Нов български университет

(Не)стандартни ПР практики за корпоративен имидж


Вилиана-Марина Николова, СУ, ФЖМК


 

Промени се или умри – това е новата доктрина на нашия век. Тя важи в пълна сила и за ПР индустрията. „Старите” техники на пъблик рилейшънс вече не са достатъчно ефективни и убедителни. Класическият ПР инструмент – пресконференция, се смята за отживелица в продуктовия и корпоративния ПР. Размиват се границите между връзки с обществеността, реклама и дигитална комуникация. Социално отговорното поведение вече не е избор, а условие за положителен корпоративен имидж.

Днес конкурентоспособната ПР агенция има звено за маркетинг в социалните медии и адекватно отговаря на търсенията в дигиталния сектор. Наблюдава се тенденция, при която все по-интензивно се интегрира определена социална тема в корпоративните комуникации, взаимоотношенията с общността, маркетинговата дейност. Създават се стратегически съюзи с външни партньори – частни, публични, нестопански.

Трудно е да се говори за нестандартни практики днес, защото още утре те вече са „стандартни” и са условие за конкурентоспособност. ПР-специалистите знаят най-добре - креативните подходи важат еднократно, после е необходима промяна отново. Единственото сигурно нещо е, че ПР-ът трябва да присъства навсякъде, където има думи и комуникация – без значение онлайн, офлайн или в Космоса.

  Днес говорим за промяна и адаптация повече отвсякога. Разбира се, че винаги промяната е била условието и причината за прогреса на всяко начинание, но сега тя трябва да се случва постоянно и бързо. Промени се или умри – това е новата доктрина на нашия век. И още нещо – не е достатъчно да се промениш еднократно. Промени се и пак се промени – бизнесът на бъдещето го изисква. Образовай се и се усъвършенствай, развивай се през целия живот – успехът го изисква. Бъди навсякъде и по всяко време – онлайн, офлайн, ако можеш и в Космоса – публиките го изискват.

  Корпорациите трябва да възприемат принципите на „учещата организация”. Ключово за бъдещото развитие на бизнеса в един отворен свят на „икономика на знанието” е актуализирането на корпоративните цели и взаимоотношенията с аудиторията. Конструирането на публичната комуникация на една организация е нейният отговор както на динамично променящата се макро и микро среда, така и на реално съществуващата обществена потребност от разбиране и подкрепа.

  Промяната е голямо предизвикателство. Изисква по-високо ниво на организация, начин на мислене, поведение към себе си и околните. Необходими са знания и опит, за да се управлява правилно. Когато промяната е желана и споделена, тогава тя вдъхновява и е предпоставка за бленувания успех. А той се превръща в реалност, когато диалогът и комуникацията са професионално управлявани. Неуспешната промяна много често е резултат от определени несъответствия във взаимоотношенията между обектите, създаване на дисонанс и неразбирания. Връзките с обществеността поставят поредица от цели, част от които е постигане на ефективна комуникация и комуникационни канали между отделни групи, публики и общности. И най-вече разбирателство, сътрудничество, коопериране, диалог, базиран на истината.

Отделихме това внимание на промяната, защото тя най-точно определя и предизвикателствата пред ПР-специалистите днес, както и решенията на тези предизвикателства.

Класическите инструменти на връзките с обществеността вече не са достатъчно ефективни и убедителни. ПР агенциите са изправени пред постоянното развитие на онлайн средата и социалните медии, което логично означава навлизане на ПР в дигиталния сектор.

От друга страна изискванията към ПР услугите стават все по-адекватни. Нарастват критериите за това кое е успешно и ефективно. В условия на икономическа стагнация да бъдеш повече стратегически ориентиран е задължително.

Организациите се конкурират на ниво корпоративен имидж, така че те искат от своята ПР агенция разнообразни, нетрадиционни и креативни социално отговорни инициативи, например - свързани с кауза.

