ГЛАВА V.
Модели на обектите на анализ в аналитичните материали в системата на полицията





2. Модел на аналитична дейност в информационно-аналитични звена с обект на анализ “организирана престъпна дейност” и “международен тероризъм”



Най-често анализаторите избират като предмет в познавателния обект “състояние на оперативната обстановка по линия на организирана престъпна дейност/международен тероризъм” тенденциите на развитието на оперативната обстановка.
Отчитането на конкретните промени в оперативната обстановка се извършва след анализа на предварително събраните и систематизирани първични емпирични оперативни данни и информация, постъпващи относно материалните, идеологическите, политическите, индивидуално-психологическите и социално-психологическите елементи на организираната престъпна дейност и международен тероризъм.
Това са следните елементи:
1) Основните видове наркотични вещества (кокаин, хероин, марихуана и   синтетични наркотици); отделните случаи на участие на международни престъпни групировки (турски, македонски, албански, от Близкия Изток и Азия) в търговията с дрога; отделните случаи на присъствие в производството, трафика и разпространението на дрога на български престъпни организации; регистрираните данни за изграждане, оборудване и дейност на нарколаборатории за амфетамини у нас; оперативността, мобилността и конспиративността в дейността на българските престъпни групировки; взаимодействието в средите на международните престъпни групировки с предмет на престъпна дейност “наркотици”;
2) Идеологическите и политическите нагласи на част от арабските граждани и    други лица от рисковите групи, пребиваващи в РБългария; принадлежност  на някои лица от тази категория към криминалния контингент в техните страни; механизмът за рефинансиране на дейността на ислямски религиозни фондации, които действуват у нас; икономическите престъпления, извършвани от престъпни групи от арабски граждани; организационната активност, както и участието на бивши членове на палестински радикални групировки и организации в новопоявилите се в РБългария в края на 90-те години на ХХ век ислямски религиозни организации; преминаването на специално обучение за работа в условия на конспиративност на бившите членове на палестински групировки и организации; контакти на чужди граждани - симпатизанти и поддръжници на международни терористични организации с български организирани престъпни групи; потенциална възможност за чужденците – симпатизанти и поддръжници на тероризма чрез взаимодействие с българските престъпници за пране на пари и трансфера им зад граница; потенциалната възможност за пране на пари и трансфера им зад граница да се използват за подпомагане на международни терористични организации; обособяване на мобилни и гъвкави “отцепнически групи”от ислямски държави (без връзка с правителствените им институции); привличане за свои цели от страна на “отцепнически групи” действащи у нас криминални групи, преструктуриране и преход към ”корпоративно сътрудничество” с местните криминални елементи на традиционните терористични структури; интересите на рускоговорящите граждани и такива от бившата Организация на независими държави към всички сфери на българската икономика; опити за узаконяване на финансови средства от страна на арменски емигранти (небългарски граждани); специфичните особености на китайската организирана престъпност;
3) Взривяванията и опитите за взривявания на МПС, жилища, търговски обекти и дворове на територията на големите индустриални и туристически центрове; нивото на организираност при подготовка и извършване на този вид деяния, реалната възможност за спонсориране на взривяванията и опитите от икономически групировки с големи финансови интереси; съпричастност на някои от лицата, спрямо които са извършени взривяванията към бившите силови групировки; неуредени финансови и бизнес отношения на някои от жертвите на бомбени атентати;
4) Злоумишлените анонимни телефонни обаждания;
5) Лидерите и лицата, принадлежащи или гравитиращи около организираните престъпни групи;
6) Отвличанията; целта на отвличанията; отвличанията, извършвани с цел откуп     като един от начините за събиране на “свежи” пари; участието на легално пребиваващи чужди граждани у нас в извършването на отвличания;
7) Нарастването на трансграничното сътрудничество и интеграцията на    българските и чуждестранните престъпници като признаци за развитието на организираната престъпност; трансформация на престъпните групировки във финансови икономически образувания; опитите за извършване на крупни банкови измами чрез използване на различни финансови инструменти и институции от финансовата система; прилаганите схеми за финансови измами и на механизмите за легализиране на средствата, придобити по престъпен начин (пране на пари); изграждане на вериги от фантомни фирми, както и такива в офшорни зони и подставени лица за осъществяване на трансфери зад граница; процесите на приватизация, както и свързаните с тях произход и движение на капитали във връзка с навлизането на множество чуждестранни инвеститори в процеса на приватизацията на търговските банки[*].
