ГЛАВА V.
Модели на обектите на анализ в аналитичните материали в системата на полицията





1. Модел на аналитична справка относно дейността на териториалната система на полицията през 10-дневен период




а) Увод
Текстът трябва да изразява оценка на процеса на реализация на изведените приоритетни задачи за овладяване на криминалната престъпност и предотвратяване на посегателства в реалната икономика през анализирания период.
Подчертава се връзката на ефективното (или незадоволителното) изпълнение на задачите от състава на полицията с подобряване или усъвършенствуване (респективно влошаване) на организацията на оперативно-издирвателната дейност, както и с повишаване (респективно понижаване) на ефективността в работата на охранителните работници.
Описват се резултатите от приложението на екипния принцип на работа и социалната превенция като решаващ фактор за противодействие на престъпността - дотолкова, доколкото те действително се прилагат.
 б) Характеристика на оперативната обстановка по криминална линия
Характеристиката на оперативната обстановка обикновено се определя главно от анализа, както и от оценяването на състоянието и динамиката на криминалната престъпност. Обстановката е сложна и бързо променяща се за голям брой ОДМВР в страната.
В конкретния анализ трябва да бъде изведено умозаключението за евентуалното овладяване или допускане на слабости в овладяването на негативните процеси в оперативната обстановка.
Следва да се има пред вид и обстоятелството, че служителите от полицията работят в условията на сложна и динамично променяща се среда.
Обективни социално-икономически предпоставки оказват влияние върху състоянието и динамиката на криминалната престъпност. Възможно е субектът на анализ да разкрие вътрешната им връзка с евентуално запазена тенденция на спад в производството в областта, със запазване на висок ръст на безработица всред трудоспособното население, който може да е дори над средния за страната, с процеса на забавено и неритмично изплащане на работните заплати в редица предприятия и др. Например, когато броя на безработните към 31 март се е увеличил спрямо броя им в началото на годината с около 6-7 % (по данни на регионалното бюро по труда) би следвало да се предполага доминиране на фактора “безработица” в системата от криминогенни (в това число и социално-икономически) фактори, обуславящи ръста на криминалната престъпност през анализирания период. Този фактор в съчетание с действието на демографския фактор, който може да се прояви като поява и криминална дейност на големи групи от роми, на отделни групи и лица от криминалния контингент, сериозно нарушават евентуално формираното крехко равновесие на социално поносим ръст на престъпността и мерки за противодействието й.
В аналитичната справка трябва да се опише вътрешната връзка на социално-икономическите предпоставки за генериране на престъпност с демографския фактор.
В процеса на анализ се сравнява ръстът на наблюдаваните криминални престъпления обобщено за периода от началото на текущата година до 31 март със същия период на миналата година. Така се установява намаление или увеличение на престъпността[*]. Респективно за периода 22-31 март също се сравняват показателите за ръста на престъпността с предишния 10-дневен период, както и със същия период за миналата година, което ще покаже определени промени в състоянието на анализираното явление. Например, ако общо за анализирания период регистрираните заявителски материали (тъжбите, молбите на гражданите, в които са заявени оплаквания срещу извършители на престъпления или нарушители на обществения ред) са 1182, от които 982 са за престъпления, при данни за сравнявания миналогодишен период 1082 заявителски материали, от които 882 за престъпления, видно е, че се наблюдава тенденция към увеличение на извършените престъпления. Този извод ще се потвърди при съответното сравнение на данните за регистрираната престъпност за периода 22-31 март 2008 год. с периодите 1.02.-10.02., 11.02.-20.02., 21.02.-01.03., 02.03.-11.03., 12.03.-21.03.. Паралелно с тези сравнения се извършва и сравнение на данните за разкриваемостта на регистрираните престъпления за съответните периоди[*].
Тъй като в нашия пример се наблюдава и тенденция към намаляване броя на разкритите престъпления и респективно на процента на разкриваемост на регистрираната престъпност, обобщаването на резултатите от тези аналитични линии ще доведе субекта на анализ до неудовлетворителна оценка за работата на системата ”полиция”. А именно - предприетите от ръководството организационни мероприятия са били неадекватни на състоянието и динамиката на оперативната обстановка, както и конкретните мерки за противодействие на престъпността, планирани от началниците на РУ-ОДМВР са се оказали неефективни.
Оценката за работата на състава в полицейската организация логически следва сравнителния анализ на данните за регистрираната престъпност и разкриваемостта в няколко предишни, равни по интервали, времеви периоди.
По-нататък в аналитичната справка следва структурен анализ на престъпността.
Установена ли е промяна в структурата на престъпността? През периода 01.01.-31.03. структурата на престъпността може би не е променена. Но при евентуално значително увеличение на общия брой регистрирани извършени престъпления за периода 22.03.-31.03. би следвало да се систематизират данните за онези видове структуроопределящи престъпления, при които се е получило увеличение в сравнение с предишния 10-дневен период, тъй като общото увеличение е резултат от това.