Понякога ПР подходите са традиционни, друг път напълно новаторски. Не винаги „различното” е успешно и не е задължително, че утвърдените методи са изчерпали своя капацитет. В едно обаче сме сигурни – доверието днес е по-ценно от златото. Повече отвсякога етиката и честността в бизнеса са критерии за професионално свършена работа.

  ПР в дигиталния сектор.

  До преди няколко години беше актуално да цитираме в цифри с каква невероятна скорост се развива обхватът на интернет. Днес силата и значението на форумите, блоговете и социалните мрежи за формирането на общественото мнение онлайн, а оттам и офлайн, е всеизвестен факт. Важни исторически събития от съвсем близкото минало и настоящето го доказват.

Избирането на американския президент Барак Обама стана факт чрез креативното използване на социалните мрежи. Протестите срещу управлението на египетския президент Хосни Мубарак станаха възможни чрез Фейсбук. Протестите в Испания, провокирани от събитията в Близкия Изток (Арабската пролет), събират 25 хил. души на площада в Мадрид чрез съобщение във Фейсбук. Движението „Окупирай Уолстрийт” впечатлява с  глобалната си популяризация, станала възможна чрез Фейсбук и Туитър. Към момента членовете на онлайн общностите надхвърлят 2/3 от всички интернет потребители. За 2008 г. Nielsen Online установява, че в световен мащаб социалните мрежи бележат най-голям ръст от нови потребители, в сравнение с електронните пощи, софтуера, търсачките и интернет порталите и общностите. Дори леко изкривени от факта, че голяма част от потребителите притежават профил в няколко различни социални мрежи, данните са индикатор за постоянна възходяща тенденция на социалните мрежи. [1]

Първоначално идеята на „социалните мрежи” е потребителите да споделят интересна информация помежду си, като предлагат линкове към публикации в интернет. Но успоредно с нарастване броя на потребителите на социалните мрежи нараства и тяхната популярност. Колкото по-посещавана е социалната мрежа, толкова е по-висок нейният рейтинг и съответно нараства възможността да привлича по-голям  брой  потребители. Това става причина постепенно мрежите да навлизат и в бизнеса.

Без съмнение Facebook, MySpace и Twitter, wordpress.com, wordpress.org водят в класацията за най-популярни социални мрежи в световен мащаб, като само  потребителите на Facebook са над 200 млн.. Най-известните „Social Bookmarking Sites” се използват за сортиране на интересни линкове и новини в зависимост от предпочитанията на аудиторията си. Голяма част от сайтовете за социални мрежи предлагат поддържането на вече съществуващи социални контакти или предоставят възможност на непознати да се свързват според общи интереси.

Някои от най-известните социални мрежи в България са: sladur.com – сайт за запознанства; vbox7, копира концепцията на YouTube, bg-mamma.com; Edno23.bg – социален микроблог; blog.bg и  т.нар. “Social Bookmarking Sites” – svejo.net, dao.bg, ping.bg, pipe.bg, novinitednes.com, favit.com.

  Наблюдава се повишаване на интереса към български бизнес социални мрежи. Това може да се обясни с факта, че деловите контактите имат потребност от взаимоотношения на национално ниво (това не изключва глобалните взаимоотношения, характерни за глобализиращия се свят), за разлика от социалните мрежи за забавления, които надхвърлят пределите на страните си.

  Повечето социалните мрежи са с добър интернет рейтинг, което означава, че по правило привличат голям поток посетители и с малко вложено време и усилия успяват да разпространят информацията до огромен кръг потребители. Според проучване на emarketer.com около 10% от В2В (business-to-business) и около 36% от В2С (business-to-consumer) фирмите използват социалните мрежи за популяризиране на своя бизнес, като тенденцията е процентът им да се увеличава. [2]

  Интернет моделира нагласите, настроенията и поведението на потребителите.  Ето защо специалистите по ПР работят онлайн. Те неспирно търсят начини да провокират хората да дадат обратна връзка, да се ангажират с даден бранд и да заживеят с него. Въпросът е „Как става това? По какъв начин поведението на потребителите в дигитална среда определя реални действия на покупка и формира корпоративен имидж?”. Отговорът е недвусмислен:  огромна част от хората споделят, че решението им за покупка е повлияно от препоръка и мнение от интернет.