До следния извод се стига след продължителното наблюдение и анализи на организираната престъпност по т. 3, 5, 6 и 7 по-горе като елементи на организираната престъпност:
В РБългария организираните престъпни групи представляваха през 90-те години на миналия век, а част от тях и понастоящем представляват статистическата съвкупност на вътрешнонационалните терористични групи и организации.
Няма регистрирани данни за същинска терористична дейност на етническа, етноцентристка, националистическа, религиозна и политическа основа сред българските граждани (с изключение на анонимни писмени заплахи и палежи, в които не може да се включи палежа на сградата на бившия Партиен дом на ЦК на бившата БКП). За сметка на това въз основа на нелоялната конкуренция, стремежа към по-голяма печалба и борбата за преразпределяне на пазара на наркотици, нелегитимни хазартни игри, сексуални услуги, крадени МПС, контрабандно внесени алкохол и цигари, горива, както и на неуредени сметки в сферата на сивата икономика се стигна до формиране на терористични мотиви у лидерите на организирани престъпни групи и отделни субекти, осъществяващи икономическа дейност в икономическата инфраструктура на страната.     
В интерпретираното през 90-те години на ХХ век понятие “икономически групировки” анализите в МВР и в публичното пространство влагаха общоприет смисъл – това бяха огромен брой частни фирми с предмет на дейност в производството, строителството, транспорта, търговията и услугите, туризма и други, но умело съвместяващи легализирани дейности с нелегитимни дейности. Сравнително по-късно появилото се понятие “организирани престъпни групи” може да включи съдържанието на понятието “икономически групировки, функциониращи на ръба на закона или с висока степен на криминални дейности”. Показателен пример за това е ОПГ на Константин Димитров – Самоковеца, която синтезираше легитимни дейности с нелегитимни дейности и изгради организационната си структура по подобие на организационната структура в сицилианската мафия ( вж. по-долу схема 5.4)[72].
 
Своеобразната организационна структура на ОПГ не е резултат на внедряване в средите на българския криминален контингент след консултации или “лекции” от висококвалифицирани представители на Коза Ностра. Нейното откриване е самороден български патент на десетки икономически субекти, които благодарение на всеобщата социална дезорганизация, деструктивното държавно управление, безстопанствеността, безконтролността, наивното или съзнателното предоставяне на собственост върху обществени основни производствени и финансови фондове, дисфункционалността на правоохранителната система и други условия и причини успяха да създадат своите организации.
По силата на вътрешната логика на функциониране, оцеляване и развитие на ОПГ възникна и идеята за мафиотската им организационна структура.
Идеята за организационната структура на ОПГ се реализира по следния начин:
1.На върха на вътрешногруповата йерархия стои стратегическият ръководител (президент, който в редица случаи е едноличен собственик на фирмата или съсобственик). Той определя основните цели на организацията, генерира нейната политика в бизнес-средата (в която гъмжи от нелоялни конкурентни действия), ръководи колектива от изпълнители на плановете на фирмата.
2.Приближен на стратегическия ръководител е съветникът (съветници), комуто (на които) той делегира представителни права. Обикновено съветниците са бизнес-партньори, близки приятели. Те заемат постове на генерални директори или началници на направления. В процеса на взаимодействие с президента те подпомагат вземането на управленски решения. На тях президентът дискретно дава изчерпателни инструкции относно изпълнението на бизнес-плановете, изтласкването от пазара или премахването на нелоялни контрагенти или икономически конкуренти.
3.След тях идват ”капитани” (доверени лица, среден ръководен състав). Те получават насаме инструкции, разпореждания и заповеди от съветника (съветниците) на президента за организирането на изпълнението на управленските решения на президента.
4.”Лейтенантите” (низов ръководен състав) са подчинени на “капитаните”. Те получават дискретно конкретни нареждания от доверените лица за непосредственото изпълнение на управленските решения на президента. Подбират и тайно инструктират изпълнителите на конкретни терористични действия, чрез които се изпълняват управленските решения на висшето ниво в организацията.