Необходимо е да се обясни конкретната статистическа промяна в структурата на престъпността, т.е. поради какви причини е станала.
Например, ако в статистическото разпределение на наблюдаваните криминални престъпления (умишлени убийства, опити за убийства, тежки телесни повреди, изнасилвания, блудства, грабежи, домови кражби, посегателства спрямо МПС, кражби на части и вещи от МПС, престъпления, свързани  с наркотици и др.) значително са увеличени домовите кражби и кражбите на електрически проводници от частни домове, фирми и електропреносната мрежа в областта, субектът на анализ би следвало да установи чрез допълнителни информационни източници истинността на евентуално издигнатата хипотеза за активиране на специализирания криминален контингент по линия на тези видове кражби или на хипотеза за гастролиране на ромски престъпни групи от друга, съседна област и пр. Ако има данни за нарастване на броя на домовите кражби през почивните дни от седмицата, когато гражданите отсъствуват от домовете си поради пътуване до вилни зони, обекти за отдих и почивка или други селища, вероятно е формирана трайна тенденция в съчетаването на липсата на надзор върху домовете и създаването на благоприятствуващи условия за проникване в тях.
Статистическото разпределение на наблюдаваните криминални престъпления най-добре се онагледява чрез кръгова диаграма (5.1), която по принцип се използва за изобразяване на структурата на явленията – чрез кръга се създават впечатления за регистрираната криминална престъпност като цяло и за нейните отделни части. Големината на различните видове структуроопределящи престъпления като отделни елементи на регистрираната криминална престъпност трябва да отговаря на отделни сектори от кръга.  
(5.1) Статистическо разпределение на наблюдаваните криминални престъпления
В диаграма 1.34 статистическата групировка по видове престъпления е следната: 1-во - домови кражби-50 % от общия брой престъпления; 2-ро - кражби на електрически проводници-25 % от общия брой; 3-то – посегателства спрямо МПС-10 %; 4-то – престъпления, свързани с наркотици-3%; 5-то - изнасилвания-2%; 6-то - блудства-1%; 7-мо - грабежи-2%; 8-мо - умишлени убийства-1%; 9-то - опити за убийство-1 %; 10-то - тежки телесни повреди-1%; 11-то - кражби на части и вещи от МПС-1%;12-то - други престъпления-3%.
През анализирания период на територията на региона по данни от заявителски материал и наблюдение на полицията вероятно ще бъдат регистрирани и  взривявания, палежи, случаи на незаконно притежаване на оръжие, както и престрелки. За страната като цяло все още не е формирана тенденция към увеличаване на броя на престрелките. На територията, обслужвана от някои ОДМВР, такива се извършват спорадично, а в други и по-често.
Посочените видове престъпления, независимо от ниските им статистически нива в реалната оперативна обстановка, в сравнение с високите статистически нива при т.нар. масови престъпления (домови кражби, посегателства спрямо МПС, кражби на части и вещи от МПС и др.), представляват престъпления с висока обществена опасност и субектът на анализ е длъжен да обработва данните за тях и да ги анализира. Както в случаите, когато са серийни, така и когато се появяват като единични случаи. При това трябва да се търси връзка помежду им (като криминални деяния с различен състав по НК) и с организирани престъпни групи.                                                             
Престъпленията, извършвани от малолетни и непълнолетни лица в различните ОДМВР варират в интервала от 10-14 % от общата съвкупност на криминалните престъпления. Следователно, в аналитичната справка трябва да се направи съпоставка на числовия материал за престъпленията и противообществените прояви на непълнолетния криминален контингент и новопроявяващите се извършители за периода 01.01.-31.03.2008 год. с подобния числов материал за престъпленията и противообществените прояви за същия период на 2007 год. Това е част от методиката за разкриване на тенденция към намаляване или увеличаване на нивото на детската престъпност, която без съмнение утежнява и усложнява в определени времеви периоди състоянието на оперативната обстановка като цяло.
Структурният анализ на криминалната престъпност се извършва и по териториалните подразделения на ОДМВР.
Това дава възможност да се установи в кое РУ е най-висок ръстът на престъпността като цяло, респективно къде е най-висок процентът на разкриваемост на престъпленията, спецификата на динамиката на различните видове структуроопределящи престъпления и тяхното  разкриване от оперативния и охранителния състав.
Субектът на анализ разкрива причините за възникнали отрицателни тенденции в развитието на някои от престъпленията.
Свързват се евентуално благоприятствуващи условия за извършването на серийни престъпления с престъпната мотивация на извършителите и техният престъпен опит, ако са рецидивисти, установяват се слабости в предприемането на мерки за противодействие на престъпността или пък положителен ефект от приложението на съответни на оперативната обстановка мерки за противодействие на криминалната дейност, което ще бъде синтезирано в препоръките на ръководството на системата “полиция”- ОДМВР за подобряване на работата по време на стратегическите срещи с началниците на РУ.
Например, може да се наблюдава положителна тенденция към намаляване на грабежите за определен период общо за ОДМВР, през чиято територия преминава автомагистрала (5.2).
Състояние и динамика на престъпността по линия “грабежи” за периода 01.02.-31.03. в област.....