2011 година.

50,4% от интернет потребителите в България пазаруват онлайн  30% повече регистрации в социални мрежи имат онлайн потребителите 84% от българите онлайн имат регистрация във Facebook, 10,7% в Twitter и само 1,4% във Foursquare. Facebook е източник на информация за 28% от българските потребители Над 50% от онлайн потребителите предпочитат да използват браузър на мобилния си телефон пред апликация. Най-често извършваната дейност през смартфон е проверка на електронна поща – 26,8% от онлайн потребителите. [3]

  Все повече големи и по-малки корпорации използват интернет за корпоративни комуникации и водене на ПР кампании. Те не се ограничават с един социален профил, за да се позиционират успешно на пазара. Организациите не пренебрегват нито един потенциален клиент и за целта присъстват в целия социален уеб. Информацията в Мрежата е толкова богата, че компаниите не могат да рискуват да се „изгубят” в океана от съобщения и активно използват възможно най-голям брой социални профили.

ПР стратегиите се основават на успешното привличане на линкове чрез участие в социалните мрежи. Линковете играят ролята на търсачки, а препращането на посетители към корпоративния блог, форум или общество следва от естествената последователност на онлайн действията. 

Вече говорим за регионално и продуктово позициониране в интернет чрез корпоративни акаунти в социалните медии. Всяка компания и нейните продукти/услуги могат да бъдат популяризирани чрез официални социални акаунти – формално корпоративните такива и специално създадените от агенция. Въпросът е тези акаунти да бъдат обслужвани. Колкото по-голяма е корпорацията, толкова повече акаунти може тя да обслужва (ресурсът на хора го позволява). Това носи и рискове. Общуването в социалните медии може да се обърне срещу всеки, който „няма какво да каже”. Т.е. съдържанието трябва да е смислено и полезно. В този случай за ПР-специалиста повече от всякога важи „офлайн” правилото за обявяване на пресконференция: „не се свиква, ако новината не е наистина важна”. Блогът ви няма да се посещава, ако не споделяте вярна, актуална и полезна (за специфичната аудитория) информация. Може да стане и още по-зле – това ще се разпространи светкавично бързо и вие ще „загинете”. Затова специалистите съветват: 

Бъдете „up to date” не просто с най-актуалното онлайн, а с най-актуалното за момента.

Основните принципи на ПР общуването се запазват, но социалните медии дават нови възможности за прилагане на традиционните елементи от практиката на връзките с обществеността. Важна роля за успеха на всяка ПР програма са системните изследвания. Проучването на целевите публики в мрежата, прецизното им селектиране, отразяването на оценките и позициите на най-активните потребители (често лидери на мнения) става бързо, евтино и адекватно. Вече половината българи сърфират в интернет. За мнозина той е основен източник на информация и забавление, за работа и общуване. От изследването по-горе става ясно, че нараства делът на пазаруващите през мрежата. Групи потребители прекарват повече от свободното си време в интернет, отколкото в други занимания и с други медии.

Възможности на онлайн изследванията:

·  Покритие на половината български потребители, а за определени продукти и услуги – практически всички потребители;

·  Получаване на отговор в рамките на няколко дни, когато имате сравнително малко на брой въпроси;

·  Достъп до специфични и „капризни” целеви групи;

·  Постигане на по-голяма от обичайната извадка за анализ на по-малки целеви сегменти.

Проникване на интернет към декември 2011 година:

     Източник: Омнибус проучвания  на Ноема, офлайн национални изследвания с пряко лично интервю. (http://noema.bg/)

 

  Явно всичко в социалните медии е по-прецизно – таргетирането, съобщението, измерването на ефективността. Последното прави оценката за успеха на една ПР кампания много по-точна. Днес не е достатъчно да се отчетат броя публикации/излъчвания в традиционната преса. Следят се постовете в блоговете, брой посещения, препращания, коментари, запитвания.

