готови да следват развитието ви и искат да ви помогнат да постигнете целите си. А това е нещо много повече от обикновена финансова подкрепа, която принципно получаваме от финансовите институции. 

Джейсън Граф от CrowdIt в статия, публикувана в “Бизнес нюз дейли” извежда 15 прости начина за увеличаване на шансовете за успех на всяко краудфъндинг усилие. [14] Сред тях са използването на видео, предлагане на лично участие в размер между 20 и30 % необходимата сума, поставяне на реалистични цели, създаване на страхотно псолание, създаване на страница, разкриване кой седи зад проекта, споделяне на колкото се може повече детайли, показване на уникалните неща, награди и поощрения, които предлагате. Не трябва да забравяне и нещо много важно. Всичко трябва да бъде лично, защото така ще създадете личен подход и ще се научите да общувате редовно с хората, които ъставляват онлайн тълпата. Важно е да сте вдъхновени от събитието си и да не се отказвате. Както с всички специални събития, важно е да спазвате обещанията си и заявените принципи, да сте благодарни на тези, които са ви помогнали и да споделяте какво сте постигнали заедно. Според статистиката за САЩ, средната сума за финансиране чрез краудфъндинг е в размер на  75 долара.

Важно е да се познава и разбира значението на принципите на краудсорсинга и краудфъндинга, които имат много общо с вашите събития. Примерът, с който ще завърша показва как споменатите фактори могат да преобразят събитията и те да получават все по-широк обхват.

В края ще насочим вниманието си към феномена наречен “иновации, ускорени от тълпата”. Това наименование на феномена е измислено през 2002 година от Крис Андерсън, куратор на конференцията TED. В лекция, която той изнася на конференцията, говори как “е бил заинтригуван от различния начин на мислене на големите човешки тълпи, защото при определени условия те могат да направят наистина страхотни неща. Това е феномен, към който могат да се присъединят всички организации и хора.” [15] За да се използва ефективно феноменът, са нужни три неща. Представете си ги като три елемента на гигантско колело, и когато всеки един от елементите си е на мястото си, колелото се задвижва. Тези три елемента са:

- Тълпа – група от хора с общи интереси. Колкото по-голяма е тълпата, толкова повече потенциални иноватори се крият в нея.

- Светлина – отнася се до откритост и показване на това, на което са способни най-добрите хора в тълпата, защото така другите ще се научат как да придобият необходимите умения за ефективно участие. 

- Желание – без желание, нищо не може да се случи.

Внимателно разгледахме вече първите два елемента. А що се отнася до третия, желанието, засегнахме го леко само в частта за наградите. Но не бива да забравяме, че желанието е от първостепенно значение, защото то кара хората да вземат участие в тълпата и да подкрепят вашето събитие. Можем да кажем, че тайната на желанието се крие в отговорите ви на два от 5-те важни въпроса – защо и кой. Помнете, че хората искат да бъдат част от нещо голямо, нещо, в което вярват и последно, но не по значимост, да бъдат в страхотна компания. И ако обобщим всичко казано до тук, без желание тълпата няма да направи нищо за вас или за когото и да било друг.

Ако желанието е най-важното от гледна точка на хората  тълпата, то светлината е сложният елемент за организаторите на специални събития, “защото това означава, че вие трябва да се разкриете напълно, трябва да покажете себе си без грим пред света. Споделяйки това, което е най-дълбоката ви тайна, можете да вдъхнете желание на милиони хора да ви помогнат да станете по-добри и да постигнете целите си”.

Конференцията TED има две много успешни инициативи в сферата на краудсорсинга.  Първата е свързана с техния проект за превод на видео лекциите. Отваряйки програмата си за превод, хиляди доброволци преведоха тези лекции на повече от 70 езика. Така видео лекциите от конференциите са лесни за гледане от всички хора по света. Разбира се, разчита се в голяма степен и на феномента за предаване на информация от уста на уста, защото всеки, който превежда, споделя с приятелите си какво е направил и защо. И ако това не ви изглежда достатъчно разкриване, то втората успешна краудсорсинг инициатива ще ви убеди в силата на това да се довериш на напълно непознати, които споделят твоите идеи и виждания. TEDx е възможност, за всеки, който споделя идеите на TED, да организира независимо събитие по модела на TED, като кандидатства за лиценз и получи одобрение. Всеки организатор има моралното задължение да се придържа към идеите и принципите на TED.  Казвам морално, защото всичко се крепи да доверието и на тълпата, която много бързо реагира, ако някой си позволи да накърни идеите и доброто име на TED. След като създават марката TEDx изведнъж стават свидетели на над хиляда експеримента, които се случват по цял свят, свързани с изкуството да се споделят идеи.  През май 2014 години TED отпразнува случването на 10 000-ното TEDx събитие! От началото си през 2009 година TEDx събития са се провели в над 167 страни по света, като средно на ден има по 8 събития. Представяте ли си го - 8 събития на ден, организирани от страхотна тълпа от хора, които искат да споделят идеи с хората по света. И да помагат на  TED да споделя идеи и да достига до все повече и повече хора. Като това не струва на TED средства, само усилия за вдъхновяване на тълпата, спазвайки отнези тре елемента, за които говори кураторът на TED Крис Андерсън.  

