Прекрасни дни пред занаята





Докато новинарските организации оценяваха World Wide Web преди 10 години, много журналисти размишляваха какви прекрасни дни предстоят пред занаята им.
Новата медия обещаваше възможност за достъп до оригинални документи, комбиниране  мощта на звук, видео, анимации и снимки, както и начини читателите да участват в правенето на новини. Всичко това, както и много други неща се смяташе за гарант за настъпването на нова Златна ера на журналистиката.
Ако обаче прекарате няколко минути пред повече от онлайн новинарските сайтове,
ще разберете, че очакванията са останали до голяма степен несбъднати. Голяма част от тях рядко предлагат повече информация от публикации, които вече са били отпечатани или излъчени. Все същите стари медийни гласове определят пейзажа.
При все това не всички новини са лоши: някои онлайн новинарски сайтове използват мултимедията, интерактивните и архивни възможности на Мрежата по начин, който позволява журналистите да сбъднат обещанието за конвергенция. Други сайтове предлагат алтернативни гледни точки за новините, които дават възможност на потребителите да си съставят собствено мнение за случващото се в света.

Мултимедия и интерактивност
Докато повечето в онлайн новинарския бизнес се задоволяват да имитират други медии, някой пионери показват на какво са способни онлайн новините, когато се приложи свеж и творчески подход. Сайтовете в тази секция са забележителни образци за бъдещето.

Фотографии
Каквото е валидно за печатните медии е валидно и онлайн. Една страхотна снимка е ценна поне колкото 1000 думи. Но в  Мрежата ако към снимката се прибави и аудио, въздействието й се увеличава многократно.
MSNBC.com имат практиката да публикуват такива завладяващи фото/аудио програми.
Една от най-добрите е „Hope at Heartbreak Hotel” - фотографска хроника, проследяваща 4 години от живота на бивш затворник. От човек, отчаян от провала си,  той върви към себеуважение и надежда за по-добър живот.

Интерактивност
Традиционните медии предоставят ограничена възможност на обществеността да участва във важни дискусии, но Мрежата дава на журналистите средства да променят това положение. Например във връзка с увеличаващите се задръствания в областа Heraldnet дава на гражданите шанса да определят приоритетите за решения и да предложи как да бъдат финансирани. Онлайн играта Fix your commute (“Оправи си пътуването”)  кара потребителите да правят трудни решения и което е по-важно, тя осигурява на Heraldnet информация за приоритетите на обществеността, която след това се предоставя на местните власти.

Бази данни
Едно от неоспоримите предимства на онлайн новините е тяхната способност да правят огромни количества данни лесно достъпни за общественността. Новинарските сайтове успешно са използвали тази възможност във връзка със статистики за престъпността, документи за нарушения в здравни заведения, информация за училища и т.н. Създаденият от вестник Seattle Times сайт „Мемориал на Американската война ” (The U.S. in Iraq War Memorial), както и други подобни проекти, съдържа списък на американските войници, загинали в Ирак след инвазията през 2003 година и позволява на свойте потребители да търсят в базата данни по име. Но това, което поставя сиатълския проект пред подобните му, са кратките профили на местни войници, както и книгата за гости, позволяваща на посетителите да запишат своите мисли.

Архиви
Повечето онлайн новинарски сайтове се справят отлично с отразяването на събитията ден за ден, но много от тях се провалят трагично когато историите се развиват във времето. Историите с продължение поставят пред новинарските сайтове предизвикателството да организират свойте архиви, така че да покажат цялостната картина, позволявайки на посетителите да имат достъп до възможно най-много от контекста. Блестящ пример за сайт, който се е справил с това предизвикателство, е проектът на Canadian Broadcast Corporations за избухването на вируса САРС (SARS). С разпространяването на болестта в Канада, CBC създаде стабилен сайт със поддържащи истории, официални доклади, пълен новинарски архив, важни телефонни номера и т. н. Точно затова този проект стана безценен при информирането на канадците относно рисковете, които ги заплашват, както и в това да им помогне да се справят с тях.

Аудио
Онлайн новинарските сайтове откликнаха на атаките срещу САЩ на 11. 09. 2001г. с много фантастични програми. Една програма, която изпъква пред другите е „звуковият мемориален проект” (Sonic Memorian Project) в сътрудничество на Националното обществено радио и много историци, продуценти, творци както и над хиляда обикновенни хора, които са предоставили своите собствени аудио ескизи. Въпреки че проектът съдържа вълнуващи текстови разкази за историята на търговския център звукът,  аудио съдържанието прави сайта изключително уникален. Пуснете си соник браузера и ще изпитате едно уникално преживяване в онлайн разказването на истории.

Видео
По-голямата част от видеоматериалите в Мрежата не са нищо повече от рециклирани телевизионни новинарски клипове. Понякога обаче  онлайн журналистите комбинират оригинално видео с други елементи, за да разкажат една история по–добре от което и да е  било друго средство.  Пример за това е Inside the Toughman, където се показват вече незаконните боеве без правила. Там с помощта на  видео и снимки се създава продукт, въздействащ и чисто физически.

Анимация
В печатните издания от десетилетия  се създават обяснителни графики, с които се помага на читателите  да вникват в сложни процеси. Онлайн новинарските сайтове правят следващата логична стъпка и използват анимирани GIF -изображения или Flash анимации, които позволяват на посетителите им да виждат етапите (от процеса) в последователност. Анимацията, обясняваща какъв е механизмът на клонирането, създадена от Guardian Unlimited е модел за ясна, информативна онлайн анимация.

Флаш
Много от създаващите съдържание в Мрежата използват този мултимедиен софтуер, но малцина използват възможностите му до краен предел. Сред най-добрите са спортните програми, създадени от агенция France Presse. Един от първокласните им проекти е ежегодното  специално издание - сайт за „Обиколката на Франция”. Той се прави в сътрудничество с компанията  Art Movies, която е специализирана в разработка на Flash и се лицензира на редица сайтове в цяла Европа и САЩ. По време на „Обиколката”, сайтът предоставя обновяване в реално време, индивидуални и отборни профили и позиции, карти на маршрута с профили на терена, както и списък с победителите в състезанието от 1903 г. насам. France Presse използва този модел и при създаването на ефектни проекти за Световната купа и Формула 1.

Източник:
Превод от английски:
Илиян Ружин, F 22858,  бакалавър „Масови комуникации”