5.”Войниците” са извършителите на терористични актове. В средите на организираната престъпност ги нарекоха “трудови войски”. Това са непосредствените изпълнители на евентуални заповеди за премахване на хора чрез самоделни взривни устройства или огнестрелно оръжие. Обикновено в полезрението на полицията попадат този тип престъпници.
“Лейтенантите” и “войниците” не могат да узнаят причината за изпълнението на конкретна задача за премахване на дадено лице и по чия заповед. Ефективно разкриване на авторите на терористичен акт (в контекста на замисъла и организирането му в подобна престъпна верига) е възможно, когато на всяко управленско ниво в организацията има секретен сътрудник, чието донесение ще допринесе за разобличаването на истинския поръчител и интелектуален вдъхновител на деянието. Понякога обаче, превантивно, когато инстинктът за самосъхранение на по-висшите звена се обостри (в зависимост от усложняването на оперативната обстановка около тях) през 90-те години в ОПГ ликвидираха едно от по-низшите управленски звена и достъпът до президента се изключваше.
Извършителите на терористични актове може да бъдат включени в 2 групи на  криминологическата класификация на престъпниците по характера на антисоциална насоченост и ценностни ориентации, а именно:
1.Субекти на негативно-пренебрежително отношение към човешката личност и нейните ценности (живот, здраве, телесна неприкосновеност, спокойствие и т.н.).
2.Субекти на користни мотиви и тенденции, свързани с игнорирането на правата на личността, в това число и на правото на лична собственост на другите хора.
В различни по относително тегло комбинации на 2-та основни характера на антисоциална насоченост и ценностни ориентации се представят пред изследователя и ИАР отделните терористи от специализирания криминален контингент по линия “терор”. Тъй като тенденцията на професионализиране на изпълнителите на терористични актове е доста ясно изразена в анализите на съответните криминални събития, можем да смятаме, че користните мотиви са водещи в мотивацията на извършването на терористичен акт. Обикновено отсъствува персонално отношение въз основа на лична антипатия, накърнена чест и мъжко достойнство, които са предпоставки за формиране на криминогенен мотив или те представляват незначителен процент в причините и условията за извършване на конкретните терористични актове. Чисто икономически причини и условия детерминират терористичната мотивация.
Поредицата от терористични актове показва, че съществува контингент от потенциални и специализирани (проявяващи се) извършители на терористични актове, които не във всички случаи са членове на “трудови войски”, елементи в ОПГ. Системата на полицията би следвало да попълва базата от данни за контингента по линия на терора с данни и информация и за потенциалните извършители на терористични актове, една част от които не са ангажирани с “мокри поръчки”. Последните субекти на престъпна дейност представляват по-голямата част от криминални ресурси[§] и така наречените потенциални, бъдещи автори на престъпления, които са предимно младежи, за които е характерна голяма емоционална възбудимост, недостатъчно самообладание[73], хулигански прояви и други. Потенциалните субекти на престъпления представляват по-малката част от криминалните ресурси, но са много подходящи за привличане към престъпно съдружие, сътрудничество от страна на “лейтенантите” от ОПГ. Този вид автори на престъпления и конфликтната ситуация (част от условията за извършване на терористичен акт) са психологически свързани.
Чрез приложение на метода “сравнение” и статистически анализ на състоянието на оперативната обстановка за предходни месеци и периоди (по всеки от материалните, идеологическите, политическите, индивидуално-психологическите и социално-психологическите елементи на организираната престъпна дейност и международен тероризъм) се разкриват различни по характер тенденции.[•]
Ще посочим няколко от редицата изведени тенденции:
- Увеличаване на честотата на участие на международни организирани престъпни групи в търговията с дрога, както и засилено присъствие в производството, трафика и разпространението й на български престъпни организации; екстензивно и интензивно изграждане, оборудване и дейност на нарколаборатории за амфетамини у нас; наблюдаване на висока степен на оперативност, мобилност и конспиративност в дейността на българските организирани престъпни групи; активизиране на взаимодействието в средите на международните организирани престъпни групи; симптоматична е проявата на тенденцията към ускорен трафик на хероин и кокаин извън границите на страната, което е признак за отношение към нашата национална територия предимно като транзитна зона, отколкото като голям пазар на дрога. Явно е, че големите количества дрога са предназначени за европейските й пазари;
-Легализиране на финансови средства, принадлежащи на международни терористични организации. За целта е бил изграден механизъм за рефинансиране на дейността на ислямски религиозни фондации, които действуват у нас; престъпно взаимодействие на чужди граждани - симпатизанти и поддръжници на международни терористични организации с български организирани престъпни групи, при което чужденците получават възможност за прането на пари и трансфера им зад граница като впоследствие средствата се използват за подпомагане на съответните терористични организации;
- Увеличаване на опитите за извършване на крупни банкови измами чрез използване на различни финансови инструменти и институции от финансовата система; качествено усъвършенствуване на прилаганите схеми за финансови измами и на механизмите за легализиране на средствата, придобити по престъпен начин (пране на пари).