Регистрирани грабежи

01.-10.02.

11.-20.02.

21.02.-01.03.

02.-11.03.

12.-21.03.

22.-31.03.

Общо за 2 месеца по РУ

РУ 1

19

17

14

13

12

11

86

РУ 2

16

14

12

12

11

10

75

РУ 3

11

10

9

9

8

7

54

РУ 4

7

6

5

5

3

1

27

ОБЩО ЗА ОДМВР

57

47

40

39

34

29

246

Занижаването на статистическото ниво (по данните, изложени в табл. 5.2) при анализа се свързва с ограничаването на извършването на тежките въоръжени магистрални грабежи, което е пряк резултат от гъвкаво осъществените промени в разстановката на патрулите и въведеният плаващ график на дежурство по автомагистралата от полицейски служители. А защо посочената тенденция се проявява най-силно на участъка от автомагистралата, обслужван от РУ 4, в сравнение с резултатите от дейността на РУ 1, РУ 2 и РУ 3? Това се дължи на най-последователното приложение на предприетите мерки, на отлично организираното взаимодействие на служителите от криминална, икономическа и охранителна полиция в РУ 4 и на поддържането на високо ниво на професионалната им дисциплина в процеса на екипно изпълнение на възложените задачи. Ако в аналитичната справка бъдат отразени тези особености на предприеманите професионални действия от страна на ръководството и служителите в РУ 4, съответно се подкрепят и препоръчват при следващите една след друга стратегически срещи на началниците на РУ, бихме казали, че вероятността да се запази горепосочената тенденция към намаляване на грабежите и до свеждането им до нулево ниво (по-специално на тежките въоръжени магистрални грабежи) ще се увеличава в бъдеще. 
Въз основа на полицейската статистика се дефинира динамиката на болшинството от структуроопределящите видове престъпления, като подреждането на аналитичния материал в текста на справката се извършва според степента на значимост на престъплението от гледна точка на НК или пък на оперативно-издирвателната дейност.
Както в посочения по-горе примерен анализ на определен вид престъпление, така и в процеса на анализ на другите видове престъпления трябва да се свърже състоянието им като резултат от статистическото наблюдение на отделните единици в тях с развитието им като групи криминални явления, които се характеризират със специфични темпове на изменение, на скорости на приближаване към застрашителни, крайно опасни социални последици[*]. При това онагледяването на процеса на разкриване на закономерностите на криминалните явления и техните динамични процеси би следвало да се осъществява чрез таблици, полигони или кръгови диаграми, в зависимост от насоките и предмета на приложение на аналитичните методи (индукция, дедукция, сравнение, обобщение и синтез).   
В справката също така следва да се сравняват общите за ОДМВР коефициенти на престъпност за анализирания период и за същия период на миналата година, което ще показва спад или увеличение за текущата година[A]. А сравнителният анализ по РУ ще бъде много ефективен, ако се изготви и използва т.нар. атлас на престъпността, който включва разпределение по райони на картограмите, изобразяващи състоянието на престъпността по основните структуроопределящи видове престъпни деяния на територията на цялата област.Така може да се определят и степените на криминогенност на отделните микрорайони от територията, обслужвана от териториалната система на полицията. Съответно на коефициента на престъпност те ще бъдат “много висока степен на криминогенност”, “висока степен”, “умерена степен”, “ниска степен” и “много ниска степен”[70].
Субектът на анализ би следвало да предложи да се планират мерки за противодействие на криминалната престъпност.
Такива мерки, например са придаване на допълнителни сили за оперативно-издирвателна работа в микрорайоните с “много висока степен” и “висока степен на криминогенност”.      
Особен интерес в аналитичната справка представлява заключението за агентурно-оперативната работа на оперативния състав. Анализирайки дейността в това направление е възможно да се установят причините за високата, удовлетворителната или пък ниската степен на разкриваемост на извършените криминални престъпления чрез секретни сътрудници.
Ако субектът на анализ е стигнал до извода, че причините за евентуална ниска степен на разкриваемост на престъпленията са липсата на качествена оперативно-значима информация, забавените, неадекватни на оперативната обстановка реакции и незадоволителната професионална квалификация на оперативния състав по криминална линия при изясняване на получените сигнали за престъпления, ръководството на териториалната система ”полиция” трябва да предприеме незабавни организационни мероприятия за повишаването на качеството на агентурно-оперативната работа по териториални подразделения на ОБМВР.
в) Състояние и динамика на икономическата престъпност  
За анализирания период, както и за предишните 5 периоди (в случая по дадения по-горе пример в Н-ската ОДМВР) може да се систематизират данните за регистрираните и разкритите престъпления в икономиката, за извършителите им[*] и за нанесените и възстановените щети в статистически таблици – обобщено за ОДМВР (5.3) (или по РУ и линии на работа).