Най-вероятно сте гледали поне една лекция от TED. И ако конференцията TED може да използва силата на тълпата по този прекрасен и вдъхновяващ начин, защо и всички ние да не се опитаме да го направим.

В края на своята първа статия за краудсорсинга Джеф Хау пише, че терминът “краудсорсингът е длъжник на Джеймс Суровиецки, който ни отвори очите с книгата си “Мъдростта на тълпите”. [16] Но както самият Суровиецки отбелязва в книгата си, ние всички сме длъжници на Чарлс Макай и книгата му  “Изключително популярни заблуди лудостта на тълпите”, творба от ранната Викторианска епоха, която е задължително четиво за всеки, който се интересува от темата за тълпите. Ако искате да научите повече за идеите, които седят зад краудсорсинга и краудфъндинга, едно добро начало би било да започнете с прочитането на тези две книги. Ако се питате как може да направи тълпата за вас, то със сигурност си задавате грешния въпрос и вървите в грешната посока. Трябва да се запитате: Какво мога да направя аз за тълпата. Тогава сте на правилното място и готови да работите заедно с тълпата, за да правите по-добри, по-ефективни, по-вдъхновяващи и по-въздействащи събития. Само трябва да се решите и да опитате. С правилната тълпа зад вас, всичко ще стане много по-лесно и смислено.

 

Бележки:

 

[1] Howe, Jeff, Crowdsourcing: A Definition, June 02, 2006, http://crowdsourcing.typepad.com/, видяна на 10.10.2014

[2] Brabham, Daren C., “Crowdsourcing as a Model for Problem Solving”, Convergence: The International Journal of research into new Media Technologies, 2008, Sage Publications

[3] Клип към песента "Happy" на Pharrell Williams, реализиран от студенти на Нов български университет през месец март 2014 г. , https://www.youtube.com/watch?v=vtuGa9FgmKw, видян на 10.11.2014 г.

[4] Правилото 1:10:89 е създадено от вицепрезидента на Yahoo Брадли Хоровиц, по отношение на съдържанието, създавано от потребителите онлайн. http://www.scenttrail.com/user-generated-content-1-10-89-rule/, видяно на 10.11.2014 г.

[5] Howe Jeff, Join the crowd: Why do multinationals use amateurs to solve scientific and technical problems?, http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/features/join-the-crowd-why-do-multinationals-use-amateurs-to-solve-scientific-and-technical-problems-915658.html, видяно на 10.11.2014 г.

[6] Goldblatt, Joe, Special Events: Creating and Sustaining a New World for Celebration, Wiley, 2014

[7] Coursera e онлайн платформа, чрез която можеш да посещаваш онлайн курсове от водещи университети в света безплатно - https://www.coursera.org/, видяно на 10.11.2014 г.

[8] Бошнакова, Десислава, Политическите комуникации в Мрежата 2.0, Годишник департамент “Масови комуникации” НБУ, 2009, http://ebox.nbu.bg/mas_com10/view_lesson.php?id=123, видяно на 11.11.2014 г. 

[9] Lutz, Monte, Barack Obama Social Media Toolkit, http://cyber.law.harvard.edu/, видяно на 10.11.2014 г.

[10] Davey, Neil, Ross Dawson: Six tools to kickstart your crowdsourcing strategy, http://www.mycustomer.com/, видяно на 10.11.2014

[11] Данните са към края на 2013 година - http://www.businessinsider.com/google-plus-three-years-later-2014-6 видяно на 12.11.2014 г.

[12]  Досев, Симеон, “10 невероятни краудфъндинг идеи”, http://econ.bg/, видяно на 12.11.2014 г.

[13] Prive, Tanya, What Is Crowdfunding And How Does It Benefit The Economy, http://www.forbes.com/, видяно на 10.11.2014

[14] Graf, Jason, 15 simple ways to increase odds of crowdsourcing success, Business News Daily, http://www.businessnewsdaily.com/, видяно на 10.11.2014

[15] Anderson, Chris, How web video powers global innovation, https://www.ted.com/talks/, видяно на 10.11.2014

[16] Лекция по темата на Джеймс Суровиецки на конференцията TED, февруари, 2005 г. https://www.ted.com/, видяно на 12.11.2014 г.

 

 

обратно нагоре