Информационно-аналитичните работници чрез извършване на факторен анализ  са установили причините за проявата на отделни видове престъпления, извършвани от ОПГ.
Например, динамичното изграждане, оборудване и дейност на нарколабораториите за амфетамини е обусловено от: ниската инвестиция при цялостната дейност по създаването им; достъпните цени на амфетамините и увеличеното им търсене на българския пазар; затрудненото им разкриване, поради създаването им предимно в частни сгради (домове, гаражи); ускореният износ на амфетамини за държави от Близкия изток през Турция. А случаите на взривявания и опити за взривявания са свързани със засегнати бизнес отношения. 
След събирането и анализирането на оперативни данни и информация за лидерите и лицата, принадлежащи или гравитиращи около организираните престъпни групи беше структурирана цялостната “картина” на статуса на организираната престъпност в страната.
Статусът на организираната престъпност се изразява в следното:
  1. Извличане на значителни печалби от контрабанда на стоки, развлекателна дейност, проституция, производство и трафик на наркотици и хора.
  2. Инвестиране на изпраните “мръсни пари” в легалния бизнес.
  3. Активно участие в приватизационните процеси на ръководените от организирани престъпни групи фирми. Така те станаха собственици на обекти и установиха контрол върху стратегически отрасли на икономическата дейност.
  4. Използване на търговски и делови контакти с правомерно действуващи бизнес-партньори.
  5. Реализиране на позиции в ръководствата на банки, финансови къщи, фондации и спортни клубове с помощта на подставени лица.
  6. Опити за формиране на лоби в средите на политическия субект.
  7. Осъществяване на контакти със служители на МВР.
  8. Упражняване на влияние върху политици, журналисти, вестници и телевизии, общински съветници и кметове, прокурори и съдии и икономическата инфраструктура чрез корупция.
Индикатор за нивото на разпространеност на организираната престъпна дейност са количеството и размера на банковите сметки във валута, злато и други съпоценности на висши държавни служители, политици и търговци в чуждестранни банки.
Диагностичният анализ и криминологическата прогноза, основани на изведените тенденции на развитието на организираната престъпност, са предпоставка за адекватното вземане на управленски решения относно противодействието й.
Например, за формулирането на стратегическата цел на оперативно-издирвателните звена по оперативно направление “Наркотици” (наблюдение и разработване на български и чуждестранни граждани, представляващи интерес от оперативна гледна точка), която се постига при решаването на съответните задачи (разкриване и предотвратяване на трафик, производство и разпространение на наркотични вещества у нас; разкриване и документиране на извършената престъпна дейност от членовете на ОПГ; задържане и предаване на престъпниците на следствените и съдебните органи). Или за формулирането на мерките за отработване на сигнали за злоумишлени анонимни телефонни обаждания по схемата за първоначални неотложни действия на службите на МВР при заплаха от терористичен акт.
Базата за формулиране на мероприятията, които следва да бъдат заложени в плана за работа на оперативния състав за всеки следващ отчетен период е резултат от анализа на мултикриминалната дейност на организираните престъпни групи и на международните терористични организации.
Препоръчваните от ИАР-ци мероприятия в плана за работа са следните:
  1. Изграждане на организационен механизъм за активиране на процеса на водене на оперативни дела по наркотрафик и контрабанда с цел разкриване на икономическите прикрития, използвани за управление на финансовите потоци на ОПГ, придобити чрез престъпна дейност;
  2. Разкриване на конкретните механизми за финансиране на дейността на ОПГ;
  3. Отнемане на финансовите активи на ОПГ;
  4. Разкриване и документиране на цялостната незаконна дейност на ОПГ;
  5. Идентифициране и вземане на необходимите предварителни мерки за предотвратяване явлението “изпиране на пари”. Мерките включват и предотвратяване изтичането на парични средства зад граница.