(5.3)
Състояние и динамика на икономически престъпления за определен период (2 мес.) на ОДМВР.....
Динамиката на регистрираните и разкритите икономически престъпления се илюстрира добре в по-горе представената таблица 5.3. Но освен това трябва и да се обяснят отчетените статистически данни като се сравняват нивото на разкриваемост на престъпленията (паралелно с нанесени щети) за периода 21. – 30.03. 2008 год. съответно с нивата на разкриваемост за предишните 4 периоди и с нивото на разкриваемост за  периода 21. – 30.03. от миналата година. Сравняват се и данните за извършителите на престъпления за посочените периоди, както и нивата на разкриваемост на престъпленията, постигнати чрез секретни сътрудници (по данни, отчетени в друго място на текста). За яснота при анализа и удобство при възприемането на изложението всички сравнения може да се направят и в относителни величини.
Сравнителният анализ на данни за регистрирани и разкрити икономически престъпления би следвало да разкрива  положителна или отрицателна тенденция в цялостната дейност(в това число и на агентурно-оперативната работа) на оперативния състав по икономическа линия.
Например, може да се наблюдава тенденция към сравнително увеличаване на брой разкрити престъпления чрез секретни сътрудници при сравнително по-голямо увеличаване на броя на регистрираните престъпления през анализирания период спрямо същия период на миналата година. При подобно наблюдение трябва да се предполага наличието на пряка или косвена връзка на резултатите от оперативно-издирвателната дейност с предприетите от субекта на управление конкретни мероприятия за подобряване на работата с негласния апарат в направление (сектор) “Икономическа полиция” – ОДМВР.
По-нататък се прави структурен анализ на икономическата престъпност, като данните за отделните видове структуроопределящи престъпления (например присвояване, контрабанда, измама, подкуп, документни престъпления и др.) се представят в кръгова диаграма, в проценти. Въз основа на относителния дял на отделните видове престъпления, отчетени през анализирания период и сравнението с по-горе интерпретираните предишни периоди, ще се разкрият евентуално тенденции към  нарастване броя на даден вид престъпление (с паралелно значително нарастване на щетите от него), устойчивост при извършването на друг вид престъпление (с паралелно незначително намаляване на нанесените щети), значително намаляване броя на трети вид престъпление (с паралелно запазване на  нивото на нанесените щети) и други възможни варианти на тенденции.
Актуален интерес за субекта на управление представляват изводи на анализатора, в които да се потвърди поява и развитие на тенденция към окрупняване и усложняване на извършваните икономически престъпления при увеличаваща се организираност, вследствие нарастването на броя и участието на организирани престъпни групи.
Обяснението на отчитаните статистически данни (групирани в таблици, полигони на разпределението, структурни диаграми и други графични елементи), би могло да бъде задълбочено, когато анализът изхожда от тезата за пряката зависимост на икономическата престъпност от икономическата, политическата и социалната ситуация в областта, обслужвана от “Икономическа полиция” и от специфичната детерминация на извършваните престъпления в икономиката.
В тази връзка, субектът на анализ би следвало да наблюдава и да уточнява индивидуалното и съвкупното въздействие на следните условия и фактори, детерминиращи своеобразното състояние на икономическата престъпност: неудовлетворените икономически интереси и големият ръст на безработицата сред част от населението (в случаите, когато такъв е установен на обслужваната територия); породените от новата икономическа ситуация амбиции за издигане на социално-икономическия статус на определени лица и групи от населението; алчността и стремежът към по-голямо материално богатство у някои граждани; опасенията да не се стигне “до дъното” на социалната йерархия при евентуално загубване на работата и формиране на тази основа на мотиви за “подсигуряване” на всяка цена и др. Битовите проблеми, чувството на социална и икономическа несигурност и “призракът” на бедността допълнително създават напрежение и провокират латентно (скрито) престъпно поведение в колективите, ангажирани в икономическата инфраструктура.