  Онлайн анализите и прецизната измеримост дават възможност за корекции на ПР кампанията в процеса на нейното действие. Методът идва от Япония и е известен под името „Кайзен”. Ключовата концепция се състои в това, че всички процеси се подлагат на постоянна ревизия. В следствие на това не е нужно промените да бъдат мащабни. Те могат да се сведат до неголеми и постепенни модификации, което обаче гарантира постоянно осъвременяване на системата за управление и осигурява максимално високо качество. Интерактивността, онлайн анализите и прецизната измеримост дават възможност на ПР-специалиста за постоянни допълнителни подобрения и усъвършенстване. Това се отразява положително на крайния резултат и на финалния бюджет.

 

 

(Не)стандартни ПР подходи за спечелване на доверието.

  Днес всяка организация иска да има Фейсбук и блог, а корпоративният сайт е  визитната картичка на съвременната компанията.  Както се убедихме Мрежата може да е много ползотворна за популяризиране и изграждане на позитивен имидж, но може и да се „оплетеш” в нея, ако няма какво да кажеш. Ако говориш лъжи също ще бъдеш отхвърлен. Днес честността се цени повече от всичко. Потребителите са толкова чувствителни на тема доверие, че само действия, препокриващи се с предварително заявените обещания, могат да ги спечелят. Не трябва да се забравя, че симбиозата между „офлайн” и „онлайн” имиджът изгражда цялостния корпоративен образ на организацията, основаващ се на нейната репутация, действия и поведение в обществото.

  Най-важният въпрос за ПР-специалиста е Какво иска потребителят. Днес голяма част от хората смятат, че компаниите са морално задължени да допринасят за подпомагането на социални каузи. Фирмите могат само да загубят своите позиции, ако бездействат. Ако обаче успеят да въвлекат публиките в своите социални програми, те си гарантират лоялни клиенти и положителен имидж. 64% от младото поколение споделят, че биха се включили в социален проект, ако виждат реалния си принос в него. [4]

  В голяма част от случаите, това което прави един бранд разпознаваем сред голямото разнообразие на пазара, е корпоративната социална отговорност, която организацията заявява пред клиентите и обществото.  Усещането за съпричастност към корпоративните действията и социалната политиката, водени от организацията удовлетворява потребностите на клиента от най-високите нива на пирамидата на Маслоу. Потребителят идентифицира своите желания или потребности чрез използването на продукта; идентифицира собствените си личностни ценности чрез своето взаимодействие с бранда; идентифицира своята принадлежност към социална група (признание и социално одобрение) чрез взаимодействие с марката; поддържа и проявява в своята дейност социалното и функционалното качество на бранда. По този начин се създава потребителска култура и лоялност към марката. Предлагайки емоция на публиките си, връзките с обществеността създават приятели на бранда, които силно допринасят в осъществяването на технологията на успеха. 

  „Успешната” компания днес има мисия, която я отличава от конкурентите й, удължава живота на марката, прави бизнеса специален и различен. Клиентите също се чувстват „уникални”, когато могат да избират бранда според активността и заеманата гражданска позиция на марката. Организациите, които редовно информират обществото за своите инициативи за корпоративна социална отговорност и имат кредит на доверие със своите  честни, правдиви и достоверни комуникации, постигат увеличаване на пазарния дял. Маркетингът, обвързан с кауза, може да доведе до увеличаване на продажбите с до 74% при определени категории потребителски стоки. [5]

47% от участвалите в изследването потребители предпочитат продукт, чиято реклама е била обвързана с кауза и само 27% – продукт,  рекламиран по стандартния начин (според новия бюлетин на ICYGEN).  

  Връзките с обществеността помагат на компанията да избере социална тема, която наистина вълнува както публиките, така и нея самата. Когато реализира инициативи, в които вярва, че ще променят нещо към по-добро, когато покаже, че участието в благородни каузи е част от бизнес целите й, организацията вече има лице. Човешко лице, което търси одобрение за своите действия, търси приятели, които да са съпричастни към нейните лични и граждански убеждения и позиции. Чрез оптимизиране на комуникацията вътре в организацията и извън нея ПР правят възможно партньорството между компанията корпоративен гражданин и потребителя, като ги „въвлича” в един общ процес.