  6. Разкриване, предотвратяване и пресичане на крупни измами в банковите и не банковите финансови институции, на извършване на незаконни финансови операции от чейнчбюра и фирми, както и на нерегламентиран износ на капитали зад граница.
  7. Използване на противоречията, възникващи между различните ОПГ и отделни техни членове, с цел извличане на оперативна полза от това.
  8. 8. Активиране на механизмите  за получаване на данни, както от оперативни, така и от открити източници и респективно на това набелязване на своевременни мерки за противодействие на ОПГ и международните терористични организации.   
  9. Разкриване и пресичане на опитите на международни терористични организации да създават и организират на наша територия свои икономически структури (с цел рефинансиране или легализиране на финансови средства).
  10. Пресичане на тенденцията към изграждане на организационни единици на определени ислямски организации, които имат задача да осигурят транзитното преминаване през РБългария на свои членове, с крайна цел държавите от Западна Европа.
  11. Увеличаване на апарата от секретни сътрудници, работещи по линията “международни терористични организации”.
  12. Подобряване взаимодействието с всички национални служби в МВР, с ДАНС, с други държавни органи, с организации в частния сектор, политически партии и граждански сдружения, които работят по противодействие на международния тероризъм.
 
След анализа на оперативната обстановка, както и на работата по делата на оперативен отчет, агентурно-оперативната работа и експлоатирането на специални разузнавателни средства, информационно-аналитичните звена формулират  препоръки към управлението на силите и средствата, ангажирани с противодействието на организираната престъпност.
Препоръките към управлението на силите и средствата са следните:
1.Мотивиране за по-активна дейност по противодействие на трафик, производство и разпространение на наркотични вещества на оперативните работници, които през отчетния период не са образували оперативни дела и са изостанали в работата си със секретните сътрудници.
2.Засилване на граничния контрол за недопускане в РБългария на чуждестранни престъпници, които посещават страната за координиране на дейността си с българските организирани престъпни групи.
3.Засилване на контрола върху специфичните субстанции за производството на амфетамини.
4.Осигуряване достъп до всички национални и служебни бази данни с цел своевременно получаване на оперативни данни за евентуално организиране на престъпни групи за трафик, производство и разпространение на наркотични вещества. Повишаване на степента на взаимодействие на полицейските организации, които работят срещу ОПГ.
5.Разработване на ефикасни мерки по охрана на обектите, в които се произвеждат и съхраняват взривни вещества.
6.Необходимост от системно постъпване на изпреварваща информация за замисляни и подготвяни престъпления, което ще доведе до увеличаване на възможностите за своевременно противодействие и провеждане на оперативни комбинации за проникване в ОПГ.   
ТЕЗИСИ
Същността на метода на моделирането в ИАД се състои в установяване на аналогия между обектите на анализ и техните модели, които повече или по-малко точно повтарят оригинала или неговите най-важни  и съществени особености.
Моделирането дава възможност за подмяна на аналитични материали с големи обеми в системата на полицията, с модели на техните обекти на анализ и респективно за приложение на информацията за структурата на моделите в сходни познавателни условия в конкретна организация за вътрешна сигурност в публичния или частния сектор.
    Моделът на аналитична справка относно дейността на териториалната система на полицията през 10-дневен период отразява процеса на реализация на приоритетни задачи за овладяване на криминалната престъпност и предотвратяване на посегателства в реалната икономика през анализирания период.
В модела на аналитична справка относно дейността на полицията се описва вътрешната връзка на криминогенните фактори с индивидуалното и груповото престъпно поведение и с криминогенните мотиви.
При моделирането на конкретните статистически промени в структурата на престъпността и в динамиката й, субектът на анализ разкрива причините им.
Актуален интерес за субекта на управление представлява моделирането на негативните процеси в състоянието и динамиката на икономическата престъпност, когато то разкрива поява и развитие на тенденция към окрупняване и усложняване на извършваните икономически престъпления при увеличаваща се организираност, вследствие нарастването на броя и участието на организирани престъпни групи.