Субектът на анализ трябва да анализира въздействието на факторите, детерминиращи икономическата престъпност, на специфичните икономически процеси, обществени състояния и нравствени деформации на населението в областта и в контекста им да обяснява данните за регистрираните икономически престъпления, както и да разкрива поява и развитие на различни тенденции.
Предпоставките за извършване на икономически престъпления имат индивидуално-неповторима характеристика във всяка една област, както и в нейните различни райони.  В текста на аналитичния материал тази характеристика е необходимо да се свърже с цялостния анализ на икономическата престъпност и да се изрази под формата на типология на извършителите на икономически престъпления, което ще послужи като основа за насочване на оперативно-издирвателната дейност и общата и индивидуалната профилактика, извършвани от оперативния състав по икономическа линия.
г) Дейност по линия на охранителна полиция
Субектът на анализ прави оценка на състоянието на оперативната обстановка по линия на обществения ред в региона въз основа на анализа на 2 основни групи емпирични данни.
Първата група данни са отчетените статистически данни за хулиганските прояви и грубите нарушения на реда, актуализирането списъците на лицата, представляващи интерес за полицията, профилактиката, контрола над увеселителните заведения и компютърни клубове, проверките на обекти, охранявани от частни охранителни фирми, охранителните обследвания на обекти от стратегическо и жизнено важно значение, проведените комплексни и специализирани полицейски операции, участието в охранителни мероприятия и др.         
Но анализът няма да бъде задълбочен, а оценката на състоянието на обстановката точна, ако се пренебрегнат втората група емпирични данни. Това са данните за скритата (латентната) престъпност, по която са компетентни охранителните работници. Например, преди 7 години, с много висока степен на латентност са били случаите на домашно насилие и незаконното притежаване на оръжие[71].
Висока е виктимността (закономерно попадане в контингента на жертвите) на възрастното население, което в редица случаи е обект на физическо насилие и претърпява телесни повреди при пиянски или съседски свади.
Не са маловажни и случаите на склоняване към употреба на наркотични вещества в средата на малолетните и непълнолетните лица.
Както показват резултатите от проведените в страната през последните години 3 представителни анкетни проучвания на нерегистрираната престъпност и на пострадалите лица, гражданите проявяват недоверие към възможностите на полицейските служители за защита на живота и здравето им. Гражданите преценяват, че нанесените щети във виктимологична ситуация са незначителни и полицията ще пренебрегне случая като маловажен или пък потърпевшите се страхуват от отмъщение от страна на извършителите на посегателство. В крайна сметка в РУ не постъпват сведения и заявителски материали за голяма част от извършените нарушения и престъпления.
Целевото управление в системата на полицейските служби в Европа е насочено към изграждане на професионален стереотип на кварталните полицаи (в България полицейски инспектори), адекватен на колективните усилия на полицията да допринася за декриминализиране на социалната среда, в която гражданите да се чувствуват защитени от посегателства. В РУ у нас, приложението на т. нар.метод “полицията в близост до обществото” през последните години, в крайна сметка цели постигането на същата социална ценност. А отразяването и работата по случаите на латентна престъпност ще допълни системата от мерки, които трябва да бъдат планирани за подобряването и усъвършенствуването на обществения ред.
Въз основа на анализите на обстановката по линия на обществения ред и на оперативната обстановка, както и на постигнатите резултати по отношение на разкриването на структуроопределящите престъпления, се извършва формулирането на основните цели и на основните задачи по изпълнението им, както и респективно на мероприятията за изпълнение на задачите в направление (сектор) “Охранителна полиция”.