Днес все повече организации осъзнават предимството на това да се фокусират само върху няколко стратегически области, които най-добре съвпадат с корпоративните им ценности. Провеждат се кампании, които дават възможност за реализирането на маркетинговите цели и същевременно спомагат за изграждането на желаната идентичност на марката. Днес мениджърите поемат дългосрочни ангажименти и предлагат непаричен принос като експертна помощ, технологично съдействие, достъп до услуги. Личи желание за съвместна работа на партньори, споделящи обща кауза. Използват се съвместни канали за разпространение на данни. По-често сме свидетели на инициативи, в които служителите влагат време и усилия за доброволни ангажименти, свързани с кауза.

Подходът на съчетаване на корпоративните цели със социалните ангажименти осигурява възможност за по-висока добавена стойност за организацията и  изпълнение на маркетинговите цели – увеличаване на пазарния дял на компанията, пробив на нов пазар, изграждане и поддържане на корпоративен имидж.

Възприемането на корпоративното гражданство се превръща в ефективна технология за просперитет, защото изразява мисията на организацията, като комплекс от цели, обществени отговорности, послания и действия, удовлетворяващи потребностите на социума. По този начин се осигурява най-печелившият ресурс: общественото доверие и признание.

Един добър пример...

Най-фундаменталната комуникативна стратегия за всяка корпорация е разработването и управлението на ефективна програма за принос към общността и връзки с обществеността. Реализирането на такава стратегия дава възможност на компанията да популяризира своя социална кауза и да набере достатъчно съмишленици за реализирането на инициативата. Силата на ПР е в преодоляване бариерите на селективния подход на аудиторията към информацията и възможността да се обогатяват нейните познавателни нагласи. Това позволява активизиране на общественото мнение по значим социален проблем и в последствие оказване на  поведенческа подкрепа на компанията при разрешаването му.

В настоящия доклад ще представим социална кампания на Съюз на пивоварите в България (СПБ) – Спортът е по-добрият начин децата да пораснат. Инициативата е част от дългосрочна образователно-превантивната програма на СПБ Родители, разговаряйте с детето си за алкохола, имаща за цел да намали експериментирането с алкохол от лица под 18 години. Целевата група са родители и семейства на тийнейджъри.

Целта на кампанията е да се предложат конкретни инициативи и спортни занимания за цялото семейство, като част от подходите за превенция и здравословен начин на живот. Мотото на кампанията е в унисон с идеята на проекта.

  Партньори на СПБ са Министерство на физическото възпитание и спорта, Дневен консултативен център за деца, юноши и родители към Столична община; НПО Солидарност; районни структури на Столична община. Подкрепящи медийни партньори са в. Животът днес,  в. Класа, радио Дарик, vesti.bg.

  Поводът, който привлича вниманието на журналистите и таргет групите е откриването на „спортна седмица” (между 2 и 8 юли) в Борисовата градина, комплекс „Спортна София”.

  Мястото е подходящо за провеждането на брифинг, на който освен представителите на Съюза на пивоварите и техните партньори, присъстват и известни спортисти, именити треньори, представители на държавни и общински институции.

  За да се изпълнят заложените цели, организаторите на събитието предлагат привлекателни алтернативи за свободното време на тийнейджърите и техните родители. Това са игрище за футбол, тенис маси, зони за петанк, както и занимания по капоейра, зумба гимнастика, кунг-фу.

  СПБ осигурява още специално място и експерти  за консултации с родители,  юноши и деца по всички въпроси, свързани с подходите за общуване между възрастни и деца, превенцията и здравословния начин на живот.  