В резултат от моделирането на анализа на състоянието, структурата и динамиката на оперативната обстановка и престъпността на територията, обслужвана от системата на полицията в ОДМВР и РУ се формулират  изводи и препоръки за подобряване и усъвършенствуване на работата на изпълнителския и ръководния състав.
В модела на аналитична дейност в информационно-аналитични звена  с обект на анализ “организирана престъпна дейност” и “международен тероризъм” се разкриват тенденциите на развитието на оперативната обстановка, въз основа на анализ на оперативни данни и информация, постъпващи относно материалните, идеологическите, политическите, индивидуално-психологическите и социално-психологическите елементи на престъпна дейност.
Моделът на изведените тенденции на развитие на оперативната обстановка по линия на организирана престъпна дейност и международен тероризъм става предпоставка за формулиране на мероприятия, които може да бъдат заложени в плана за работа на оперативния и охранителния състав в организациите за вътрешна сигурност в публичния и частния сектор.
Моделирането на процесите на анализ на оперативната обстановка, на работа по делата на оперативен отчет, на агентурно-оперативна работа, на експлоатиране на специални разузнавателни средства и на оперативните данни, придобити чрез тях, позволява да се формулират  типологични препоръки за управление на човешките ресурси в организациите за вътрешна сигурност, ангажирани с противодействието на организираната престъпност.
 
                                        Ключови думи (понятия)
Модел
Моделиране
Структурен анализ   
Икономическа престъпност
Охранителна дейност
Охрана на обществения ред
Организирана престъпна дейност
Международен тероризъм
Тенденция 
Model
Modeling
Structure analysis
Economic crime
Security activity
Protection of public  order
Organized crime
International terrorism 
Trend
 
ВЪПРОСИ ЗА САМОПОДГОТОВКА
1. Защо е необходимо ИАР-ци в организациите за вътрешна сигурност да създават понякога модели на обектите, които анализират?
2. Каква е основната разлика между моделирането в ИАД в организациите за вътрешна сигурност и моделирането в процесите на научно-техническото и физическото изследване на сложни обекти при трудни условия?
3. Прочетете приведените цитати от Трайчо Спасов и направете коментар по тях. Ако се анализират връзките на безработицата с процеса на формиране на криминогенни мотиви в разработван модел на негативното въздействие на дезорганизирана социална среда върху личността, какво съдържание би следвало да се вложи в него?
Цитатите са следните: “ ......от потока на безработните се формират изтичания към блока на работещите или блока на неработещите. Отиващите в групата на неработещите са обезкуражените безработни......От гледна точка на обществото загубите от безработицата (материални, финансови, социални, морални, здравословни и други ограничения, които отделният човек и обществото изпитват – М.Б. по Тр. Спасов) се свързват със......развитие на престъпността, корупцията, проституцията, спекулативните дейности, търговията с наркотици и т.н.”[74]
4. Как най-кратко бихте могли да опишете връзката “ислямски религиозни организации – международен тероризъм – организирани престъпни групи в РБългария”?
 
Отговорете на поставените въпроси:
1. ...............
2. ...............
3. ...............
4. ...............
 
Задачи
1. Направете анализ на приведените по-долу оперативни данни, изложени в “Ежедневен бюлетин на Дирекция на Национална служба “Полиция”/2005 год.”(редакция на имена моя – М.Б.). Според Вас, има ли възможност за създаване на модел на жертвите, които са предпочитани като обект на грабеж?
ГРАБЕЖИ:
СДВР: На 08.01.05 г. към 19,00 ч. на ул. .....до №..., четири неизвестни лица са нападнали Г. И. Х. на 52 г. (мъж) и чрез сила и заплахи му отнели лична карта, свидетелство за правоуправление на МПС, 100 лв. и мобилен апарат “Алкател” (с камера)......
СДВР: На 07.01.05 г. към 17,30 ч. в ж.к......., бл. №...., във входа на блока, три неизвестни лица са нападнали Н. Т. М. на 80 г. (мъж) и след като го съборили на земята, отнели от ръцете му чанта на негова позната, с която е бил в момента – П. Г. Б. на 80 г., в която е имало 100 лв., рецептурна книжка, лекарства, албуми и хранителни продукти......