На мероприятията по предотвратяване и своевременно разкриване на терористични действия и незаконно притежаване на оръжие и боеприпаси следва да се обръща голямо внимание. За това при анализа на оперативната обстановка трябва да се разкриват негативни тенденции в състоянието и динамиката на терористичните действия и да се правят прогнози за евентуални идеологически или психологически влияния, както и на организационни връзки с международния тероризъм на ислямистка основа.   
В резултат от анализа на състоянието, структурата и динамиката на оперативната обстановка и престъпността на територията, обслужвана от системата на полицията в ОДМВР и РУ би следвало да се получат изводи и препоръки в следните насоки:
  1. Да се засили превантивната дейност по отношение на тези видове структуроопределящи престъпления, които по количествено-качествените си характеристики се нареждат на първите места в скалата на статистическите групировки от престъпления, оказващи съществено негативно влияние върху състоянието на оперативната обстановка. Подобна препоръка се отнася и до съответните груби нарушения на обществения ред.
    Субектите на екстремно изразените видове престъпления да бъдат включени  за наблюдение в плановете за работа на секретните сътрудници и на полицейските инспектори и младшите полицейски инспектори по райони и микрорайони на територията, обслужвана от РУ.
  2. Да се планира превантивната дейност по отношение на извършителите на взломните кражби от жилища и вили и на грабежите въз основа на анализа на криминалните събития по време на извършване (в това число през светлата и тъмната част от денонощието и по сезони).
  3. Да се изготвят планове за съвместна работа по установяване на членовете им и неутрализиране на гастролиращите криминални групи в съседни или по-далечни ОДМВР, от чиято обслужвана територия тръгват гастрольорите към територията на други ОДМВР.
  4. Засилване на полицейското присъствие в криминогенните зони и в уязвимите места по улиците, кръстовищата, площадите, пазарите, питейните заведения, в района на обществени сгради и места и др.
  5. Да се прилага принципа на гъвкавостта за предислоцилране на силите в места с концентрация на престъпления.
  6. Да се планират и провеждат със съвместното участие на служители от криминална, икономическа и охранителна полиция специализирани полицейски операции по грабежи, по домови кражби, по автограбежи, кражби на МПС и на части и вещи от МПС (в това число и в почивните дни). Да се действува по модела “нулева толерантност към престъпността”, т.е. да се противодействува и на най-незначителните престъпления.
  7. Да се планират и провеждат специализирани полицейски операции в селските и вилни райони. Въз основа на анализа на данните за престъпленията по време на извършване (ако се извършват в тъмната част на денонощието или в почивните дни) да се променя графика на работа на ПИ и мл. ПИ с цел да бъдат осигурени тези райони срещу евентуално извършвани престъпления.
  8. Да се планират мерки за по-ефективно наблюдение, контрол и превенция на криминалния контингент и на неговите сборища в РУ – ОДМВР, за които анализът на оперативната обстановка разкрива формирането на тенденция към завишаване на нивото на регистрираната криминална престъпност.
  9. Да се планират и извършват проверки по изкупвателните пунктове за черни и цветни метали, по автокъщите и автосервизите, както и на фирмите, извършващи таксиметрови услуги на територията на обслужваните общини.
  10. Да се планират допълнителни мерки за разкриване на насилствени престъпления.
  11. Във връзка с евентуално зачестили грабежи или пък особено при извършването на серийни изнасилвания,  началниците на териториално-охранителни сектори в съответните РУ трябва да актуализират разстановката на пешите патрули и автопатрулите от патрулно-постова дейност, като по този начин осигурят засилено присъствие през благоприятната част от денонощието за извършване на престъпления в уязвимите зони с концентрация на посочените престъпления. Необходимо е също така да се планират и проведат специализирани полицейски операции по тези престъпления с участието на охранителни работници в цивилно облекло и оперативни работници от криминална полиция, които би следвало да ползват уреди за нощно виждане, ако операциите се провеждат през тъмната част от денонощието.