  Комуникационните дейности, които Съюзът на пивоварите осъществява включват традиционните канали за разпространение на информационни материали, както и онлайн комуникационни канали:

·  Разпространяване на прессъобщения;

·  Провеждане на онлайн конкурс за слоуган на кампанията. Получените предложения са 304, които са оценени от независимо жури;

·  Брандиране с визиите на инициативата игрищата в спортния комплекс и разпространение на дипляни,  тениски, фризбита, тенис топки, банери, фейм картички;

·  Организиране на брифинг на мястото на събитието;

·  Постоянна актуализация на информацията на уебсайта на Съюза (pivovari.com) и на сайтовете на партньорските организации;

·  Специално създадената във Facebook фен страницата.

  Резултатите от кампанията са измерени според контентанализ на публикациите в медиите и броя посещения в спортния комплекс. Продължават да се следят отзивите от събитието във фейсбук страницата на СПБ, където интензивно се качват снимки и коментари. През м. септември от маркетингова агенция ще бъде извършено измерване за разпознаваемостта на кампанията.

  Оценка:

·  Общ брой публикации в онлайн медиите – 48, вкл. сайтовете на радиата: БНР, Дарик, Фокус,  Веселина;

·  Печатни медии: в. Преса, в. Класа, в. Сега, в. Анонс, в. Животът днес, сп. Вагабонд, сп. Икономика, в. Позиция; регионални вестници в Благоевград, Варна и Шумен;

·  Репортажи и интервюта на сайтовете на  телевизиите: БНТ, ВВТ, Bulgaria on Air, TV7, TV+;

·  Общ брой посещения в комплекса „Спортна София” – 820 (по предварителни данни).

  Бъдещи цели:

  Кампанията Спортът е по-добрият начин децата да пораснат е добър пример за инициатива, подходяща за цялото семейство, където диалогът и общуването с децата са непринудени. Именно в такъв вид контакт родителите могат да покажат на децата, че има здравословен начин за справяне със стреса и проблемите на ежедневието, като спортуват и се забавляват заедно. Физическите занимания винаги са добра възможност за приятелство, хармония и общуване в семейството, приятно прекарано време и желание за постижения. Една от целите на СПБ е кампанията да се превърне в дългосрочна програма за превенция и здравословен начин на живот и в този смисъл вече са планирани следните инициативи:

·  дейности за облагородяване на  спортни общински площадки на територията на град София;

·  провеждане на анимации на реновираните площадки;

·  организиране на специални дни на спорта.

Обсъждане на случая:

  Спортната кампания на Съюза на пивоварите е едно естествено продължение на социалната програма Родители, разговаряйте с детето си за алкохола. Вие можете да повлияете. Разбирането за ключовата роля на превенцията срещу злоупотребата с алкохол  е в дългосрочните политики на бранша за социална отговорност и защита на обществения интерес както на национално, така и на европейското ниво. Кампанията е  включена като конкретен ангажимент на българските пивовари към Европейския форум за алкохол и здраве под мониторинга на Европейската комисия. 

  Една от особените характеристики на социалните кампании, посветени на промяната на обществените нагласи и общественото поведение е, че те трябва да се приемат като дългосрочен ангажимент. Разбира се това е много по-трудно, отколкото  да се направи еднократно дарение за определена кауза. Създаването или дори само спонсорирането на кампания в областта на социалния маркетинг изисква много повече от предоставяне на пари. И тъй като социалната програма е дългосрочна, тя трябва да е значима за клиентите, целевите пазари, да мотивира служителите и да провокира интереса на медиите. Необходимо е темата на кампанията да бъде свързана с дейността и ценностите на компанията-инициатор. Партньорство с публичния сектор и нестопански организации, които могат да осигурят експертна помощ, надеждност и по-голям обхват на посланията сред обществото са задължителни.  

  С осъществените до момента дейности и планираните нови такива, кампанията на СПБ за превенция употребата на алкохол от лица под 18 години вече се е превърнала в добра практика. Това е поредното доказателство за  значението и резултатите, които могат да бъдат постигнати в партньорство между институциите и социално отговорния бизнес.

Заключителни думи.

