ПР като призвание и начин на живот
Анелия Видинова, НБУ
Всеки общува, но прави ли го това специалист по комуникации и какви нови предизвикателства поставя средата пред всеки един от нас. Можем ли да изградим най-важната марка в живота си – марката АЗ
На всеки от нас се налага да общува, но това далеч не ни превръща в ПР специалисти. Общуването е едно, а успешната комуникация съвсем друго. „Общуването” е процес, чрез който хората обменят помежду си информация. Той включва подготовка, съставяне и предаване на съобщения. В полето на „Комуникацията” процесите са свързани със „споделяне на значения” и тя по скоро е „управление на съобщенията с цел формиране на значения”.
Специалистът по комуникации разбира какво клиентът иска да каже и избира най-подходящия начин да представи посланието на публиката му, така, че да го разбере правилно и да предизвика определена реакция или действие. "Комуникационната компетентност- представлява равнище на реализация на целите на комуникатора с помощта на ефективно и подходящо взаимодействие". От тук се вижда, че обмяната на информация не е достатъчно условие за разбиране между участниците в комплексните комуникационни процеси.
Не е за вярване, до каква степен хората не се разбират по между си. На теория, за да кажеш нещо на някой и той да те разбере са необходими няколко условия – да имаш физически способности да говориш – устни, гърло, гласни струни, ларинкс и т.н. и с човека срещу теб да говорите на един и същ език като лингвистично понятие. В интерес на истината всеки ден наблюдавам хора, които не могат да се разберат въпреки наличието на всички необходими условия. Поколенията говорели на различен език, мъжете и жените говорели на различен език, а уж все е български.
Когато започнах да уча ПР, както повечето ми колеги не знаех какво точно ме очаква. Записах това не защото е модерно, а защото ми звучеше интересно. В крайна сметка не мисля, че има значение каква е била причината. На много хора им отнема цял живот да намерят нещото, което е тяхно призвание и което ги кара да обичат работата си или както е казал Конфуций: Намери си работа, която ти харесва и няма да ти се налага да работиш. За мен ПР е това нещо. И даже много добре помня момента, когато го разбрах.
Вече съм сигурна, че искам да правя това и съм наистина щастлива, когато работя, защото работата ми доставя удоволствие.
Изключителното в ПР е именно преплитането на наука, теория, принципи и уникалността на всяка кампания, клиент или събитие. Има стъпки, които повтаряме, но всеки продукт е различен. ПР е едновременно константа и променлива.
Другото, което ме накара да се влюбя в ПР е това, че на ПР специалистите постоянно им се налага да научават нови неща и да навлизат в нови области. Днес може да имате клиент политик и трябва да сте запознат с всичко покрай политиката, но утре имате клиент автомобилна компания или фармацевтична, или художник и за всеки един от тях трябва да изучите средата, принципите на действие, спецификите на публиката, за да може адекватно да комуникирате посланията им.
Това е невероятно и вълнуващо.
Променя света към по-добро, корпоративна социална отговорност, показва на гъсеницата как да стане пеперуда, но не като й залепи крила и я боядиса шарена
Кави нови предизвикателства поставя средата пред нас?
1. Живеем в динамично развиваща се среда. Светът се развива толкова бързо, че всеки ден нещо се променя и нямаме време да свикнем или да ни стане скучно. Непрекъснато излизат нови технологии, нови социални мрежи и нови канали за комуникация. Ежедневието ни се променя преди да се обърнем. Във всеки един момент някъде по света се случва нещо и не, че преди не е било така, но вече имаме възможност да разберем за това. Това е прекрасно от една страна, но е голямо предизвикателство от друга. В тези условия на постоянна промяна на всички нас ни се налага да се адаптираме много бързо към промените. В ПР професията информацията е крайъгълен камък, а умението да я подбираш и асимилираш бързо се превръща в животоспасяващо за кариерата ти на ПР специалист. Още повече, че трябва да си с крачка пред другите почти винаги.
2. Има и други хора, които са учили в нашия университет, родени са в нашия град или в семейства като нашето, но кое е това, което ни отличава и кара работодателите, приятелите и клиентите да ни изберат? Пазарът на труда, на идеи и изобщо конкурентната среда става все по-жестока. Докато сме в университета малко хора осъзнават, че излизайки от него ние се борим за едни и същи клиенти или работни места. И в това няма нищо лошо, а и според мен е много хубаво, защото здравословната конкуренция ни кара да се развиваме и да се стремим да сме все по-добри. Добрата новина е, че всеки човек е уникален и неповторим и всички ние сме различни. Т.е. имаме различни силни и слаби страни и въпрос на умение е как ще се представим или продадем. Затова другия път, когато сте сигурни, че знаете отговора на въпроса, който преподавателят задава – просто вдигнете ръка, бъдете първи.
Можем ли да изградим марката АЗ?
Всички хора търгуват със себе си, ние сме марка и се продаваме. Марката АЗ! дори и да не осъзнаваме всеки ден ние представяме себе си пред света. В отношенията си с хората, в социалните медии и навсякъде. Изграждаме образ и идентичност като на компания. И като специалисти по комуникация трябва най-добре да можем да правим това. Трябва да осъзнаем, че с всяка дума, всеки пост, всяка връзка, която публикуваме или споделяме, ние отправяме послание към нашите публики или приятели. Кои сме ние, какво четем, какво обичаме, какви са интересите ни и постиженията ни. Жалко е всички във ФБ да разберат, че гаджето ви е зарязало, а да не разберат, че сте участвали в научно събитие като тази школа. Или не е! Или вие искате хората да ви възприемат като чувствителен, а не като амбициозен студент. Какво показвате на хората, какво им споделяте? Кой сте вие? Колкото по-бързо изградите собствената си марка, толкова повече време ще имате да я комуникирате пред света. И така ще я продавате по-добре.