  12. Провеждане на операции съвместно на оперативни работници от криминална и икономическа полиция по заложни къщи и магазини за авточасти (нови и втора употреба) за установяване произхода на заложената техника и съответно на продаваните авточасти.
  13. Ако при анализа на статистическата група от противообществени прояви, свързани с футболното хулиганство (когато съществуват такива прояви), се установи внезапното им зачестяване, необходимо е полицейската организация да подобри координацията с държавните ведомства и футболните клубове за съвместно противодействие на проявите.
  14. Осъществяване на съвместни проверки на икономическа полиция с инспектори от Данъчна администрация в общините в заложни къщи и складове, на сергии, бутици, игрални домове и питейни заведения за спазване правилата при използването на електронни апарати с фискална памет и закона за хазарта, за констатиране на нарушения на чл.172 А от НК за интелектуалната собственост и др.
  15. Провеждане на специализирани полицейски операции, съвместно от икономическа полиция и инспектори от Данъчна администрация и районни инспектори от РУ по питейни и увеселителни заведения за разкриване на случаи на продажба на стоки без лиценз, акцизни стоки без бандерол (предимно алкохол и цигари) или липса на съответните отчетни документи (ордери, касови книги, дневници за покупки и продажби и др.).
  16. Проверки от икономическа полиция съвместно с инспектори от Дирекция за ветеринарен и санитарен контрол и Данъчна администрация на търговски обекти и цехове за разкриване на случаи на производство и продажба на негодни за употреба хранителни продукти или фалшиви стоки без съответни фирмени документи на фирмите-наематели, ако такива вече са проверени (съдебна и данъчна регистрация, договори за наем и други), проверки на произхода на наличните количества стоки, съхранявани в търговските обекти и изземването им при намиране на фалшификати.
  17. Планиране на допълнителни мерки за разкриване на престъпления против собствеността, интелектуалната собственост, държавни и обществени организации, както и на документни престъпления. 
  18. При усложняване на обстановката по линия “Наркотици” да бъдат извършени проверки от инспекторите от детска педагогическа стая и от оперативна и охранителна полиция (ПИ и мл. ПИ) за установяване на разпространителите на наркотични вещества в района на училищата, в питейни и игрални заведения, интернет зали, дискотеки, спортни терени и други, които се посещават от непълнолетни лица.     
  19. Служителите от патрулно-постова дейност да поддържат постоянно контрол по спазване на работното време в увеселителните и питейните заведения, за недопускане на сервиране на алкохолни напитки на малолетни и непълнолетни лица, както и за предотвратяване на хулигански прояви и побоища в района на заведенията.
  20. При анализа на данните за криминалните престъпления може да се установи връзка на евентуалното им нарастване с такива субективни фактори като: недостатъчно познаване от страна на оперативния и охранителен състав на оперативната обстановка на обслужваната територия и на процесите, развиващи се в нея, което силно занижава количеството и качеството на постъпващите оперативни данни. В резултат на това явното и негласното наблюдение на криминално проявените лица се изпразват от своето съдържание и криминалният контингент остава извън полезрението на полицията, допускат се пропуски при документирането на цялостната престъпна дейност на отделни лица и групи, влошава се качеството на събирането на доказателства за извършени престъпления. Ръководството на системата “полиция” би следвало да предприеме незабавни управленски действия за отстраняването на негативното въздействие на подобни фактори.
 