СДВР: На 09.01.05 г. около 19,40 ч. на бул....... №..., във входа,  две неизвестни лица (мъж и жена) от ромски произход след като нанесли удари в областта на лицето и тялото, съборили на земята и запушили устата на Д. П. С. на 58 г. (жена) и й отнели мобилен телефон “Панасоник” и портмоне съдържащо служебна карта, лична карта и сумата от 16 лв........
РДВР – Стара Загора: На 09.01.05 г. около 19,50 ч. в гр. Казанлък на ул.......№.... неизвестно лице чрез сила съборило на земята Л. Й. П. на 75 г. (жена) и й отнело дамска чанта с лични документи, 2 чифта очила и лекарства...”[75]
Отговорете на задача 1. .................
 
2. Опитайте се да решите следния тест:
1. В модела на нарушенията на обществения ред в питейни и увеселителни заведения би следвало да се разкрие причината за възникване на хулигански прояви,чиито най-тежки последици са нанасяне на телесни повреди на посетители на заведенията. Коя е тя според Вас?
а) прекомерна консумация на алкохолни напитки;
б) случайна консумация на наркотични вещества;
в) системна консумация на наркотични вещества;
г) комбинирана косумация на алкохолни напитки и наркотични вещества;
д) извратена склонност към демонстрация на физическо превъзходство поради необходимост от личностна изява;
е) проява на комплекс за свръхценност на собственото Аз;
ж) проява на садистичен комплекс;
з) мизантропия и нихилизъм към посетители, които видимо се отличават от обичайната микросреда на нападателя;
и) нападателят е субект на вече получен престъпен опит;
й) нито едното;
к) причината е комплексно въздействие на изброените фактори в различно съчетание при различните индивиди.
2. Според вашите наблюдения, видимото присъствие на униформени полицаи в криминогенни зони и на уязвими места по улици, кръстовища, площади и пазари, усилва ли чувството за сигурност у гражданите?
а) във всички случаи усилва чувството за сигурност;
б) в повечето случаи усилва чувството за сигурност;
в) по-скоро усилва чувството за сигурност, отколкото да не го усилва;
г) по-скоро не усилва чувството за сигурност, отколкото да го усилва;
д) определено не усилва чувството за сигурност;
е) нито едното.   
3. Посочете най-характерната черта на организираната престъпност, която би следвало да се възпроизведе в евентуален неин модел.
а) целите на организираната престъпност са голяма печалба и/ или икономическа власт;
б) организираната престъпност упражнява влияние върху политиката, медиите, публичната администрация, правоохранителните органи, съдебната власт и икономиката чрез корупция, насилие или други средства за сплашване; 
в) организираната престъпност до голяма степен съществува благодарение на неефективното действие на държавните структури;
г) организираната престъпност е криминално начинание, което се насочва към легален бизнес;
д) организираната престъпност представлява особено опасна и мащабна противоправна дейност на съобщество, което е нелегална алтернатива на държавата и икономическата система на съвременното общество;
е) нито едното.
4. Според Вас, кое мероприятие от съвкупността от мероприятия, които се прилагат в обекти, поети за охрана от частните охранителни фирми,  има приоритетен характер за повишаване нивото на защитеност от терористична дейност?
а) прилагане на ефективна система за физическа защита;
б) осъществяване на ефективен пропускателен режим и контрол при влизане, пребиваване и напускане на обектите;
в) патрулиране и проверка на територията на обектите с особено внимание върху рисковите места;
г) самостоятелно или съвместно с органите на териториалната полиция провеждане на инструктажи и практически занятия с охранителните работници за отработване на адекватни антитерористични действия;
д) нито едното;
е) и четирите.
5. Престъпното взаимодействие между  организираната престъпност и международния тероризъм на ислямистка основа представлява реална опасност:
а) за държавната сигурност;
б) за вътрешната сигурност;
в) като фактор, разрушаващ нравствено-етичната система на определени среди;
г) като фактор, чието действие води до увеличаване на контингента на антибългарски настроените граждани;
д) като фактор, чието действие води до увеличаване на контингента на радикализираните мюсюлмани – български граждани;
е) нито едното;
ж) и петте.