„Нестандартните” ПР-практики днес, утре вече са остарели или са се превърнали в „стандарти” за конкурентоспособност. Съвременната динамика на средата подсказва, че ПР-експертите трябва да се занимават с онлайн и комуникация в социалните мрежи, тъй като управлението на взаимоотношения с хора е в основата на професията. Както винаги специалистите по комуникация търсят начини да осъществят обратна връзка, да създадат атмосфера на доверие, да популяризират „човешкото лице” на бизнеса, когато той е социално отговорен.

Съвременният начин на живот поставя все повече предизвикателства пред пъблик рилейшънс. Днес конкурентоспособната ПР агенция има звено за маркетинг в социалните медии и адекватно отговаря на търсенията в дигиталния сектор. Наблюдава се тенденция, при която все по-интензивно се интегрира определена социална тема в корпоративните комуникации, взаимоотношенията с общността, маркетинговата дейност. Създават се стратегически съюзи с външни партньори – частни, публични, нестопански.

Корпорациите подобно на личностите имат поведение, което се изразява от една страна в комуникациите, които провеждат с аудиторията, и от друга в материалните продукти или услуги, които предлагат. В този смисъл към тях се предявяват изисквания както за икономическа, така и за комуникационна етика. Това означава, че всяка институция и организация трябва да разглежда продукцията си и комуникацията си като компоненти/критерии за формиране на общественото мнение. Преодолявайки проблемите на достоверността и зачитайки потребностите и изискванията на публиките те ще се ползват с уважението им.

Мотивирането на персонала на компанията да работи с чувство за отговорност пред обществеността и да възприема мисията на компанията също са част от управлението на корпоративната репутация. Специалистите по връзките с обществеността  играят ролята на свързващото звено между ръководството, чието внимание трябва да бъде насочвано към потребностите, изискванията и очакванията на публиките и от друга страна гражданите, които не винаги разбират добре ролите на бизнеса в социалното пространство.  

Връзките с обществеността доказват и поддържа легитимността и доверието към организацията.  Необходимо е да се формира у гражданите представата, че компанията работи в интерес на социума и обслужва дадена обществена потребност без да има несъответствие между това, което се съобщава и това, което се прави в действителност. Доверието трябва да се изгражда върху основата на открити контакти, ангажираност към решаването на проблемите и формирането на изпълними очаквания.

 

  Използвана литература:

1.     Котлър, Ф., Как да създаваме, печелим и управляваме пазарите. С., Култура и наука, 2003 г.

2.     Котлър, Ф., Лий, Н., Корпоративна социална отговорност: примери от водещи световни компании. С., Рой комюникейшън, 318 стр., 2011 г.

3.     Кътлип С., Сентър А., Блум Г., Ефективен пъблик рилейшънс. С., Рой комюникейшън, 508 стр., 2007 г.

4.     Райков, З.,  Корпоративен гражданин. Печелившият бизнес. С., Дармон, 459 стр., 2004 г.

5.     Райков, З., PR. Технологията на успеха.  С.,  Дармон, 225 стр., 2003 г.

6.     Kotler, P, Lee, N., Social marketing: influencing behaviors for good, Sage Publications, Business & Economic, 2008

7.     Kotler, P., Cheng, H., Social marketing: global trends and success stories, Jones & Bartlett Learning, 2011

 

Бележки:

1.     http://www.marketingburkan.com/archives/3631

2.     http://noema.bg/

3.     www.manager.bg/news/kakvo-motovira-mladoto-pokolenie-da-uchastva-v-socialni-kauzi?

4.     www.technews.bg

5.     csr.bg/common/523-analiz-na-potrebitelskoto-vylzpriemane-na-kso-i-kso-iniciativite

6.     www.pivovari.com

[3] Изследване на  E-Consumers Report, отнасящо за българските потребители.

[4] Според изследване на Мениджър.news, www.manager.bg

 

[5] Според изследване на агенция Коун и Дюк Юнивърсити, Северна Каролина, www.technews.bg



Copyright © 2013. All Rights Reserved.
NBU nbu