Бележки:
[*] Посочват се и извършените тежки престъпления, които са предизвикали широк обществен отзвук и са довели до предприемане на бързи и неотложни мерки за противодействието на престъпността, повишаване на разкриваемостта и охрана на обществения ред.
[*] Данните за регистрираните извършени и разкрити престъпления се онагледяват чрез полигон на разпределението на дадените явления.
[*] Например, крайно опасни социални последици са случаите на принуждаване на собствениците на автомобили да дават откуп на изнудвачи, които отнемат колите им с такава цел. Голяма част от собствениците съобщават на полицията устно за исканите парични суми, но отказват да съдействуват за залавяне на извършителите, поради страх от саморазправа.
[A] Сравнението на коефициента на престъпност за анализиран период от 12 месеца в ОДМВР с коефициента за същия  период, както и с коефициента за предишния 12-месечен период на територията на цялата страна, може да се извърши при необходимост, ако се използват данните за интензивност на престъпленията срещу  личността и собствеността на гражданите на 100 хил. души от населението от справочник “Полицейска статистика. ДКИАД, МВР” за съответните сравнявани периоди. При такъв подход ще се установи позицията на ОДМВР спрямо интензивността на престъпленията за цялата страна и анализът ще бъде по-пълен.
[70] Полицейска статистика. С., ДКИАД-МВР, 2000.
[*] Трябва да се отчита и относителният дял на чужденците, извършители на икономически престъпления.
[71] Анализ на данните от криминологичните проучвания за скритата престъпност 1997 – 2001 година. С., МВР, НКИАД - ДНСП, 2002, с. 3.