 
Бележки:
[*] Последните елементи на организираната престъпна дейност в по-гореизложената систематизация са както следва:
8)Процесите за нелегално извеждане и въвеждане на хора през границите на страната; фирмите, занимаващи се с износ на работна ръка без необходимия за това лиценз; нелегалното влизане в страната на граждани от бившите съветски републики; намесата на българските силови групировки в бизнеса с “белите робини” и кооперирането им с трансгранични организирани престъпни групи в контекста на глобализиращия се пазар;
9)Разпространението на стратегически суровини и такива с възможна двойна употреба; контрабандата на радиоактивни материали; преместването на материали, източници на йонизиращи лъчения; незаконният износ на оръжие и боеприпаси за страни, поставени под ембарго за доставка на такива.
[72] Петрова, Кр. Войната на групировките. С., Издателство “Слънце”, 2007; Пузо, М. Кръстникът. П., Издателство “Христо Г. Данов”, 1990, с. 39, 179.
[§] Този тип извършители на терористични актове обикновено са извършители и на други видове структуроопределящи престъпления, но притежават технически опит и умения в изготвянето на самоделни взривни устройства, както и връзки в криминалната и социалната среда, благоприятствуващи снабдяването с взривни материали. Това са професионални престъпници, извършващи престъпления с цел придобиване на средства за живот. Потенциалните извършители на терористични актове са подходящи за вербуване от мисионерите, функционерите или резидентите на международните терористични организации за техническото изпълнение на бъдещи терористични актове. Проблемите на установяването на връзките и взаимодействието с тях могат да бъдат успешно решени чрез посредничеството на отделни лица от средата на радикалните ислямисти и арабско-мюсюлманската диаспора в столицата.
Бележки:
[73] Кудрявцев, В. и др. Личность преступника. М., Издат. “Юридическая литература”, 1975, с. 48.
[•] Обикновено субектът на анализ изразява в едно обобщаващо умозаключение индивидуализираната характеристика на състоянието на оперативната обстановка. А именно:  “анализираното състояние е динамично и сложно” или “развива се неблагоприятна тенденция”, “констатира се усложняване на състоянието на оперативната обстановка, тъй като е регистрирано рязко увеличаване на криминалните деяния” и др.
[74] Вж. Спасов, Тр. Макроикономикс (Макроикономическа теория). С., Университетско издателство “Стопанство”, 2001, с. 281, с. 296.
[75] Вж. Ежедневен бюлетин № 9 за по-характерните престъпления и произшествия в страната за времето от 06,00 ч. на 09.01.2005 г. до 06,00 ч. на 10.01.2005 г. МВР-ДНСП, 2005.
 
ЛИТЕРАТУРА:
1. Полицейска статистика. С., ДКИАД-МВР, 2000.
2. Кудрявцев, В. и др. Личность преступника. М., Издат. “Юридическая литература”, 1975.
3. Петрова, Кр. Войната на групировките. С., Издателство “Слънце”, 2007.
4. Пузо, М. Кръстникът. Пловдив, Издателство “Христо Г. Данов”, 1990.
5. Анализ на данните от криминологичните проучвания за скритата престъпност 1997 – 2001 година. С., МВР, НКИАД - ДНСП, 2002.
6. Попов, П. Охранителна дейност. С., “Военно издателство” ЕООД, 2008.
7. Станчев, И. Специална полицейска тактика.С., “Военно издателство” ЕООД, 2005.
8. Кръстева, В., Тодоров, В. и др. Тактика на полицейските действия. С., НИКК и ВИПОНД – МВР, 2000.
9. Тимчев, Л. Полицейски правомощия. С., 2002.
10. Разследване на престъплението тероризъм. С., Национална следствена служба, 2005.
11. Илиев, И. Управление на полицейските и специалните служби. Варна, Издат. “Албатрос”, 2000.
12. Престъпността в Република България през 1991, 1992, 1993, 1998, 1999, 2000 година. С., Съвет за криминологични изследвания към Главна  прокуратура на Република България.
13. Айдаров, Й. Криминология. С., СИЕЛА, 2002.
14. Ежедневен бюлетин № 9 за по-характерните престъпления и произшествия в страната за времето от 06,00 ч. на 09.01.2005 г. до 06,00 ч. на 10.01.2005 г. С., МВР-ДНСП, 2005.